Jump to content

Bilder av din langholdsrifle


Berglid

Recommended Posts

Håper gutta med grom rifler (eksotiske :wink: ) lager en egen tråd hvor de skriver litt utfyllende om de og hva slags presisjon de oppnår osv, det hadde vært interessant lesestoff. Merkelig at en rifle til 70 lapper har dårlig avtrekk, da hadde jeg vært skuffa. :shock:

 

Riflene mine brukes til jakt og blink.. Rett bak huset..

 

340-1300m fra denne plassen:

 

IMG_0766_zpsucewhel7.jpg

 

300 - 700 fra denne plassen: -Bilvei mellom blinker og standplass gjør det ypperlig til pappskyting. Her skytes det mye.

 

IMG_0777_zpsunvufnbw.jpg

 

Her er vi på fjellrype / istapp jakt hvor vi er grunneiere. Vanligvis noen flokker her.. hold fra 0 - 2000m her. 800- 1020moh.

 

IMG_1208_zpsuok3zjxe.jpg

 

Noen få meter fra hytteveggen vår skyter vi ¨på hold fra 200-800m.

 

IMG_1442_zpsrxdybepb.jpg

 

Litt Hjortejakt med de samme børsene:

 

IMG_0651_zpswyzkttrj.jpg

 

IMG_0650_zpsb983aeya.jpg

 

Hmm.. ??

 

IMG_0666_zpsswgkuubb.jpg

 

IMG_0676_zpso8tmu4dl.png

 

IMG_0554_zpsyv9yanzb.jpg

 

IMG_0542_zpsnjxr8tcv.jpg

 

 

Nesten viktigere enn å ha flotte børser, er å ha område å boltre seg på. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den M67 rifla kjøpte jeg.

Brukte den til en del gåsejakt

Meget presis rifle. Kort løp , men tok stålplate på 700 meter glatt

Flammedemper på den som takler BT Rotex V

 

2015-02-24_01_05_27.jpg

 

Jeg solgte den ifjor. Med alt komplett.

Den har fått en meget bra camopaint siden M40A1 eide den

Kan høre med eier om han vil kvitte den ?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 months later...
200STR + bra montasje + bra kikkert = slår ca alt annet.

 

Eneste du ikke vinner er tacticool konkurransen ;)

 

Lidt maling hjælper på det tacticool element. :D

 

Min har også Spuhr montage og K624i kikkert. Fantastisk opsætning!

 

Vr2DbwM.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her er meg og madammen (rifla altså) på reinsdyrjakt i Grimsdalen.

 

Skjøt ei simle på sykt drugt hold. 90 meter ble det vel. Min beste dag som jeger dette.

 

Endte opp med å gå 4 mil denne dagen, den siste mila med simle fordelt på meg og min bror.

Med ei god reim og et vel konfigurert system for å bære den så var aldri vekta på rifla et problem.

(Vekten på simla på vei ut vekket derimot noen sterke følelser).

 

Fikk noen blikk fra andre jegere men det er bare artig å slå av en prat om langhold og rifler.

 

Vortex Recon R/T håndkikkert var behagelig å jobbe med.

 

 

 

trg_jakt.jpg

Link to comment
Share on other sites

Man gratulerer ærbødigst med simlefall.

Skjønner at man får noen blikk fra andre reinsjegere med den riggen der påmontert magen.

Når man slår av en prat med reinsjegere i fjellet og praten kommer inn på langhold og rifler, bør man holde seg godt innafor dette temaet. Hvis man mixer sammen langhold, rifler OG reinsjakt kan praten som i utgangspunktet var en hyggelig prat fort vekk ta en vending man ikke ante eksisterte :wink:

Men igjen......gratulerer med simlefall.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

her er bilde av to av riflene mine som jeg bruker til langhold og jakt.

 

stiller tac300 300wm

lilja ss 1:9 . 70cm flutet, 24mm i munning

vektor brems

versapod tofot (blir byttet ut)

aics stokk

toppet med vortex razor hd, vortex ringer og 20MOA stiller skinne

 

browning a-bolt 6.5x55

atec demper

bedder i kkc stokk.

bygd om hevarmskule

harris tofot.

bruker vortexen på denne også når jeg skyter langhold. til jakt blir det brukt en doctor classic 3-12x56

 

14470479_10157513713400319_2210762713312854982_n.jpg

IMG_4868.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mine to Langholdsrigger, Selvfølgelig bygget på M98 Kassa;)

 

73cm lang LW SS pipe, kamret i .300WM

GRS Sporter/Varmint stokk

RPS Tofot

IOR Recon 3-28X50

 

Her brukt til formålet;)

jRjlnPkh.jpg

 

73cm lang SL sauper pipe, Kamret i Villkatten .264TI(6.5x55 Imp.)

Eget konstruert Chassis

RPS Tofot

IOR Recon 3-28X50

 

Her brukt til formålet;)

wgNu0R2h.jpg

 

 

 

Er godt i gang med ett 6,5saum prosjekt og tenker og tilpasse en pipe på 55cm til GRS'n som en allrounder, veldig spent på dette kaliberet! 140gr kuler i 920ms++ fra ei 55 pipe kan blir giftige greier:)

mQo3y8Mh.jpg

B8s9nRFh.jpg

 

 

Aannerud

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Begynner å bli en lang tråd dette her..

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=3628&p=710321&hilit=338+barnard#p710321

 

Er jaggu fremdeles "min langholdsrifle"

IMG_4376_zps9ahmvr2s.jpg

 

Kikkerten er bytta, og pipa har funnet litt svartmaling, og er vel blitt litt mer rufsete inni. Varene leveres fortløpende, ca. der de skal, selv i vind og elendighet (10sk, 1000m)

IMG_4380_zpsszmfbt1k.jpg

 

Egentlig syns jeg 338LM er noe forbanna møl å skyte med. Det er vondt og fælt, og ødelegger avtrekksteknikk og fremmer sikkert både napping og møting. regelmessig så grubler jeg på å selge, på å bytte kaliber, på det ene og det andre - mest bytte kaliber, for den er utrolig fin å skyte med sånn balanse, og "feel"-messig

Men så tar jeg den ut og skyte noen skudd, er vel 4-500 i året i snitt, så ikke så mye - men den virker så innihelvete, Bli med Knut Erik og skyte 2000m, jada, funker fint... Skyte 500m UNL mot 6.5x47 og alt mulig, jada, funker fint - behagelig, nei. Men smiler man - jepp. :D

 

K

Link to comment
Share on other sites

En 338lm skal være tung om det skal være behagelig å skyte med. Er på 4de pipa mi nå i dette kaliberet, og skal aldri selge den. Har forresten 2 børser i 338lm. Barret Mrad'n er ikke så trivelig å skyte mye med, men det går.

 

Her er medium langholdsrifla og langholdsrifla side om side. 30-06AI lengst unna og 338lm nærmest. Så og si identiske, kun løpslengden som gjør den ene litt mer "bærbar" enn den andre ;)

 

IMG_20160904_173612_zps0omfimxg.jpg

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg bestilte ny pipe til ei av riflene mine i mai en gang*, hos Roger Hansen. Stikkord er Krieger, 7mm, 1:9", og MTU/AMU profil - ment å være kompakt så 65cm lang. Men altså tjukk. Tjukk for å ligge støtt, og tjukk for å kunne absorbere noen skudd uten å blir for varm. Kort også for ikke å være framtung, og for å være stiv. Fart er det nok av.

Tenkt som en slags "light" ELR-rigg. Den er mye lettere en 338en, og mer behagelig å skyte med - Krieger og Hansen skal være synonymt med ultrapresist, så reserve/backup/ eller "faen i dag blåser det" rifle til 500m UNL. Skyte sjøfugl bare fordi jeg liker å skyte noe-rifle... Og kanskje den vil bli mer presis, lettere å skyte, kan konkurrere med 338en på 1000m Webcup, iallefall er den lettere å bære opp bakken.

Kassa er min trauste gamle 702, og alle pipene som har vært i den har vært mega presise. "Stokken" er en XLR Element.

 

Hylser til 7mm WSM, er noe f... greier - 7mm SM burde det hett - men jeg resikulerer 50 av mine gamle konverterte Norma 270WSM-hylser. Ser ut som det funker. 180gr Scenar L foreløpig, og N560 som "to go" krutt - mulig jeg prøver N19 eller N570 etterhvert.

 

Ut for å vente på avkjøling, kom meg ut en ettermiddag, og skjøt 20 skudd.

B1E36133-490B-4490-95EA-394D9CAE4562_zpsyeq254oy.jpg

 

A7E239DE-6800-43D8-AC5E-96DBE94CB9A1_zpsm2z2qmie.jpg

 

51391B76-9B3E-49F6-8873-D44E2CAB619F_zpsuqrbr3qu.jpg

 

BC0BFDA5-9CF6-42B3-BE4E-437E4C42FEC0_zpsmfg0srls.jpg

 

E63999E5-6736-4A7E-9FD0-A2A13DD61819_zpsbhkwcgg8.jpg

 

En av gruppene, fra 200m. Ikke den beste, men den det ble skarpest bilde av. Ikke fantastisk, men ikke ille - så jeg har godt håp.

731754CD-2442-4F7D-9BC9-B7B878F323E1_zpsltmiz6xk.jpg

 

Best presisjon kom med 62gr og 855m/s - litt hottere ladning enn jeg hadde tenkt å bruke egentlig - men den virker, eller er nær noe bra. Må nok tenke på om eller hva som er neste trinn i den utviklinga. Men først skal 62gr prøves på lengre hold - er det ok, så blir det med det.

 

K

 

*"i mai en gang". ferdig om ca 10 uker sa han. Det tok 11 1/2. Det syns jeg er innafor. Har ikke hatt tid til å prøve den før nå.

Link to comment
Share on other sites

Fin rifle m67! Ikke så langt ifra hva jeg endte opp med..

 

normal__20161007_201056.JPG

 

Rettet 700 kasse med 6.5x55 og 300 win mag løp LW 65cm, 2,5cm ved munningen.

Har ca 50skd i hvert løp så langt, men den går som en stråle.

Toppet med en IOR crusader mill/mill

Begge serier skutt under ladestiger

 

5skd 100 meter

normal__20161006_183630.JPG

 

3skd 400 meter

 

normal_DSC_0322.JPG

Link to comment
Share on other sites

Her er meg og madammen (rifla altså) på reinsdyrjakt i Grimsdalen.

 

Skjøt ei simle på sykt drugt hold. 90 meter ble det vel. Min beste dag som jeger dette.

 

Endte opp med å gå 4 mil denne dagen, den siste mila med simle fordelt på meg og min bror.

Med ei god reim og et vel konfigurert system for å bære den så var aldri vekta på rifla et problem.

(Vekten på simla på vei ut vekket derimot noen sterke følelser).

 

Fikk noen blikk fra andre jegere men det er bare artig å slå av en prat om langhold og rifler.

 

Vortex Recon R/T håndkikkert var behagelig å jobbe med.

 

 

 

Grattis Vetle:)

 

Veldig deilig å ha et våpen til alt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...