Jump to content

Federal Fusion og slaktekvalitet


Sako.308

Recommended Posts

Jeg skjøt en elgku gjennom bogbladet med 180grs fusion i en 30-06 i høst. Kula gikk gjennom det tykkeste av bogbladet, videre inn i maskinrommet og sto mot skinnet på andre sida. Tilsynelatende veldig høy restvekt, uten at jeg har veid den. Vi er flere som bruker fusion hos oss. Effekten i viltet er ikke merkbart annerledes enn noe annet. Alt avhenger som alltid av hvor du treffer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Har ekstremt dårleg erfaring med Fusion, kaliber 308. Hadde fire dyr som blei skutt i bogen der det var hol i vomb og kutt overalt inni etter splintrar. Fann deler av kula overalt :trist:

Gjekk over til federal premium etter det, koster skjorta men vanvittig fine slakt med det :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 6 years later...

Gammal tråd som eg blåser liv i. Eg har eit par esker med fusion til 338 win mag. I utgangspunktet har eg barnes ttsx som eg bruker til jakt, men eg får ikkje den presisjonen eg ynskjer. Barnes går godt nok til praktisk jakt, dvs 3 skudd innafor 10'ern på 100 meter, men fusion lager eg ein trekløver med på 3 skudd. 

Hadde det vert eit standard kaliber, hadde eg ikkje nølt med å bruke den. Men eg er litt betenkt på grunn av kaliberet, korleis kan ein forvente at det ser ut om ein setter ein fusion i bogen på eit dyr på 60 meter med ein 338?

 

Og ikkje for å være hverken frekk eller arrogant, men eg er i utgangspunktet ikkje ute etter svar frå jegere som ikkje har noko som helst erfaring med kula, men som "har høyrt", og som i tillegg trur at det einaste som duger er den absolutt siste kula som er lansert på markedet - og som trur at det er jevngodt med den sikre død og ete dyr skutt med som er skutt med blyholdig ammunisjon (der fekk eg ut litt damp også!).

Link to comment
Share on other sites

Har ikke brukt den i 338. Men i 300win mag. 30-06. 308. 6,5x55.. klarer ikke og forsvare og kjøpe oryx som er dobble pris på. Alle kuler kan lage søl om man treffe lavt i bog/bogbein.. om jeg må skjere bort noe mere en med andre bonda kuler? Vel det er i såfall nesten ikke merkbart..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt (og bruker fortsatt til esken er tom!) 140 grs Fusion i 6,5x55 til rådyr, og det funker fint. Denne ammunisjonen er ganske moderat ladet, da oppgitt utgangshastighet er "bare" 2530 fps (771 m/s). Og slaktene har så langt vært stort sett fine. En kompis felte en 1 1/2 år gammel hjortebukk med 150 grs kule i .308 Win, og måtte sette et fangstskudd i nakken fra relativt kort hold. Den kula holdt ikke spesielt godt sammen..... Ville nok vært en smule skeptisk til Fusion i magnumhastigheter.

Link to comment
Share on other sites

Før ladepressa kom i hus så var fusion 1. valget mitt i både 6.5x55 og 30-06.

Har felt alle typer hjortevilt med denne patrona. Slappe ladninger, fine slakt, høg restvekt, ingen splintring, billig og fantastisk presisjon. Jaktkompis skøyt to elg i høst med fusion i 308, eg slakta. Såg meget bra ut dei to også.

Ser V0 er marginalt høgare på 338 wm enn 30-06 så du bør forvente bra resultat i dette kaliberet også.

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...