Jump to content

Løvenskioldbanen blir nasjonalanlegg for skyting


Lynx

Recommended Posts

http://www.skyting.no/nyheter/Sider/Vel ... giNSF.aspx

 

Tinget gjorde følgende vedtak:

Løvenskioldbanen i Bærum skal utvikles til et moderne, miljøriktig nasjonalanlegg for alle grener innen organisert skyting, nasjonalt og internasjonalt.

 

Dette betyr i praksis at NSF videresender vedtak til NIF, som videre har direkte kommunikasjon med Departementet ift bevilgninger, ikke med kommuner og fylker.

 

Fremdeles er Markaloven den største kvisten i løypa all den tid L-banen p.t. ligger innenfor grensa, men det finnes jo unntaksbestemmelser for idrettsarenaer i markaloven, eventuelt mulighet for å justere grensa. Ila fengsel ligger jo også p.t. innenfor.

 

Spennende, spennende... :) Usikker på hvor mye info jeg skal legge ut i åpne fora, men det skjer saker og ting... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er jo allerede 40 elektroniske på 200 og 27 på 100. I tillegg er det under montering 20 eller 25 elektroniske på 50 meters riflebanen, skal være klart 6. mai 2010. Hvordan det er på Hjortebanen vet jeg ærlig talt ikke, men det overrasker meg hvis det ikke er elektronikk der også.

 

Pistoldumpa har jeg ikke peiling på...

 

Det er også planer om et Skytternes og Jegernes hus på knappe 20 x 70 meter, der planene ennå er ganske svevende etter min mening. Men det er planer om 10, 15, 25 og 50 meter i kjelleren, 15 skiver. Man ser også på muligheten for haglesimulator på mezzaninen som kan konstrueres slik at bygget får en 3. etasje.

Videre skal det bygges støyvoller i tilknytning til haglebanen, og hvis anlegget enten får disp fra Markaloven, eller blir grensa blir flyttet, så ønsker man å vri skyteretning på en del baner. Men det er langt frem, selv om pila peker i riktig retning! :)

Link to comment
Share on other sites

OSS og BPK har ihvertfall planer om elektronikk, tydelig at dette er noe "de der oppe" ønsker. elektronikk betyr i mine øyne hovedsaklig en ting: en dreining mot baneskyting, gjerne på bekostning av andre skyteformer. og jeg som egentlig bare ønsker meg et jorde, noen voller med improviserte skivestativer, og et skur med vedovn. noe av sjarmen forsvinner når alt skal flyttes inn på en elektronisk bane. trur jeg blir nødt til å flytte vekk fra asfalten snart.

Link to comment
Share on other sites

OPK har allerede kjøpt inn el-skiver og de er forhåpentligvis operative innen en mnd el to.

Det vil fortsatt være mulig å bruke det opprinnelige vendeanlegget med pappskiver, og vi har "feltbanen" ved siden av der alt vil være like uhøytidelig som det alltid har vært.

Link to comment
Share on other sites

@ evert

 

Fotballklubber kjøper og selger spillere hele tiden.

På vegne av naboen på Løvenskiold legger jeg herved inn bud på gratis kaffe og vafler hver Lørdag hele vintern hvis du bytter klubb :mrgreen:

I tillegg har vi det nærmeste du kommer til et jorde, med noen skiver slengt rundt, som du kommer på Løvenskiold 8)

 

Mer seriøst er det veldig gode nyheter at det skjer noe nytt på Løvenskiold, en løsning som det legges opp til her vil antagelig sette en stopp for støydiskusjonen i mange år fremover.

 

Ønsker meg bare en ting, en riflebane som er mer åpen for bruk, bokstavlig talt et jorde med en voll og noen pappskiver, som kan brukes uten strenge skytetider og elektronikk. Skyter alt for lite rifle og det er kun fordi det er smale skytetider, formelt og tungrodd der oppe.

 

Gi oss et jorde der man kan komme og gå som man vil, skyte på papp eller stål, kan teste revolveren på 100m osv. Trenger ikke en standplass, bare noen hundre meter fritt terreng og sikker bakgrunn. La oss betale noen hundrelapper i året, så tar vi med skivemateriell selv.

 

Min drøm :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ekebergsletta ja.

 

Meg bekjent er en svært stor overvekt av aktivitet innen de pistolgrener som NSF administrerer de nasjonale Feltgrenene.

Skal vi si 75%?

 

Feltskyting foregår som kjent ikke på 25m elektronisk skive, det foregår på hold ut til 200m.

 

Så når NSF bygger et Nasjonalanlegg ville jeg tro det var rimelig å inkludere treningsmulighet for den desidert største grenen innen pistol, men jeg ser at det ikke er seriøst nok for enkelte.

 

Det blir jo som løkkefotball kontra den toppidretten baneskytterne driver med, ikke sant nhd?

Link to comment
Share on other sites

Man må jo huske nå da at det ikke skal eksproprieres MERE eiendom enn det Løvenskiold allerede har donert. Det er derfor ikke så mye spillerom til å utvikle dette arealet med så mye mer enn det som allerede er der.

 

Forøvrig ville ikke pistolfolket være med på Skytternes og Jegernes hus, av en eller annen grunn. Jeg håper likevel at det blir dimensjonert for pistolskyting innendørs i kjelleren, selv om pistolskytterne ikke ville være med. Jeg tror (og håper) nemlig 95% av aktiviteten på dagtid vil være pistol/maskinpistol-skyting av Politi og Forsvaret, om man skal få driften for et skytterhus til å gå rundt.

 

Det er også planer om å få til elektronikk på 300 meter, antall vet jeg ikke, slik at det kan arrangeres europacupstevner her igjen. Det er faktisk den eneste utbygginga som ikke trenger godkjenning hverken her eller der, da det allerede er voller og sikkerhetssoner på plass. Standplassen blir da felles med dagens 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut.

 

Litt synd at pistolfolket ikke vil være med på Skytternes og Jegernes hus. Er det fordi de føler seg så bortgjemt nede i dumpa?

 

Er jo tross alt ikke altfor mye pistolbaner i Oslo for tiden, spesielt siden NIH skal stenge sin pistolbane (rommet skal vistnok pusses opp og brukes som lager(!)). Er jo overfylt på Ekebergbanen allerede og nå skal et par klubber til søke seg dit?

Link to comment
Share on other sites

Misforstå meg riktig Lynx, jeg synes dette er kjempebra, men kanskje pistolfolket ikke ville være med fordi brorparten er interessert i andre ting enn 25m bane innendørs?

 

For å fortsette med fotballanalogien, det er kjekt å ha Ullevaal, men de fleste spillerne spiller løkkefotball.

Pistolskyttere i Oslo har ikke noen Ekebergslette, det trenger vi.

 

Nå har ikke jeg planløsningen på Løvenskiold i hodet, men husker jeg veldig feil hvis jeg mener det er en del plass bak vollen til riflebanen? Der man kan kjøre inn før man kommer til pistoldumpa. Med litt jobb blir det en bane på 150x150m eller så.

 

Hvis man kunne brukt den plassen til en feltbane for pistol, driftet av Samarbeidsutvalget for pistolbanene hadde det vært ett kjempeskritt.

Link to comment
Share on other sites

http://www.skyting.no/nyheter/Sider/VellykketforbundstingiNSF.aspx

 

Tinget gjorde følgende vedtak:

Løvenskioldbanen i Bærum skal utvikles til et moderne, miljøriktig nasjonalanlegg for alle grener innen organisert skyting, nasjonalt og internasjonalt.

 

 

Interessant

Så det blir anlegg for SWS og IPSC da også I tilegg til 200 og 500 meters bane for Metasilhuett.

(10 løp med 10-50 meters dybde burde holde for de førstnevnte)

 

Men fint at det skjer ting for å beholde aktiviteten. Å skyte innendørs når det er mulig å skyte utendørs... er ikke noe som frister så mye.

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng Hassel!

IPSC er i følge Våpentidningens siste nummer den raskest voksende skytegrenen. Et nasjonalt annlegg bør absolutt ha med dette i planene.

Det fine med IPSC baner er at det nødvendigvis ikke trenger å ta så mye plass, eller koste mye penger. Kommer langt med noen få mål tomt og en gravemaskin og litt jord.

Link to comment
Share on other sites

Vedr feltskyting:

 

Vi har området som omtales "Svingen" - det er kanskje det du mener Goatboy?. Det disponeres de fleste av dagene av SSL, mens to av dagene er forbeholdt klubbene/ NSF. Det er vel ikke 100 meter, men mer enn 25 iallefall. Hvis alt går greit vil det nok komme igang organiserte treninger for feltfolket i klubbene der oppe i løpet av denne sesongen. (vi må få på plass lagringsmuligheter osv.).

 

Vedr 50 m. banen, så ligger det som en premiss at den også skal kunne nyttes til fripistol.

 

OPK har som nevnt allerede kjøpt inn 20 el.skiver som vi håper å få igang nå på forsommeren.

Link to comment
Share on other sites

Bromark, (hvorfor ble jeg ikke overasket nå...)

Nei jeg regener ikke med at NSF klarer å se utover sin egen bås. Det var derfor jeg syns settningen om,

miljøriktig nasjonalanlegg for alle grener innen organisert skyting, nasjonalt og internasjonalt.

 

var så fin.

For det hadde jo vært no...

Link to comment
Share on other sites

Husk at Løvenskjold er eid av NSF. Så andre skytegrener enn det bør man ikke akkurat regne med :-)

 

Det er helt OK det, men da blir det utrolig teit at tinget har bestemt følgende; "Løvenskioldbanen i Bærum skal utvikles til et moderne, miljøriktig nasjonalanlegg for alle grener innen organisert skyting, nasjonalt og internasjonalt"

 

Er de litt trangsynte kanskje? :roll:

 

Det er synd at man ikke sammen kan lage noe fint. Dette er ikke et nullsumspill hvor man alle kjemper om det samme. Hadde man sammen laget noe, så kunne alle fått det bedre.

Link to comment
Share on other sites

Misforstå meg riktig Lynx, jeg synes dette er kjempebra, men kanskje pistolfolket ikke ville være med fordi brorparten er interessert i andre ting enn 25m bane innendørs?

 

For å fortsette med fotballanalogien, det er kjekt å ha Ullevaal, men de fleste spillerne spiller løkkefotball.

Pistolskyttere i Oslo har ikke noen Ekebergslette, det trenger vi.

 

Nå har ikke jeg planløsningen på Løvenskiold i hodet, men husker jeg veldig feil hvis jeg mener det er en del plass bak vollen til riflebanen? Der man kan kjøre inn før man kommer til pistoldumpa. Med litt jobb blir det en bane på 150x150m eller så.

 

Hvis man kunne brukt den plassen til en feltbane for pistol, driftet av Samarbeidsutvalget for pistolbanene hadde det vært ett kjempeskritt.

Ang Skytternes hus, så ser jeg den. Samtidig hadde det vel vært greit å ha en aksje i det huset, til samlinger, stevner osv? Det er vel ikke superfete hus nede ved pistolbanene heller?

Uansett, det blir sikkert mulig å leie seg inn der ved de anledningene.

 

Til det området bak vollen på 200 meter, så er det et område som er ca 80x100 meter på toppen av vollene, flatmark utgjør ca 55x75 meter. Grovt overslag med tommestokken i Google Earth. Det går ikke å utvide dette området nordover, der kommer 300 meters riflebane. Vestover kan det hende det går å utvide mer, men det er forholdsvis trangt... Jeg kjenner heller ikke nøyaktig hvor eiendomsgrensene går, men jeg har papirene et sted...

 

Jaja, jeg er nå mest opptatt av DFS-skyting jeg da, heldigvis er det en langsiktig leieavtale mellom NSF og OJFF/DFS-lagene via Riflekomiteen som sikrer at "våre" grener består.

Link to comment
Share on other sites

Vi har området som omtales "Svingen" - det er kanskje det du mener Goatboy?

 

Så det er det det kalles :wink:

Akkurat det jeg tenkte på, kikka litt på noen flyfotoer av banen og det ser da ut som man kunne fått til noe ganske så brukbart der. Noen timer med bulldoser burde gjøre underverker.

Mange av klubbene på Løvenskiold er jo også tilknyttet IPSC så en felles feltbane med samme skytetider som i dag hadde jo vært genialt.

 

De fleste pistolskyttere skyter også med rifle, og IPSC folket har jo rifle som gren, hva med å jobbe for "Svingen" som godkjent feltbane for rifle og pistol?

 

@Klatrechris

Den ble litt "lost in translation"

Link to comment
Share on other sites

Husk at Løvenskjold er eid av NSF. Så andre skytegrener enn det bør man ikke akkurat regne med :-)

 

K.

 

Øhh- Løvenskiold er eid av Løvenskiold.

 

Området disponeres av NSF, som riksanlegg for skyting i form av ett gavebrev fra Godseieren på 1950 tallet. Nøyaktig hvordan teksten i gavebrevet lyder er jeg usikker på...

 

Men hvis NSF skulle fått ånden over seg og jagd DFS, NJFF, NFPS og komersielle aktører på dør, tipper jeg NFSs riksanlegg hadde vært aviklet i sin eksisterende form i løpet av ett år eller to...

Link to comment
Share on other sites

Vi har området som omtales "Svingen" - det er kanskje det du mener Goatboy?

 

Så det er det det kalles :wink:

Akkurat det jeg tenkte på, kikka litt på noen flyfotoer av banen og det ser da ut som man kunne fått til noe ganske så brukbart der. Noen timer med bulldoser burde gjøre underverker.

Mange av klubbene på Løvenskiold er jo også tilknyttet IPSC så en felles feltbane med samme skytetider som i dag hadde jo vært genialt.

 

De fleste pistolskyttere skyter også med rifle, og IPSC folket har jo rifle som gren, hva med å jobbe for "Svingen" som godkjent feltbane for rifle og pistol?

 

@Klatrechris

Den ble litt "lost in translation"

 

Det området er faktisk planert og fint - og det er kommet port inn dit også på grunn av mye forsøpling. Området er godkjent for pistol - jeg har ikke papirene her, så jeg er usikker på status mht rifle, men tror det er i orden også siden området har blitt brukt av garden.

 

Som sagt så er to dager der forbehold NSF-skyting (dvs feltskyting) og fem dager er for SSL (IPSC). Dette området er helt nytt som fast bane for sivilie skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Vi har området som omtales "Svingen" - det er kanskje det du mener Goatboy?

 

Så det er det det kalles :wink:

Akkurat det jeg tenkte på, kikka litt på noen flyfotoer av banen og det ser da ut som man kunne fått til noe ganske så brukbart der. Noen timer med bulldoser burde gjøre underverker.

Mange av klubbene på Løvenskiold er jo også tilknyttet IPSC så en felles feltbane med samme skytetider som i dag hadde jo vært genialt.

 

De fleste pistolskyttere skyter også med rifle, og IPSC folket har jo rifle som gren, hva med å jobbe for "Svingen" som godkjent feltbane for rifle og pistol?

 

@Klatrechris

Den ble litt "lost in translation"

 

Det området er faktisk planert og fint - og det er kommet port inn dit også på grunn av mye forsøpling. Området er godkjent for pistol - jeg har ikke papirene her, så jeg er usikker på status mht rifle, men tror det er i orden også siden området har blitt brukt av garden.

 

Som sagt så er to dager der forbehold NSF-skyting (dvs feltskyting) og fem dager er for SSL (IPSC). Dette området er helt nytt som fast bane for sivilie skyttere.

 

Er det der de resterende 100m av 300m-ern er? (Savner ikke 'gamle dager' da vi måtte ha folk i grava der, og manuelle skiveanvisere :) )

Link to comment
Share on other sites

Øhh- Løvenskiold er eid av Løvenskiold.

 

Området disponeres av NSF, som riksanlegg for skyting i form av ett gavebrev fra Godseieren på 1950 tallet. Nøyaktig hvordan teksten i gavebrevet lyder er jeg usikker på...

 

Men hvis NSF skulle fått ånden over seg og jagd DFS, NJFF, NFPS og komersielle aktører på dør, tipper jeg NFSs riksanlegg hadde vært aviklet i sin eksisterende form i løpet av ett år eller to...

Løvenskioldbanen (LB) ble gitt som gave fra godseier Carl O. Løvenskiold til Norges Skytterforbund (NSF) i 1951. Gavebrevet bestemmer at banestyret skal bestå av en representant fra giver, en fra militære myndigheter, en fra hver av skytterlagene Bærum Skytterlag og Skarpskytten og tre representanter fra NSF.

 

De fleste av oss har vel en felles forståelse av hva en gave er for noe, så det burde være unødvendig å finne en definisjon på det. Det finnes visstnok klausuler i gavebrevet om hva som skjer den dagen NSF ikke bruker anlegget som forutsatt, men inntil den dagen kommer er det NSF som eier Løvenskioldbanen.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Jess!!! Da er tillatelse fra Miljøverndepartementet på Bærum kommune sin anmodning om oppstart av planarbeide for Løvenskioldbanen kommet.

:D

 

Saken har jo vært innom Fylkesmannen som har strødd litt grus i sporet, men Miljøverndepartementet har nå gitt endelig klarsignal for at planene kan utarbeides for å så til den moderniseringen som både skyttersporten og ikke minst nærmiljøet trenger.

 

I hovedsak så er det da ingen arealutvidelse som vil skje, med unntak av støydempende voller og andre miljøtiltak på grensen til skytterbanearealene. Miljøverndepartementet finner ingen grunn til å sette som vilkår at Løvenskioldbanen ikke får status som nasjonalanlegg (dette var konklusjonen til Fylkesmannen).

 

Så får vi se videre hvor fort ting kommer på plass, og hvordan det skal gjøres rent praktisk. Men dette var den siste kneika i forhold til jus som vi trengte. Nå venter finansieringsplanene for dette, men mye er allerede på plass.

 

Spesielt liker jeg den siste setningen: Departementets tillatelse til planoppstart er en prosessledende beslutning som ikke kan påklages.

Link to comment
Share on other sites

Woo.

 

Jeg vet at det skal gjøres noe med vollene, og lyddemping generelt. Men hva ellers er det som skal gjøres der?

 

Og hva med "Skytternes og Jegernes hus"? Såvidt jeg forstod så havarerte det prosjektet veldig hardt i fjor.

 

Skytternes og Jegernes hus A/S ble registrert i Brønnøysundregistrene sent 2010, så allt det formelle med revisor og regnskapsfører er på plass.Byggekomiteen har så smått startet, finanskomite er under etablering. Så det er bare å krysse fingre og tær å smøre seg med hylsefett.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Øystein, etablering av Skytternes og Jegernes hus havarerte absolutt ikke. Det var mange skytterlag som falt fra da avtalene skulle signeres og pengene legges på bordet, men eierselskapet er absolutt etablert og ikke gått på trynet. Det kan vise seg for de som tok sjansen at det vil betale seg videre fremover.

De som er medeiere i firmaet er:

Skydeselskabet Skarpskytten

Oslo Vestre skytterlag

Norges Skytterforbund

Oslo JFF

Solemskogen JFF

 

Beskrivelse for Skytternes Og Jegernes Hus As

Prosjektere, planlegge, la oppføre, eie, drifte og leie ut egen fast eiendom med formål å drive innendørs skytterbane og andre skyterelaterte anlegg som skytesimulator og lignende for opplæring av skyttere og jegere, herunder også opplæring i viltforvaltning og viltskjøtsel. Videre er selskapets formål etablering og drift av undervisningsrom, sosial- og klubbrom som ramme rundt skytebaneaktiviteter, samt drive annen virksomhet som naturlig faller sammen med dette, herunder å delta i andre selskaper med virksomhet i tilknytning til dette.

Link to comment
Share on other sites

Lynx, det er godt å høre. Var så mye rykter og slik som gikk rundt i fjor at det ikke gikk an å holde rede på ting.

 

Hvor kan man lese mer om planene for hva som det innebærer at Løvenskioldbanen blir nasjonalanlegg? Er medlem av tre klubber (fire hvis du teller Oslo JFF) som har tilgang på forskjellige deler av anlegget så det hadde vært greit å se hva som blir affektert hvordan.

 

Og får håpe at Skytternes og Jegernes hus blir en flott realitet som passer for alle grenene innenfor skyting/jakt. :)

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...