Jump to content

Nordisk Mesterskap MS Pistol stevnerapport


001

Recommended Posts

Nordisk mesterskap metallsilhuett pistol går i år i Gideå i Sverige fra 12. til 16.mai.

Jeg er tilfeldigvis tilstede som deltaker og siden svenskene har ordnet med nett tilgang på skytebanen så tenkte jeg å gi noen rapporter om hvordan det går her.

 

Vi rakk så vidt å avholde et norsk stevne før vi skulle til Nordisk, slik at vi fikk testet alle våpnene og sjekket innskytingene før vi kjørte avsted med retning Sverige mandag formiddag.

 

Turen til Gideå tok oss 11timer, men pga. en liten GPS tabbe (vår GPS og svenskenes GPS var ikke helt enige om hvor koordinatet faktisk var) gjorde at vi i realiteten brukte 12 timer før vi fant campingplassen og fikk tatt kveld.

 

Tirsdag morgen (noen timer senere enn vi først hadde tenkt) var vi på skytebanen for å prøveskyte og sjekke innskytinger på en bane vi aldri har skutt på tidligere. Hele tirsdagen gikk med til dette, for vi har jo med oss våpen for å skyte alle 12 øvelsene.

 

I dag onsdag tok jeg første start klokken 10:00, med fin pistol stående. Det gikk over all forventning på en (nesten) ukjent bane, og jeg endte på 26treff. Vi får se om det holder til noen medalje, men jeg har mine tvil om akkurat det.

 

Jeg fulgte på med Grov produksjon, og siden jeg der skyter med Loppo var jeg forberedt på et godt resultat. Jeg fikk 40 treff (for de som er ukjent med metallsilhuett kan jeg akkurat her nevne at en hel match består av 40 figurer og at 40 er max ant. treff/poeng man kan få), desverre holdt det ikke med 40 treff, siden den ene bukken ble stående. Et litt lavt treff med litt motvind (vind i motsat retning av den retningen bukken skal falle) gjorde at bukken ble stående. Det gav meg kun 39 poeng, og en følelse av at det ikke kommer til å holde til noen førsteplass i den øvelsen. Jeg fikk også en følelse av at jeg bør begynne å finne en annen ladning til bukkene, en litt tyngere kule ville gjort susen i dag. Jeg trøster meg med at jeg i allefall hadde stevnets første resultat på 39 treff.

 

Etter dette fant jeg ut at jeg måtte rette opp tabben og gikk rett på Grov fri 2 med samme våpen. Denne gangen gikk jeg opp et knepp på bukkeholdet, slik at jeg traff i området over midten, og det holdt til å få ned alle bukkene. Jeg klarte heldigvis også å få ned alle kyllingene, grisene og kalkunene også så det ble stevnets første 40.

 

Nå har jeg inntatt en varm lunsj, svenskene er flinke slik, de serverer varm mat til lunsj også på skytebanen.

 

Mer kommer etterhvert, jeg må bare skyte litt mer først. Så får jeg bare håpe på at neste rapport herfra kan bli like positiv som denne.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut foreløpig, ingen som har skutt bedre resultater enn det jeg har så langt, og nå er første dag med skyting snart slutt.

Nå skal jeg gå ut å se på dem som skyter med Desert Eagle med 14" løp i 44Mag, tror vel egentlig ikke at det blir 40 treff ut av den, men spennende å se alikevel :D

Link to comment
Share on other sites

Desert Eagle med 14" løp fikk, som jeg gjettet, ikke ned 40 figurer. Den gikk alikevel bedre enn jeg hadde trodd, kanskje den hadde gått bedre i et annet kaliber... Hmm, hadde nesten vært morro å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Misstenker at Hassel egentlig kun har litt fordøyelsesbesvær, og har mine tvil om at en DE ville gjort det noe bedre :mrgreen:

 

Til metallsilhuett er nok egentlig et annet våpen i samme "prisklasse" å anbefale, f.eks. Freedom Arms revolver.

Meeen, det kunne sikkert vært morro å ha en slik DE med langt løp 8)

Link to comment
Share on other sites

Artig at du holder oss oppdatert fra stevnet :) Er i gang med forbredelsene for NM. Jobber med å få med flere fra klubben. Stå på videre og knus svenskene og finnene.

Hvilket kaliber har du i Loppo'en?

Tenker på om 30 Herretten holder på bukkene med 150gr kule..

Har arrangøren lagt ut resultatlister på nett?

 

 

 

 

 

 

 

edit: skrivefeil.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

30 Herrett med 150 grs har jeg ikke skutt så mye med. Min favoritt ladning har vært 168MK og 25 grs N120. Det er nok ei max ladning, så arbeid opp. Den har gitt meg super presisjon og sikker velt av bukken. Det er forøvrig bare marginal forskjell fra et 10" løp, mellom 300 Whisper, 30 Herrett og 30-30 i hastighet. I rekyl er det et annet forhold. 30-30 brenner nesten dobbelt så mye krutt som 300 Whisper for samme hastighet og er tidvis ubehagelig. Herrett ligger ganske midt i mellom og er etter mitt syn ei svært egnet silhuett patron, riktignok litt for lang hylse til å være tillatt til field, som Whisper er, men jeg har hatt flere løp til TC, både 10" og 14", samt har fortsatt løp til MOA og erfaring med patrona i en FRI 2 (unlimiited) Sako pistol. Helt klart en av mine favoritter til silhouette. Andre, som for eg ligger i første divisjon, er 6,5 TCU og .300 Whisper.

Link to comment
Share on other sites

Gårsdagen gav ingen stor jubel i den norske leiren, heldigvis var det ingen stor jubel i den svenske eller finske leiren heller. Det er jo som Hassel påpekte; det viktigste er å gruse svenskene :mrgreen:

 

Jeg klarte så vidt å få ned 36 figurer i Fin produksjon, og 35 i Fin fri 2. Hadde lite tro på at det skulle holde til noe som helst, men etter å ha hørt hva de andre har skutt så har jeg fått et lite håp allikevel.

 

En av svenskene skjøt 39 i Grov produksjon, så der ligger jeg an til en omskyting på søndag.

 

Finnene er jo skumle konkurrenter til vanlig, men i år kom det dessverre (eller heldigvis for oss) kun en finne. Han deler hytte med oss nordmenn, så da har vi alle muligheter til å påvirke han i uheldig retning.

 

Vi tok med oss finnen og dro ut for å spise, dagen før (onsdag) hadde vi med to svensker. Uforutsette økonomiske problemer (svenske lønninger) gjorde at det ikke ble biffmiddag som vi hadde tenkt den dagen. Det ble derimot Indisk mat, som smakte helt utmerket. Det var allikevel ikke helt det samme som biff, så i går ble det biffmiddag på det finsk/norske teamet.

Link to comment
Share on other sites

I dag startet jeg med Field Any sight; 7 treff på kylling, 6 på gris og 5 på kalkun skulle jo tilsi 4 treff på bukk for å holde mønsteret på scorekortet. Slik gikk det ikke, jeg hadde en stjernesamling på de fire første bukkene. Jeg samlet, i følge spotteren, innenfor 5cm. Det eneste problemet var at samlingen var så lav at tre av skuddene gikk under buken på figuren.

I tillegg brukte jeg for lang tid på de 4 første skuddene, så jeg rakk ikke 5.skuddet. På andre serien hadde jeg en økning på 100%, dessverre var utgangspunktet kun et treff, så jeg endte på 3 treff på bukkene.

 

Nå skal jeg spise litt, så skal jeg vurdere lysforholdene og finne ut om jeg skal skyte Grov revolver eller Fin revolver.

 

Jeg fikk nå melding om at finnen skjøt 35 treff i Fin produksjon, noe som vil si at jeg med mine 36 treff fortsatt leder i den øvelsen. Det er 4 deltakere som har skutt 35treff i øvelsen, så det blir en spennende omskyting.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen kvalifisering, alle som er medlem i et av de nordiske metallsilhuettforbundene får lov til å delta.

Dersom det stilles nasjonale lag så vil de skytterne med best resultater fra tidligere bli prioritert.

 

Antall deltakere på dette stevnet har jeg ikke oversikt over nå, det finner vi ut av når stevnet er over og resultatlisten foreligger. Vi ser imidlertid at det er færre deltakere enn det har pleid å være tidligere, og det skyldes nok at stevnet srrangeres såpass tidlig på året. Noe frafall har det nok vært på grunn av avstanden også, det er nok kun de som er over middels interesert i metallsilhuett som kjører 11timer for å delta.

Link to comment
Share on other sites

001, ligger etter hva jeg har hørt, best på fin unlimited og stående. Han har visst også omskyting i to av grov kategoriene så langt. Den andre norske var visst etter mye problem, svært fornøyd med 39 i grov konvensjonell, kan holde til medalje. Bruker vel en MOA i 6 Norma BR. 001 bruker en Loppo i 6.5 BR til prod og unlimited.

Link to comment
Share on other sites

Da er dagens skyting over for min del, gårsdagen gav ikke mye å skryte av men dagen i dag har vært bedre.

Field, som jeg startet dagen med, ble ikke det helt store. Etter lunsj tok det seg derimot opp når jeg skjøt min Grov revolver start. Fra tidligere har jeg hatt 35 treff som pers. i øvelsen. Forrige helg skjøt jeg ny pers. i Grov konvensjonell, med FA revolveren, på 36treff. Jeg hadde med andre ord pers. på 36 treff med våpenet.

 

I dag skjøt finnen 36 treff i øvelsen Grov revolver, og inntok med det 1. plassen i den øvelsen.

Finnen skjøt sin serie rett før meg, og jeg hadde ikke det store håpet om å klare å slå hans resultat.

Etter å ha felt alle kyllinger og alle griser startet jeg på første sett med kalkuner.

Jeg fikk, av spotteren, anvist treff nær kanten flere ganger - men jeg fikk ned alle 5.

Neste serie hadde jeg like mange eller flere kant treff, og et av skuddene gikk ut. Det ble altså 9 kalkuner.

Klar for bukkene, og jeg var desverre litt usikker på hvor mange knepp jeg skulle opp, det ble til at jeg måtte ta en sjanse.

Jeg traff første, andre og tredje bukken, men bukk numer to ble stående. Jeg nevnte at jeg hadde et lignenede problem med Loppoen, og jeg må nok lage meg noen bukkeladninger til FA også. 180grains kule og 13 grain VV N-110 ble for lite.

Jeg hadde lave treff i de tre første bukkene, og forsøkte derfor å legge siktet litt opp før fjerde bukk. Det var ikke lurt, for da skjøt jeg over ryggen på beistet.

 

Klar for andre serie på bukk, og jeg gikk tilbake til mitt opprinnelige siktebilde men tok heller et knepp opp.

Det fungerte i tilstrekkelig grad til at jeg fikk ned fire bukker, og klarte altså med nød og neppe å slå finnen. Når det i tillegg ikke er noen andre i dette stevnet som har skutt bedre så ligger jeg akkurat nå an til en førsteplass.

 

En førsteplass i et Nordisk er selvfølgelig veldig morro, men det jeg synes er mest morro er at jeg satte ny pers. både i øvelsen Grov revolver og med revolveren min. Nå har jeg tro på at jeg skal klare å skyte 40 med revolver, selv om jeg egentlig ikke er så glad i å skyte med revolver.

 

Tidligere i dag har en av svenskene skutt 40 i Grov produksjon, så der ligger jeg på en delt 2.plass med en annen svenske. Det blir nok en krevende omskyting. Han svensken som har skutt likt med meg (39) i Grov produksjon, har også skutt likt med meg (40) i Grov fri 2, så det blir nok minst to spennende omskytinger på meg.

 

I morgen skal jeg skyte Fin revolver, Fin konvensjonell og Grov stående. Grov stående vil avgjøre om jeg klarer aggregat seier eller ikke, og det skal være sagt at jeg er ikke flink til å skyte stående med grov pistol. I tillegg er det ikke kun Grov aggregat som står på spill, det er også et stående aggregat. Dette blir nervepirrende..

Link to comment
Share on other sites

Artig at du holder oss oppdatert fra stevnet :) Er i gang med forbredelsene for NM. Jobber med å få med flere fra klubben. Stå på videre og knus svenskene og finnene.

Hvilket kaliber har du i Loppo'en?

Tenker på om 30 Herretten holder på bukkene med 150gr kule..

Har arrangøren lagt ut resultatlister på nett?

 

Ser at jeg ikke har svart på denne, men at du har fått svar på kaliber spørsmålet.

 

Veldig hyggelig om dere kommer til NM, vi var litt få på stevnet nå i helgen. Høres bra ut at du driver å forbereder deg, jeg skal i allefall gjøre mitt beste for å gi deg hard konkurranse :mrgreen:

 

Arrangøren for Nordisk har ikke lagt ut noen resultatlister ennå, de blir nok ikke lagt ut før stevnet er over.

Link to comment
Share on other sites

Da var Fin revolver unnagjort, ny pers. på 36 treff og en foreløpig ledelse. Jeg synes dette går ganske bra :D

Ser sannelig ut til at jeg kan ha sjanse på Fin aggregat også, men jeg tar ikke noe på forskudd, det er flere som skal skyte.

 

Når jeg har spist lunsj skal jeg skyte Fin konvensjonell, og helt til slutt skal jeg skyte Grov stående. Gruer meg litt til Grov stående, da det erfaringsmessig blir mye "riv og røsk" i avtrekkeren. Det er derfor jeg skyter den øvelsen helt til slutt for at avtrekksfeilene ikke skal "smitte" over på andre øvelser.

 

Min pers. på stående er 20 eller 21 (husker ikke helt nøyaktig nå), og jeg trenger 29 treff for å vinne Grov stående. Jeg trenger 17 treff for å vinne Grov aggregat, 16 treff for å sette ny pers. på Grov aggregat og 12 treff for å sette ny pers på Stående aggregat. Som om ikke dette var nok så skjøt jeg kun 7 treff på stevnet nå i helga, så det ser ikke bra ut.

Jeg forsøker å trøste meg med at jeg nok var sliten når jeg skjøt stående som siste start på søndag, etter å ha skutt 3 starter fredag, 7 starter lørdag og 2 starter før stående serien på søndag.

 

Bare for å ha nevnt det så er det norsk ledelse på Grov stående med 28 treff, det er derfor ikke så farlig om jeg ikke tar den. Det viktigste er jo å slå svenskene :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da ble det 37 treff på Fin konvensjonell, og jeg klarte å øke min pers. med FA revolveren (kal 22) til 37 treff.

 

Nå er det kun stående igjen, og den må jeg samle litt mot for.

 

Ang. NM så er det jo en viss fare for at jeg har brukt opp treffene mine på dette stevnet 8)

Link to comment
Share on other sites

Da ble nok 001 beste norske på både fin revolver og fin konvensjonell, med henholdsvis 36 og 37treff, begge ett treff mer enn neste norske :D Min beregning nå, er at han får 6 gull! Som tidligere nevnt "Gullgrossist" Legger vel ann, så langt til 8 Norske gull og to omskytinger om gull, så Norge kan reise med 10 gull av 16 totalt. :D

Link to comment
Share on other sites

Da er endelig Grov stående over for min del, det var en nervepirrende opplevelse. Litt for nervepirrende etter min smak.

Jeg startet med litt "riv og Røsk" i avtrekket på kylling, og klarte med nød og neppe å få ned 5 av 10 stk.

Jeg klarte å skjerpe meg på gris og tok 8stk der. Kalkun, som er den vanskeligste av figurtypene, bragte meg tilbake til gamle synder med avtrekksfeil. Det ble kun 1 av 10 kalkuner. Når jeg startet på bukkene viste jeg at jeg måtte få ned 3 stk for å klare sammenlagtseier i Grov aggregat. Jeg måtte ha ned 6 stk for å ta sølv i Grov stående.

På første buk tok jeg et bra avtrekk, og den gikk ned. På andre, tredje, fjerde og femte bukk var jeg tilbake med mine avtrekksfeil og traff litt rundt omkring.

Til 2. serie på bukk viste jeg at jeg måtte ha ned to.

Første ble bom og andre ble bom, men tredje traff jeg. Da gjenstod to figurer og jeg måtte ha ned minst en.

Fjerde figur traff jeg og viste at jeg hadde inntatt ledelsen i Grov aggregat, femte figur bommet jeg på men det tok jeg ikke så tungt akkurat da.

 

Jeg ligger an til 4. plass på Grov stående, pga. at det er to som har skutt 19 treff og som da skal ha omskyting om 2. og 3. plass.

 

Nå er jeg sliten, men veldig fornøyd med deltakelsen på Nordisk. Jeg har skutt mine 12 øvelser, og har god sjanse på flere edle medalje valører.

 

I morgen er det den store dagen for omskytinger. Jeg har ikke helt oversikt over hvor mange omskytinger det blir totalt, og jeg har heller ikke helt oversikt over hvor mange omskytinger jeg skal ha selv. Det tror jeg at jeg skal finne ut av nå.

Link to comment
Share on other sites

Hjemmesiden til det svenske metallsilhuett forubundet http://www.klubben.se/smf/3936-start.html

 

Det ser ikke ut til at det er lagt ut noen resultatlister ennå, men det kommer etter hvert. Bilder vil også være mulig å finne på den siden.

 

På søndag, som var den store omskytingsdagen, var ikke nettet oppe på banen. Ikke hadde jeg spesielt mye tid til å skrive noe heller, så derfor kommer rapporten fra siste dagen først nå. I går var det som kjent 17.mai, og jeg hadde andre oppgaver som fikk høyere prioritet :)

 

Omskyting ja, jeg fant etterhvert ut at jeg skulle ha 4 av totalt 17 omskytinger.

Dette ble korrigert etter korekturlesning på listene. Da viste det seg at jeg, og svensken jeg skulle ha omskyting mot i Field produksjon, var i forskjellig klasse. Siden det var klasseseier det var snakk om ble det ikke omskyting.

 

Det ble 3 omskytinger på meg, av totalt 15 omskytinger på stevnet.

 

Min første omskyting var mot den andre norske deltakeren, det var om klasseseier i Fin fri 2.

Fin pistol kyllinger på 100m blir smått, og vi hadde nok begge litt problemer med å se figurene og vite hvordan vi skulle sikte.

Etter 5 skudd lå jeg 1 treff bak, og motstanderen min var tom for ammo. For å få avgjort omskytingen fikk han litt ammo fra meg, og det skulle vise seg å være fatalt for min del. Min ammo gikk ganske likt med hans ammo, og han traff på første skudd i 2. serie. Vi fikk ned like mange figurer i 2. serie og han gikk seirende ut med et treff mer enn meg. Jeg gratulerte han med seieren og var egentlig glad for at det var en nordmann og ikke en svenske som slo meg :mrgreen:

 

Som info. til de som ikke er så vel bevandret i metallsilhuettskyting kan jeg nevne at omskytinger foregår med 10 skudd, mot like mange figurer, delt i to serier a 5 skudd. Dersom skytterne har likt antall treff etter 10 skudd, fortsetter man med 5 skudds serier til en vinner er kåret.

 

Mine to siste omskytinger var omskyting nummer 12 og 15 i stevnet. Med andre ord en nesten helt sist og den siste.

I mellomtiden spottet jeg for andre skyttere, både norsk, svenske og finsk. Den finske skytteren var vanskeligst å spotte for siden han kun snakker finsk. Men en ringperm med de forskjellige figurene i og en laserpeker løste språkproblemene.

 

Så var det endelig min tur, jeg hadde to omskytinger mot den ene av svenskene. Vi hadde skutt likt både i Grov produksjon (39) og i Grov fri 2 (40).

 

Til Grov produksjon fikk vi Field griser (som vanligvis står på 50m) satt på 150m. Vi skjøt om sølvmedalje i øvelsen.

Jeg tok ned 4 av 5 figurer i første settet, mens svensken hadde problemer og fikk ned 1 eller 2 figurer (jeg husker ikke det helt nøyaktig nå). Før andre serie følte jeg meg ganske selvsikker, og hadde tro på at jeg skulle slå svensken. Jeg tok ned 4 figurer i 2. settet også og svensken fikk ned 3 eller 4. Dvs at jeg totalt fikk ned 8 figurer og svensken 5 figurer, jeg var fornøyd med dette samtidig som jeg var spent på hvordan det skulle gå med neste omskyting.

Jeg skjøt både produksjon og fri 2 med Loppoen, som har 10" løp. Svensken skjøt med Loppo med 10" løp i produksjon, mne brukte en med 14" løp i fri 2. Jeg var litt usikker på hvor mye bedre han ville skyte med fri 2 våpenet, og det skulle vise seg at det hadde jeg grunn til.

 

Til Grov fri 2 fikk vi 3 Field kalkuner (som vanligvis står på 75m) og 2 Grov kyllinger (som vanligvis står på 50m) satt på 200m. Vi skjøt om gullmedalje i øvelsen.

Jeg startet med treff på første figur, og mens jeg ladet om hørte jeg at svensken tok ned sin første. Dette gjentok seg på 2. figur og 3. figur. Jeg merket presset, og bommet på 4. figur, mens jeg ladet om hørte jeg at svensken tok ned sin fjerde figur og jeg fikk en følelse av at omskytingen var tapt for min del. Selv om jeg fikk en slik ekkel følelse så nekter jeg å gi meg før alle 10 skuddene er skutt, så jeg konsentrerte meg om 5. skuddet og fikk ned den 5. av mine figurer. Svensken fulgte opp med å treffe sin 5. figur. Etter 5 skudd ledet svensken med et treff, og han hadde altså tatt ned alle sine figurer. Jeg fikk fornyet følelsen av at dette gikk mot tap, men samlet det jeg hadde av konsentrasjon før siste serien.

Den serien kan jeg egentlig ikke si så mye om, for jeg var så konsentrert om mine egne figurer at jeg ikke la merke til hvordan det gikk med svensken. Jeg vet jeg bommet på en figur i 2. serien, men klare ikke å huske hvilken figur det var.

Når jeg var ferdig med de siste 5 skuddene mine hører jeg applausen fra tilskuerne og lurer på hvordan dette egentlig gikk. Jeg gløtter bort på svenskens figurer, ja jeg ser på figurene hans, det står 3 figurer igjen etter han. Jeg må tenke meg litt om før det går opp for meg at jeg har klart å slå han med et treff.

 

Det var en meget spennende omskyting, og man kan dra mye nyttig lærdom av den. Jeg ser i allefall at man ikke skal gi opp eller tenke at man er slått før man er ferdig med alle de 10 skuddene, det kan snu utrolig fort. Jeg ser også at å skulle følge med på hvordan det går med motstanderen i løpet av omskytingen er veldig dumt, man må kun konsentrere seg om sine egne skudd. Motstanderens resultat kan man se på etter omskytingen.

 

Totalt fikk jeg følgende plasseringer i dette stevnet:

Gull Fin produksjon

Gull Fin revolver

Gull Fin stående

2.plass klasse INT Fin fri 2

Sølv Fin konvensjonell

Sølv Grov produksjon

Gull Grov revolver

1. plass klasse INT Grov stående

Gull Grov fri 2

Bronse Grov konvensjonell

1. plass klasse A Field produksjon

1.plass klasse INT Field Any Sight

Gull Grov aggregat

Gull Fin aggregat

4. plass Field aggregat

Bronse Stående aggregat

 

 

Norge fikk totalt:

9 gull

5 sølv

9 bronse

4 klasseseiere

 

Finland fikk:

1 Gull

4 Sølv

1 Klasseseier

 

Sverige fikk:

6 Gull

7 Sølv

7 Bronse

19 Klasseseiere

 

Vi takket svenskene for et fint arrangement, og selv om vi liker å slå både dem og finnene resultatmessig på skytebanen så har vi et utrolig bra samarbeid.

 

Vi satte kursen hjemover, og med hjemlengsel og medvind (ikke helt sikker på hvor mye medvind det egentlig var) så gikk turen raskt og greit. Vi brukte kortere tid hjemover, ikke kun på grunn av at vi hadde riktige koordinater på GPSen, men også på grunn av at vi ikke tok matpause.

Klokken 00:50 var vi hjemme hos meg, noe som passet meg godt siden jeg skulle opp å gå i 17.mai tog sammen med ungene bare få timer senere. De timene virket veldig korte :)

 

Nå er det kun to uker til vi skal til SVerige på nytt, denne gangen til Fredriksberg for å skyte Nordisk mesterskap rifle. Jeg regner ikke med å ha nett tilgang på den banen, så noen daglig rapportering blir det nok ikke. Jeg skal imidlertid forsøke å notere noe om hva som skjer slik at jeg kan gi en rapport i ettertid. Nordisk rifle går 29.-30.mai.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du skal glede deg for tidlig om de gull skuddene. 001 har "vokst" sterkt den siste tiden, så årets to håndvåpen NM tror jeg kommer til å få en helt annen fordeling av gull medaljene, enn fjorårets, hvor jeg fikk 14 gull av 19 mulige.

 

Han satt forøvrig igjen siste kalkun i første settet og første kalun i siste settet under sin siste omskyting. bomma satt i helt rett høyde, men rett opp for haletipp og gikk derfor over ryggen. Som han nevnte slo jeg han i vår omskyting, mens han vant de to andre. Selv hadde jeg seks omskytinger, hvorav jeg vant halvparten, men tapte den viktigste, som var om gullet i grov konvensjonell. Jeg prøver å unskylde? meg selv med at den kunne jeg ha vunnet om det ikke var for at jeg fikk munningen på min MOA i 6 Norma BR, litt for langt tilbake og kjente et kraftig slag av munnings blåsten mot buksebeinet, noe som selvfølgelig slo kula ut av balanse, før den hadde stabilisert. 001, som spottet, kunne se kula slå sidelengs inn i bakgrunnen antagelig etter treff i sanden like ved figuren, men avstanden bak, var så kort at den neppe hadde blitt slått ut av rettning på så kort avstand. Kanskje jeg hadde feil siktebilde og hadde bommet likevel? Who knows :D

Uansett dette er vel en dokumentasjon på mulig fare ved kortere løp, som jeg nevnte i en annen tråd.

 

Ellers vil jeg påstå at, 001 og jeg gjorde svært god spotte jobb for hverandre. Dette sammen med svært god spotte optikk, gav nok et par ekstra treff og kanskje ekstra medaljer. I silhuett, som i mye annet, er det detaljene som teller :!:

Link to comment
Share on other sites

Nå er egentlig fjorårets NM to stevner jeg helst ikke vil tenke så mye på, det var to stjerne eksempler på at man ikke nødvendligvis klarer å prestere resultatmessig samtidig som man skal arrangere stevnene. På årets to NM vil jeg jo komme opp i mye den samme situasjonen som jeg hadde i fjor, men håper at årets oppkjøring med blandt annet deltakelsen på Nordisk vil gi meg et bedre utgangspunkt. Jeg misstenker også at noe av svenskenes resultater delvis skyldes akkurat det, at de samtidig arrangerte et meget bra stevne med et minimum av mannskaper.

 

Det er imidlertid en annen veldig viktig forskjell mellom NM i fjor og Nordisk i år, viktigheten av den mentale innstillingen før stevnet. Det er viktig å tenke positivt, og det er ofte den vanskeligste delen av skytingen :D

 

Om de positive tankene holder fram til NM, og om "gullskuddene" er brukt opp eller ikke gjenstår å se, jeg har i allefall tenkt å gjøre det jeg kan for å prestere resultatmessig også på NM 8)

Jeg må bare få lurt med mange nok til å hjelpe til med å arrangere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...