Jump to content

Dresenoptics


osw

Recommended Posts

Har testa et par sikter, fra en for meg ukjent "Tysk" produsent, jeg har en solid dose skepsis til ukjente tyske sikter men her ble jeg positivt overrasket. Siktene virket solide og optikken var klar og fin. Sammenlignet med en Zeiss Classic 2,5-10X 50. Zeiss Conq 4,5-14X50 og en S&B Classic 1,5-6 X42 og etter mitt litt slitene syn lå disse nye Tyskera ikke noe etter.

De jeg prøvde var 1,5-6X 42 og 2,5-10 X56, begge med lys.

Noen som har hørt om dette merket?

http://www.ddoptics.de/en-zielfernrohre.html

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Disse har jeg hverken sett eller testet sjøl før, men jeg har hørt om dem i Tyskland. Det jeg har hørt er en blanding av positive ting og "Typisch auslaendisches Schrott" Når tør vel tyskernes konservative holdning til utenlandske produkter være velkjent da :lol: ..

 

Jeg ser også at 1,5-6'n er priset til 699,- euro.. Dette er vesentlig høyere enn det typiske 50-100,-euro kinarælet som du finner bøttevis av på egun.de og ebay.de. I Tyskland er det mulig å få en pent brukt tilsvarende SuB til under det denne er priset, så jeg tror rett og slett de ikke hadde fått solgt denne i tyskland hvis den ikke var brukbar...

 

En tredje ting som taler i dette siktets favør er den testen i DWJ/Uj som de linker til. Dette er et av tysklands eldre våpenblader og anses som seriøst.. Ser bl.a. at journalisten formulerer seg "Firmaet får, etter eget utsagn, disse siktene produsert i Japan..."

 

..men..jeg har som sagt ikke noen personlig erfaring og har kun skrevet det ovenstående basert på mitt kjennskap til det Tyske markedet..

Link to comment
Share on other sites

Lånte med meg 2,5-10 X56 siktet hjem i går og testa i skumringa, er ikke mindre imponert etter

dette, prisen tatt i betraktning. Rigga meg til med tysker`n og en Nikon Monark i samme størrelse, tysker`n var overlegent best, men igjen øya mine har hvert med en stund så det er ikke +\- 0 på begge :( .

Eieren av siktene, forøverig en germaner bosatt her, fortalte at Dresenoptics er startet av fire ingeniører ,tre ex Zeiss ansatte og en ex Pentax , så noe peil på optikk må de jo ha.Den ene Zeiss nissen er en kompis av Norskgermaner`n så prisene han nevnte var hyggelige.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Med ujevne mellomrom snubler jeg over for meg ukjent tysk (???) optikk. Sist skjedde dette i forbindelse med en våpenannonse på finn.no. Det førte meg til denne websiden:

 

http://www.seeadler-optik.com/

 

Det viste seg at vi har en tidligere tråd om optikk fra denne produsenten:

 

https://www.kammeret.no/topic/11894-kikkertsikte-jägermeister-3-9x45/

 

  - som, til overmål, produserer en siktekikkertserie som heter "Jägermeister"!

 

Det ser jo ut til at de har OK håndkikkerter. Er disse tyske fra innerst til ytterst, eller bare "tyske"? Ikke så godt å vite, når til og med "de store" setter ut deler eller hele produksjonen til "vennligsinnede land".

 

En gang kom jeg over en tysk produsent som stort sett laget brilleinnfatninger og -glass, men som tydeligvis også laget håndkikkerter fra grunnen. Dessverre - jeg har glemt hva fabrikken het.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...