Jump to content

Teleconverter eller telezom linse


Laikajeger

Recommended Posts

Nå ha jeg startet min kariere med digital speilrefleks kamera og synes det går utrolig greit og er veldig morro i forhold til vanelig digital compakt kamera :D .

 

Men så har jeg fått ei utfordring: Har vært på flere leikplasser å tatt bilder nå og 55-200mm objektive er for lite og må beskjere og behandle mange av bildene av fuglene som sitter litt på avstand så da lurer jeg på om det er greit å kjøpe en teleconverter til en rimelig penge eller gå opp på objektiv 200-500mm(dyrt)?

 

Mister 1 blenderåpning med 2x converter og det er ikke så mye. Er det noen her som har noen erfaringer som vil dele?

 

Takk og bukker for tips og råd :D

 

Kamera er et Nikon D3000

Link to comment
Share on other sites

Teleconverter på en 55-200 er ikke å anbefale.

Du mister 2 blendere, og når du kjører full tele, 200mm, er objektivet ditt F5,6.

Med converter blir minste blender F11, og da sliter fokusen, og du får for lange lukkertider til å få skarpe bilder.

Det er en grunn til at en 400mm koster det hvite ut av øynene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som etterbrenner sa det fungerer greit på god optikk.

 

I beste fall gir en telekonverter "tom forstørring", dvs at til oppløsningen blir maks den samme på objektsiden, og blir minimum redusert med konverteringsfaktoren, på bildesiden.

 

Hvis optikken, på de blederinnstillingen du har tenkt å bruke, er dårligere enn brikka, hjelper det ingen ting fremfor å ta et utsnitt av bildet. Digital zoom er også tom forstørring.

 

Er optikken bedre en brikka, er det mye bedre å bruke en telekonverter. Da brikka ikke utnytter den oppløsningen optikken har.

 

Ulempen er som flere skriver at F-tallet går ned. Og at da må eksponeringstiden økes, slik at bildet kan bli uskarpt pga det blir vanskeliger å holde tilstrekkelig i ro. Evt bruk stativ. Og bruk ikke den største blenderåpningen, da optikken ikke har best oppløsning her. Normalt er oppløsningne best på den "midterste" blenderåpningen. Det er beste gjettning, hvis du ikke har data til opptikken.

 

Grunnen til at man taper blendertrinn, er ikke at den ekstra linsa stjeler lys, men at man endrer brennvidden til systemet, uten å øke frontlinsediameteren (egentlig diameteren til alle blendertrinnene) F-tallet er brennvidde delt på lysåpning. f/D.

 

En annen måte å se dette på, er å tenkle seg lysmengden som samles fra objektet, nå må fordeles på et større areal, siden forstørringen er mindre (mindre formindring) Bildet blir mørkere fordi lyset må altså vannes ut. Merk at telekonvertere til videokameraer, som man skrur på foran objektivet, ikke reduserer f-tallet. Da nå øker man frontlinsearealet sammen med brennvidden.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar :D

 

Var vel det jeg trodde en tungvin snarvei til mit bruk :mrgreen:

Optiken jeg har fungerer kansje med det på små brennvider men blir jo problemer på max som dere sier.

 

Blir å spare til et zom objektiv da tenker jeg. Lurer på å satse på 200-500mm rundt der med F4-6 ca feks.

 

Har noen erfaring med den størelsen?

Bruk av stativ er jo en selfølge på så slik fotogratering.

Har ikke tenkt å legge så alt for mye i det men må fungere greit i hvertfall.

 

Fant to her som er i prisklassen jeg kan tenke meg:

Tamron af sp 200-500mm

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=11725

 

Sigma apo dg os hsm 150-500mm

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=95911

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...