Jump to content

Demper til 26" pipe


Nymfejeger

Recommended Posts

Har gått til anskaffelse av Remington VS SF II .223.

I spesifikasjonene står det:

"26” pipe i ”tung” target profil med langsgående fluting for topp presisjon"

Har sett litt på S&L Hardcore-demper. Denne kan ikke brukes siden den kun tar piper opp til 21".

Hvilke dempere vil være å anbefale på denne?

 

Har søkt rundt omkring på forumet, men finner ingen lignende poster.

Link to comment
Share on other sites

Du kan da bruke akkurat hvilken demper du vil. Lengden på løpet har da ingen betydning, ikke i et så lite kaliber som .223.

 

Edit: ser du forveksler løpslengde med tykkelse på løpet. Det er to helt forskejllige ting.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har gått til anskaffelse av Remington VS SF II .223.

I spesifikasjonene står det:

"26” pipe i ”tung” target profil med langsgående fluting for topp presisjon"

Har sett litt på S&L Hardcore-demper. Denne kan ikke brukes siden den kun tar piper opp til 21".

Hvilke dempere vil være å anbefale på denne?

 

Har søkt rundt omkring på forumet, men finner ingen lignende poster.

Er du sikker på at du ikke blander litt i begrepene nå? S&L-demperen tar vel kun piper opp til 21mm diameter; men jeg mistenker at de 26" (i.e. 26 tommer) du finner i spesifikasjonene på din Remington betyr at løpet er 26 tommer langt. Dette i seg selv har ikke noe å si for valg av demper (iaf ikke ifht diameter på demper; klart teleskop/ikke-teleskop og vektfordeling er noe annet). "Tung" pipe derimot betyr at du får en relativt tykk pipe (tykkere enn en "tynn" jaktpipe på 15mm eller noe) men jeg er ikke sikker på om "tung" pipeprofil nødvendigvis er over 21mm i diameter; subjektivt tror jeg ikke det. Det enkleste er om du kan få noen til å måle ytre diameter på pipen ca 8-9cm inn på løpet der bakenden av de fleste teleskopdempere vil ende opp.

Link to comment
Share on other sites

Beklager, da har jeg misforstått!

Kanskje ikke vanskelig å se at dette blir min første rifle (Regner ikke med .22LR) :oops:

Har sverget til hagle, men fra årets sesong blir denne klar :)

 

Det blir vanskelig å kutte løpet? Er dette ikke å anbefale for presisjonen, eller blir det fysisk vanskelig?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke vanskelig å gjøre det, men da kutter du midt i flutingen og det se noe rart ut.

Blir vertfall håpløst å gjenge, mulig en børsemaker kan presse på ei metallhylse og gjenge den om du absolutt vil.

Kjøp deg heller en Remington seven om du vil ha kort løp ;)

Link to comment
Share on other sites

Blir vertfall håpløst å gjenge, mulig en børsemaker kan presse på ei metallhylse og gjenge den om du absolutt vil.

Kjøp deg heller en Remington seven om du vil ha kort løp

Dette er jo bare tull, mange foretrekker et kort tungt løp, og en VSSF er ei helt anna rifle enn en Seven.

 

Om løpet skal kappes og gjenges så er det jo bare å kappe, dreie ned og gjenge, en driver ikke og gjenger oppå "bommene" mellom flutene...

En vettug børsemaker lager også enkelt nok en gjengebeskytter som går helt i ett med resten når demperen ikke er på.

 

Dog, en .223 med 26" løp spør jeg meg fort nok, trenger du å dempe den. Det finnes mange gode argumenter for å dempe den, men til mange bruksområder er det lite og hente på demper og mye på ei hendig rifle - da kan du seff skru den av... Men det er ikke slik at ei rifle MÅ ha lyddemper.

Kjøp isåfall den minste som fins om mulig, jeg hadde blåst 1000lappen ekstra på den minste Atecen kontra Hardcore, 500 på størrelse og 500 på utseende. Demper bra nok gjør de alle.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vet du hvordan en VS SF med flutet løp ser ut M67 :roll:

Med forbehold om at de flutene er kosmetiske og ekstremt grunne, så kan det da ikke være så mye løp igjen å gjenge på om man dreier vekk flutene uten å gjøre noe mer.

Men om man sett på ei klemhylse, så lar det seg kanskje gjøre.

Link to comment
Share on other sites

jeg mener å huske at det løpet er ganske tykt, så jeg tror ikke det vil være noe problem, men de vet uansett børsemakeren...

 

edit: ser at det er 21mm ved munningen, og går sporene litt inn, så er det fortsatt en god del til feks. M14...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ahh, da skjønner jeg.

Men dette er bare for utseendes skyld?

For en OK børsemaker skal det ikke være noe problem å kappe løpet og gjenge det?

Det vil heller ikke "ødelegge" presisjonen?

Siden dette er et presisjonsvåpen, så vil jeg nødig ødelegge det.

 

Kan hende jeg hoppe over kappingen og kun gjenger den for lyddemper :)

 

Hvilken lyddemper vil være å anbefale til denne?

Link to comment
Share on other sites

Pratet med børsemakeren i Rana Jakt og Villmark.

Det var ingen problem å kappe løpet, men av utseendemessige årsaker, så ville han ikke ha kappet mer enn flutens ende. Det er vel bare rundt 3-4 cm.

 

Derimot siden dette var .223 så kunne denne kappes mye lengre.

Ble til slutt enige om at han kappet langt inn på flutene.

Siden jeg alikevell skal ha demper som bygger inn ca 6-7 cm, så vil det ikke se noe rarere ut enn det ville gjort om jeg bare kappet til flutens ende.

 

Har enda ikke bestemt meg for demper, men tror det blir A-TEC CTM-4 demper.

Mye av grunnen er vekten. Siden riflen veier standard 3,8kg, så vil jeg ikke ha noen tung demper.

Har også lyst til å prøve S&L Hardcore TMD35 når den kommer til Norge. Den skulle være rundt samme vekt som CTM-4.

Føler meg tryggere med demper fra A-TEC, enn S&L.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein 700 vsf i 22-250. Samme rifla bare ikkje rustfri. Har gjenget den opp uten å kappe løpet, da eg ikkje skal drasse så langt på den. Bruker hausken .308 demper på. Viss du skal ha hardcore demperen må du ta den som ikkje bygger innover løpet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...