Jump to content

Justerbar kolbekam i Kydex - reversibel løsning


OIH

Recommended Posts

Jeg har en Remington 7 hvor kolben er tilpasset skyting med faste sikter. Jeg bruker alltid kikkertsikte, og da er kolbekammen for lav. Det problemet løste jeg først med en gummisak som jeg monterte med dobbeltsidig teip. Fungerte, men rød marmorert gummi er ikke pent. Deretter brukte jeg neoprentrekk og skumgummi en stund, og selv om det så noe bedre ut, så var den for myk. Etter å ha sett løsningene her inne og på hjemmesiden til McMillan mht bruk av Kydex, så vurderte jeg løsningen hvor det borres hull i stokken, men jeg hadde ikke lyst til det. Så fant jeg noe som heter 3M Dual Lock SJ 354 D på jobben, og da ble ting enkelt. Dette er borrelås, men en kraftig type som blant annet benyttes til å montere paneler i båtinnredninger. Tenkte jeg skulle plage alle med å ta det fra starten av:

Den altfor lave kolbekammen:

kk01.jpg

 

Tok et A4-ark og brettet det nøyaktig i 2, og la bretten så midt på eksisterende kolbekam som mulig:

kk02.jpg

 

Deretter grovtegnet jeg ved å bare følge underkant av riflekolben, samt et par loddrette streker foran og bak:

kk03.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grovtegningen blir seende noe sånt ut:

kk04.jpg

 

Så reduserte jeg høyden litt og rettet opp de grove linjene med tusj og linjal:

kk05.jpg

 

Rundet hjørnene litt:

kk06.jpg

 

Klippet ut det brettede arket:

kk07.jpg

 

Testet at det så sånn nogelunde ut:

kk08.jpg

 

Så hadde jeg en mal for hvordan jeg skulle kappe Kydexen:

kk09.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde tidligere kjøpt en bit 0.125" Kydex (ca 3mm tjukk), som jeg fikk hjem til postkassen for en drøy hundrelapp:

kk11.jpg

 

Overførte malen til Kydexen ved å dra en tusj forsiktig rundt og deretter justere med tusj og linjal:

kk12.jpg

 

Kappet med pendelsag og fintannet blad, gikk greit så lenge man ikke hadde det for travelt:

kk15.jpg

 

Deretter fikk den en runde med fil for å glatte ut skjæreflaten - Kydexen blir skarp der man har saget...

 

Så kom det vanskelige, nemlig å bøye Kydexen. Enkleste rådet var å bruke en varmepistol og varme til kydexen er som vått lær, jeg varmet til Kydexen bøyde seg med avisen jag hadde lagt under - det funket fint. Husk å bevege varmepistolen i sikksakk over hele biten hele tiden (Takk, fat_dog86!), jeg brukte også laveste varme på en totrinnssak fra Europris (tror jeg..):

kk16.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så la jeg den varme Kydexen rett på kolben min, så sentrert jeg klarte med øyemål, og tapet både Kydexen og avisa fast. Var forresten ikke en avis, men halvparten av teknisk ukeblad :)

kk17.jpg

 

Ferdig bøyd kolbekam:

kk18.jpg

 

kk20.jpg

 

Tester at den ikke ser helt dust ut:

kk21.jpg

 

Maskerer for å se hvor borrelåsen på selve kolben må sitte, eller helst være godt innenfor:

kk22.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Valgte å sette snaue 2 rader med borrelås på selve kolben, ville ikke at borrelåsen skulle synes:

kk24.jpg

 

Selve Kydexbiten fikk borrelås på hele den delen som ikke kurver hvis du ser den rett forfra/bakfra.

 

Så var det bare å bende den fra hverandreog træ den ned over kolben. Når jeg hadde funnet rett høyde, brukte jeg litt mild vold inn fra hver kant for å få borrelåsen til å låse.

kk25.jpg

 

Ting jeg kunne gjort anderledes:

- Hvis man ønsker å kunne justere mye, så hadde det vært smartere med en forhøyer som var mer rektangulær sett fra siden, jeg var litt forfengelig og ville la underkant av forhøyeren være parallell med underkant av stokken, slik at den blir mer triangulær. Det betyr at hvis jeg setter den høyere enn nå, så vil borrelåsen på stokken synes, og det vil være litt lite feste foran, men til mitt bruk er det tilstrekkelig slik det er.

 

- Jeg ville lagt en bit bølgepapp mellom kolben og den oppvarmede Kydexen for at den forhøyeren hadde blitt litt større innvendig, lovlig trang slik den er nå. Jeg ville også vært nøyere med å sentrere den over stokken, for med øyemål, så ble det en del dremling for å få sidene like (ikke nødvendig ettersom ingen vil se at sidene er litt ulike, men jeg er nå en gang forfengelig).

 

Har nå testet greia på et jaktfeltstevne, og det er ikke kolbekammen sin skyld at jeg bommer...

 

- Øivind

 

Nyttige linker:

Kydex: https://www.nordellknives.com/portal/index.php?option=com_oscommerce&osMod=index&cPath=124&language=se

Borrelås hos Clas Ohlson, "Duotec":

http://www.clasohlson.com/no/Duotec-borrel%C3%A5sb%C3%A5nd/34-4682

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

borrelåsene som trekkes vekk når kydexen er i riktig posisjon... Går det? :roll:

 

Fordelen med denne borrelåsen er at den ikke biter før du trykker den sammen. Du kan bare sette kolbe kammen forsiktig på, og justere opp og ned til du finner høyden. Så dytter du hardt inn fra begge sider, og så kan du faktisk løfte børsa i den (Ikke gjør det! Murphy har garantert sørget for at du ikke har avfettet kolbe eller kolbekam nok slik at limet på borrelåsen ikke griper).

 

Ellers har denne borrelåsteipen en slektning som heter SJ 355 D som antakelig gjør samme nytten.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut!

Har brukt en lignende løsning med "vanlig borrelås" og den har fungert i flere år. De "sopp låsene" jeg har funnet bygger litt mer i bredden, og jeg valgte derfor borrelås fra b i l Tema.....

 

T

Link to comment
Share on other sites

Denne ble montert for flere år siden og har ikke hatt noen problem med den.

Kikkerten er montert høyt, men så lavt som mulig for at objektivet skal gå klar av pipa.

Normalt må forhøyeren flyttes litt når pipa pusses, men glimrende å skyte med.

 

T

normal_9362kydex.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hei har to børser som trenger denne "oprasjonen", så muligens kveldens dummeste spørsmål, men hvor får jeg tak i Kydex og rette borrelåsen. Er det noen kjeder som fører dette, eller er det like greit å gå på nett fra andre siden av dammen for å skaffe råvarene?

Link to comment
Share on other sites

Hei har to børser som trenger denne "oprasjonen", så muligens kveldens dummeste spørsmål, men hvor får jeg tak i Kydex og rette borrelåsen. Er det noen kjeder som fører dette, eller er det like greit å gå på nett fra andre siden av dammen for å skaffe råvarene?

 

 

Kan bruke 355D, ser helt lik ut (fikk min på jobben) ganske dyrt for en pakke, så da er det kjekt at disse guttene selger lengder i 10cm-inkrementer:

http://www.watski.no/Butikken/Produkt/?EnovaId=23626

 

 

Hvis man søker på Termoplast, så får man opp en del Kydexsubstitutter:

Her selges 2mmplater til en veldig grei pris, så lenge man fester på begge sider er det mer enn tilstrekkelig til en kolbeforhøyer:

http://www.disma.no/

 

Velg "nettbutikk" og "14 Plastplater"

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Glimrende :D Takk for svar. Fant en norsk importør/forhandler for Kydex så skal høre med de. Borrelåsen fant jeg og i Norge, men du verden for en pris :shock::shock::shock: 25mm*5 meter til den nette sum av 1860,- spenn :shock::shock::shock: Her må det forskes litt på utenlanske butikker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt vanlig "krok og løkke borrelås" uten noen problemer. Den bygger også noe mindre enn de "sopp borrelåsene" jeg har prøvd, og har holdt i krattskogen med ivrig hund.

Mener at Clas Ohlson har sopp som vanlig vare (31-2838).

Vanlig selvklebende borrelås har jeg kjøpt hos Biltema.

 

Tore

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Glimrende :D Takk for svar. Fant en norsk importør/forhandler for Kydex så skal høre med de. Borrelåsen fant jeg og i Norge, men du verden for en pris :shock::shock::shock: 25mm*5 meter til den nette sum av 1860,- spenn :shock::shock::shock: Her må det forskes litt på utenlanske butikker.

 

Hvem da??? :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 7 months later...
  • 1 month later...
Er det noen som føler for og sette opp en liste over hva man da trenger av ting for og gjøre dette, samt hvor man får kjøpt det og hvor mye det koster?

 

 

Om du leser innleggene finner du svaret.

Men jeg kan oppsummere jeg :)

 

 

En stykk mann/dame. Pris: veldig variabel. I dette eksempel gratis.

Et våpen med for lav kolbekam. Pris: Veldig variabel. I dette eksempel gratis.

 

En bit Kydex Pris: 95,- SEK +frakt. Ca 160,- NOK da vil jeg tro.

 

Borrelås eller Velcro, om du vil Pris 89,- NOK pluss frakt om du ikke kjøper over disk.

 

En bit papir og en tusj/blyant. Pris: Gratis regner jeg med.

 

En varmluftspistol, lån av naboen med størst garasje dersom du ikke har selv.

 

Totalsum ca ca 250,- NOK.

 

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg er ikke 100% sikker, men vil tro Kydex er en form for Poly Carbonat (PC). Jeg ville være litt forsiktig med å velge noe laget Poly Styren(PS) for den er ikke så motstandsdyktig mot endel kjemikalier. Isopor, engangs-bestikk og kopper er (vanligvis) laget av PS. Det tåler ikke allverden av kjemikalier som sikkert noen har merket.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 months later...

Ser veldig lekkert ut, og jeg vurderer å gjøre det samme med min CZ 527 synth. Akkurat nå har jeg teipa et stykke neopren på kammen med kinesiotape. Jeg har ikke kjøpt den fordi jeg er lettlurt, men spesifikt for denne bruken. Den er sort og mer behagelig mot huden enn hvit sportstape!

 

Jeg bare lurte på en ting, kydex-plata bygger ikke mye i bredda vel? Det er vel og bra at men kommer høyere opp, men om man kommer for langt ut på sia, må man legge hodet veldig på skakke tror du? Jeg spør fordi stokken min er snore rett, noe din rifle ikke er?

 

Ellers ei veldig elegant løsning. Det er nesten så jeg kjøper epoxy, litt glassfiberduk og noen lag finer for å kaldbake et sånt stykke i tre! Kanskje det kunne blitt litt kult?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort den samme jobben på et par av mine rifler (nesten da, jeg tok hull i stokken for festingen). Funker knallbra!!

 

Et alternativt tips når det gjelder å forme Kydexen: ikke bruk varmluft, da kan du risikere å brenne den, eller smelte den.

Jeg fant et tips på en amerikansk nettside og har brukt det på mine rifler:

Varm Kydexen med kokende vann! Da blir den myk og fin og det er null fare for å skade den!!

 

Jeg la den i oppvaskkummen og helte kokende vann fra vannkokeren over, måtte gjøre det et par ganger for å få "nok" varme,

men deretter var det helt kurant å bøye den over kolben ;-)

 

Lykke til!!

 

- Roger

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å varme opp og bøye samme stykke med Kydex flere ganger?

 

Har lyst til å bygge en kolbeforhøyer av ett eller annet slag på R8 Pro`n min.Pr nå sitter det en Hillman kolbeforhøyer i stoff,den funker greit men er ett Helvete og ta av og på,og det må man når sluttstykke skal ut.

 

Jeg ser på den kolbeforhøyeren jeg har nå,at forhøyeren må "ligge"over til høyre sett rett bakifra på geværet.Ellers havner jeg ikke rett i siktebildet.Så derfor spørsmålet om det er mulig å varme opp flere ganger.Det blir kanskje smidigere å først lage kolbeforhøyreren,så få justert toppen til riktig vinkel/form??

Link to comment
Share on other sites

Likte veldig varianten med borrelås. :)

 

Kunne godt tenkt meg og gjort noe lignende selv, men de to riflene jeg bruker, har kinnstøtte. Da blir det vel neppe så pent, eller behagelig for den del. Kydex'en vil jo bygge utover på siden og, så dette utenpå kinnstøtta kan vel fort bli litt i overkant! Greit nok å komme høyt nok, men kjedelig om en kommer for langt ut til siden for siktet!

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Tika;

 

Brukte borrelås av denne typen http://catalogue.3m.eu/no-NO/no-industr ... rel%C3%A5s" target="_blank, samt en rems skumgummi limt i toppen på Kydex'en for å oppnå lik høyde ved av- og påmontering.

 

Du får ikke ut sluttstykket når den er på, men det er null problem å bøye ut og ta av Kydex'en, ta ut sluttstykke, for så å reversere og sette kolbekamen på i nøyaktig samme posisjon. Borrelåsen kniper først når man presser to remser mot hverandre og limen holder i evig tid.

 

Skulle liksom være en midlertidig løsning men spørs om den blir langvarig...

 

Eide

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei Tommen!

Da kan du vel kanskje sende meg linken til ebay-selgeren? Tenkte jeg skulle lage meg en slik på en sauer 202 synth stokk.Så bra ut forresten ;) Men velger nok en litt mindre en. Skal/må legge under litt skumgummi for å få riktig høyde siden ikke kydex'en bygger opp høyt nok. Send meg gjerne pm om du ikke vil legge ut her

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...