Jump to content

Kjøre gjennom Europa, med våpen


300kongen

Recommended Posts

Med fare for at det har vært tatt opp tidligere, men søkefunksjonen er ikke super...

 

Uansett, jeg planlegger en kjøretur i egen bil nedover i Europa med våpen. Landene det først og fremst er snakk om er Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland, Belgia, Frankrike og kanskje Spania. Holder det med Europeisk våpenpass for alle disse landene - dog med unntak av Sverige? Jeg kan kjøre som jeg vil uten å måtte stoppe noe sted? Politiet var nemlig ikke til mye hjelp for å svare på dette.

 

Et annet aspekt er jo at jeg også har med meg kuler, hylser, krutt, tennhetter etc. - blir det noe potensiellt problem?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Har sett litt rundt på nettet etter svar på slikt tidligere, da jeg har stusset over at både våpennummer blir sjekket og at ammo/ mengde har blitt kontrollert på flyplassen både ved ut og innreise til Tsjekkia og Polen. I prinsippet skulle ikke denne (tidkrevende og noe irriterende) praksis være nødvendig innen området når en reiser rmed europeisk våpenpass. Hadde jeg satt meg I bilen og kjørt ned ville det ikke vært noen kontroll.

Så langt jeg har funnet, skal det ikke være problem knyttet til å ta med seg våpen og ammunisjon til det/ de våpen man medbringer. En skal nok for sikkerhets skyld, sette seg noe inn I de enkelte land nasjonale lover da de kan inneholde begrensninger på våpentyper, kaliber, løpslengde, demper osv da disse kan være forskjellige fra våre. Likeledes regler rundt transport og oppbevaring. Det bør vel også sjekkes om det er krav til (er vel kjekt uansett, å ha det rimelig klart hvorfor man medbringer våpen, og evt dokumentasjon skulle jeg tro) dokumentasjon på "aktverdig" anvendelse av våpenet til det sted det skal bringes, feks invitasjon til jakt eller påmelding til konkurranse.

Generellt om det her.https://en.wikipedia.org/wiki/European_Firearms_Pass

Link to comment
Share on other sites

Det er uproblematisk å kjøre rundt i EU med unntak av Sverige, tolldeklarasjonen du gjør på nettet der gjelder kun om du skal fra Norge til et annet nordisk land, hvis du skal videre til Tyskland f.eks så kan det bli bråk om du blir stoppet på svenskegrensen (kunne fortalt en artig historie om et par kompiser som skulle til Tyskland og Frankrike og ble stående på svenskegrensa i 4 timer med trusler om våpenbeslag, politianmeldelse osv).

Så jeg ville alltid tatt Kielferga som utgangspunkt hvis jeg skulle videre rundt i Europa og unngått Sverige. Kjørte selv Tyskland, Tjekkia, Slovakia, Ungarn, Slovakia, Polen Tyskland for et par år siden.....null stress.

ladekomponenter har jeg ikke oversikt over, det er jo diverse regler for hjemmelading rundtomkring.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Litt på sidelinja.

Jeg vurderer villsvinjakt i Sverige til våren, men det er en del kompliserende faktorer.

Jeg har ommøblert litt i våpenskapet den siste tiden, så jeg må sannsynligvis låne våpen til denne turen.

Har forsåvidt ledig plass til evt. kjøp, men har ikke lyst til å forhaste meg.

Da blir egentlig de konkrete spørsmålene:

Er det lov / komplisert å jakte med lånt våpen i Sverige? (våpeneier kommer til å være med hvis vi drar)

Må det skytes opp med dette våpenet i Norge før man kan jakte i Sverige? Dette er ikke noe problem teknisk sett, men det er ikke akkurat sesong for oppskyting, så jeg vet ikke hvordan dette løses rent praktisk.

Er det mye stress å få lov til å bruke lyddemper i Sverige? Dette er for meg nødvendig pga. hørselskade. Behovet kan evt. dokumenteres av lege hvis det gjør saken enklere.

 

Setter pris på om evt. svar kan vise til relevant regelverk eller antyde sånn ca. hvor man kan lete etter det relevante regelverket.

Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, odin1899 skrev:

Elektronisk hørselvern er noe jeg kan godt anbefale. Har en billig en, men hører bedre med den enn uten. (Som alternativ for demper da).

Takker for svar @odin1899 men ved skyting med storviltkaliber må jeg ha begge deler. 

 

Har sendt e-post til Polisen, men skjønner jo på en del andre tråder her inne, at heller ikke de nødvendigvis gir de riktige svarene :-)

Link to comment
Share on other sites

Det må søkes om å lovlig medbringe lyddemper til Sverige. Søknad sendes til det politidistrikt i Sverige der grensepasseringen skal foregå. Innvilget søknad gjelder for ett år av gangen. Gebyret er svjv kr 700,-  

Dette er nok så uttømmende diskutert her inne for ikke så alt for lenge siden. Søk litt rundt.

Edited by vavlo
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Svar fra Polisregion syd:

 

Sitat

 

Tyvärr får du inte ta med dig och använda ljuddämpare vid jakt i Sverige, då det krävs licens för att få använda ljuddämpare.

 

Lån av vapen får ske om man själv innehar vapen i samma klass. Så om du har licens för ett klass 1-vapen, så går det bra att låna ett klass 1-vapen.  Exempel på hur ett intyg för lån kan se ut finns på polisens hemsida.

https://polisen.se/Service/Blanketter/Vapen/Vanliga-blanketter/Intyg-om-lan-av-skjutvapen/

 

I Sverige finns inget krav på årligt skjutprov för klass 1-vapen.

 

 

Vil tru at også nordmenn kan søke om lisens, slik @vavlo skriver, uten at Polisen nevner noe om dette i mailen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

På tide å gjenopplive denne tråden?

 

Jeg har noen ganger nevnt den danske "Lauritz"-auksjonen, og at våpen av og til går rimelig der. Samt at transport av våpen er svindyrt (bare fra "utkantene" av kongleriget Danmark, som i størrelse tilsvarer Innlandet eller Finnmark, og til København koster det flere tusen), og at man derfor bør ta en helgetur, og hente våpenet sjøl.

 

Flere av "kammer"-atene har jo skrevet om en utmerket dansk våpenhandel (husker ikke navnet), der man har kjøpt bl.a. pistoler, og møtt opp i forretningen, og hentet våpenet sjøl.

 

Jeg skrev til Lauritz.com og spurte om de kunne oppbevare våpen, til man fikk ordnet formalitetene, og fikk dette svaret:

 

Sitat
Opbevaring er intet problem indtil du har Norsk import tilladelse, MEN du må ikke hente våbnet selv, det skal transporteres ud af DK med et transportfirma, da man som udlænding IKKE må transportere våben på danske grund.
Så hvis du køber våben på auktion skal det fragtes til dig i Norge.

 

Jeg har skrevet tilbake, og spurt hvordan dette stemmer med Europeisk Våpenpass. Hvis dette medfører riktighet, kan man jo ikke ta ferje til Hirtshals, hvis man skal på jakt i Tyskland.

 

Noen som vet noe?

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Akkurat det spurte jeg Lauritz om, ut fra formuleringen i direktivet:

 

Sitat

- Lawfully entering into possession -

 

Når selger har undertegnet kjøpetillatelsen, kan vel våpenet registreres på køperen? Eller må man først få det heim, og inn i våpenskapet?

 

Spørmålet er om når våpenet har "entret" i ens "eie". Og om det er forskjell, om våpenet er i Ålborg eller i Ålesund.

 

Når og hvordan "våpenpass"-utstedelsen foregår, kan selvfølgelig også komplisere saken.

 

 

Edit.: Nå lettet Altzheimer-tåka litt, og jeg husket at våpenforretningen i Danmark het "Hunters House". Og jeg fant bl.a. denne tråden:

 

https://www.kammeret.no/topic/73813-handle-hos-hunters-house-i-danmark/#comment-1145434

 

Og der fikk kjøperne MOTSATT svar - de MÅ hente sjøl, forretningen sender ikke!

 

Mulig det er "deilig at være norsk i Danmark" - man kanskje en smule forvirrende?

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale å ha alle dokumenter iorden og våpen nedlåst i koffert i bagasjerommet om man krysser grensen til Tyskland. For et par uker siden ble to politi i Rheinland-Pfalz drept av tyvjegere, og etter det jeg har sett på tyske tv kanaler så er det ikke noen god stemning for våpen.

 

To politifolk ble dødelig skadet av skudd under en trafikkkontroll i Kusel-distriktet i Vest-Pfalz

Edited by ruger1022
Link to comment
Share on other sites

Jeg håper jo det, men det kan jo se ut som det ikke er "lik lov for Loke og for Tor", eller Lauritz og Hunters House, der i det (s)yndige landet.

 

Jeg fikk denne meldinga nå nettopp:

 

Sitat
Tak for din mail.
Hvis du får det indskrevet i dit våbenpas er der ingen problemer for at du selv afhenter våbnetog tager det med til Norge.

 

Det kan se ut til at (den noe krøkkete) prosessen blir at jeg får kjøpetillatelse, sender den til Lauritz, som sender melding tilbake til Tante Blå om at jeg har "ervervet" våpenet. Med våpenkort i hånd (eller holder det med tantes registrering?) kan jeg søke våpenpass, og med passet i hånd, kan jeg ta en tur til landet der sør. "NOE" sier meg at det kanskje blir sommer før alt er "i boks", og våpenet har passert inn gjennom tollen i Langesund.

 

 

Edit.: For de av dere som ikke har blitt helt skremt av alle formalitetene, kan jeg jo si at prisnivået på en del våpen er noe forskjellig fra i Norge. Det ligger jo ut et omtrent tilsvarende våpen på Finn for 32.000, mer vanlig er vel rundt 15. Mens mer eller mindre originale eller herpede, og også til dels Kongsberg-ombygde, M/98 går for 4-5 store danske eller mer hos Lauritz.com. Det legges forresten ut rent søppel også, annonser som kommer igjen og igjen. Danskene har kanskje ikke hatt noe "våpenamnesti"?

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! Vi får bare håpe og be om at du ikke får et 48-timers varsel og ditto forklaringsproblem i løpet av året fra du sender innvilget søknad til våpenkort og ditto pass er i boks. 

 

"Hvor er hagla du kjøpte? Og har du søkt om utlånserklæring?" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå er 2.200 danske trillet inn på kontoen til auksjonsfirmaet, så i følge dem er jeg hvertfall eier av våpenet. Når de sender meg våpennummeret, kan jeg begynne papir- (eller data- ?) -mølla med Tante Blå.

 

"MEN du må ikke hente våbnet selv, det skal transporteres ud af DK med et transportfirma, da man som udlænding IKKE må transportere våben på danske grund",  -

 

  -  skrev Lauritz.com. Men Hunters House praktiserte det tvert motsatte.

 

For å få noenlunde pålitelig informasjon om hva som er rettstilstanden og ikke, har jeg skrevet til Kongleriget Danemarks ambassade i Oslo. Hvis det lar seg gjøre (ad mer eller mindre kompliserte omveier?) å få tatt med seg våpenet, blir det nok en tur over Skagerak, kanskje etter påske en gang.

 

Hvis flere skulle ha lyst på et OK våpen fra gamle Øst-Tyskland, til en pris som er en brøkdel av hva de går for her til lands, er det altså en GM 200 (uten motivgravering) ute på Lauritz.com nå:

 

https://www.lauritz.com/da/auktion/gedrueder-merkel-haglboesse-cal-12-70-over-under/i6161000/

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...