Jump to content

Tips til enkel pilfanger


Sportskytter

Recommended Posts

Ta skumgummimadrassen, og kutt den opp i terninger, noen cm hver vei, og stapp dette i en striesekk, eller bedre,  i en sekk laget til formålet. (Tradbow, Humlekjær) Slike ufyle stoppsekker er imelige, og verdt prisen siden der er nær på uslitelige.

Stopper selv raske piler veldig bra, og er lette å få pilene ut av.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Per-S skrev:

Det jeg mener med tunnellmatter er nok det kompisen din får tak i. Få fatt i rikelig, den er vesentlig hardere enn skumplastmadrasser, jeg tror ikke de vil virke uten at hele pilen er inne i madrasshaugen.

 

Ok, så det er "skumgummi" som brukes til fuktsikring? Da skal jeg be han få med seg så mye han klarer å få tak i isåfal! Som sikkert blir mer enn nok.

 

Jeg hadde ei skytematte av styrofoam eller hva det nå heter, den holdt lenge, men sto dessverre ute en vinter å var i veien for snøfreser......

 

Takker for tips ang skummadrass, er litt usikker på hva jeg skal gjøre ang det.

Link to comment
Share on other sites

Det beste er jo en slik som jeg viser i et av de første innleggende i tråden. Jeg måtte lage ny ramme til den i fjor, for det gikk maur i den gamle. Men ethafoamen holder, litt frynsete nå, på 11 året eller noe sånt, og compoundpilene står godt ut bak om jeg skyter på midten - det bør ikke være vått for å si det sånn, men til recurve, eller litt utpå kantene er den topp ennå.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en pakke markplater, som jeg kappa i ca 30 cm. breie lengder. Stabla disse mellom 2 trykkimpregnerte bord og la de under press med 2 gjengestenger og monterte det hele på en enkel fot. Etter en tids bruk hadde pilene en tendens til å gå igjennom platene. Fyllte derfor en striesekk med krympeplast og bandt sekken fast bak platene som ekstra stopper . Dette koster ikke mange kronene og har holdt i 3 år. Skyter bare recurve..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, M67 skrev:

Det beste er jo en slik som jeg viser i et av de første innleggende i tråden. Jeg måtte lage ny ramme til den i fjor, for det gikk maur i den gamle. Men ethafoamen holder, litt frynsete nå, på 11 året eller noe sånt, og compoundpilene står godt ut bak om jeg skyter på midten - det bør ikke være vått for å si det sånn, men til recurve, eller litt utpå kantene er den topp ennå.

 

K

Ja, det er jeg klar over. Skulle ønske jeg hadde rom i budsjettet for en sånn løsning igjen. Den jeg hadde kostet 1500,- den gang for rundt 10 år siden, kun for "foam" mattene. Nå skyter ikke jeg så himla mye, mest for moro skyld innimellom, så behovet mitt for noe kjempeholdbart og "dyrt" er ikke nødvendig. Men er jo greitt med noe som holder mer enn 14 dager:) Det er derfor jeg er litt spent på disse tunnelmattene, skal bli artig å se hvordan det holder. Og siden jeg nå sikkert kan få så mye jeg klarer å ta imot så vil jeg jo ha masse reserveplater til å skifte ut.

Jeg har en liten skytematte pr nå, i noe ala samme materiale som "foam", den er ca 50x50cm. Det synes jeg er litt lite, ønsker meg minimum en 1x1m matte så jeg kan ha flere blinker på matta.

 

Takker for råd ang skumgummimadrassene mine, men spørs om jeg har tålmodighet til å sitte å klippe de opp:) Høres jo ut som en perfekt mobil blink, blir jo veldig lett. Men tar med meg rådet, så får vi se hva som skjer med de.

 

7 timer siden, Gillen skrev:

Kjøpte en pakke markplater, som jeg kappa i ca 30 cm. breie lengder. Stabla disse mellom 2 trykkimpregnerte bord og la de under press med 2 gjengestenger og monterte det hele på en enkel fot. Etter en tids bruk hadde pilene en tendens til å gå igjennom platene. Fyllte derfor en striesekk med krympeplast og bandt sekken fast bak platene som ekstra stopper . Dette koster ikke mange kronene og har holdt i 3 år. Skyter bare recurve..

Er ikke markplater litt tøft for pilene? Jeg er litt usikker på hva det egentlig er men innbiller meg at det blir noe ala asfaltplater, det er jo veldig tøft for pileme.

 

17 timer siden, DoctoRoy skrev:

Har skutt piler i dobbeltbrettet skumgummimadrass og det fungerte helt utmerket. For å sleppe at skumgummibiter blir liggende rundt omkring så kan du sy en eventuell "puteterning" inn i storsekktøy.

Blir ikke det litt for enkelt for en compound? Jeg tenkte mer på å forsøke å presse sammen med gjengestenger, men det blir kanskje litt vanskelig så lenge de er så myke? Men får tenke litt videre på prosjektet:) Har som sagt rikelig med materiale:)

 

Link to comment
Share on other sites

Hva slags bue skyter du med blondie303?

Og, jeg leste mitt eget innlegg fra 2010... Matta står ca. samme sted, hekken er blitt 2.5m høy, selv etter mye klipping - men poenget var piler. Jeg har skutt på mye rart, og vet om folk som har, og gjør. Det billigste, i lengden, er ei stor kjøpematte ala den jeg har, rett og slett siden den faktisk ikke koster mer enn noen få piler av noenlunde kvalitet. Og med små, eller jalla matter, så ødelegger en piler, og piler er dyre, og må være mer eller mindre like, så så du kasserer/ slutter å bruke, langt flere piler enn du faktisk ødelegger. 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M67 skrev:

Hva slags bue skyter du med blondie303?

Og, jeg leste mitt eget innlegg fra 2010... Matta står ca. samme sted, hekken er blitt 2.5m høy, selv etter mye klipping - men poenget var piler. Jeg har skutt på mye rart, og vet om folk som har, og gjør. Det billigste, i lengden, er ei stor kjøpematte ala den jeg har, rett og slett siden den faktisk ikke koster mer enn noen få piler av noenlunde kvalitet. Og med små, eller jalla matter, så ødelegger en piler, og piler er dyre, og må være mer eller mindre like, så så du kasserer/ slutter å bruke, langt flere piler enn du faktisk ødelegger. 

 

K

Skyter compound, men er pingle så det er kun 40 pund inntil videre!:) Er noen år siden forrige bue.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei igjen, håper jeg ikke spammer denne tråden for mye. Men...... har ett spørsmål ang material til ramme. Nå får jeg forhåpentligvis noe tunnelmatter til helgen. Jeg har fått tak i noe gratis 2*4, er det greitt nok eller bør jeg kjøpe 2*6? Skal jo bruke gjengestenger, men tenker sånn ang presspunkt på mattene når jeg skrur til? Tenker å kjøre de på 30 cm, men mulig jeg begrenser meg til 25 cm siden jeg skyter på så lav pundstyrke, er på 45 pund nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Har laga ein blink av gamle banankassar som eg skjerte i strimler på ein ca 20 cm og stabla opp på kvarandre. Var litt styrete. 

 

Men eg såg ein video av ein som laga blink av desse største svarte støypebøttene/karene. Trakka den full med forskjellig plastavfall, presenningsbitar osb. Og så trekte han den med strie. Han hadde og brukt desse store "big bag'ane" ein får jord og singel i som dekke. Fordelen var at ein kunne berre la den stå ute, ingenting som råtna. Om ein bora hol i botnen samla ikkje vatnet seg heller, og den var ganske lett. 

 

Her er linken om det skulle vere av interesse:

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Slike matter som brukes til å fuktsikre tunneller med egner seg utmerket.
De er i et materiale lignende liggeunderlag, men mye tykkere. Kjenner man noen som driver med tunnelarbeid  kan det godt hende at man kan få rester gratis.
Jeg har lagt firedobbelt, står man på kloss hold med 50 punds buen min er det uproblematisk. Lett å trekke ut pilene er det også.
Null "røyting".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...