Jump to content

Skuddplassering på hjortevilt


IvoRei

Recommended Posts

Jeg lurer litt på hvilke tanker kammerfolket gjør rundt dette med skuddplassering på hjortevilt.

 

Selv har jeg bare vært så heldig å få jaktet rådyr, men tar med elg, rein og hjort også.

 

Jeg lurer på: hvor setter dere kula/ønsker dere å treffe?

 

Jeg jakter med en Tikka m595 .308 og har fabrikklada lapua mega i løpet. Dette er en ganske heftig kule for rådyr, så jeg velger derfor å plassere skuddet litt bak bogen så skuddet moser lunge/lever før det går ut på andre siden. Resultatet er 10gram tapt pinnekjøtt og et aldeles nydelig slakt.

 

Jeg har også sett endel jaktfilmer og jeg har spesiellt sansen for den svenske yrkesjegeren Thomas Ekeberg. Han har som regel med seg 300. winmag på rådyrjakt, men setter ofte skuddet i halsen. Hva mener dere om dette?

Link to comment
Share on other sites

Sjølv den dyktigaste jeger vil før eller seinare oppleva skadeskyting. Viss jaktoppsynet eller politi får vita at du skaut på hovudet eller halsen, då ville du her i vårt distrikt hatt eit alvorleg problem.

 

Å skyta like bak bogen kan nok gå, men kor langt unna eit vomskot er du då?

 

Høge bogskot tilrår somme. Her er du gjerne nær eit ryggtakketreff, med oftast håplaust ettersøk som resultat.

 

Personleg prøver eg å halda meg til "sirkelen" på oppskytingsskiva.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg begynte med hjortejakt for over 20 år siden, ble jeg opplært til å skyte rett bak bogen (Hvis mulig)for å spare kjøtt.

Dette har jeg sluttet med for lengst, nå setter jeg skuddet midt i bogen.

Hvis skuddet sittet rett bak bogen, treffer du begge lungene så dyret dør, det er det ingen tvil om.

Men treffer du litt lang bak i lungene bruker dyrene lengre tid på å dø en det som er nødvendig.

Ikke særlig gøy med dyr som ligger og kaster på seg eller prøver og reise seg, etter de er felt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eksakt plassering av vitale organer er ikke likt for alle typer hjortevilt. Rein har hjerte/lunge området lenger frem enn rådyr og hjort. Det har også betydning om dyret har full eller tom mage. Det er derfor sikrest med skudd midt i bogen.

Link to comment
Share on other sites

Å skyta like bak bogen kan nok gå, men kor langt unna eit vomskot er du då?

 

 

Jeg er ikke langt unna, men ikke lengre unna enn at jeg syns det er forsvarlig. Det hender at dyret løper 100 meter og vrir seg litt før lyset slukner. Slikt skjer og det er ikke noe jeg kan gjøre med det. Det skal koste å dø, men ikke koste unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

På dyr som står i ro på greie skyteavstander bruker jeg å skyte bak bogen. Er holdet litt lengre, eller dyret kommer i fart, vil jeg etterstrebe å treffe midt i eller høyt i bogen. Bukkene jeg skyter i august prøver jeg alltid å få høye skudd på, for blod i grønt gress har jeg ikke sjans til å se. Heller at dyret faller i smellen enn å gå hjem etter dachsen, men må man så må man!

Link to comment
Share on other sites

Liker ikkje tanken på eit lavt bogskudd. Sikter derfor alltid litt over bogen. Nesten samtlige hjortevilt eg har skutt har kula enten snitta øverste del av bogplata eller nærmere ryggen. Har til gode å skadeskyte sjølv om det like gjerne kan skje meg som alle andre. Uansett meiner eg at ved å sikte litt høgt i "ringen" minsker sjansen for skadeskyting. Oftast blir det også knall fall effekt fordi kula treffer sentralnervesystemet mellom rygg/nakke. Man holder seg dessuten langt fra vomma som er det verst tenkelige.

 

Sjølv jakter eg med norma oryx i 30.06 fordi den har god presisjon i rifla mi og er fornøyd med å bruke en litt blaut kule. Ellers er det mange kuler eg ikkje har prøvd enda som sikkert er enda bedre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men treffer du litt lang bak i lungene bruker dyrene lengre tid på å dø en det som er nødvendig.

 

Hvorfor bruker de lengre tid på å dø ved treff lengre bak ? Det er fortsatt lungetreff. Jeg prøver å treffe litt bak bogen og har berget unna vommtreff enda og dyra har dødd med inntil 100 meter fluktstrekning. Det jeg savner er en tydeligere reaksjon i dyret ved treff bak bogen, den blir kanskje bedre ved skudd gjennom bogen? Jeg bruker kaliber 6,5, skuddreaksjon blir kanskje sterkere ved større kaliber?

 

Har forøvrig "sleivet" 2 ganger ved skudd i dyr, feilbedømt avstand ,og skutt av ryggen på begge. Falt der de stod!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror grunnen er at til lenger bak i lungene du treffer, er sjangsen for at lungene kolapser momentant mindre.

Hvis du ser på anatomifigurer ser du at lungene går bakover i en spiss, og har sitt hovedvolum rundt bogpartiet.

Ved skudd midt i bogen vil også fragmenter fra bein(knokler) være med på å tilføre betydelig skade på lunger(hjerte) i sammen med prosjektilet. Prosjektilet er i tilegg maximalt ekspandert før det treffer lungene. Dette vil føre til et raskt blodtryksfall, som igjen er den vanligste dødsårsaken.

Ved treff bak bogen kan du faktisk treffe mellom to ribbebein, og det er ikke mye motstand fra kula før den har gått gjennom lungene. Dette medfører finere slakt, men mindre sårskade med et senere blodtryksfall som resultat.

Men det er rett som du sier, ingen dyr overlever lungeskudd. Heller ikke skudd i leveren, men jeg har hørt om ettersøk på en kilometer av hjort skutt i leveren. I militeret ble vi fortalt at et meneske hadde maks 20 min å leve etter treff i leveren.

Jeg er ikke vetrinær så det jeg skriver er min teori, basert på mine egene erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Bare tull å gamble med fare for skadeskyting synes jeg. Ihverfall for å spare en kjøttbit. Det skal skytes midt i dødelig område.

 

Alle har en viss spredning på skudda, og selv den beste kan nappe et skudd 10cm ut av tiltenkt treffpunkt. Derfor skal man tilstrebe å skyte midt i, fordi den dagen du leverer et dårlig skudd, så kan dette også være dødelig, fordi du har nok slingringsmonn.

 

Og de som ikke skjønner hva jeg mener, har skutt for lite.

Link to comment
Share on other sites

Som andre har poengtert, det er ein grunn til at sirkelen i skiva er plassert der den er. Ikkje la tråden skli ut i kor den mest hensynsfulle plasseringa av kula er i forhold til kjøttødeleggelser. Det er å få dyret i bakken på ein rask og lidelsefri måte som er hovedpoenget her, ok ?

Link to comment
Share on other sites

Dei fleste er vel fint einige om at det første skotet mot eit frisk hjortevilt skal rettast mot hjarte-/lungeregionen.

 

Utover det so syns eg det vert litt vel drøyt om vi skal drive å messe for kvarandre KOR i h.-/l.-reg ein skal sette kula.

Det er ei vurdering som vi må stole på at kvar enkelt jeger kan ta sjølv. Vi har forskjellige forutsetningar i ferdigheiter og utstyr som verkar inn. Det viktigaste er å kjenne begrensingane for seg sjølv, sitt våpen og sin ammunisjon, pog at ein ikkje tøyer grensene ut over det.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skyter i bogen går jeg rett opp langs beinet. Bedre og ligge litt langt foran enn for langt bak. Og siden det er sjelden elgen løper baklengs funker det bra for min del. I tillegg til at du treffer de vitale delene hos elgen, så knuser man som regel en del bein også. Noe som vanligvis gir et kontant skudd tegn og bremser farten og fluktstrekket. Hender jeg skyter i nakken og hode også. Men da på stillestående vilt med 2 fot på kjent avstand.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skyter i bogen går jeg rett opp langs beinet. Bedre og ligge litt langt foran enn for langt bak. Og siden det er sjelden elgen løper baklengs funker det bra for min del. I tillegg til at du treffer de vitale delene hos elgen, så knuser man som regel en del bein også. Noe som vanligvis gir et kontant skudd tegn og bremser farten og fluktstrekket. Hender jeg skyter i nakken og hode også. Men da på stillestående vilt med 2 fot på kjent avstand.

 

Unnskyld meg, men synes det er uklokt og direkte tåpelig å begynne å skrive om hodeskudd inne på et offentlig forum. Om du gjør det for det være din sak, men hodeskudd er uansett fyfy!! :evil: Det skal bare et lite gressstrå eller en uventet bevegelse hos dyret et millisekund rett før du avfyrer skuddet og du har en stygg skadeskyting (les avskutt kjevebein) med et håpløst ettersøk. Dyret går så en smertefull død i vente...

 

De som snakker om det fryktelige tapet det er med et par kg kjøtt som går til spille tror jeg ikke har vært med på ettersøk som går over 12 timer...

Link to comment
Share on other sites

Les innlegget mitt ein gang til, og prøv etter beste evne og ikkje tolke meg i verste meining, kanskje...

 

Dei fleste er vel fint einige om at det første skotet mot eit frisk hjortevilt skal rettast mot hjarte-/lungeregionen.

 

Utover det so syns eg det vert litt vel drøyt om vi skal drive å messe for kvarandre KOR i h.-/l.-reg ein skal sette kula.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sikter alltid midt i bogen. Som nevnt tidligere så er det alltid litt slimringsmoment.

Jeg har vært udyktig/uheldig 2 gonger og fått skadeskyting. Det værste jeg har vært med på. Heldigvis så fant vi hjortene innenfor 300 m, og begge treffene var då en tanke bak bogen,men ikke i vommen. Litt lavt var det også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sikter alltid midt i bogen. Som nevnt tidligere så er det alltid litt slimringsmoment.

Jeg har vært udyktig/uheldig 2 gonger og fått skadeskyting. Det værste jeg har vært med på. Heldigvis så fant vi hjortene innenfor 300 m, og begge treffene var då en tanke bak bogen,men ikke i vommen. Litt lavt var det også.

 

Det er ikke alle som mener den situasjonen du nevner, går under definisjonen skadeskyting.

Men det er helt klart en av de situasjonene som kan oppstå med et skudd plassert helt i ytterkanten bak i lungene.

Link to comment
Share on other sites

Les innlegget mitt ein gang til, og prøv etter beste evne og ikkje tolke meg i verste meining, kanskje...

 

Jeg synes mauser 68 fikk sagt det meste i sitt innlegg.

Men det er helt sikkert jegere som er i stand til å skyte hjerne skudd, eller sikre skudd bak bogen.

Men jeg synes også det er greit å fraråde dette på et offentlig forum, messing eller ikke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eg trur nok at både Mauser'n, du og eg er ganske einige her.

Eg er i alle fall einig med Mauser'n om at det er ein grunn til at ringen står der den står. Poenget mitt er at om nokon jegerar av ein eller anna grunn foretrekker å gå litt bakover, litt opp eller litt ned, so syns eg det er heilt greit so lenge dei er i stand til sette eit sikkert og dødeleg treff i hjarte- og lungeregionen.

Det kan vere valg av kule, vinkel på dyret eller andre tilhøve som jegerar kanskje vil ta hensyn til og ikkje nødvendigvis kun sparing av kjøt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sikter alltid midt i bogen. Som nevnt tidligere så er det alltid litt slimringsmoment.

Jeg har vært udyktig/uheldig 2 gonger og fått skadeskyting. Det værste jeg har vært med på. Heldigvis så fant vi hjortene innenfor 300 m, og begge treffene var då en tanke bak bogen,men ikke i vommen. Litt lavt var det også.

 

Det er ikke alle som mener den situasjonen du nevner, går under definisjonen skadeskyting.

Men det er helt klart en av de situasjonene som kan oppstå med et skudd plassert helt i ytterkanten bak i lungene.

 

 

Okei. Jeg definere skadeskyting der man trenger hjelp av ettersøkshund og jeger for å finne påskutt vilt.

Men det er bare min definasjon:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært med på ettersøk etter hjort som lå 10m fra skuddplassen, den hadde trykt seg så langt inn i eiebærkrattet som mulig. Skadeskyting var det ikke

Det som du beskriver, er det jeg mener med at skuddet sitter så langt bak i lungene at det går lengre tid før blodtryksfallet avliver dyret, 300 meter fluktstrekning kan fort bli resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært med på ettersøk etter hjort som lå 10m fra skuddplassen, den hadde trykt seg så langt inn i eiebærkrattet som mulig. Skadeskyting var det ikke

Det som du beskriver, er det jeg mener med at skuddet sitter så langt bak i lungene at det går lengre tid før blodtryksfallet avliver dyret, 300 meter fluktstrekning kan fort bli resultatet.

 

Ja, må si meg enig ja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt bak bogen og hatt suksess med det, men det har ikke vært noen grunn til det, har bare blitt sånn.

Etter å ha lest denne tråden og dermed tenkt mer bevist på skuddplassering har jeg bestemt meg for å prøve å treffe lengre fram i bogen. Håper å få en tydeligere skuddreaksjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver å sette skuddet høyt i lungene og langt frem, ofte er det ikke rene sideskudd og da vil jeg helst ta med meg en bog på veg inn eller ut!

 

Dette er kansje den sikreste skuddplaseringen, og bør være stander prossedyre på nattjakt etter hjort.

De aller fleste bomskudd(skadeskying) med rifle er for lave skudd.

Når vi vet at hjortedyr ikke kan rygge, blir det ikke feil og holde litt fremme i bogen. (ikke for langt)

Jeg tror også sjangsen for å skyte lavt øker i skumring eller nattjakt for noen.

Grunnen til det tror jeg er at det kan bli litt anstrengt sikting(lengre tids observering av dyret i sikte) i forkant av skuddet, noe som igjen øker risikoen for at løpet dupper litt i skuddøyeblikket.

Jeg leste i forigje nr av JF om den svenske skyteinstruktøren som annbefalte og starte med siktebildet under viltet, for så og føre dette opp i bogen med en jevn bevegelse. Skuddet sleppes i det skuddet kommer inn i vitalt område i bogen.

Denne skyteteknikken krever innøving, og skal redusere risikoen for lave skudd.

Personlig er jeg i full gang med innøving, foreløpig stående med cal 22

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste i forigje nr av JF om den svenske skyteinstruktøren som annbefalte og starte med siktebildet under viltet, for så og føre dette opp i bogen med en jevn bevegelse. Skuddet sleppes i det skuddet kommer inn i vitalt område i bogen.

 

Jeg bruker samme teknikken. I utgangspuktet kreves det at målet er stillestående, selv om man sikkert kan trene seg opp til å skyte på bevegelige mål også. Spesiellt skyter jeg betraktelig bedre på stående skyting med denne teknikken. I og med at det er en oppadgående bevegelse i våpnet så eliminerer man nærmest å få slengt et skudd ut til siden. Jeg tror denne teknikken spesiellt kan være vellykket for folk som har knekt koden med haglskyting fordi den krever at man skyter "med hele kroppen". Denne teknikken kan man også tørrtrene på hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Sikter du bevisst høyt så vil du før eller siden få skudd som er for høy. Du får nok knall og fall, men før du får kniven i dyret har det livnet til og forsvunnet. Ryggen er et smalt mål, og det er lett å treffe ved siden av.

Sikter du midt i vil dine dårlige skudd som regel være gode nok. Sikter du bevisst i utkanten av vitalt område så blir det før eller senere et sleivskudd som går for langt ut. Det er ren statistikk.

Jeg har selv vanlighvis skutt bak bogen ved sideskudd på dyr som står i ro, med 9,3 blir det kort fluktstrekning og fine slakt. Men marginene for å unngå vomma blir mindre, og det hender at den har et hull dersom dyret står litt mer skrått enn du tror.

Link to comment
Share on other sites

Ett annet alternativ for å få knall og fall er å bruke forrige generasjons blyspissammo som Norma Elite, Lapua Mega, Sellier & Belliot blyspiss og andre kuler som jobber litt og formerer seg gjennom hele viltet. Da kan det bli knall og fall også ved lavt bogskudd 8) Bakdelen er at det blir mye blodslått og ødelagt kjøtt :?

Link to comment
Share on other sites

Eg og plasserer kula bak bogen ved sideskot på dyr i ro og legger meg ofte litt høgt i bogen. Har eit par ganger lagt meg lenger opp og nådd opp i ryggen på dyr i ro på korte hald. Veit om andre som praktiserer dette under måne/skumringsjakt og har gode erfaringar med slike skot. I mørket sit ofte skota litt lågare enn venta også.

 

Norma granat er jo eit anna alternativ ja :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vil anbefale en del av debattantene her til å se på opptegnede vitale organ på sidene som er henvist til langt fremme i denne tråden.

 

Personlig foretrekker jeg skyting i fremre øvre 1/4 del av sirkelen.

 

Ved usikkerhet om vinkel på dyret sikter jeg i forhold til den bogen som er lengst unna. Står dyret skrått ifra, så vil siktepunkt midt i bog, eller langt frem kunne lett gi skadeskudd fordi kula ikke når inn til vitale deler. (Tenk altså gjennomskyting).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...