Jump to content

Bilder av din langholdsrifle


Berglid

Recommended Posts

Er det mulig at Barrett sine boltrifler også i mindre kaliber kan ha noe grov "mør" kvalitet på presisjonen pga at det kanskje ikke er blitt lagt så mye vekt på avtrekkersystemet? TRG, AI, 200STR og Anschuetz er rene matchrifler med anerkjente matchavtrekkere.

Absolutt ikke - både 98Bravo og Mrad har stillbart matchavtrekk på høyde med det meste og presisjonen er like bra som alt annet

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

DSC_0226.JPG

 

Fått meg en MDT LSS stokk på Kelbly Atlasen i 7mm wsm. To-foten er midlertidig til jeg får tak i en liten picatinny å feste Atlas-tofoten i. Ser ut som jeg kan bli venn med denne løsninga her. Hovedårsaken til kjøpet var å få en løsning med utskiftbare magasin på rifla.

Link to comment
Share on other sites

Her er riggen Rafdal har bygd for meg,det har tatt tid men eg er fornøgd med resultatet. :)

Har montert ein midlertidig Leupold før eg etterkvart får montert Kahles 624i m/MSR reticle i ein Spuhr SP-4001 m/ACI.

 

Komponenter som er brukt på denne:

-Stiller TAC300.

-Lilja SS Flutet 26.5"pipe med 1:9 snurr,kamret i 280 Ackley Improved.

-Hausken Jd 224.

-Stiller underbeslag.

-Jewell SS match avtrekk.

-Mcmillan A3 Sporter Edge.

-Atlas 3,35 Picatinny rail m/flushcup.

-Atlas tofot

-Grovtec flushcups montert på stokken.

 

Har kun testet hastighet,5 skot.Nosler 280AI hylse,168grs Berger VLD Hunting,63grs Retumbo,0.1mm friflukt.

Denne komben ga 984m/s ved 21'C,ingen tegn til overtrykk.

 

1z4cxf9.jpg

 

sztxkm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har kun testet hastighet,5 skot.Nosler 280AI hylse,168grs Berger VLD Hunting,63grs Retumbo,0.1mm friflukt.

Denne komben ga 984m/s ved 21'C,ingen tegn til overtrykk.

Det var heftig hastighet i 280AI med 168gr kule! Tøff rifle med heftige komponenter! Gratulerer!

Link to comment
Share on other sites

Guest bassistwis

normal_20140829_191014.jpg

 

Etter noen forandringer ser inventaret nå slik ut, mangler fortsatt coat på noen av delene. Om noen undrer er det en 200str og en ssg08, børsene er kamret 6,5-284 og .338lm.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvor mange av de som har skrevet i denne tråden som bor i de 3 nordligste fylkene våre, vil tippe max halvparten? Jeg bor på den ytterste nakne ø lengst vest, og har minimum 60 mil til nærmeste langholdstreff/møte/gathering eller hva man vil kalle det. Jeg synes det er ok å kjøre 100 mil for å slippe å skyte alene, og noen ganske få har tatt turen hit. Jeg reagerer bare fordi at langholdsskyting ser ut til å bli mer og mer populært, av bildene i denne tråden, samt skriverier i andre tråder, men folka bak innlegga finnes ikke på noen felles anlegg. Det er direkte synd, fordi som Audun skriver, vi er ingen proffer, vi er sosiale individer som liker noe sært og som har det meget gøy når vi møtes. Men det er få som møter opp. Så når sjansen byr seg for en helg som den kommende, så gjør jeg mye rart for å komme dit. Om noen oppe i nord vil arrangere noe tilsvarende, så tror jeg at jeg kan garantere at iallfall 1 søring dukker opp ;)

Jeg bor i nordfjord og har drevet for meg sjøl nå lenge med 308 og 338lm .

Var i Stryn å fikk vite av min lokale våpenforhandler at dem holder på med ei langhold bane i Hornindal,

så jeg spurte da om det var mulig å få bli med å skyte me dem som driver der, men fekk til svar at det kunne jeg ikke. Så da har det bare blitt at jeg fer til min nærmeste skytebane å skyter ifra 500-1000 meter, som er maks det som går på den banen eller fær på fjellet alene.

Link to comment
Share on other sites

"så jeg spurte da om det var mulig å få bli med å skyte me dem som driver der, men fekk til svar at det kunne jeg ikke."

 

Det var jaggu en skikkelig inkluderende gjeng... :(

 

 

Ja vart ganske skuffa. Jeg har møtt noen som liker langhold, men ingen som gidder å gjøre noe ut av det. Blir bare prat, så jeg tenker at en bør si velkommen til dem som har tatt steget videre og brenner for dette feltet, for det er svært få. Er vel derfor mange gjør som mei og bare sysler for sei selv. For er man bitt av langholdsbasillen ser man potensielle baner over alt, og prøver å lese vindsstyrke her og der :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt med noen få "fremmede" til min bane, men det har endt opp med at de eller andre folk de kjenner, plutselig er der og skyter når jeg ikke er der, og det går ikke. Så jeg har slutta å invitere folk pga det. Dessverre. Og jeg tror det er litt sånn i Hornindal også.

Link to comment
Share on other sites

Samme her. Det finnes endel som ikke forstår forskjellen på ordinær skytebane og skyting med grunneiers tillatelse.

 

Alene er jeg nesten usynlig for grunneierne siden jeg ikke skyter i helgene. Om en gjeng dukker opp en sjelden solskinnsdag i beste kirketid tror jeg endel får veranda-kaffen i vrangstrupen.

Link to comment
Share on other sites

Uenig jeg, Knut Erik. Om disse folka skyter halvparten så bra som toppskyttera i UNL med disse tactical-skrytebørsene så hadde jeg ikke hatt noen sjanse om de skulle faktisk bruke børsene til det formålet de er ervervet for.. ;)

 

Litt usikker på hva du er ute etter.. Mener du at så lenge rifla ser kul ut, må den gå bedre enn en "kjedelig" en?

Link to comment
Share on other sites

Uenig jeg, Knut Erik. Om disse folka skyter halvparten så bra som toppskyttera i UNL med disse tactical-skrytebørsene så hadde jeg ikke hatt noen sjanse om de skulle faktisk bruke børsene til det formålet de er ervervet for.. ;)

Ironi eller ikke. En sådann rifle er formålsbygget til å fungere fra munningen til våpenets "far range capabilities" som det så ultraheftigtacticoolt2000 heter.

Mange bruker disse riflene til jakt også.

 

Men hei, ikke la meg ødelegge elitismen som råder her inne :roll:

Link to comment
Share on other sites

Men hei, ikke la meg ødelegge elitismen som råder her inne :roll:

 

Du vet.. forestillingen går på at de som "bare poster bilder av kule rifler", ikke stiller opp på stevner, eller poster videoer og bilder av skuddsamlinger på størrelse med rævhullet til ei rype, ikke kan skyte like bra som de som skyter konkurranser.

 

All ære til de som faktisk gidder å vise at langhold i sin enkleste form ikke er skytevoodoo, og tar seg tid til å lære fra seg. -Noen liker publisiteten eller ser på det som en sosial ting, andre liker å holde på med sånt for seg selv.

 

Å bygge/vedlikeholde/eie taktisk utseende våpen egnet for langhold og ervervet (og brukt) som jaktvåpen kan være en fin hobby det. Jeg stortrives med det, og konkurrerer mot meg selv og mine begrensninger som skytter.

Link to comment
Share on other sites

Det er langt i fra en åpen hemmelighet at benkeskytterforbundets medlemskap brukes av svært mange kun for å erverve en eller annen supertactical sniperrigg. Det mange ikke skjønner at det går samma veien som DSSN når POD tar tak i saken.

 

Men for all del, lek skarpskyttere, så kan vi andre seriøse forsøke å redde skyttergrenen vår.

Link to comment
Share on other sites

Utrolig mye syting og "krangling" på forumet for tiden..

Dette er/var en veldig interessant tråd å følge med på.Håper tråden kan fortsette slik den var, men skjønner godt de som ikke gidder å legge ut bilde og spec på riflene sine når det blir så mye negativt..

Virker som det har blitt en sær DFS ånd over hele forumet...

Link to comment
Share on other sites

Det er langt i fra en åpen hemmelighet at benkeskytterforbundets medlemskap brukes av svært mange kun for å erverve en eller annen supertactical sniperrigg. Det mange ikke skjønner at det går samma veien som DSSN når POD tar tak i saken.

 

Men for all del, lek skarpskyttere, så kan vi andre seriøse forsøke å redde skyttergrenen vår.

 

Det er vel slike som deg som ødelegger for andre superintresserte med ett slikt innlegg i Denne tråden.

 

Du skiver *VI andre seriøse*?

Er du bedre enn andre?

Hva er problemet ditt?

 

Tråden heter Vis bilder av din Langtholdsrifle.

Pisspreik som du kommer med her holder ikke mål !!

Link to comment
Share on other sites

Nå gikk jeg faktisk ut ifra at det var snakk om en skytebane, og ikke en "skytebane"... Private avtaler med grunneiere er private også for min del ;)

Erverv på uriktig grunnlag... Jeg har blitt spurt av flere om vi, (4-5 stk überinteresserte langholdskyttere med dokumentert konkurransedeltagelse, altså ;) ), snart får ut finger'n og får startet opp en egen "klubb". Ikke fordi de er fysne på å trene og konkurrere, men fordi en tacticool 338LM sikkert hadde vært snasent å ha til toppjakta. Krav til aktivitet er absolutt noe som kommer til å bli praktisert dersom "klubben" èn gang blir født. "Problemet" med at folk eier ei sort eller grønn rifle med 5x mnd-lønn på toppen, ser jeg dog ikke.

 

Edit: Rettet en grusom skrivefeil ;)

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som MagnusB,her bommer på hele skiva gitt. Har du ikke sett trådstarten ?? Vi savner litt bilder ja :shock: Fanden males og på veggen så det holder. Jeg ,vi, er så heldige å ha en kjempe bane nede på vår kant. Der har jeg aldri truffet noe( det kan tolkes feil,gitt) som ikke har smilt og vært i god humør når de drar fra banen :D Alle er velkomne ,om du skyter med DFS pang eller ei tuppervare børse ,såååå mye fint å se på av ideer ! og og se hva enkelte kan få til ,ja det ligger maaaange timer bak børsa og ved ladebenken !! Hva du velger å bruke dine hardt tjente $$$$ på ,synes jeg er opp til den enkelte. Men ,la oss nå holde oss til tråden ,bilder ,bilder, bilder.....

Link to comment
Share on other sites

Det er langt i fra en åpen hemmelighet at benkeskytterforbundets medlemskap brukes av svært mange kun for å erverve en eller annen supertactical sniperrigg. Det mange ikke skjønner at det går samma veien som DSSN når POD tar tak i saken.

 

Men for all del, lek skarpskyttere, så kan vi andre seriøse forsøke å redde skyttergrenen vår.

JAVEL?

 

Jeg bruker rifla mi til å jakte sel, rev, kråke, skjære og fandens oldemor.

Bruker den også til langhold. Har tillatelse fra en grunneier 200 meter fra studøra mi til å slippe avgårde det jeg makter.

Har stål hengende på 450, 620, 850 og snart 1040meter.

 

Når jeg skriver elitistisk så understreker du det fint i den siste setninga di!

Jeg er langt fra den beste skytteren, men jeg koser meg som pokker og treffer det stålet jeg har hengende uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Men hei, ikke la meg ødelegge elitismen som råder her inne :roll:

 

Du vet.. forestillingen går på at de som "bare poster bilder av kule rifler", ikke stiller opp på stevner, eller poster videoer og bilder av skuddsamlinger på størrelse med rævhullet til ei rype, ikke kan skyte like bra som de som skyter konkurranser.

 

All ære til de som faktisk gidder å vise at langhold i sin enkleste form ikke er skytevoodoo, og tar seg tid til å lære fra seg. -Noen liker publisiteten eller ser på det som en sosial ting, andre liker å holde på med sånt for seg selv.

 

Å bygge/vedlikeholde/eie taktisk utseende våpen egnet for langhold og ervervet (og brukt) som jaktvåpen kan være en fin hobby det. Jeg stortrives med det, og konkurrerer mot meg selv og mine begrensninger som skytter.

Første setning kan ikke bli mer sann.

 

Andre synes jeg passer bra for klubben vi har fått sammen i Troms. Vi er sosiale, inkluderende og lærer gjerne fra oss uten å være belærende. (skulle bare mangle, jeg føler at jo mer jeg lærer jo mindre forstår jeg)

 

Tredje setning er jeg litt uenig i. Det finnes foreløpig ikke utstyr som er praktisk anvendelig som ikke ser ut som det Tom Berenger eller Mark Wahlberg sveiver i filmene sine.

Link to comment
Share on other sites

Var ikke planen å starte en dårlig diskusjon, men er bare ute etter å komme inn i miljøet for å dele interessen.

Håpe etter hjortejakta at der er noen som er intreserte i å møtes en dag å skyte. Har en avtale med ei skytebane som jeg kan bruke når jeg vill,

den er alltid åpen. Men liker ikke å skyte der så mye under jakta for å forstyrre evt det laget som jakter der, da kan jeg fort miste den muligheten.

 

Siden ponget med dette forumet er " bilder av langholdsrigg" Slenger jeg med et bilde av jakt rifla :)

 

380.jpg

 

Tikka m55 308w. Med et kort krieger ss løp 50cm langt og 20mm i munningen.

Kort og presis liten sak :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...