Jump to content

Effektiv ladepresse til jaktlag


Smergelsmurf

Recommended Posts

Kjøp enstasjons presse.

 

Hadde ikke lada min jakt ammo på karusell....

 

Til trening og konkurranse ok.

 

Men aldri jakt.

 

Ladesett hos Hjemmelading.no til ok pris.

Ring til Trond si hva du skal bruke den til.

Og du får det du trenger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du risikerer igrunn litt av hvert.. Men resultatet av dette er at du kan ende opp med dårlig preisisjon i lotene dine. Dette kommer av at i et progresiv presse så har du mindre kontroll over hva som skjer. Skal man lade med progresiv presse er det viktig å ha fullt fokus til en hver tid og gode kontroll rutiner. Jeg er kanskje litt sær, men jeg liker å veie alle jaktladningen mine..

 

Ting som kan skje med en progresiv presse er at den kan gi ulike kruttmengder i hylsene. Dette kan være vanskeligere å oppdage i ei progresiv presse. Du kan få variasjoner i settedybden på kulene dine etter hvor mange hylser du har i karusellen om gangen. Mange småting i grunn, har du gode kontroll rutiner så er det ikke noe i vegen for å bruke ei progresiv presse, men det er enklere og mer oversiktlig med ei enstasjonspresse.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jakta er av "vanlig" norsk type mener jeg det er helt uproblematisk å lade jaktammo på en progressiv presse.

For å ta meg selv som eksempel kan jeg si at jeg har jeg ladet trening, konkurranse og jaktammunisjon på progressiv prese i mange år. Til eks kan jeg si at min konkurranseammunisjon holder sentrumstier(7,5 cm) på 300m. Det samme gjør forøvrig jaktammoen jeg lader. Trenger jaktammo bedre presisjon enn det?

 

Mitt forslag er at dere kjøper en Dillon RL550B presse. I tillegg kan dere investere i ekstra dieholder(toolhead) med kruttmål til det enkelte kaliber. Da er det fort gjort å skifte fra det ene kaliberet til det andre. Diene og kruttmålet kan stå på samme innstilling hele tiden, og dere sparer mye tid på evt. justering. Selvfølgelig må dere gjøre enkelte justeringer ved skifte av type kuler, kruttype ol.

Lading på en slik presse vil spare tid, spesielt ved lading av treningsammo.

 

Driver dere jakt som krever ekstrem presisjon, som f.eks rådyrjakt på 400m++, kan det selvfølgelig stille seg annerledes. Skulle så være tilfelle kan man faktisk lade ett og ett skudd også på en progresiv presse hvis man ønsker det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig med "Forstkandidaten", jeg lader med enstasjons enda, og har gjort dette i 15 år med samme pressa. (rcbs)

Som tidligere aktiv skytter lada jeg ca 4-5000 skudd i året, men nå blir det mest jaktammo og da mellom 500-1000 sk.

Aldri angra en dag på o-pressa, har ikke opplevd ett eneste misslyka skudd lada med den.

Link to comment
Share on other sites

Siden dere er 4 som skal dele på pressa og har forskjellige kaliber hadde jeg ikke vært i tvil om at jeg hadde valgt ei enstasjonspresse. Man lader greit 100-150 skudd i timen på enstasjon. På en progresiv presse bruker man ofte mye tid på å stille inn pressa.

Link to comment
Share on other sites

Det at man automatisk får dårlig presisjon ved kjøp og bruk av progressiv ladepresse er en myte med samme sannhetsgehalt som valgløftene til ein politiker..

Hvis progressive presser generelt og Dillon spesielt er så dårlige, hvorfor er de da så populære bland DFS-skyttere..?

Presisjon avhenger først og fremst av han/ho som lader, vedkommendes valg av komponenter, etc.

 

Enig med Origo her. Siden dere bruker samme str. på tennhetter vil resten være plankekjøring med ei RL550B. Hvis kvar jeger/skytter har sitt eget toolhead/dieholder med ferdig innstilt kruttmål (som er festet til dien) og dier stående i et skap ved siden av ladebenken, trenger han/ho berre å finne fram sine kuler og hylser, sette inn dieholderen og sette i gang med å lade..

Hvis dere ennå er litt skeptiske, kjøp ei Dillon AT500. Den er i praksis ei en-stasjonspresse, men den kan lett bygges om til ei RL550B.

Uansett, det viktigste dere kjøper er Våpenjournalens Ladebok, som bør leses fra perm til perm av alle som lader.

Link to comment
Share on other sites

Mitt svar er å kjøpe en Dillon RL550B presse. Sitter ukentlig og presser opp litt amo på en slik, og alt som kan gå galt. Ligger i om den som opererer pressa holder fokus på det han holder på med eller ei.

 

Dette med at det tar så lang tid å stille inn en slik presse, er en myte. Det tar ikke mere tid enn en enstasjonspress på innstillingene, og derifra og inn gir hvert tak i arma en ferdig patron.

 

Ønsker en det, kan man i tillegg kjøpe seg en Lee classic cast eller lignende (utrust gjerne med hurtigkoblinger på diene, snadder, for det har jeg på min), til utvikkling av ladninger / for den paranoide.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...