Jump to content

Håndlaga kniv O.O.Mostad


vinjesvingen

Recommended Posts

  • 5 years later...
  • 7 years later...
lonestar01 skrev (På 10.5.2010 den 14.41):

Kjennetegn: Han merket med O. O. MOSTAD og et kryss på ryggen av knivbladet.

Fra en gård jeg har har jeg noen "Gjerstadkniver", den ene har OM stempel opp/ned. Den andre er ganske lik, men uten stempel. 

Disse knivene er slående like Helle Viking, dette er jo en norsk "urdesign", helt enkle hverdagskniver. Ser vi på slirene til disse to så er de ganske like med unntak av mønstergraveringen. Den mest slitte har gått i generasjoner til hverdagsbruk, jeg tror den er ca.100 år pluss/minus. 

MO 8.jpg

 

MO 14.jpg

Gården knivene kommer i fra ligger i Aust-Agder og begge knivene kommer fra Gjerstad. 

 

MO 3.jpg

O M kan ikke være andre enn O.O.Mostad. Kryss på ryggen har den ikke.

 

MO 6.jpg

 

MO 11.jpg

Slirenes bakside er også forseggjort.

 

MO 5.jpg

Denne er meget gammel, til tross for godt dekorert slire har kniven likevel blitt brukt flittig til gårdsbruk og fiske. Den er ikke spart på som staskniv. Denne har ingen merking fra knivsmeden. 

 

MO 7.jpg

Slirene har det samme snittet på  oversiden, trolig fra samme sted. 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kom over denne tråden og reagerte på påstanden om at knivblad merket OM ikke kunne være laget av andre enn Olaf O Mostad.

Knivforeningens samling over knivmakere og knivsmeder viser at det er mange som ha brukt OM på sine blader. Av denne boka framgår at O O Mostad kun har brukt dette en stemplet. Derimot har en slektning av O O brukt OM "opp ned" i sin første tid som knivsmed, mens han fra og med 1979 brukte O Mostad i 4 eller 5 varianter. Jeg hadde mye kontakt med Oddvar de siste årene, og overtok bl.a. hans samling av stempler.

Den som måtte ønske bilde av samtlige kan ta kontakt.

Konklusjonen er nok at kniven med OM på bladet er lager av Oddvar Mostad.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...