Jump to content

Justerbar kolbekam i Kydex - reversibel løsning


OIH

Recommended Posts

Skal/må legge under litt skumgummi for å få riktig høyde siden ikke kydex'en bygger opp høyt nok.

 

Morten

 

Det der må du forklare for meg. Kydexen blir da akkurat så høy du vil? Den er kun festet til sidene på koben, ikke oppå, litt som en rytter som står i stigbøylene. Hadde vært altfor mye jobb kun for å øke kolbehøyden med tykkelsen på kydex'n...

 

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hei Øyvind!

I mitt hode så blir kydex'en så høy som tykkelsen når man former den rundt kolben. Og da for at ikke borrelåsen ikke skal knikke når jeg monterer rifla ved villsvinjakt(lydløs montering-ikke lyd fra borrelås),legger jeg da skumgummi under. Mulig du har en annen erfaring med det. Det er iallfall viktig at kydex/borrelås ikke skaper lyd. Skjønner du nå hva jeg mener når jeg beskriver tankegangen min. hehe.

Link to comment
Share on other sites

Hei Øyvind!

I mitt hode så blir kydex'en så høy som tykkelsen når man former den rundt kolben.

 

Det er ikke sånn jeg har gjort det, det er godt med luft mellom kolbekammen på rifla og kydexkobekammen.

 

Og da for at ikke borrelåsen ikke skal knikke når jeg monterer rifla ved villsvinjakt(lydløs montering-ikke lyd fra borrelås),legger jeg da skumgummi under.

 

Hvis du bruker borrelåsen jeg refererer til, så er den lydløs, selv om ikke kydexen ligger an mot kolben. Det er like stivt, kanskje tilogmed stivere enn om du hadde brukt 2 gjennomgående skruer. http://www.clasohlson.com/no/Duotec-borrel%C3%A5sb%C3%A5nd/34-4682

 

Ulempen med min løsning er at dersom du liker å finjustere høyden på kolben ettersom du sitter/ligger/står, så er det litt mer krevende. Man må ta tak og dra rett sidelengs på begge sider, deretter finne korrekt høyde, og deretter dytte/slå borrelåsen "i lås" igjen.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Ok Øivind!

Jeg er ikke verre enn at jeg hører på de som har erfart løsningen. Skal bli spennende å prøve. Jeg har som sagt en beartooth-løsning nå,men syns den lager ofr mye lyd til min standard da jeg monterer børsa under villsvinjakt på åte. Bra forum for erfaringsutvekslinger og en inspirasjon til å gjøre ting selv etter at andre legger ut måter. Så takk igjen. Det er jo bare å vente på pakken fra utlandet. Jeg bestilte velcro som Tommen.Det er jo industri-styrke p ådenne borrelåsløsningen ;)

Link to comment
Share on other sites

Valgte den "tynne" kydexen, var plenty stiv nok og det gikk akkurat å klippe den med kjøkkensaks. Brukte vannkoker siden varmtvann fra springen ikke ble varmt nok. La et tommes rør på tvers over vasken, holdt kydexplata midt på røret og helte kokende vann over. Da brettet den seg fint på plass av seg selv :-) Med det jeg kjøpte på ebay har en nok til to slike og enda ha kydex igjen. Vær obs på at du får kjøpt camo-farget kydex også ;-)

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Var en genial idé med å feste med borrelås. Skulle bare visst det litt før... Jeg har brukt en mer permanent variant. Fordelen med denne er at jeg har støpt kydexen helt lik kolbekammen. Jeg la ført et lag med aluminiumsfolie over kolben, og varmet så opp den utskjærte kydexplaten i stekeovnen 170 grader 3-4 minutter. La deretter den varme platen over området som jeg hadde merket av og holdt i ro til den kjølnet. Jeg har lagt inn treskruer med fine sentergjenger på begge sider av kolben. Så det ble enkelt å presse på plass kydexen slik at den passet helt nøyaktig. Etter et par gangers bruk fant jeg ut at det var lurt å runde av kantene, en utskjært kydexplate kan være veldig skarp. Sluttstykket var en ting jeg tok hensyn til da jeg plasserte kolbeforhøyeren. Sluttstykket kan tas inn og ut og pussing av løpet går uten problemer. Legger ved bilder:

 

2014Jan22_varingpen_3662_zps58e012ba.jpg

 

2014Jan22_varingpen_3664_zps7af56c77.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg lagde meg også en i kydex som sitter med borrelås.Utrolig fort gjort,billig og fungerer helt strøkent.Brukte en stor kjele med kokende vann som jeg varmet kydexen i.

 

Etterhvert når jeg får samlet nok mot skal jeg lage en ordentlig justerbar løsning

med utvendig og innvendig låseskruer..Sitter bare litt langt inne å skjære i stokken..Dyrt å kjøpe ny hvis man skjærer feil.

 

5jup3k.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skal si du har utstyret i orden superhansen :D

Det var lekkert. Skjønner ikke hvorfor du trenger å gjøre noen endringer der. Ser j olekkert ut med den kydex'en. Og ja,det er jo dyrt å gjøre feil i stokken. ER det slik at du må fylle kolben med masse fordi den er hul? JEg har nemlig en synth stokk selv som mest sannsynlig må fylles med masse om jeg også skal tenke å gjøre en justerbar. MEn lekkert var kydex'en din ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Nå har J&F begynt å selge en ferdigprodusert kolbekam med borrelås:

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=0&prodid=29525

 

JOF-01655.jpg

 

Prisen kan man diskutere, men det er noen timers arbeid gjøre det selv + materialer og verktøy, og sammenliknet med andre løsninger, så er dette den eneste fullverdige løsningen som ikke gjør permanente endringer på stokken. Satt egentlig og lurte på hvorfor dette produktet ikke har vært tilgjengelig kommersielt før ;)

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Får vel ikke være noe dårligere enn andre, jeg da, så her er bilde av hva jeg fikk til:

 

20140515_005528_zpsdf02a917.jpg

 

Jeg brukte varmepistol, og da plata var varm nok, tredde jeg den over kolben, og vips. Brukte for øvrig rett og slett en håndsag for laminatplater for å skjære ut formen, spikket med kniv og pusset med papir. Merkelig nok ser det ikke helt idiotisk ut. Selve formen laget jeg etter kinnstøtta.

 

Er ellers ikke helt fornøyd med hvordan den sitter. Kjøpte borrelåsteip på Clas Ohlson, men må nok gjøre oppatt litt der. Fikk prøvd sulamitten på skytebanen i dag, og tja... Den sitter ikke godt fast.

 

Det er for øvrig høyst tvilsomt om dette blir en permanent løsning. Fikk bare lyst å prøve og se om det ble bedre å glane gjennom siktet og se om dette kunne se brukbart ut på denne stokken. Har vel sett styggere "kræsj" enn dette, men stilfullt og vakkert kan en knapt si det ble.

Link to comment
Share on other sites

Dette problemet får du med alle kolbeforhøyere. Jeg har ikke det problemet. Min kikkert sitter så lavt det er mulig. Man kan ta av forhøyeren når man skal ta ut sluttstykket (duotec sitter godt, men drar man rett ut løsner den greit.), eller lage et spor slik du foreslår. Eventuelt ikke la forhøyeren komme lengre frem enn at du får ut sluttstykket. jeg brukte 3mm kydex og den lar seg ikke bøye i det hele tatt slik den står nå.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...