Jump to content

Tips til enkel pilfanger


Sportskytter

Recommended Posts

Kjøpings, 122x122cm skum skytematte, rundt 20cm tykk, er to år gammel nå og har iallefall kostet langt mindre per pil enn pilene som er gått med og buene jeg har skutt med..

IMG_4561.jpg

Fordelen med matta er jo at en kan slippe seg en god del tilbake uten særlig stor risiko for bom, med Compound kan en fint bruke denne på 100m.

IMG_5104.jpg

IMG_5120.jpg

 

 

"pute", også kjøpings, for et par hundre kroner, den har jeg fylt selv med flere gamle Big Bags, som jeg har skjært opp.

"Dead Stop" som gjør samme nytten, bedre men er dyrere

IMG_0803.jpg

 

Både skum-matta og puta er veldig lett å få pilen ut av. Stråmatter er billigere, men pilene sitter bedre, og de tåler ikke å stå ute.

 

Det eneste jeg har fått til å virke "gratis" eller av ting en har, er en striesekk med gamle klær i, men når ei pil koster det den gjør, så skal en ikke bomme mange ganger før en stor matte ville lønt seg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har testet ut litt forskjellige blinker den siste tiden.

Etafoam plater er gode blinker, men slites etter min smak litt fort. Har prøvd både etafoam 220 og 400 utan og merke den heilt store forskjellen.

 

Filler? testet og skyte på ein ny fillesekk, men det var for hardt komprimert og pilene kom nesten i retur. mulig at filler er gode til blinkfyll men trur at ein da bør blande det med andre matrealer for og få ein riktig hardheit på blinken.

 

Den siste veka har ej fått testet ein slik U-stuff bag som eg har fylt med brukt plastembalasje.

Denne stopper pilene bra, mulig eg har komprimert plasten litt for hardt da pilene er av og til litt vansklig og dra ut.

Til trad skyting synest eg at 5 like sirkler som står så tett kvarandre forvirrer hjerna når ej skal skyte, og synest at det er litt vansklig og fokusere på korrekt treffpungt, men dette håper eg lar seg fikse med litt maling/spray slik at eg får ein blink i senter på sekken.

Trur Ragim skytesekken er betre på den måten da, men kunne ønske at den var litt større.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk tak i noen halmbunter da jeg var aktiv med buen, det varer bare en sesong, men er ikke mer job enn å hente nye når det trengs. Måtte bruke langsida på tunge piler, men var aldri ute for skade på noen pil, og var lett og trekke ut igjen.

Link to comment
Share on other sites

Den der fra Winge ligner veldig på en som var i sirkulasjon i buemiljøet for etpar år siden - ble raskt underkjent.

Skal en kjøpe bueting, så må jeg fortsette min anbefaling om å kjøpe dette fra buefolk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei, jeg er ny her på forumet.

 

En solid og god pilfanger er ikke noe problem å lage på et par timer. Denne typen som jeg beskriver nedenfor er nesten gratis å lage og tåler alle slags buestyrker og piler.

 

Man lager en firkantet ramme i 6 tommes bord. Så kutter man asfaltplater i 6 tommes strimler som løes opp helt til rammen er fylt opp. Det vil si at toppen av rammen lages åpen helt til det er fullt, så komprimeres asfaltplatelaget (bruk garasjejekk og en stropp) for så å sikres ved å skru fast det øverste bordet slik at rammen er komplett. Greit er det å spikre på en liten list rundt rammen for at platene ikke skal gli ut. Man skyter da på asfaltplatenes "kortside". Når da midtstykket er utskutt (laaangt inn i fremtiden), så løsner man på det øverste bordet igjen, stokker om på asfaltplatene slik at de dårlige plasseres i ytterkant, som sjeldent treffes og de gode plasseres i midten. Eller kanskje enda lettere å bytte de utskutte med nye, de koster jo ingenting.

 

Dersom man bruker trykkimpregnerte materialer, eller man beiser materialene, så kan dette stå ute hele året. Man spikrer på en plate på baksiden og forsiden dekkes med en presenning når matta ikke er i bruk, eller man hengsler på en plate på forsiden og får en slags skapløsning. Dette er en meget solid løsning og de varer i evigheter, pluss at det hele er så godt som gratis. Asfaltplatekapp får du gratis fra nybygg. De skjærer ut for dører og vinduer og kappet blir kastet. Jeg har digitale bilder av en prototype, men klarer ikke å laste dem opp. Jada, jeg har forsøkt slik som forumet beskriver, men får bare beskjed at det ikke lar seg gjøre.

 

Er man bitte grann nevenyttig, så er det ikke noe problem. Man forlenger rammens loddrette sider i ønsket lengde, de danner da beina forran på matta. Så bolter man et bord i øvre kant utenpå hvert av disse loddrette beina, like lange og når disse svinges bakover, så danner de da bakbeina på matta.

 

Håper at dette er litt forståelig.

Hvis noen kan gi meg veiledning, så skal jeg legge ut bilder.

 

T :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lol :lol: Vet ikke om det er så aktuellt eller intressant, men sand ser ut til og fange de fleste piler på en bra måte, skyter bestandig i et grustak og har ikke ødelagt noen piler enda selv om jeg bruker en coumpond :) men jaktspisser er ikke og annbefale i sanda.. de blir fort sløve :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Den skumplasten som brukes som fuktsikring i tunneller er et godt utgangspunkt. skjær den i ca 30 cm x100 cm striper og lag en stabel ca 1 m høy. Legg en planke under og over som skrues mot hverandre med gjengestang slik at det blir en massiv bunt. Da har du 1x1 m å skyte på. 30 cm er tykt nok for å stoppe pilene. Når de midterste stripene er utslitt løser du på gjengestangen og flytter de slitte til utkanten av bunten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har tatt en Big Bagg fra jobb, strippset tre av sidene sammen så den ser ut som en stooor "pute"

 

Fylte så baggen med krympeplast stappa den rimmelig full før jeg strippset igjenn siste siden. Brukte store kraftige plast stripps!

 

Lagde en ramme med bein så gjør at den kan henge fritt ute! Denne har nå stått ute i snart 1år, skyter buen innstilt på 65# og pilene går ca 10cm ut på baksiden ved skyting på 15m.

 

Pakket kanskje litt hardt med plasten for er litt tungt å ta ut pilene, men det hadde blitt bedre ved litt mindre plast i sekken.

Link to comment
Share on other sites

Disse skytemattene er laget av tunellmatter som er pressa sammen med gjengestenger.

Me har brukt dei eit par sesonger (ute og inne) og dei fungerer fortsatt meget bra.

Våres er ca 40 cm tjukke, og stopper dei fleste pilene. Med ei ny raske buene, skyt flere gjennom, så dei neste me kjem til å lage blir ca 55 cm tjukke.

 

 

DSCF1786.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hehe, prøvde å få lagt ut bilder på hjemme siden min samme dagen. Men fikk bare feilmeldingrr så jeg ga opp, sendte de på Mail til x-force så evt han kunne legge de ut om han orket! Men kan prøve å få gjort det på mandag, er på 12t jobbe helg nå ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En enkel måte å lage på som jeg brukte før, skøt da med compund på 60 pund på denne matta, alt fra 5-45 meters hold og det holdt bra, eneste som må byttes en gang i blandt er framstykket, men det er ikke snakk om ofte.

 

Lag en ramme som er ca 25 cm dyp, jeg lagde i 2x2 og noen kledningsbord.

Fest vegg til vegg teppe på ene siden.

Fyll opp med revne gamle t-sjorter o.l.

Fest vegg til vegg teppe på andre siden.

Begynn å skyt :)

 

Bør taes inn etter bruk så den ikke blir gjennomvåt i regnvær, min stod ute hele tiden, og den var TUNG å flytte på etter en stund :)

 

Men det er en enkel og rimelig matte :)

Link to comment
Share on other sites

OK, omsider får jeg fingen ut: Her er bildene av bigbag blinken min!

 

165103_10150366620965080_873010079_16630777_5517578_n.jpg

168186_10150366620870080_873010079_16630774_2652198_n.jpg

164180_10150366620920080_873010079_16630775_6007187_n.jpg

 

Har fylt den med krympeplast som man pakker feks varer på store paller, stikk innom en butikk så får du sikkert så mye du greier å bære, men ikke pakk formye nedi. Tenk at bigbagen skal se ut som en hodepute.

 

Har kunn skutt igjennom en gang, med buen stilt på ca 65# og med rocket stealhead skutt fra 10m!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fant denne på Archerytalk.com

 

attachment.php?attachmentid=1010296&stc=1&thumb=1&d=1298238322

 

Her er det brukt gamle tepper som er skåret i remser og lagt lag på lag og presset sammen med gjengestenger!

 

Denne løsningen er jo lett å flytte på, med hjulene i ene enden ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 4 weeks later...

Villminken tenker muligens på XPS (Styrofoam), denne er mye hardere enn vanlig isopor. Jeg vet at dette har blitt brukt før og det holdt veldig lenge før man måtte bytte ut platene.

 

Alternativt kan man kanskje bruke markplater, dette er en slags hard isolasjon som man ofte får i 50mm tjukkelse. Platene er 60x120 i format og hvis man lager en ramme kan man legge 3 lag markplater(eller fler) slik at det blir tjukt nok. Eventuelt også legge to plater ved siden av hverandre slik at man får en større ramme! :)

Link to comment
Share on other sites

Byggmakker, Byggmax, ByggMix, Montèr og alle andre steder hvor de selger byggvarer.

 

En liten reminder... Markisolasjon, eller styrofoam, etafoam osv, "smelter" når pila treffer, og man får et belegg på pilskaftene som sitter godt. Det gjør også at pilene sitter rimelig godt i blinken, og kan knekke lett om man er litt uforsiktig.

 

Jeg har kjøpt slik striegreie fra Plantasjen som de knyter rundt Thuja og slik hage dingser. Den har jeg sydd sotre puter av, og fylt med plast. Den stopper "alt" og koster såpass lite at den tåler å byttes ut med jevne mellomrom. Lager du sjablon av papp, f eks silluett av en ....tja..grevling eller hare, legger den på puta, sprayer med sort lakk, vips så har du en litt mere interessant blink :wink:

 

Disse tåler fint 140# og brynjebrytere :D

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på plasten og spissene. Det kan være vanskelig å dra piler ut av plastdunker om de ikke er HELT glatte, særlig om plasten er tykk.

En haug med sand fungerer veldig bra.

I Japan (Kyudo)brukes gjerne en sandhaug som pilfang. Sanden fuktes og rakes opp så høyt den vil ligge uten å rase. Bør være tak over så det ikke regner bort.

 

Slik:

2806471497_b8592913bc_b.jpg

 

Selve blinken er laget som en "tromme", papiret er spent over en slik:

ss236.jpg

 

Og det hele stikkes inn i sanden.

 

Har skutt endel i sand, i et sandtak der jeg bodde før, og det fungerer utmerket.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
Ble laget en enkel pilfanger her i dag, en stk bæresekk til ved fra ikea, fylt opp med tomme 60 liters ved sekker og ett gammelt teppe i fremkant. Fungerte supert på 5, 10 og 20 meter i dag iallefall. Billigere en snus, så får man se på holdbarheten.

 

Ikke så mange ganger jeg tar dette ordet i bruk, ateist som jeg er, men; AMEN to that ;)

 

Fikk tak i disse; http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10056770/?query=DIMPA+Oppbevaringsveske. Fylt med gamle filler\klær uten knapper\glidlås, og med liggeunderlag eller tepper lag på lag i front, bak (for å kunne skyte på begge sider) og bunn (for stabilitet). Funker fint på 10 og 15m med min 50#\225fps, ingen piler har vært i nærheten av å slå gjennom enda. Bruker disse innendørs heime, skal få tak i en del sekker til og fylle med krympeplast\etc. for å kunne ha dem stående fast utendørs. NB; det er en glidlås på toppen og sidene av disse posene, men anser ikke denne for å være større trussel mot pilene enn det å treffe pil mot pil.

 

Blir nok en god matte til skyting med jaktspisser en dag, men med fraktprisene her i landet så kjøper jeg ikke før jeg kan kjøre å hente i forbindlese med ett NBJF-treff eller lignende. Blir ikke noe buejakt på meg før tidligs 2013 uansett :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Hei.

 

Beklager å vekke til live en gammel tråd, men siden emnet allerede fantes så gjorde jeg det:)

 

Først ønsker jeg å høre om tunnelmatter er det samme som Per-S skriver om:

På 9.11.2010 den 21.38, Per-S skrev:

Den skumplasten som brukes som fuktsikring i tunneller er et godt utgangspunkt. skjær den i ca 30 cm x100 cm striper og lag en stabel ca 1 m høy. Legg en planke under og over som skrues mot hverandre med gjengestang slik at det blir en massiv bunt. Da har du 1x1 m å skyte på. 30 cm er tykt nok for å stoppe pilene. Når de midterste stripene er utslitt løser du på gjengestangen og flytter de slitte til utkanten av bunten.

 

Har en kompis som jobber i en tunnel om dagen, så greitt å utnytte det!hehe

 

En annen ting jeg lurer på er om noen har forsøkt å lage pilstopp/blink utav vanlig skumplast, som i madrasser? Har en haug med campingvogn puter som jeg ikke ser ut til å bli kvitt, kunne jo kanskje brukt det til noe fornuftig. Eller blir det for "mykt"? Jeg tviler ikke på at det vil stoppe pilene, men konsistensen er jo litt rar da.

 

Om noen har erfaring med dette materialet så setter jeg pris på tips og råd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...