Jump to content

Hundesykkel/treningssykkel


HyprJinta

Recommended Posts

Enkelt og greit: Noen som har noen erfaringer med sykkel spesielt tilpasset hund og trening av hund?

Tenker da med fordelen med å få med seg fler hunder på samme tur, så sparkesykkelvariantene er for min del utelukket.

 

Hadde vært artig å få noen kjøpetips - hvor funksjonalitet, sikkerhet og pris er viktige punkter (for både hund og fører)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg var borte hos Lena Boysen og hentet denne i forrigårs:

 

izomck.jpg

 

Så langt har dette vært moro for både oss og bikkja! God mosjon er det også. Om du vil teste den ut må du gjerne ta turen innom.

 

Edit: Av en eller annen grunn så jeg ikke hva du skrev om sparkesykkler før nå :oops: ...

 

Et klassisk tilfelle av tal, trykk og tenk...

 

Edit II: det burte være uproblematisk å få med seg flere enn en bikkje. Har sett flere videoer på Youyube hvor man kobler to og flere hunder foran en slik sykkel, men som sagt, så må du gjerne låne vår for testing.

Link to comment
Share on other sites

Blir inntil 4 hunder, og ser for meg at det kan bli et vågestykke på to hjul? Noen som har prøvd?

 

Alternativt kan jo du få låne noen ekstra hunder av meg og prøve ;-)

 

edit og off topic: Gubben sa jeg fikk kontakte hjelpemiddelsentralen - så får jeg bjelle på den også ;-)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er helt klart.

Har sett litt på Mastertrail, som er en trehjuling. Ser for meg at det er litt mer stabilt med fler hunder? Men samtidig får en vel mer trening selv også når man har sparkesykkel.

 

Kan jeg spørre om pris på den sykkelen du har kjøpt?

Link to comment
Share on other sites

Vi betalte 3.700,- for sykkelen. Det finnes også en variant med dempergaffel og 26" hjul for bruk på rufsete underlag. Jeg vet ikke hvordan en slik trehjuling vil fungere, men jeg tror en sparkesykkel vil gi bedre sikkerhet hvis den brukes langs traffikert vei. Vil man stoppe er det bare å gå rett av og holde inn bremsen. Det ble ihvertfall mye mindre dramatikk enn med vanlig sykkel når "Doffen" oppdaget en katt og endret fartsretningen rett tvers...

 

Med en bikkje blir det bra trening for den som sparker, men med fire hunder foran blir det nok litt mindre jobb. Man får kjørt beina og fremsiden av overkroppen ganske bra på en slik "kickbike" i motbakke. Det er et godt suplement til løping og sykling. I følge produsenten brukes disse sykklene også av div langrennsutøvere og andre som trening i sommerhalvåret.

Link to comment
Share on other sites

Saccovogn kan jo kansje være et alternativ? Se på denne: www.canis.no/gensider.php?gid=170&mid=351&s=4 Har ikke slik selv, så jeg har ingen erfaringer med den. Synes vogna ser grei ut, men prisen blir alt for stiv for meg ivertfall. Ellers så brukte L.Monsen & co en type vogn i "Uten grenser" (Eller var det "Ingen grenser?") Vet ikke hva de heter, men de er sikkert vanlige i hundekjørermiljøet.

Link to comment
Share on other sites

du "kan" ha flere hunder på sparkesykkelen, men da også god kustuss. kraften dems mot de små bremsene og "lave" vekten vil bare dra deg fremover. Kan bli litt vinglete

 

Mastertrailen vil fungere "litt" bedre.

Vognen er ypperlig, men da må du bo i landlige omgivelser. Den er nesten sitt eget kjøretøy =P

 

 

lykke til! vurderer selv en slik sparkesykkel, men prisen er litt høy, da jeg allerede har investert i springer =/

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...