Jump to content

Bilder av din langholdsrifle


Berglid

Recommended Posts

normal_DSC_0114.JPG

normal_DSC_0115.JPG

normal_DSC_0116.JPG

normal_DSC_0120.JPG

 

normal_DSC_0139.JPG

 

March FX 5-40x56 illuminated retikkel på 5x

normal_DSC_0125.JPG

på 25x

normal_DSC_0132.JPG

på 40x

normal_DSC_0134.JPG

 

Klarheten og field of view på denne er en del bedre enn lillebroren 3-24x42 og jeg elsker retikkelet da den er veldig klar og bra som jaktretikkel og ekstremt bra til langhold.

 

300 Norma magnum

 

Rifla er et spesialbygg fra USA bygd av verdensrekordholder i gruppe på 1000 yard Tom Sarver fra Thunder Valley Precision. Komponentene er: KMW sentinel stokk, Surgeon XL repeater action, Jewel single stage trigger, Benchmark 32inch MTU contour fluted barrel med 1-10 i twist, en custom 4port muzzle brake og et AICS 5skudds magasin med 95,5 mm internal magazine length, Spuhr montasje, en March FX 5-40x56 illuminated og en Atlas bipod.

 

Jeg testa match ammo fra Norma som faktisk har 300 Norma Magnum som fabrikkammo med 230 gr Berger target hybrid kule. Der fikk jeg 925 m/s i ca. 20 grader Celsius og gjennomsnittlig 5skudds samlinger på 13mm på 100m, men denne ammoen hadde en extreme spread (ES) på 13 m/s som jeg syns er alt for mye pluss at det koster over 50kr skuddet.

 

Nå lader jeg min egen ammo med 94,5mm COAL og 92,5 grains med N570. Da har jeg 970 m/s med samme kule i 20 grader Celsius med 2-3 m/s i ES.

5 skudds samlinger på 100m har jeg ofte rundt 5 mm, men gjennomsnittlig ligger jeg vel på 8 mm. Beste 5 skudds gruppe på 1000m var litt under 11cm og beste på 2000m var 36cm. prisen per skudd er mye bedre med 12 kr per skudd

 

Det er kun et problem med rifla som jeg ser det og det er løpet som har 1-10 i riflestigning. Dette er nok for å stabilisere kula i varme temperaturer ut til 2000m+ men når graderstokken kryper ned mot 0 eller mindre vil kula være ustabil på lengre hold, så jeg har bestilt et nytt Krieger løp på 28 inches med 1-8,5 twist og da skulle kula være stabil selv i mange grader minus og på langt hold, men jeg vil kanskje miste mellom 5-20 m/s i utgangshastighet. Dette skulle også forbedre presisjonen på 1000m og utover, da gyro stabiliteten blir høyere og BC på kula holdes lengre.

 

Rifla er satt opp slik at jeg benytter de 24 MIL totale adjustment som finnes i sikte pluss 14 MIL fra retikkelet, slik at jeg har 38 MIL totalt. Det tar meg ut til 2500m. Løpslevetiden er ca. 1500 skudd med ekstremt bra presisjon og opp til 2500 skudd med sub MOA presisjon.

 

rifla veier 7.3 kg men med muzzle brake, bipod, montasje, sikte, ect er hele systemet 9.2 kg. Rekyl finnes ikke da bremsen er det beste jeg noen sinne har vært borti pluss vekta på rifla hjelper.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er en standard 300 norma magnum. Det er litt jobb med å få tak i dokumenter og fylle ut ect, pluss drive på med exporter. Men det er ganske enkelt. Det som tok tid var Tom Sarver selv. Han er utrolig opptatt og han vente ofte lenge med svar og info men han er en bra kar å ha med å gjøre. Fra jeg tok kontakt med han til rifla var hos meg tok det et år selv om han mente i starten at han ville klare det på 3 mnd. Skulle jeg gjort alt om igjen ville jeg kjøpt stokken separat og fått surgeon til å bygge rifla for meg, men gjort er gjort og den er jo litt spesiell siden det er han som har bygget den.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, meget. Glasset er fantastisk, samme er synsfelt og fleksibiliteten for øyeplasering. Ingen tunelleffekt, og klikkene er 100% repiterbar. Eneste minus er at et klikk er 0,105 mrad. Har testet mange ganger, og kommer til 0,105 hver gang. Bekymrer meg ikke så mye siden det er konsekvent hele tiden, hele veien...

Bortsett fra det, så er det et fantastisk sikte.

Link to comment
Share on other sites

Liker spesielt detaljen med grs grepet som ble gummiert, for ikke å snakke om den Mjølner hammeren på magasin uttrekket. Men sier som gunnerside, det er ikke helt min stil. Rifla ser syko tung ut og jeg foretrekker rifler som kan brukes litt mer mobilt samtidig som man har masse presisjon, rekevidde og energi. Litt kamuflasje skader heller ikke ;) men det er et godt utført prosjekt syntes jeg, og til reint presisjonsarbeid er den nokk bra. Skal du mate fra magasinet eller singlemate? For en slik rifle bygd for max presisjon burde single mates for å utnytte presisjons potensiale max.

Link to comment
Share on other sites

Låskasser laget for singelmating har hel bunn og blir dermed stivere.

En annen grunn til å droppe magasinet er at det setter begrensninger i patronlengden.

Ofte er det ønskelig å sette kula i eller svært nær bommene.

Det kan magasinet sette en begrensning for.

Link to comment
Share on other sites

Det er et par grunner til at enkeltskuddkasser er mer presise. De er stivere siden de har hel bunn men det som er viktigst er selve matingen. Når man henter en patron fra magasinet skyves de opp ganske voldsomt samtidig med at de skyves fram og dette skjer på veldig kort tid. Kula kommer borti kassen i det bolten presses fram og man får litt kast på kula pluss at man kan få mindre skader på kula, men mest av alt får man som sagt litt kast på kula i hylsa slik at den ikke er helt rett i forhold til kammeret og løpet. For å unngå dette kan man single mate kuler selv med en rifle med magasin og det hjelper massevis(for å svare på det Proffen sa). Reine single kasser har fremdeles en bitteliten fordel i at de er stivere. jeg har selv en surgeon xl repeater action slik at dette problemet er egentlig helt borte da den er utrolig heavy duty og stiv.

 

Viss man vill ha max presisjon og rask mating fra magasin kan man lære seg å trekke bolten bak utrolig raskt etter at man har skutt men så skyve inn den nye patronen langsomt da minimerer man problemet med mating fra magasin en del.

 

Selv er jeg mest tilhenger av taktisk langholdskyting på stål så jeg kan tolerere presisjon på rundt en halv moa eller mindre og dessuten handler det mest om førsteskuddstreff der. Men viss man skal konkurrere altid liggende eller fra benk og virkelig telle millimeter på papir da er single mating å foretrekke, og gjerne også singlekasse.

Link to comment
Share on other sites

Hel bunn og stivere kasse, ja det gir bedre presisjon. Lengere COL når magasinet ikke er en begrensning, ja. (Dog ikke nødvendigvis noe med presisjon..) Men forklaringen om tøft liv som patron i matesituasjonen og kast i hylseholdet når det mates fra magasin har jeg aldri hørt om!!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Bilder..

 

Her er de jeg bruker mest, ikke mye fancy akkurat, men presisjonen er god og de tåler bruk.

 

Sauer 202 i 7mm rem mag. 65cm sugerør og en Hausken JD 224 magnum på enden. Skyter 160gr Accubond / 162gr SST i 930 m/s. 15mm/5sk/100m. Bruksjern til jakt og trening.

 

IMG_1464_zps4bfa963f.jpg

 

IMG_1472_zps27238534.jpg

 

Sauer 200STR i mcmillan stokk. Hausken SD 228. 6,5x55. Bruker Scenar 139gr til trening og 130gr Scirocco til jakt. 67cm pipe.

 

IMG_1442_zps6bd19889.jpg

 

En dag jeg hadde gullhår i ræva med STR`n. Avstand 630m.

 

IMG_1193_zpsa53ff653.jpg

 

og.. sist, men også minst: Rem 700 med litt retting her og der, 62cm LW pipe i 19mm profil. 6,5x65RWS.

 

Her verifiseres jaktammo:

 

IMG_1021_zps3c1e13c9.jpg

 

Denne ble felt fra meg på høyfjellet her hjemme, langt hold. Kom seg utenfor kanten og trilla nesten 200m nedover før den kræsja i ei bjørk.

 

IMG_1002_zps8d9c60b1.jpg

 

Som dere ser, går mest i jaktbørser her. :) Mye annet flott å se i denne tråden da !

Link to comment
Share on other sites

015_zpsff6603ef.jpg

litt annen rigg , for stille stunder...

016_zps65302299.jpg

th_020_zpsflyyxta2.mp4

 

Remmy 700 printa og satt I MDT Tac 21 chassis. 16" 308 med 1-9 snurr. Brugger&T heldemper. Satt opp for sub ammo ,men skyter og full power. Rolig som enn søndags morgen ,stille og helt stille :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her er min Weaterby 6,5x55 med Duracoata stokk for å få den stivere å mer konstant/vedlikeholdsfri, beddet å en Shilen Select match pipe, RPS Tofot og RPS brems, Mirage bannet er fra gummi som eg kappa av Selvannvisende skiver. Toppet med en Kahles K-624I 6-24x56, MIL4…

ZDZhelpl.jpeg

RVlNREg0.jpeg

NzNCVFFX.jpeg

Tk9hbGc2.jpeg

YWF5VlNC.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Han skal et stykke ut ja...

1km. Presisjonen var dessverre ikke "der" til å treffe gongen vi skjøt på, men det landa tett rundt.

 

 

Bare synd rekylen er så forbannet brutal i originalstokkene...

Er den det? Greit at den er stein(stål faktisk) hard, men har en en riktig skyteknikk så er det problemfritt. Kolben må hardt inn i skuldra FØR det smeller, ikke når det smeller...

Verre synes jeg siktene er, voksne folk kan jo ikke se baksiktet...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen i børsa er god nok, men skjøt opp en del ræle-ammo jeg fikk av nabo'n, og den var i litt ymse forfatning og flerfoldige utførelser. Vi (spotter Tom og jeg) traff på 750m med den på frihånd, og var "innafor" på 12XXm også, med gammel RA krone eller militærammo, husker ikke helt, men patroner som i det minste var tilnærmet like hverandre i form og merking.

 

På 970m sto siktet på 1100, med en del treff rundt omkring gongen, noen så vi ikke i det hele tatt.

 

Rekyl er ikke noe problem, som M67 sier. M98 er et godt våpen, om ikke nødvendigvis den perfekte langholdsrifla i original utførelse :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...