Jump to content

Afrika`s buskevekster m.m.


Shadob

Recommended Posts

For dere som trår afrika`s stier – er det ikke uvanlig å komme borti noen torner.

 

6. dag på turen i år, gikk jeg meg på en kaktus - i iveren etter å se hvor grisen lå :) .

 

Det resulterte i at en 7 cm lang torne gikk inn i kneet.

Om den kom ut igjen – etter å ha dratt foten reflektivt tilbake – var uvisst.

 

Foten ble lammet – og var grisevond :) i en times tid.

 

Smertene avtok – men de var så til tider store – at jeg bare måtte avslutte sosiale stunder med resten av gjengen – og gå til sengs - proppet full av pencillin, sovetabletter og paralgin forte (som jeg hadde med meg :wink: ).

 

Jeg ble blodforgiftet av en bitte, bitte liten torne i 2004 - og hadde jeg ikke hatt med pencillin den gangen, ville det gått skikkelig galt.

Oppsøker man lege i utlandet - er jeg redd for å bli et "forsikringsobjekt" (og bli innlagt i ukesvis).

Derfor forsøker jeg å vente med legebesøk til jeg er kommet hjem igjen.

 

De fire dagene som gjenstod av jakten – ble selvsagt amputert, men jeg ”krekte” meg ut siste dagen, og fikk et par griser til :) .

 

Forøvrig var ”prosjektet” (test av 255 gr. Keith i 44 Mag.) gjennomført :D med de 16 dyrene jeg hadde fått, så slik sett spilte ikke de 4 dagene noen rolle.

Det var da andre ting å gjøre på der nede :) .

 

Askefast i Paris noen dager :? – gjorde ikke smertene bedre (måtte jo trå byen når man først var der :) ).

 

Etter en uke med økende smerter – ble div. blodprøver tatt, samt MR på en privatklinikk.

Intet var galt – iflg. resultatene :roll: .

Fastlegen kunne derfor ikke gjøre så mye mer.

 

Selvsagt måtte noe være galt – og tok kontakt med kirurgisk poliklinikk.

Ny MR ble gjennomført, men denne gangen med sykehusets MR-maskin.

 

T.o.m. en blind høne – kunne se av bildet at det var en flere cm lang torne som satt inne i foten, og buttet mot bein.

 

Håper derfor at den kan bli fjernet i morgen - og se fram til en trivelig helg :) .

 

Hvis dere blir utsatt for noe lignende: Ikke stol på amatørmaskiner :wink:

 

Forøvrig ble jeg ”infisert” av peppertick`s i samme rennet.

Dette klødde og svidde noe jævlig, og eneste måten å drepe dritten på – var å ”frese” opp brannkopplignende blærer (fra skulderen og ned til håndleddet) med en stiv nylonbørste, deretter vaske med antiseptisk såpe og til slutt påføre ren sprit.

 

Men ellers var turen bra :D

Link to comment
Share on other sites

Fjernet siteringen av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Var dårlig reklame ja. Jeg har vært i Afrika i mange år, men alldri vært så uheldig som Shadob her beskriver, trodde også at peppertick ikke var verre en annen flått, og bere var plagsom når den hadde satt seg fast og og tømt mageinnholdet sitt når man har kravset bort den, og fått det man kaller tickfever,

 

Problemer med torner, pigger flått og annet i Afrika har ikke jeg hatt, og jakter med shorts og kortermet skjorte.

Link to comment
Share on other sites

Håper det ordner seg så du får den ut.

Du må jo komme i form til å stå på timesvis i elva etter laksen snart.

 

De tornene er plagsomme, jeg plukket selv ut en liten bit i dag.

 

Har fordøyd inntrykkene etter turen å lurer bare på hvordan jeg skal klare å legge til side nok penger til en ny tur fort. :wink:

Link to comment
Share on other sites

"Og så driver du fortsatt å sender meg innvitasjoner til å bli med på jakt på det kontinentet..."

 

Er vel noen år siden nå :) - da jeg forstod at papp og stål er livet ditt :lol:

 

 

 

"Var dårlig reklame ja."

 

Er vel ok med litt sann reklame også ?:)

 

Og blir man skremt av så lite - så anbefales Trollheimen`s jaktmarker :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bukse med knelommer hvor jeg har klippet til passende neoprenlapper (fra vadebuksen) da de er mer behagelige å gå med enn putene man får kjøpt i byggvareshop`en, men harde/lange torner fordrer nok kevlar :)

 

Hanskene som jeg bruker - er kuttsikre, men ikke stikksikre, og tornespissene lar seg derfor ikke stoppe.

Link to comment
Share on other sites

"trodde også at peppertick ikke var verre ...."

 

Har aldri satt meg inn i hvilke symptomer disse gir - da jeg iløpet av årene kun har hatt to flått på meg (omtrent ikke festet seg).

 

Men jeg fikk ihvertfall konstatert fra lokalt hold - hva det var - og hvordan jeg skulle bli kvitt skiten.

Jeg ble videre fortalt at det ikke var usannsynlig at jeg ville få feberen, men det fikk jeg ikke :)

Og det sies at hvis man har feberen èn gang - skal man være immun.

Noe som forøvrig flere har funnet ut - ikke stemmer :?

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig var ”prosjektet” (test av 255 gr. Keith i 44 Mag.) gjennomført med de 16 dyrene jeg hadde fått, så slik sett spilte ikke de 4 dagene noen rolle.

Det var da andre ting å gjøre på der nede.

Jeg har grublet en del over kuler i denne vekta og Afrika.

Bruker selv en Lyman 255 gr GC til mag2, denne veier ca 267 gr med GC ferdig sizet.

Med 11.0 gr vv 350 får jeg en faktor på ca 305.

 

Vil en slik ladning være "nok" å bruke i Afrika, eller må en bruke 300 gr kuler og vv 110 krutt?

 

Jeg har brukt denne ladningen i flere år og er komfortabel med å skyte mye med den.

 

Det kommer helt sikkert an på størrelsen på dyrene en jakter på, men finnes det tanker om hva og hvor store dyr man kan jakte med en slik mag2 ladning i Afrika?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skjøt bare små dyr denne gangen, og fant kun igjen èn kule - i en Blesbok.

Den var skutt inn foran bog (stod vinklet mot meg) på 88 m.

Kulen var i skinnet på motsatt side - omtrent midt i vommen - og var lite ødelagt.

 

Alle andre hadde penetrert gjennom, og jeg skjøt flere "diagonalt".

 

Kulene var ikke herdet av noe slag, og er Mag 2 ladningen min, og har derfor ikke mer enn 1230 fps i utgangshastighet (målt en maidag her hjemme).

 

Skulle jeg anta (ut i fra tidligere kuletester i vilt/div. kaliber/hastigheter) - tror jeg nok man trygt kan bruke denne på størrelse med Blue W.beest opptil 75 m.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da jeg kom hjem fra East Cape i begynnelsen av mai 2009 ble jeg dårlig i bilen på vei hjem over skauen fra Gardermoen. Følte meg uvell, på lik linje som i starten av en runde med influensa. Ut på kvelden kom feberen, kvalmen og generelt ubehag. Dette var akkurat i starten av utbruddet av svineinfluensaen, så jeg tenkte i de baner. Da jeg la meg så jeg at det var et "lite hull" på ankelen. Det klødde litt etter hvert også. Jeg tok en tur på legevakta dagen etter like mye av nysgjerrighet som av frykt for at det var noe alvorlig. Han gav meg en salve til å smøre på stikket og sendte meg på dør. (Etter at jeg hadde betalt). Det ble ikke bedre, og etter 2 dager i senga med temperatursvingninger jeg aldri har opplevd hverken før eller siden tok jeg kontakt med de litt høyere utdannede legene. Jeg kom i kontakt med en infeksjonsspesialist på RH, og han hadde sett dette stikket tidligere. (Han hadde tydeligvis vært der nede selv og han var veldig interessert i å høre om jakta). Jeg fikk en hestekur av noe antibiotika og ble bra igjen etter et par dager. Legen kalte dette for riketsier, jeg har ikke funnet stort om det på google, men jeg antar det kom via en bug av noe slag eller en torne. (Noe det er MYE av der nede!)

Uansett, jeg hadde en fantastisk tur og er veldig klar for en tur igjen når tilværelsen tillater det!

Link to comment
Share on other sites

Litt om peppertick:

Pepper ticks are usually not a serious health risk, but the itching they cause can become so severe that the bite sites bleed and become swollen and red. Since pepper ticks are almost invisible to the naked eye, itchiness may not at first be associated with them, and may in fact be caused by a mild allergic reaction to grasses and pollen. Tell-tale proof that pepper ticks are involved is that small, translucent yellow crystals of puss form on the itchy areas as body fluid leaks from the bite sites. If left untreated, the itchiness will return with frustrating regularity and may even spread as the ticks move around, and the problem may persist for weeks. The simplest, cheapest, sure-fire cure is to apply Zambuk (a non-prescription, pleasantly pungent, translucent green herbal paste) to the itchy areas. Zambuk not only reduces the itching sensation and acts as an antiseptic, there is something about it that pepper ticks do not like, and they either abandon ship or die after just one or two applications!

Link to comment
Share on other sites

Man har jo skogsmaur, eitermaur, regnklegg, hesteklegg, mygg, knott, veps, bier, flått og etterhvert hjortelusflue her heime (og de som er riktig (u)heldige, kan treffe på vår lokale puffadder - Vipera berus). Og det er vel relativt få paradiser på jord, uten "slanger", eller insekter, midd, torner etc. Hvis man unngår alt annet, blir man kanskje solbrent!

 

Men du hadde jo ikke trengt å skremme oss slik, da:

De fire dagene som gjenstod av jakten – ble selvsagt amputert, men - - .
Link to comment
Share on other sites

Enten så liker ikke insektene og flåtten meg, eller så har jeg hatt flaks, Men finnmarksmyggen elsker blodet mitt (ødelegger hele fiskegleden denne lille jævelen)

I afrika har jeg krabbet på alle fire gjennom tornekratt og høyt elefantgress har hatt på meg mye flott og dævelskap. men alldri blitt bitt eller annet som har gjort meg syk.

 

Men jeg er nøye med kroppsvisiteringen etter endt dag i bushen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fin artikkel Sverre :D

Den jæv... torna så ikke god ut. Må ha vært 2 smertefulle uker før operasjon :cry:

Men du må jo ofre litt og med smerte så kjenner man at man lever :wink:

Ikke så ille utbytte heller. Må være en fin warthog bestand der du jakter :D

 

Jeg blir med Calibros til SA i august. Gleder meg som alltid og "Store ulv" skal testes på noe annet enn papp:D

Link to comment
Share on other sites

Det er god bestand av det meste :wink:

 

Store-Ulv er sikkertstikk :)

 

Jeg har som sagt endt opp med Nosler Partition 260 gr. for stort og smått med JDJ`en.

 

Èn av de som var med - skjøt 10 stk. div. vilt med 150 gr. Accubond og 10 stk. diverse med Swift Sciroccio, og begge kuletypene var helt topp.

Kaliberet var 30-30.

 

Også klarte han ikke å dy seg i år heller :roll: - så han rev rifla fra PH`en :lol: - og tok 3 bavianer med den.

 

Har ikke magamål den gutten :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har selv hatt african tick fever. Ble litt uggen de siste dagene av jakta, men trodde bare at det var en forkjølese på gang. På flyet hejm ble jeg skikkelig dårlig og husker svært lite av hjemturen- annet at det var et mareritt.

Da jeg kom hjem oppdaget jeg et lite stikkhull på insiden av låret, dette har hovent og vondt. Fant det sikrest å sjekke dette ut på legevakta. Ble innlagt på sykehuset og lå der i 6 dager med intravenøs antibiotikakur. Har aldri fått så mye oppmerksomhet på sykehus noengang! "alle" leger og studenter skulle se på meg. Vel- dette er et tilbakelagt tema og det forhidrer meg absolutt ikke i å reise tilbake. Beste trikset for å unngå slik er som hjemme mot vanlig flått. Myggmiddel rundt håndledd, ankler og lår, vips så er problemet borte :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

"og "Store ulv" skal testes på noe annet enn papp"

 

Og det ble vel som villreinjegerene tror (på sin første tur):

 

at det vil bli megahold - og så blir det bare "vanlige" hold :)

 

Etter mange kvelder, uker. måneder og år - med tanker om div. rifle og håndvåpenkaliber - har jeg kommet fram til at noe over 200 m er sjeldent.

 

Og da klarer man seg med det meste.

 

Nesten revolverhold jo :)

 

Derfor nikker jeg bare høflig til de som er på banen - og forteller meg at kaliberet de nå har valgt - er "sikkert som banken" opptil 400 m osv, osv.

Link to comment
Share on other sites

Tror du har misforstått meg, og skal prøve å oppklare litt :)

 

Jeg har hørt at "StoreUlv" ikke fikk prøve seg på de lengste holdene i Afrika :winke1: - men at den uten tvil fikk prøve annet enn papp :) .

 

Er det ikke slik at noen som skal jakte villrein for første gang - er opptatt av å skaffe seg et langholdskaliber?

Men så viser det seg at det ble adskillig kortere hold enn forventet - og kunne klart seg med ballistikk tilsvarende en 22 LR?

 

Det samme med mange som drar til Afrika for første gang :)

 

Nå har imidlertid eieren av "StoreUlv" vært flere ganger der nede - så for ham var dette et langholdsprosjekt :) - som var planlagt i lang tid.

Men avstandene som var påtenkt - uteble.

 

Det var bare det jeg forsøkte å få frem - men har nok uttrykt meg utydelig :oops: .

 

Forøvrig kan jeg ikke se hva mine kollegaer skal ta meg for :)

Link to comment
Share on other sites

Storeulv koste seg i Kalahari ørkenen :D

Hadde trent mye på hold ut til 200 meter men vi klarte å komme oss ganske så nærme i flere situasjoner på Springbuck og Oryx.

Jeg fikk fellinger fra 100 til 156 meter. Vi fikk sneket oss inn på 40-60 meter ved flere anledninger uten å finne rett dyr.

 

Vedlagte bilde er av en fin Oryx som jeg felte på 147 meter etter 5 timer med hard gange- jogging til full springmarsj i ørken sand. Jeg reflekterte faktisk over hjerte attak oppe på en sand dyne når jeg prøvde å få igjen pusten. Det enkleste hadde vært å grave meg ned på stedet om uhellet skulle være ute he he.

Jeg var rimelig svett og skjelven da jeg lå på alle 4 og krøp med nesa ned i sanden og idet jeg gløtter opp så ser jeg et sett med lange horn som beveger seg på tvers av vår retning. Dyret kommer opp på en sandyne til høyre, PH`n ser ikke dette og jeg fikk ikke kontakt med han uten å støkke dyret. Jeg grep sjansen som dukket opp i løpet av noen sekunder. I det jeg legger an så ser jeg PH`n ligger flat med fingrene i ørene før skuddet kommer. Perfekt treff og dyret ramler om på stedet. For et rush av glede med erkjennelse av at denne hadde jeg fått jobbe for.

 

010---kalahari.jpg

 

Dette var en kjempe tur som jeg ønsker å gjenta. Våpen oppsett blir nok en revolver i 357 mag til Springbuck og 454 Casull til Oryxen. Hold inntil 90 meter men jo nærmere jo bedre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Storeulv koste seg i Kalahari ørkenen :D

Hadde trent mye på hold ut til 200 meter men vi klarte å komme oss ganske så nærme i flere situasjoner på Springbuck og Oryx.

Jeg fikk fellinger fra 100 til 156 meter. Vi fikk sneket oss inn på 40-60 meter ved flere anledninger uten å finne rett dyr.

 

Vedlagte bilde er av en fin Oryx som jeg felte på 147 meter etter 5 timer med hard gange- jogging til full springmarsj i ørken sand. Jeg reflekterte faktisk over hjerte attak oppe på en sand dyne når jeg prøvde å få igjen pusten. Det enkleste hadde vært å grave meg ned på stedet om uhellet skulle være ute he he.

Jeg var rimelig svett og skjelven da jeg lå på alle 4 og krøp med nesa ned i sanden og idet jeg gløtter opp så ser jeg et sett med lange horn som beveger seg på tvers av vår retning. Dyret kommer opp på en sandyne til høyre, PH`n ser ikke dette og jeg fikk ikke kontakt med han uten å støkke dyret. Jeg grep sjansen som dukket opp i løpet av noen sekunder. I det jeg legger an så ser jeg PH`n ligger flat med fingrene i ørene før skuddet kommer. Perfekt treff og dyret ramler om på stedet. For et rush av glede med erkjennelse av at denne hadde jeg fått jobbe for.

 

010---kalahari.jpg

 

Dette var en kjempe tur som jeg ønsker å gjenta. Våpen oppsett blir nok en revolver i 357 mag til Springbuck og 454 Casull til Oryxen. Hold inntil 90 meter men jo nærmere jo bedre :wink:

 

 

Dette er vel et hunndyr?

 

 

M

Link to comment
Share on other sites

 

Dette er vel et hunndyr?

 

 

M

 

 

Det stemmer. Horna målte 98,5 eller 99,5 cm

 

Ellers så var det en PH som jaktet bar beint. Han mente det var det beste i ørkenen. En av gutta måtte jo prøve dette. Jeg var derimot fornuftig nok til å innse at mine føtter med "tynn baby hud" ikke ville ha godt av en jakt dag uten sko. Synd jeg ikke har noen bilder av føttene deres for det er utrolig hva noen torner kan få til :roll:

 

Jeg tuslet nå litt barbeint rundt i nærområdet til campen og det var med effektivt fremfor jaktstøvler. Jeg skal jakte barbeint neste gang men da skal føttene være forberedt i forkant.

Link to comment
Share on other sites

Aldri mindre enn et par sko :winke1: - for min del.

 

For endel år tilbake - tok PH`en av seg skoene, og gikk bare i lestene - når vi var på grisejakt.

Det mente han at også jeg skulle gjøre - da grisen vi hadde foran oss var mega.

 

En liten torne - som jeg ikke merket før om et par dager - hadde gått gjennom labben, og inn i ei tå.

Og hvor mange dyr som hadde tisset og bæsjet på denne tornen :shock: - må fåglarne vite.

 

Det resulterte i høy feber og blodforgiftning, og 5 dgr på sykehus :? .

 

Anbefaler at vi snømenn - bruker sko :winke1:

 

Forøvrig lurte grisen oss trillrundt - så det hjalp ikke å bare gå i "hossene" :lol:

 

Jeg hadde ønsket at jeg hadde samme tiltrekningskraft hos rike, og gavmilde damer :lol: - som Afrikas buskevekster med pigger :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...