Jump to content

Sauer 202 & Presisjonsproblemer


Recommended Posts

Jeg kjøpte for en tid tilbake et innstikks-sett i kal. 22 lr. som i utgangspunktet er ment til 200 STR, men som også kan brukes i 202. Jeg fikk dreid ned og kappet dette løpet fordi jeg ville ha det lettere da jeg skulle bruke dette til jaktfelt trening.

 

Nå har jeg brukt 202'en i 9,3x62 og skutt en del med det, men tenkte at jeg skulle sette inn nevnte løp for å mengde skyte med 22 lr. Jeg prøvde å skyte inn på 100 meter og fikk en helt forjæ... samling. Jeg dro hjem og fant ut at stokken kanskje lå litt på og fikk frest ut spor slik at løpet lå fritt. Ny runde på banen, med like katastrofal samling. Dro så hjem igjen og plukket fra hverandre alt som kunne være en potensiell feilkilde. Pusset rent og dro til alle skruer med 8 nm (pleier å bruke 7 nm), for så å bli like skuffet. Dvs. jeg synes kanskje at samlingene ble litt bedre, men langt i fra godt nok.

 

Jeg ringte så ned til Hans Kristian Wear for å få noen gode tips. Han mente jeg kunne prøve noen andre patroner (jeg har brukt Lapua Super Club), så jeg ringte til Børsemaker John Børs på Hamar for mulig å få tak i noe annet som kunne prøves. Han så over børsa og kunne raskt fastslå at vedkommende som hadde kappet løpet hadde gjort en meget slett jobb, munningen så ut som et krater og det var faktisk gravrust der (jeg pusser alltid mine våpen grundig). Jeg ble faktisk lettet over at vi hadde funnet problemet, og hans forslag om at jeg skulle gå tilbake til han som hadde gjort jobben i første omgang ble raskt avslått og Brørs tok på seg jobben med å kappe og krone løpet en gang til. Så langt alt vel.... MEN, i dag hentet jeg børsa og glad og fornøyd satte jeg kursen mot skytebanen, jeg var helt sikker på at problemet var løst. Hva opplever jeg, jo børsa samler ikke i det hele tatt!! Jeg får en voldsom høydespredning. Jeg prøvde i fortvilelsen noen Remington Thunderbolt som vi har liggende på banen for å se om dette kunne hjelpe. Samme resultat. Nå er jeg tom for idè. Er det noen som kanskje har vært borti lignende problemer og som kanskje har en annen idè, alle forslag mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Du må nesten fortelle hva som er en "helt forjævlig samling", eller for den saks skyld "voldsom høydespredning".

Avstand og vindforhold er og noe å tenke på, det er ikke alltid det vil seg med .22LR @100m, om en ikke fokuserer... Siktemidler, støtte, skytestilling, osv.

 

Må si at jeg ikke skjønner hvorfor du dreide ned ei utmerket .22LR pipe. For å sitere en "børsemaker" som gjør et par ting for meg nå, om "vanskeligheten" med å dreie ned hamrede piper... " Når det er kjøtthuer som gjør jobben og det ser ut deretter", så er de tikke rart det blir skjevt osv..

En annen ting er at pipa di (selv om Sauerpipene er bra laget) godt kan være kappet på et litt romt punkt, og da får du ikke presisjon.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det bør vera mogeleg å få eit Sauer 22-løp til å gå godt, men det er enkelte av dei som kan vera noko "sære i kosten". Forslaget frå Hans Kristian om anna og gjerne betre/dyrare ammunisjon bør du prøve før du feller endeleg dom (og bytte frå Lapua Super Club til Thunderbolt kjem ikkje inn under kategorien "betre"...).

 

Prøv Eley Tenex, RWS R50/Norma 1, SK Gold, Lapua X-act (grisedyr) eller Center-X (halve prisen men god presisjon i mange Sauer) eller anna matchgradert ammo.

 

Du skriv at du trekker til alle skruar med 8 Nm, og det er nok bra for klemhylsa, men brukar du same moment på skjefteskruane? Eg kjenner ikkje 202, men for 200STR er det for mykje - passe er mellom 4 og 6, gjerne 4,5.

 

Har du sjekka at skiva er i orden? Elektroniske skiver kombinert med manglande vedlikehald og 22 LR kan gi mykje rart...

 

Så til det kanskje såraste spørsmålet...: Er skyttaren god nok? Små feil i nullstilling og rekylopptak kan gi store utslag med 22 LR. La ein annan prøve børsa før du konkluderar!

Link to comment
Share on other sites

Som HK skriver, Min går utrolig bra med Fiocchi SM280 RF. Er enig i det HK sier om rekylopptak, men jeg skyter nå iallefall langt bedre med .22LR enn med 9.3x62...

To ting som kan være "feil" er om fremre skjefteskrue "kniper" mot pipa, den må slarke, eller at magasinholderen står i bend i magasingbrønnen. Dette har jeg ikke prøvd, men det står advart mot det i bruksanvisningen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er enig i det HK sier om rekylopptak, men jeg skyter nå iallefall langt bedre med .22LR enn med 9.3x62...

Det gjer nok dei fleste - meg sjølv inkludert, men sjølv 22 LR har nok rekyl - kombinert med låg utgangsfart - til at feil i rekylopptaket kan få overraskande store utslag. Og kanskje forventningane til presisjon ligg på eit noko høgare nivå med 22 LR enn med 9,3x62?

Link to comment
Share on other sites

Remington Thunderbolt ble prøvd fordi jeg hadde dette for "hånden", hadde vel ikke ventet meg all verden av den patronen. Når det gjelder egenskapen til skytteren så var det ikke det som skulle testes i denne omgangen, men heller våpen/amminisjon. Testen ble utført i benk. Jeg må nok prøve å få tak i andre patroner for å testskyte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg satte inn 22LR settet i 202'en for litt morroskyting og for å trene litt extra med 202'en. Jeg bruker Eley DFS ammoen og da har jeg på en god dag alle skuddene i et rufsete hull, men det er på 50m. Jeg har riktignok ikke kappet eller dreid ned løpet, og er veldig fornøyd med presisjonen på den ammoen.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Nå er vel dette i seneste laget, så jeg håper du har løst problemet. Jeg fikk særdeles dårlige samlinger etter jeg monterte 22. settet på Saueren min i fjor.  Da var feilen at elektronikken var stilt inn på grovkaliber, og ikke finkaliber - og dermed ble det altfor dårlig anslag med 22.lr. Problemet løste jeg på innstillingene på monitoren, der jeg satt den til fin istedenfor grov. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...