Jump to content

Sør-Afrika våren 2011


jeger bombom

Recommended Posts

Hei!

En kamerat og jeg planlegger nå en jakttur til Eastern Cape, S.-Afrika, i april neste år. Vi ser for oss å jakte i 5-6 dager, for så å bruke 3-5 dager på noe annet (safari, storbyliv, bading etc) etter selve jakta.

Cape Town frister veldig, men det var dette med avstanden fra jaktcampen i EC da! Alternativet blir å ordne et opplegg i "nærområdet", f.eks. Port Elisabeth eller East London.

Et spørsmål som dukker opp er: Hvordan reise rundt med våpen, lar det seg gjøre (om vi velger å dra til Cape Town og ordner retur til Norge derifra)? Blir vi værende i området rundt Port Elisabeth, så får vi nok ordnet med våpenoppbevaring hos outfitteren.

 

Hadde vært kjekt med innspill og tips i forhold til:

-Port Elisabeth/EC vs Cape Town?

-Steder og aktiviteter?

-Det å reise rundt med våpen?

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Hei

Høres spennende ut! Har ingen konkrete tilbakemeldinger, men mitt råd er å ta dette opp med outfitter/PH.

De kan sikkert rettlede dere på veien.

Jeg har selv jaktet i EC og brukte en dag i Port Elisabeth/East London. Vi gjorde ikke noe spesielt annet enn å se oss rundt, handle litt suvernirer og besøke noen utstoppingsfirmaer for å se arbeidet deres (mange av de har egne "show room"). Jeg trivdes godt i dette området, men det blir kanskje snaut for 3-5 dager (?). Addo Elephant Park er vel verdt et besøk da.

 

Jeg hadde personlig vært skeptisk til å reise rundt med våpen. Men dette lar seg nok ordne. Enten ved å legge det igjen hos outfitter/PH eller på hotellet. Det siste skal man også være forsiktig med har jeg hørt, men outfitter/PH vet sikkert om hotell som er til å stole på.

 

Var i Namibia for noen år siden. Etter 10 dagers jakt var vi på nesten tre ukers bilsafari. Vi forlot jaktcampen etter jaktas slutt og reiste til et hotell PH anbefalte. Her booket vi oss inn for en natt, samt en natt etter bilsafariens slutt. Våpnene ble låst inn og hentet ut etter rundturen. Det fungerte ihvertfall greit.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Port Elizabeth er en fin by å tilbringe et par dager i. Anbefaler leiebil (dette er billig i RSA) Addo Elephant er et "must", ligger et par timer fra PE. Anbefaler å enten kjøre dit grytidlig fra PE eller overnatte ved parken. Dyrelivet i parken er helt utrolig, men tidlig formiddag eller ettermiddag anbefales. Midt på dagen er det lite å se bortsett fra elefanter og bøffel.Jeg har reist rundt med leiebil og våpen, 0 problem, men husk å ta med våpenet inn på hotellrommet om natta. Det KAN jo være at du får ubudne gjester i bilen. Stort sett er ikke dette noe problem. Alle parkeringsplasser har "vakter", disse passer på bilen din for en billig penge. Du betaler 20-30 kr og jeg garanterer at bilen blir passet på. Hvis dere skal overnatte i PE, så anbefaler jeg at dere finner et sted ved Humewood/Summerstrand., dette området ligger rett ved stranda og har lite kriminalitet. En mengde hoteller å velge mellom, priser varierer fra Zar 400 for et tremannsrom til et par tusen for de flotteste hotellene. Har selv benyttet begge alternativ og for meg er hotell et sted man sover når man er på ferie. Har stort sett benyttet Hotel Formule One som ligger midt i smørøyet ved stranda. Hotellet har enkel standard, men det er rent. 3 mannsrom koster under 350 kr.

Eller så kan jeg anbefale en liten rundtur på The Garden Route, denne går fra PE til Cape. Kjør f.eks til Knysna og tilbake. Knysna er en herlig ferieby ved kysten med hoteller som ligger i sjøkanten. Anbefaler dere å kjøpe en reisehåndbok for Garden Route, området har fantasisk mye å by på. East London er også bra, men PE er bedre. God Tur og lyke til !

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Ideelt sett bør du besøke Cape Town mellom november og mars. Da er klimaet best. April kan være ganske regnfull og kald, men dere kan jo være heldige også. :D ( April er en flott jakt måned, men litt i grenseland når det gjelder Cape town. ) Hvis ikke været betyr så mye for dere vil jeg absolut anbefale turen. Cape town er en fantastisk by.

 

Ben har jo kommet med mange gode forslag. Å kjøre "the garden route" ned til Cape town er en kjempe opplevelse.

 

Går jo an å leie bil og ta turen opp til Kruger også. Masse spennedne og oppleve på veien fra EC opptil kruger. Ikke så alt for varmt der på denne årstiden heller.

 

Tar dere med våpnet på turen så sørg for å parkere "på bevoktet område", ( uansett en grei forhånds regel, også uten våpen ) og ikke la våpen ligge i bilen uten at noen har oppsikt med denne. Bestill alle overnattinger her hjemme i fra før avrerise og sjekk/ forhør dere om at våpen er greit å oppbevare der dere bestiller overnattning. Skulle ikke være noe problem å ta med våpenet på en liten rundreise/ sightsing etter jakten da.

 

Mange outfittere arranger slike turer på forespørsel fra kunder. ( jegere ), og stiller da med egene kjøretøy og guider. Er jo også en mulighet dere kan sjekke, hvis dere er usikkere på å lage et opplegg selv. ( Er jo alltid betrygende å ha med en kjent mann, når man selv ikke er så godt kjent. )

 

God tur og skitt jakt! Gleder oss til referat :D .

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...