Jump to content

En pumpe/halvautomat hagle til nybegynner


Heimdal

Recommended Posts

jeg har sett litt rundt på pumpehagler og halvautomatsike, er intrisert i å kjøpe en til allslags jakt, Rype, tiur, rådyr etc...

 

syntes selv jeg skyter bedre med halv/pumpe hagle, vært å skytebanen å prøvd litt forkellig.

 

Da lurer jeg på, En driftsikker nybegynner hagle som ikke er så dyr ( 16 år, har ikke allverdens med pæng)

 

så litt på Remington 870 Super Magnum, men den er veldig lang, syntes jeg.

 

Noen forslag? :)

Link to comment
Share on other sites

Ville gåt for en franchi fast hagle, de er justerbare og har 7 års garanti, i litt billigere

våpen har du benelli nova og baikal mp-153, sistnevnte bør ikke skytes med ammo som har

høyere trykk en 900bar, men til rype og skofugl som du skal jakte på trenger du ikke hevi

shot og lignende patroner med høyt trykk, mp-153 en kan ha problem med omladning av lerdueskudd.

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på Stoeger, jeg kjøpte meg en slik i høst og er fornøyd med hagla, koster rundt 5000kr ny, og er ei utmerket bruks hagle. Den skyter i utgangspunktet ikke lerdue skudd, men etter ca 50-100 skudd begynte i hvertfall min og spise 24g ladninger uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Fant 2 intresange,

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=902 dette er stoeger`en

 

og dette er Benneli`en http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=14852

 

Det som er "dumt" med Benneli er jo at denne er brukt, men er også enklere å få tak i ( en i Ulefoss har kontakt med jakt og friluft)

 

Men stoegeren er billige, men vet ikke hvordan det ligger ann i kvalitet...

Link to comment
Share on other sites

Gå for benellien, knallgod børse med 89mm kammer, enkel og vedlige holde

da helle mekanismen kan plukkes ut enkelt og uten verktøy :D den er også tryktestet til 1370bar . Når det gjelder

baikalen som en annen spør om så har jeg svart på dette i en annen tråd, men

jeg kan gjenta, hvis du ser på løpet på din baikal så står det merket 90mpa,

dette tilsvarer 900bar har jeg blitt fortalt av en børsemakker. Har nå kontrollsjeket va mpa står for,

det er forkortelse for megapascal(benevnelse på trykk), 1megapascal=10bar.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du får noe dårlig hagl, hvis du velger en PA-08! Må heller vurdere om en vil ha pumpe. Jeg tenkte også på pumpe, men avslo det etter å ha prøveskutt en. Funka ikke for meg!!

 

Derimot som nevnt, strålende fornøyd med en SA-08!!

Link to comment
Share on other sites

Men der er neppe mer driftsikre eller solide en en dobbeltløper...

 

Om du absolutt skal ha en magasinhagle (noe som gjør at totallengden bir lengre med lik løpslengde), er remington 870 sikkerstitkket.- Men meg bekjent er det ingen pumpehalger, bruket eller ei på markedet som er direkte søppel.

 

Om du faktisk har skutt bra med ei pumpe på lerduebanen, ville jeg valgt en lik model som den du skjøt med. Det er ingen grunn til en pumpe fra fabrikant aa) skal være lik en fra fabrikant B)

 

Sjeldent noe problemer eller dumt å handle brukt.

Link to comment
Share on other sites

så litt på Remington 870 Super Magnum, men den er veldig lang, syntes jeg.

 

Synes du en 870 er lang, så faller hvertfall ikke Benelli Nova i smak, for den er enda lengre.

 

 

Ja den er lenger, men virker kortere da forskjeftet er så langt så den passer de fleste

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Sjekk weatherby SA-08 halvauto. Kjøpt denne selv, og er kjempfornøyd. Veksler alt av ammo.

Hadde en stoeger før, jeg slet med å få den til å veksle 24 grams ladninger. Men er jo andre som har klart det =)

Jeg har selv en Stoeger 2000, den er kresen på leirdue ammo, spesielt Nittedals Sport. Men jeg har skutt over 100 skudd uten problemer med andre typer av leirdue ammo. Nå har jeg ikke skutt mer enn ca 350 skudd med hagla totalt så det er fortsatt muligheter for att den skal veksle med all ammo. Men det er jo ikke bare Stoeger og andre billige halvautoer som har problemer med dette, jeg har sett både benelli og beretta i høy prisklasse som har samme problem.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke Judin har sett mange nyere Benelli autohagler som ikke veksler leirdueammo. Annet system enn beretta, som er gassdrevet.

Grunnen til at du skjøt bedre med pumpehagle på banen, kan nettop være at den er lang.

 

Spørsmålet om å veksle lette patroner er uaktuelt på pumpehagle. Der er det du selv som driver mekanismen.

 

Når det gjelder kvalitet, så er det vel ikke uten grunn, at benelli-fabrikken gir 5 års garanti, mens importøren gir 10 år.

De andre fabrikatene kjenner jeg ikke så godt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er litt skeptisk til pump / halvauto til nybynnere med tanke på at de har ikke automatisk sikring . Har selv vært ut for skemmende episode med nybynner å pumphagle . Etter min mening bør man ha øvd inn gode våpenrutiner før man kjøper et slikt våpen . Har selv en Benelli m1 , kjempegod hagle .

Link to comment
Share on other sites

Jeg skønner veldig godt hva mortenbelli mener. Men egentlig er jeg uenig med deg. Automatisk sikring er en uting, skytteren bør trene på å skru av og på, og få et bevist forhold til det. Og så kommer det til rutiner om hvordan man holder våpnet og behandler det. Jeg har tilgode å se et våpen gå av fordi sikringen har vært avskrudd, uten at noen har drevet å tuklet med avtrekkeren.

Link to comment
Share on other sites

Trygg våpenbehandling har ingen ting med noen manuelle sikringer å gjøre!

Selvfølgelig bør våpenet være konstruert på en måte at fall og lignende ikke avfyrer våpenet. Ut over det øker ikke sikringen en sikrere våpenbehandling. Den eneste gråsonen jeg kan tenkte meg er sikringen på 1911 når den bæres i "condition 1" (ladd, spent og sikret). Da bør sikringen være på, men våpenet er designet for å bli brukt på den måten.

 

Jeg ville aldri oppført meg annerledes med sikringen på, derfor er den i utgangspunktet unødvendig. Er våpenbehandlingen av en slik karakter at sikringen faktisk er en sikring, ja da er det noe fundamentalt galt med våpenbehandlingen.

 

Der sikringen kommer til nytte er hvor det skjer et uhell. Altså at den som holder våpenet kommer i en situasjon hvor våpenbehandlingen ikke lenger kan kontrolleres, eksempelvis i et fall. Da kan sikringen hindre at skuddet går av om noe kommer borti avtrekkeren.

 

Er det slik at sikringen gjør at skytteren behandler våpenet med mindre grad av forsiktighet, ja, hvor ble det av sikkerheten da? Hadde alle bare brukt Glock 8)

 

Edit: trykkleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke Judin har sett mange nyere Benelli autohagler som ikke veksler leirdueammo. Annet system enn beretta, som er gassdrevet.

Grunnen til at du skjøt bedre med pumpehagle på banen, kan nettop være at den er lang.

 

Spørsmålet om å veksle lette patroner er uaktuelt på pumpehagle. Der er det du selv som driver mekanismen.

 

Når det gjelder kvalitet, så er det vel ikke uten grunn, at benelli-fabrikken gir 5 års garanti, mens importøren gir 10 år.

De andre fabrikatene kjenner jeg ikke så godt.

Jeg har bare sett 2 stk Benelli Montefeltro som har hatt problemer da de har vært helt nye, etter noen skudd så har det ikke vært noe mer problemer.

Beretta derimot har jeg sett flere som ikke veksler med leirduammo føre fjæra har blitt kappet, den seneste var torsdag denne uka, helt ny Beretta Ulrika.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har du fått testet hagla? Er i samme situasjon selv nå. Var innom ei våpensjappe for å sjekke om jeg kunne skyte stål med min Husquarna fra 198X.. Noe jeg kjapt fikk avkrefta men jeg skulle få et knalltilbud på ei ny Beretta S686.. 18500kr...

Skulle sett trynet på selgeren da jeg ba om 6 esker Bismut og ei kasse leirduer.... Så nå lurer jeg på å kjøpe ei ekstra hagle som tåler stål.. Blir litt dyrt i lengden å bruke Bismut t trening.... Det står nå mellom ei Remington 870 og ei Weatherby PA-08... Det vil for ordens skyld bli handlet på XXL....

Link to comment
Share on other sites

Det mange ikke tenker over når de vurderer om hagla si tåler stål er at det er mulig å borre opp trangboringen.

 

Eldre hagler med trangboring på 1/2 eller mer tåler gjerne ikke stål. Ved å borre opp trangboringen til eksempelvis sylinder og 1/4 så er det kanskje mulig å benytte stål. Dette må vurderes i hvert enkelt tilfelle, men det er en mulighet med mange våpen. Stål skyter normalt litt tightere enn bly, derfor får man litt tilbake i trangboringen av det.

 

Gunsmith - Open a fixed choke in a shotgun barrel

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vist du har lyst på en kanon hagle du kan bruke til alt som tårler mye så kjøp deg en Remington 870 heavy magnum 12/89.

Eg bruker kun denne haglen på fjellet går gjerne i 7 timer med den i hendene, med sjøen alle steder.Det at de sier at den er lang er ikkje noe du tenker på etter du har brukt den en stund. Den veier mye å er litt lang ja men det er ingen problem når du har tatt deg et par turer med den. Når eg er på skytebanen skyter eg gjerne 100 skudd å kompisen min 100 skudd i løpet av et par timer. å Dette gjør vi 2/3 ganger i uken. Eg har aldri hatt noen problemer med den, uten om at eg har brent fast trangborringen i den. Men det bryr meg lite. Dette er en kanon hagle, tårler støyt og eg driftsikker som bare det. Du blåser alt med den når du blir vant med ann. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvis du må skyte 500 skudd à 5,- for å få halvautoen til (kanskje) å veksle leirdue ammo, høres ikke ut som en god ide. Legg heller noen ekstra tusen i kjøpet og få noe du er fornøyd med fra dag 1. Ofte kan du få en ide om kvalitet og finish ved å gå inn i en butikk og sjekke ut våpnet. Jeg så på en Remington halvauto og det var ræl, men Benelli så bra ut. Mp 153 har jeg ikke sett, men med kjennskap til annen russisk mekanikk og baikal enløper, så tror jeg ikke at det er imponerende heller. Winchester er bra, blir laget av FN i Belgia, Browning det samme.

 

Kjøp halvauto, det er mye gøyere å skyte med!

Link to comment
Share on other sites

KJØP REMINGTON 870 12/89 SUPERMAG

 

Har hatt min i over 10 år og ahr skutt over 15 000 skudd med den.

Går fremdeles som hakka møkk, har aldri hatt noe problemer med.

Spiser godt av alle typer ammo.

 

Det finst vel ikke noe mer driftsikkert enn denne.

 

Dessuten finnes det mang ulke deler, til denne haglen som gjør at du kan bygge om, eller modifisere den etter ulike behov.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...