Jump to content

.308 i brekkvåpen, kan den brotsjes til annen patron med R?


Kiwi

Recommended Posts

Dette begynner å lukte fugl! :D

 

Er det noen som har erfaring med kaliber 307? Evt hvor heftig kan man lade 165grs kuler f.eks?

 

Mulig jeg bør prøve å få til denne brukthandelen. Ser ut som Blaser får litt forsinket leveringstid på min K95 i 7x65R, så da kartlegger jeg alternativer :idea:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med kaliber 307? Evt hvor heftig kan man lade 165grs kuler f.eks?
Ikke det at jeg har erfaring fra .307 win, men siden børsa opprinnelig er bygget for .308, kan du fortsette å lade den til samme nivå som før.

 

Den begynner ikke å tåle mindre trykk, bare fordi du får dreid ut plass til en krave. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vel, svakeste punktet er vel hylsa etter hva jeg har hørt?

Er enig med deg med tanke på stålstyrken. Problemet ligger vel mer i lekkasjeproblemer om hylsene er tynnere i godset og sånt noe..

 

Nå ble .307 ladet en god del svakere enn .308 i sin tid, men var også beregnet for lever-actions og de tåler mye mindre.

 

Jeg håper i alle fall at hylsene fra winchester er såpass tykke i godset, at man kan hente ut potensialet. Med Jägerlås så er denne laget for å takle høyt trykk også :D

Link to comment
Share on other sites

Nå ble .307 ladet en god del svakere enn .308 i sin tid, men var også beregnet for lever-actions og de tåler mye mindre.
Det trodde jeg også, men ifølge disse to tabellene har de likt makstrykk:

http://www.intermin.fi/intermin/images.nsf/files/AE55118F4B9B6506C2256FBE0032C6DE/$file/TABIcal.pdf

http://www.intermin.fi/intermin/images.nsf/files/B0E765375DA00143C2256FBE0032DD2A/$file/TABIIcal.pdf

Link to comment
Share on other sites

Herpe? :shock:

 

Det er jo Blaser som har gjort noe så tåpelig som å sette en rillepatron i et brekkvåpen, vil vel heller kalle det jeg får utført for "reparere"!? :lol:

Å kamre opp i en R-patron og utvide utdrageren litt er det lengste jeg kan tenke meg fra det å herpe et våpen...

 

Var en liten stund inne på at duracoat hadde vært praktiskt til mitt bruk, men føler vel at vi snakker mer om herping da? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Av fornuftige årsaker ville jeg valgt 307win, lett jobb å lage kraveleie og å bruke 7x57R hylser. Det samme er det med 30-06 ved å bruke 7x65R hylser.

Men skulle jeg laget noe litt mer eksotisk ville nok valget gått i retning 309JDJ, 30/303AI eller 30-06 JDJ som også kan gjøres om til kravepatron ved hjelp av 7x65R hylser.

 

Mye å velge i når det gjelder .30 kaliber villkatter. 8)

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg vet ingen ting om 308 Marlin Express annet enn at den vistnok skal duplikere 308 win.

 

Men jeg synes det er et godt poeng at du ikke brotsjer opp selve kammeret, men bare plass for R'en. Kjøp da en ny R-utdrager og behold den gamle. Da vil det senere være mulig å skyte vanlig 308 win. om du vil. Jeg gjorde det omvendt slik for noen år tilbake med en Valmet kombi i 7x65R, jeg kjøpte en 308-utdrager og ladet nå og da med 30-06 hylser.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Nei, men jeg har testet omforming av både 7x57R og 8x57R til en improvisert 9,3x57R og det gikk glatt.

 

Nå er det ikke sikkert man trenger å gjøre stort annet enn å smøre godt og kjøre patronen (7/8x57R) i original .308 die.

Bare husk å ta det litt stegvis og demonter utstøterpinnen før den siste kneika.

Jeg pleier nemlig å finjustere hylselengde etter at hylsa er ferdig formet, andre freser helt ned før de presser den om.

 

Iblant kan det være greit å gløde ut hylsen først, men ikke sikkert det er nødvendig på så små justeringer.

 

Forresten, det blir jo ikke noen ".307 Win." av dette, det blir en 7,62x51R ! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...