Jump to content

kamera til filming av jakt..


asfaltcowboy

Recommended Posts

hei. noen av dere som har prøvd noen av de nye actioncam eller noe lignende. er veldig lysten på å finne et som filmer veldig bra til bruk på jakt, så enn kanskje kan få festet noe på film. enten til å feste på børsa eller på hørselverna.. har lest om veldig mange, men har ikke kommet i kontakt med noen som har brukt det enda. så får krysse fingrene på at noen av dere her inne har :D

Link to comment
Share on other sites

Filmet en del i vinter med Contour HD montert på løpet av børsa. Fikk ikke noen store blinkskudd men fikk i allefall såpass at jeg så at kameraet fungerte. Knallskarpt bilde, virker rimelig solid. Montasjen jeg brukte var ikke helt perfekt, men fungerte greit. Såpass til vidvinkel at det nok best passer på trange poster, kanskje først og fremst haglejakt.

 

Tror kanskje det er best egna å montere kameraet på hodet...

 

Til annet bruk tror jeg en kommer lengre med et vanlig kamera og et kamerastativ til børsa. Har prøvd dette også (samtidig...) og det gir jo så god film som du har kamera til, egentlig... Litt mer å drasse med seg, men når en av skandinavias fremste rovviltjegere klarer å ha et kamera på børsa til alle tider, så hvorfor ikke. Han virker ikke særlig hemma av det...

Link to comment
Share on other sites

men når en av skandinavias fremste rovviltjegere klarer å ha et kamera på børsa til alle tider, så hvorfor ikke. Han virker ikke særlig hemma av det...

 

Hvilken jeger snakker du om? hørtes ut som filmer jeg vil se.

 

Rasmus Boström, http://www.swedishchasseur.se

 

Han ble forøvrig rimelig gira når han fikk se Contour HD-kameraet, mener han kjøpte et i vinter. Han har brukt et dårligere kamera tidligere. Kommer vanntett hus og hundevest til Contour HD snart.

Link to comment
Share on other sites

Ikke glem BlackEye som ligger i det mellomste prisleie. Ganske god kvalitet pr krone, mye bedre enn Oregon sine ActionCam.

http://www.blackeyeusa.com

Passer best for haglejakt ettersom det er stor vidvinkeleffekt. Litt minus for ledninger og separat opptaksenhet.

Har du satt av noen grunker ville jeg gått for contour! Det så knall ut! Noen som har prøvd det i svakt lys eller med store kontraster (vintertid i skog)?

Link to comment
Share on other sites

Filma en del ut i de sene ettermiddagstimer både i gaupe- og revjakta. Det er ikke enormt lyssterkt, men fordi det er såpass stor vidvinkel fanger det likevel mye lys. Vanskelig å sammenligne det med noe, men noe nattkamera er det ikke.

 

Jeg burde selvsagt har redigert noen av filmene slik at jeg kunne vise frem.

 

Det en skal være klar over er at når en kjører kameraet på høyeste oppløsning krever det en rimelig stor pc for å i hele tatt kjøre filmen. Min pc er rett og slett for treig, og takler ikke filmene i full HD, så jeg har stilt ned kvaliteten. Det vil også si at en trenger ganske stor pc for å redigere filmene. I tillegg er det litt ulik vidvinkel i ulike format, slik at jeg har valgt et format med litt mindre vidvinkel (tror det er 135 og 120 grader vidvinkel, to formater for hver) Du har også fordelen med at linsa er vridbar 90 grader, slik at kameraet kan monteres skjeivt og så er det bare å vri linsa slik at den er horisontalt orientert.

 

Men den virkelig store fordelen er jo selvsagt at det er et kamera med linse, lagringsmedium og hele pakka i ett - og steika kompakt. Slipper trykknapper, ledninger, batteripakker osv. rundt omkring på børsa. Når ting roer seg litt nå skal jeg ta tak i dette igjen og se på ulike monteringsløsninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fant et lite program som heter Videopad Video editor http://www.nchsoftware.com/videopad som leser inn filene fra begge mine kamera (Sony HD-kamera og Contour HD) greit, men det filformatet du nevner har jeg ikke kjennskap til. Mitt Sony filmer i MPEG-4 og Contour'en filmer i MOV...

 

Problemet er vel at du gjerne mister HD-kvaliteten når du redigerer og lagrer nye filmer, så for å få kvaliteten med seg må en vel opp på en proff editor, adobe eller noe sånt...

Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd! :-D Noen som har bilde av en rigg montert på ei bikkje?

 

Forøvrig er jeg av den formening at det er unødvendig å kjøre opptak i HD med sånt utstyr, med tanke på:

1) Hvor tunge filer det blir å håndtere

2) kvaliteten ellers på opptakene (ikke akkurat steadicam feks).

 

Jeg ville valgt et kamera hvor man kan velge å slå av HD og gå for vanlig SD kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

På en måte er jeg enig, men likevel - du kan aldri redigere opp kvaliteten på en video. Derfor synes jeg det er en fordel å heller ha en stor "uhåndterbar" videofil som kan redigeres ned i kvalitet, enn å ha en fil der du må "kjempe for" å beholde den kvaliteten som fila originalt inneholder.

 

Så er det selvsagt også et spørsmål om hvilken kvalitet du praktisk sett klarer å håndtere på det pc-utstyret hver enkelt har, og hvilken kvalitet en praktisk sett har bruk for. De fleste skal jo stort sett ha filmene til privat bruk (og ikke, ikke, IKKE Youtube)

 

Med dagens tilgang til lagringsmedium osv. er jo egentlig ikke filstørrelse et problem, og når en begynner med sånt som dette (viltkamera, våpenkamera, hundekamera - og gjerne alle tre samtidig for en blir jo litt hekta) bør en regne med en tusenlapp utgift til ekstern harddisk (1TB) med det samme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...