Jump to content

med eller uten lys på retikkelet?


Blackfire

Recommended Posts

hei folkens! lurer på om det er "nødvendig" med lys på retikkelet.. som jeg ser det så er det vel ingen vits i å betale mer for lys, visst du ikke ser i mørket.. altså.. på kveldstid så blir det såpass mørk at du ikke ser krysset, å da skal man jo ikke se noe annet heller i mine øyne.. å da spør jeg.. hva er egentli forkjellen med og uten.. og hvorfor er det mye bedre?

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye lys som er nødvendig for at du mener det er forsvarlig å løsne skudd må du selv avgjøre. Det er hvertfall betydelig lettere å se et opplyst rektikkelet når det begynner å bli mørkt.

 

Etter min mening er det fortsatt forsvarlig å jakte når du mister synes av det ikke opplyste rektikkelet.

Link to comment
Share on other sites

jojo.. men i teorien så skal man vel ikke greie å se det man skyter heller? altså.. je har stått og sett litt i kikkertsiktet(nikko Stirling 3-9x42) og det skal være ganke mørk når du ikke ser retikkelet på den. og når det beveger seg over til svart, så er det svart, ingen grunn til og ha en rød prikk i kikkerten når du ikke ser bakgrunnen... eller har jeg feil?

Link to comment
Share on other sites

Til postjakt i skogen - ser jeg ingen hensikt i store kikkerter.

Når det er så skymt at man knapt nok ser med øynene - vil et dyr komme temmelig bardust på - og lite tid tilgjengelig for å skyte.

Man skal jo finne dyret i siktet også :wink:

Men selvsagt kan det stoppe opp osv.

 

For min egen del - kutter jeg skogsjakten ganske tidlig på kvelden.

 

På åkerjakt - synes jeg at Zeiss`en min med rødpunkt - er bedre enn de andre Zeiss`ene jeg har.

 

Jeg kan se dyret - men kan ikke legge like eksakt siktepunkt på det - som med rødpunkt.

Men retikkel 1 - har "gjort jobben" i alle år - så om man har bruk for rødpunkt eller ikke :?:

Link to comment
Share on other sites

skiveskyting? Greit å kunne skifte fra sort retikkel mot en sort blink.

Ellers så er det jo rimelig greit å ha et svakt rødt retikkel på kvelden når man ser silhuetten av dyret, men har litt problemer med å se krysset i kikkerten mot målet. Det er ikke skadelig å legge i den ekstra tusenlappen for å ha muligheten til opplyst retikkel. Dropper du den, så har du IKKE muligheten dersom du skulle ha behovet en gang.

 

Jeg har selv opplyst retikkel, men bruker det sjelden. En gang nå og da er det greit å ha, men ikke "til daglig".

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet hjort om natten i mange år, har aldri opplevd at jeg ikke har sett retikkelet når jeg ser dyret godt nok til å se forskjell på fremme og bak. Det kan ta litt tid med å sentre retikkelet, men dyret står jo i ro i slike situasjoner.

Det viktigste er som andre har skrevet å ha god kvalitet på optikken. Deretter skal det være et grovt retikkel, Zeiss med tysk nr 4 er bra (best).

Jeg har opplyst retikkel i noen kikkerter, men i fjor glemte jeg ved flere anledninger å skru på lyset, jeg hadde ikke noe behov for det.

Prioriter topp optikk, så kan du velge lys i tillegg om du har penger. Jeg tror lys har mest nytte i tett mørk skog.

Link to comment
Share on other sites

+1

 

Dersom det er så mørkt at du ikke ser å skyte uten lys, med god optikk bør du holde skuddet.

I skog er jeg mere restriktiv. Er det tett ser en heller ikke kvist etc. Tynne greiner (fingertykke) forsvinner veldig fort når lyset avtar. Legg pengene i optikken, lyset er tilbehør du egentlig ikke har bruk for. Når det begynner å bli så mørkt skal lyset være veldig svakt for at du ikke skal bli blendet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...