Jump to content

Federal Fusion og slaktekvalitet


Sako.308

Recommended Posts

Jeg skjøt en rådyrbukk i fjor med onkels 308 med fusion. Det var spsibart inn til hølet. Ble et fint lungeskudd. Dyret raste 15 meter og gikk rett ned.

 

Tror på bakgrunn av mitt skudd og onkels egne erfaringer at det er bar amunisjon. Jeg ville ikke vært betenkelig med å skyte fusion iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt gode erfaringer med Fusion her også, i .30-06 til rådyr. Som regel spiselig kjøtt inntil hølet. Ingen regel uten unntak, så også med kuler; dette rådyret fikk et lavt treff som starta flåjobben for meg... Det løp videre, så derfor fikk den ei kule til i bakhodet før det la seg ned.

 

picture.aspx?id=35018263

Sorry for "graphic content".

Link to comment
Share on other sites

Eg har skutt flere hjorter med Fusion og eg kan ikke klage det er ei god kule treffer du bein så sier det seg sjøl at da blir det litt graps uansett hvilken kule du bruker. kommer ikke til og bytte kule eg vertfall da må der komme noen super greier har også skutt flere rådyr med Fusion fint slakt det og eg bruker 180 gr. og 150gr

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en rådyrbukk med 30-06 og 150grs fusion. Hvor du treffer og hva kula treffer på vei gjennom dyret har selfølgelig betydning. Jeg fikk et fint slakt. Inn og ut bag bogen.

 

Har også skutt noen bevere (nakkeskudd fra siden) og rever. På så små dyr blir det "litt ugreie" i skinnene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del rådyr med Fusion, både i 30.06, .308 og .243w

 

Er sånn passe fornøyd... Bytta til TBBC i 308 og synes jeg får penere slakt med den kula.

Med 243`n så har jeg bare skutt 1 rådyr, og de ble noe skikkelig søl, traff i skuldra og kula splintret seg og tok hull på vomma. Så jeg var nok litt uheldig der... Vi får se til høsten, da har jeg vel litt mer arfaring med fusion i 243 på rådyr ;)

 

Har skutt 12 rev med den denne sessongen, og har ingenting å si på effekten der iallefall!

Link to comment
Share on other sites

ut fra brukernes erfaring her er jeg kanskje tilbøyelig til å si følgende:

Ved treff i lunger utenom bog, funker kula greit. Men ved bogtreff og høye hastigheter, er kula ikke hard nok og går fullstendig i filler. Så får trådstarter vurdere selv bruken.

 

Selv forlanger jeg at en jaktkule skal funke like godt på 30 mtr og 200. Og den skal tåle den julingen den får ved bogskudd på 30 mtr. Ergo bruker jeg A-Frame. :wink:

Link to comment
Share on other sites

bestefaren min og far min bruker fusion og de slakta jeg har sett har vært fine. far min skøt en okse på 272 kg i 2009 og det var da det fineste slaktet jeg har sett. kan hende fusion er litt for bløt til 30-06 men jeg skal ikke si noe på det i og med det at det er det andre som vet bedre en meg. men bestefar og pappa har brukt fusion i 6.5x55,308 og 30-06.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Brukt Fusion i 30-06 på en del elg, hjort og rein nå. Holdene har variert fra 3 - 150 meter. Kula har uten unntak gitt bra resultater. Bra ekspansjon og restvekter, samtidig som det blir lite ødelagte bøger. Kulene skutt på de korteste holdene finner man gjerne igjen i dyret, og de har hatt ca. 80% restvekt (på elg) Kulene skutt på lengre hold har gått tvers gjennom dyra og følgelig ikke blitt studert så nøye.

Link to comment
Share on other sites

Må bare si meg enig i at Fusion i kaliber 243 går godt presisjonsmessig og gir pene slakt. Bruker den på bukkejakten og den er jeg godt fornøyd med. Men jeg har sett et par tilfeller av den i bruk på elg i kaliber 30-06 og de hadde en del blodtrøsk i seg til langt utpå sibeina etter treff i bogen. Men her kan det jo være flere ting som har spilt inn.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Skjøt elg med 30-06 i år med 180 grain Fusion, det samme gjorde en annen på laget - god effekt , men noe over gjennomsnitt blodslått kjøtt, muligens. - Det var snakk om korte hold 40 og 60 meter. Den ene elgen var en stor okse som fikk 3 i bogen, og der er det vel ikke mer enn rimelig at det ble noe blodsøl .. Det var gjennomskyting med alle 3 kulene, hvilket en Nosler partition 200 grain ikke klarte på tilsvarende hold i fjor - dette er spinkelt datagrunnlag, men jeg så at på NP kula satt bar det som er bak skilleveggen igjen i skinnet på andre sida.

 

Jeg kronograferte farten til 810 m/s utgang på 180 grain fusion i mi 53 cm pipe. Kula hold pent sammen, det kunne jeg se på størrelsen til hullet på utgangssiden.

Link to comment
Share on other sites

Skøyt en brukbar okse og ei ku nå i helga. Fusion 308. Gjennomskytning på begge dyr. Et skudd på hver. Oksen fra siden bak bogen og kua forfra med utgang bak bogen. Ingen av kulene var i bein. Dyra var i godt driv og fortsatte ca. 100 meter før de la seg.

 

Det ble ganske mørkt før vi fikk av pelsen, men det så ut til at det var minimalt med kjøttødeleggelser.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en 50 kg spissbukk (hjort) som stod på ca. 90 meter med bredsida til. .308win 165gr Federal Fusion i 51cm løp. Kula gikk gjennom begge bogbein (i underkant av bogfjøla(?), og stod relativt soppformet og hel i skinnet på utgangssiden. Relativt fint slakt. Dyret klappet sammen på stedet.

 

Skutt bukk, 8-tagger (netto slaktevekt 65 kg) med bredsiden til på 60 meter. Inn midt i bog, ut bog (lavt). Bukken løp 20 meter før den lå stein død. Hull på størrelse med en 5-kroning inn/ ut av ribbene. Skar bort noe blodslått kjøtt på bringene begge sider - ikke mer enn normalt ved direkte bogskudd - noe jeg alltid sikter på. 165gr Federal Fusion .30win, 51cm løp.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ut fra brukernes erfaring her er jeg kanskje tilbøyelig til å si følgende:

Ved treff i lunger utenom bog, funker kula greit. Men ved bogtreff og høye hastigheter, er kula ikke hard nok og går fullstendig i filler. Så får trådstarter vurdere selv bruken.

 

Selv forlanger jeg at en jaktkule skal funke like godt på 30 mtr og 200. Og den skal tåle den julingen den får ved bogskudd på 30 mtr. Ergo bruker jeg A-Frame. :wink:

 

 

Jeg har ikke rare erfaringen med Fusion, men jeg har skutt 2 hjorte kalver nå, en på 15 meter og en på 120-130 meter, med 180 grs Fusion i 300 Win Mag. Utghast 964 m/sek. Første kalv ble skutt i overgang nakke/bog, lite hull inn og ut, lite blod.

Kalven i går fikk kula midt i bogen, utgangshullet var på størrelse med et kronestykke, slaktet var nydelig, lite blod. Det var utrolig mye blod på skuddstedet, 4-5 meter med blodsprut bortover lyngen og oppetter bjørkeleggene. Er det værste jeg har sett. Enkelt å sette en hund på det sporet :) Så ved bogtreff og høy hastighet, er kula hard nok i en kalv iallefall. Skal poste resultat når storbukken får smake den ;)

Link to comment
Share on other sites

Eg har sjølv ikkje brukt Fusion,men etter å ha snakka med lokale jegerar og sett dyr påskoten med kula så sit eg igjen med samme inntrykket som etter å ha lest denne tråden. Effektiv felling,men kjøtskadene kan variere ganske mykje.

 

Kan årsaken vera at dette er ei mjuk kule som ekspanderer raskt til stor diameter og ved treff i harde delar så gir dette store skader? Sjølv om restvekta oftast er bra så held den heller heller ikkje så godt saman som hardare kuler?

Eg meiner til ein viss grad å ha sett samme delte resultata med Oryx kula. Unntaket må vel vera Jørund Lien som vel aldri har hatt noko negativt å rapportera om denne kula :wink:

 

Til samanlikning kunne det vore interessant å høyre om erfaring med Lapua Naturalis. Den har som oftast 99-100% restvekt,men er kanskje den kula som startar ekspansjonen raskast,umiddelbart ved anslag i allle fall ifølgje testar eg har sett i Vapentidningen. Årsaken er plastkula den har i spissen. Og den ekspanderer til stor diameter. Ved treff i harde bein skulle ein då tru at det vart ein del kjøtskader. Om ikkje så vil eg tru at det er splintringa , altså tap av la oss sei for eksempel 20% bly, som gjer at Fusion øydelegg ein del kjøt ved "uheldige" treff.

 

Kva trur de, er eg på villspor med min teori?

Link to comment
Share on other sites

@Jaktlykke.

 

Med den skuddplaseringa er du garantert stort hull ut. Svært mange kuler hadde gitt enda verre resultat, kun ett lite fåtall kunne med flaks prestert bedre.

 

 

De aller tøffetse Premiumkulene som F. Eks. Barnes TSX, Rhino, TB, A-Frame. Disse gir litt mindre gørr, og litt mindre "drep"

 

Jeg synes Fusion klasse kuler (myk bonded, Norma Oryx, Hornady Interbond, Woodleigh) er suverene til universelt bruk. Til vanlig treffer de meget godt, ekspanderer og dreper effektivt. Når det blr tøft blir det søl. Det kan jeg leve med lenge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke store sammenlikningsgrunnlaget, men tok en bukk på ca 40 meter med Fusion i 6.5x55. Skuddet satt greit i bogen, lite inngangshull, drøye golfballen ut, men veldig mye blodslått i begge bogene og langt bakover på ribbeina. Ble mye som ble skjært bort!

Link to comment
Share on other sites

Har hatt et tilfelle med mye søl med Fusion i 6,5x55 men er litt usikker på i hvilken grad det er kula sin skyld. Tror valg av skuddplassering har merparten av skylden her. Skøyt diagonalt bakfra på rådyrbukk som helst skulle ned i smellen pga lys/plass (og ville ha kulen over vom etc.) slik at kula gikk inn litt høyt i skinka bak og måtte gjennom 10-15 cm av ryggen. Litt i overkant for denne kulen; etter passasje av ryggen ble det litt varmint-preg (fant igjen noen deler av kula i skinnet i bogen, men langt ifra alt). Tror vel at den jobben var såpass hard at kula egentlig ikke kan lastes for dette; så jeg fortsetter med Fusion på rådyr (mest fordi presisjonen er såpass bra og fordi den er så billig at jeg faktisk tar noen treningsskudd med denne av og til).

 

Har dog også notert innskyting med 140grain Trophy Bonded (Fed. Premium ferdigrulla) nå for større dyr der kulen MÅ tåle litt mer (og der Fusion vel er vedtatt å ikke holde kravet til anslagsenergi).

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt mange dyrene med fusion, men har skutt 1 elgkalv, 1 reinsdyr og 3 rådyr. I alle tilfeller har det blitt fine slakt. Alle uten elgen var gjennomskyting. Fant kulen i elgen, og den var en perfekt sopp med 99% restvekt. Alle dyr skutt med 165gr i .308 Jeg er kjempefornøyd med denne kulen både med tanke på slaktet, effekt og presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

løfter tråden her.

 

Hadde i utgangspunktet bestemt meg for å prøve Hornady interbond (180 Gr) eller Federal Trophy bonded tip HE ( 180 Gr) for årets jakt, men fikk en meget positiv opplevelse under helgens innbrekking av løpet med Fusion 180 Gr-hull i hull samling på mitt nye 30-06 løp. Med denne presisjonen, samt prisen ift. alternativer i ferdigrullla utførelse, fremtvinges det en vurdering om at dette blir førstevalget. Prisen gjør jo at man kan bruke Fusion som trenings. amo.

 

Setter derfor pris på om dere poster flere av deres erfaringer på jakt med Fusion kula :)

 

Noen som har prøvd den på vilsvin ?

Link to comment
Share on other sites

@Jaktlykke.

 

Med den skuddplaseringa er du garantert stort hull ut. Svært mange kuler hadde gitt enda verre resultat, kun ett lite fåtall kunne med flaks prestert bedre.

 

 

De aller tøffetse Premiumkulene som F. Eks. Barnes TSX, Rhino, TB, A-Frame. Disse gir litt mindre gørr, og litt mindre "drep"

 

Jeg synes Fusion klasse kuler (myk bonded, Norma Oryx, Hornady Interbond, Woodleigh) er suverene til universelt bruk. Til vanlig treffer de meget godt, ekspanderer og dreper effektivt. Når det blr tøft blir det søl. Det kan jeg leve med lenge.

 

Ligner hornady interbond mykje på fusion i 6,5? Grunnen til at eg spør er at eg har skote noken få hjort med fusion i 6,5x55, med bra resultat. No har eg begynnt å lada og syns då at eg bør lade selv, har skjønt at speer og fusion er samme kule men speer ser det ikkje ut som er å få tak i iverfall ikkje frå hjemmelading, men kanskje eg kan bruke interbond i staden for. Er hjort som er målet.

 

Kva kule vil de foresten andbefale til hjort av litt variabel størelse både hjorten og avstanden, vanskelig å sei på forhand. Kan godt være boat tail kule da ladinga skjer med lee loader.

Link to comment
Share on other sites

Fusion funker fint den. Ser det nevnes løse kuler oppi tråden her. Det fins vel ikke. Men Speer Deep curl er omlag samme kula.

Har skutt elg, rein, hjort, stenbukk, springbukk, blesbukk, hvithalegnu, oryx, kudu, impala og eland med fusion i 7mm RM. Kula er forholdsvis bløt, men holder godt sammen. Grov ut noen kuler fra grusen i kulefanget bak blinken og de holdt 65-75% restvekt. Det synes jeg er bra til å ha gått i grus.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må nok nå si meg tildels uenig med Wolverine67 denne gangen, selv om vi vanligvis er enige :)

 

Personlig synes jeg Fusion er for bløt.

Den såkalte loddinga folk prater om, er gjort ved at kopperet er påført blyet med elektrolyse.

Det kan kanskje være vel og bra det om ikke blyet og kopperet er/blir veldig mykt.

 

Jeg har selv opplevd at Fusion har gått i filler i en Kudu skutt med 180 grains Fusion fra 30-06 på 50-60 meter.

Det har gjort at jeg ikke stoler på kula til bruk på Elg i tilfelle jeg skulle treffe grove bein.

Jeg ville heller ikke ha brukt den på store villsvin.

 

Synes den fungerer brukbart til mellomstort vilt, som voksen rein, hjort og dåhjort, men synes den generelt gir litt mye kjøttødeleggelse, og alt for mye på rådyr.

Fusion er konge om man skal på rådyrjakt i f.eks Polen :)

Den er også knallbra på rev om man ikke bryr seg om skinnet.

 

Jeg får mindre kjøttødelegelse og blodslag og bedre penetrasjon med en standard Lapua Mega i 6.5x55 enn jeg gjør med Fusion.

Hadde jeg hatt en 30-06 idag, ville jeg heller valgt å lade den med Lapua Mega istedenfor Federal Fusion om jeg ønsket å bruke billig jaktammo fra fabrikk.

 

Selv om Fusion er såkalt bondet, så er den langt fra å være en premium kule.

Hvilket også prisen reflekterer.

Det er vel ingen som tror at Federal hadde solgt den så mye billigere enn f.eks ammo ladet med A-frame om de hadde vært omtrent like gode?

De hadde heller brukt de lavere produksjonskostnadene for høyere inntjening.

 

Fusion var først og fremst beregnet på Hvithalehjort da den kom, hvilket er det desidert største patronmarkedet i USA.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste et sted at Fusion har Grand Slam kule, men dette virker litt rart med tanke på

dette med Whitetail som jeg også har hørt.

 

GS kuler skal jo holde godt sammen når motstanden blir litt heavy.

Hvet noen noe mere vedr. mine innspill her?

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Av de 12 rådyrene jeg skøyt med fusion 6,5 i høst, var det to som hadde litt større hull ut pga vinkel(ut/ inn midt i bog). Resten hadde uthull som jeg fikk første ledd av tommelen inn i. Jeg har aldri vært vitne til så fine slakt. Brukte fusion i 3006 tidligere, da var ofte uthullet litt større enn en 5-kroning. Til sammenlikning opplevde jeg mer griseri de årene jeg brukte oryx i 3006. Synd at fusion ikke holder kravet til hjortejakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så oppsummert så langt kan man vel si at den fungerer fint til rådyr, rein og hjort.

 

Elg: Tja, Noen som har erfaring med skudd igjennom bogbladet ?

 

og skudd skrått inn på dyret?

 

 

Vilsvin:Tja.

 

Ser på div fora i USA at man skryter av kula. Også på ELK

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg var heldig med de dyra jeg skjøt Bjørn Egil. Jeg bruker forøvrig a frame på elg nå. Ellers så bruker vi å være enige ja.. :lol:

Jonas, fusion har ei kule med mantel lagt på elektrolyttisk og den er nesten identisk med Speer Deep curl. Tipper fusion kula er produsert av Speer uten at jeg vet det. Speer Grand slam er ei "premium konvensjonell" kule, der blykjernen har forskjellig hardhet i bunn og topp av kula, og kjernen holdes av ei rille ala Hornady interlock kula. Speer GS er ei kjempebra kule etter min mening, prisen tatt i betraktning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg plukka ei kule utav den ene elgen jeg skjøt med fusion 7mmRM. Den kula var et oppfølgingsskudd på skrått bakfra, gjennom vomma og lungene. Den satt i skinnet på fremsiden av bogen. Flat som ei pannekake, men altså god dybdevirkning. Et grisete skudd, men det virka.

Link to comment
Share on other sites

Med moderate hastigheter fungerer mye brukbart.

Også i høyere hastigheter om man ikke treffer grøvre bein en ribbein.

 

Jeg har prøvd mye forskjellig kalibre og veldig mange forskjellige kuler.

Straks utgangshastigheten passerer ca 800 m/s, er gjerne valget mitt A-frame, TSX og TTSX.

I lavere hastigheter enn det, bruker jeg heller gjerne litt tunge for kailbret kuler.

Lapua Mega er nok favoritten min, men jeg synes også at Oryx fungerer veldig bra med moderate og lave hastigheter.

Jeg synes Oryxen blåser seg opp for mye ved treff i høye hastigheter.

Spesielt på rådyr synes jeg den alt for ofte blir veldig brutal.

 

Norma Oryx med 325 grains kule er f.eks en av mine klare favoritter for 9.3x62.

286 grains Lapua Mega er også bra og har gjort det overraskende bra på tester utført på asiatisk vannbøffel i Australia.

250 grains TTSX er mitt klare valg om jeg vil ha den mer flattskytende.

Link to comment
Share on other sites

Så oppsummert så langt kan man vel si at den fungerer fint til rådyr, rein og hjort.

 

Elg: Tja, Noen som har erfaring med skudd igjennom bogbladet ?

 

og skudd skrått inn på dyret?

 

 

Vilsvin:Tja.

 

Ser på div fora i USA at man skryter av kula. Også på ELK

 

Kompis av meg har skutt villsvin med 180gr fusion i 3006 på drivjakt i polen. Grisene tålte ikke det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...