Jump to content

Filmtråd: Film fra langholdsskyting


jonnyvang

Recommended Posts

  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tips til ett greit kamera da?

Er det noe jeg bør se etter når det gjelder spesifikasjoner og slikt?

Nærgrense, vidvinkel eller noe?

 

Har litt lyst til å skaffe meg ett Panasonic DMC-FT3EP-A eller Olympus TG-810

Skal være ett allværskamera for bruk på jakt og tur.

Gode forslag mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...

Patentsøknaden falt gjennom, så får vel legge ut et bilde 8)

 

imag0284ac.jpg

 

En brusflaske er klippet til og tapet sammen med gaffa. Innvendig er den foret (med sitteunderlag) for å passe/støtte opp om kameraets linse. Strikken brukes for å sikre kameraet når det er i bruk, og hektes fast i stripsen igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Geniale videoer dette... Veldig inspirerende... Og utrolig tøft !!

 

tenkte på denne tråden når jeg så dette idag:

http://nikonrumors.com/2012/04/01/new-n ... more-37230

med en adapter til 99$ og et coolpix kamera til under 1000kr får man en kombo som gir MYE tele.

Jeg har en Nikon 300mm linse og 1.4x teleconverter... da sitter jeg med effektiv brennvidde på 2100mm !

16mpix og 2100mm tele blir ganske ekstremt. 2100mm gir 1.18 grader diagonalt synsfelt... det er omlag 0.0034mrad per piksel. (dvs 3.4mm på 1000meter)

med 1280x720 video gir 0.012mrad per piksel. (12mm på 1000)

Link to comment
Share on other sites

tenkte på denne tråden når jeg så dette idag:

http://nikonrumors.com/2012/04/01/new-n ... more-37230" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Hvilken dag var det du så det der - ehm - "utrolige" oppsettet sa du? :lol:

 

haha... og æ som va litt skuffa over å ikke ha sett en eneste brukbar aprilspøk...

Den her va jo faktisk et snev realistisk... men ved en andre lesning var det mye tull med innfestning av kamera med neodymmagneter og greier.

Og er igrunn usikker på om det i det hele tatt ville fungere i praksis... Blir vel litt feil da linsa ikke projiserer et fokusert bilde i et punkt men på et areal...

 

Nikon1 kamera+ FT1 adapter VET man jo funker. Men, det blir litt kostbart...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Driver å mekker ei bane med stålgonger i utmarka. Fikk satt opp tre plater i dag, og skal sette opp 3-4 til.

Måtte teste fasilitetene på veg ned igjen, men holda ble 150m kortere enn det vanligvis blir da jeg ikke gadd å gå helt opp til standplass. (Skyter over en dal)

Ammoen er den suverene langholdsammoen Lapua Trainer med 123 grain butt kule :lol:

 

Link to comment
Share on other sites

@jonnyvang: hva slags videoredigeringsprogram bruker du? :)

 

For de to siste har jeg brukt evalueringsversjonen av Sony Vegas Movie Studio HD 11.0

Ellers har jeg brukt Microsfot Live! Movie Maker. Denne fungerer tilfredsstillende så lenge en ikke skal gjøre f.eks. retikkel-overlay.

Vurderer sterkt å betale for Sony Vegas når evalueringsperioden er løpt ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Var ute en tur siden det var så fint vær med Barnarden og 6.5x55 pipa.

 

Terrenget jeg ligger i er litt skrått så tofoten er helt inne på ene foten og helt ute på den andre. Måtte passe på så jeg klarte å holde rifla i vater. Slurvet med dette på de to første og sammen med dårlig vindbedømming gikk skuddene til siden for plata

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Reticle overlay er noe jeg prøvde å legge oppå ja. Fant et bilde av et retikkel, satte bakgrunnen transparent og la det til i Sony Vegas. Har ikke prøvd det ut så mye mer, men det var en ganske stilig effekt. Endte opp med å kjøpe billigste utgave av sony vegas. tror det var ca 300,- kr. Er mye kraftigere enn Windows Movie Maker.

 

Var på heia i dag og prøvde ut 7mm WSM'en i lag med guttungen siden han har skolefri. Hadde gjort litt dårlig forarbeid så det ble mye bom.

Her prøver jeg meg på 850 meter med dårlig resultat og en lite imponert gutt :lol:

 

Link to comment
Share on other sites

Tja. Har ikke brukt det så mye enda. Er en god del mer komplisert enn Windows Live Movie Maker, men samtidig noelunde forståelig. Er såpass mye brukt at det er enkelt å finne hjelp på google også. Har planer om å få filma litt skikkelig med to kamera en dag for å få testa ut funksjonaliteten litt mer. I dag ser det ut som det er for dårlig vær :(

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Bomma grovt på vinden ja. Og på 2-skuddet var den nok ekstra ille, så jeg overkompanserte litt. Skudd nummer 4 så jeg ikke i kikkerten, så derfor skaut jeg enda ett før jeg justerte meg inn før de to siste. Var egentlig enda et skudd som traff brukbart helt til slutt, men kameraet hadde funnet ut det skulle slutte å filme.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Artige filmer du har her! :thumbup:

 

Jobber med å finne meg et terreng der eg kan få skyte litt over lengre hold men er ikkje enkelt,både mht terrengets utforming og å få grunneigers nødvendige tillatelser.

Enkelte områder har det som trengs av distanse og bakgrunn,men er populære turterreng så det utgår jo av den grunn..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...