Jump to content

Kaliber 12/89 vs 12/76


espeviken

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Etter litt sjekking ser jeg at kaliber 12 generelt har saami trykk spesifikasjon på 11500 PSI mens 12/89 har 14000. LINK Dette må da bidra til høyere hastighet og mer å gå på ved hjemmelading.

Ifølge denne tabellen, har 12/89 og 12/76 samme trykkstandard:

http://www.intermin.fi/intermin/images.nsf/files/DB4FF73D9BB95EB6C2256FBE002E8598/$file/TABVIIcal.pdf

Link to comment
Share on other sites

Man må se på bruken når man skal velge kaliber, jakter du kun rype og due holder det

med 12/70 eventuelt kaliber 20, skal du jakte mye på gås og rådyr kan du gjærne

velge en 12/89, men det er nesten viktigere vilken ammo du puter i hagla. Tilpas

ammotype etter viltet du skal jakte på, 12/76 blir en allrounder som kan brukes

til alt.

Link to comment
Share on other sites

Sånn jeg ser det er det helt klare fordeler med 12/89, men det gjelder kun i forhold til patroner som er ladet med stål. Ta et eks på en patron 32gram, det er vel nære maksgrensa på 12/70 med stål.Ta en stålpatron nr 4 , det er ca 220 hagl i en sånn patron.Skyt på 35 meter, her er den fin dekning men ubrukelig inntregning.Eks2 12/89 44 gram nr 2 ca 195 hagl på 35 meter med en ekstremt mye mer inntreng og omtrent samme dekning. Her ligger den store fordelen med 12/89, du kan gå ned på haglstørrelsen men likevel beholde antallet hagl i patronen. Sammtidig som efekten blir merkbart bedre. ---------------------------------Haglstørrelse US. Stål --------------------------------.

--v1/m------1---------2---------3---------4---------5--------6.

400m/s……...48………….45…………..42…………...34………….25………….18.

425m/s……...51………….48…………..45……...……36………….27………….19.

450m/s……...53………….50…………..47…………...38……….…29………….21.

475m/s……...55………….52…………..49…………...40………...31………….22.

500m/s……...57………….54…………..50………...…41………...32………….24.

525m/s……...58………….54…………..51………...…42...……..33………….24.

550m/s……...59………….55…………..51…………...42………...33………….25.

 

Dette er beregninger på et hagls maksimale rekkevidde på ender dvs. 3 joule anslagsenergi å en fart på 185 meter pr sek . Det er MYE å hente på større hagl men man må ha fler av de. Der kommer 12/89 til sin rett.mvh -m-

Link to comment
Share on other sites

Nei, men mindre trykk blåser dårligere rent. Hvorfor blir 22 demperen min mye mer skitten inni enn det 308 demperen blir?

 

Tror du har rett i det, hvis man snakker om gass-dreven halvautomat. Paralellen til kinetisk-dreven, som jeg selv har, er at jo mindre ladninger man har, jo mindre rekyl blir det, ergo vanskeligere for hagla å lade om.

Selv har jeg bare opplevd at den eneste ammoen hagla mi ikke hiver gang på gang er leirdueammunisjon. Den hiver 20-25, så må jeg begynne å dra sluttstykket tilbake for å få patronen ut...

 

Enig med fat_dog86

Link to comment
Share on other sites

Nei, men mindre trykk blåser dårligere rent. Hvorfor blir 22 demperen min mye mer skitten inni enn det 308 demperen blir?

 

Hvis du med 22 mener .22LR, så er forklaringen svært enkel. Salongkula er laget av bly, og er smurt med fett. Spesielt fettet griser veldig til inni demperen, og det binder kruttslammet så du får en ordentlig guffe. I .308 skyter du antakelig med mantlede kuler? Mye mindre dritt av mantlet ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Låner tråden lit her.

har vore på xxl og kikket på hagle. (o/u)

virka han som hjelpte oss hadde peiling på våpen og vi kjente på silma storefjell 12/76, men den hadde ikke løpsvelger. så var det silma finnskogen men den var i 12/89 med løpsvelger. har dette noe å si me patroner?

skal patronene vi har i 12/70 gå like godt i hagla? og leirdueammo?

skuddbilde er vel likt som 12/76?

sån så eg har fatta detta skal det ikke ha noe å si, bare en forsikring fra erfarne folka :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei :D

 

Jeg har nettopp kjøpt meg ei remington 870 exspress supermag. og jeg lurer på hvor stor forskjell det er på 89 og 76 når det gjelder antall hagl?

Hvor lange hold kan jeg skyte rådyr med 89 slug uten slug løp og med? er det stor forskjell på 76 og 89 slug siden det er lengden det går på så er det jo ikke plass til mer en en slug for det. :mrgreen:

og et siste, når det gjelder nummer på hagl, 2,3,4 osv jeg vet at 2 er større en 4 men hvor mange hagl er det i di forskjellige i både 89 og 76? (kan gjærne henvise til en tabell) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

du kan ikke skyte på noe lengre hold med slug en med 76 slug. og jeg tror ikke det fins slug i 12/89 heller. har lett selv og ikke funnet noe. og antall hagl kan jeg si er at du har 13mm mer å fylle opp med så det blir noe mere.

lykke til med hagla :D

hagla jeg har er en winchester sx3 i 12/89- pga jeg valgte 12/89 er for at jeg vil ha litt mere hagl når jeg jakter rev og gås som jeg skal få prøve om åra.

hvorfor valgte du 12/89?

Link to comment
Share on other sites

Min praktiske erfaring denne høsten omfatter ca 150 stk sjøfugl og 28 gram stål us1 ut mot 40 meter. Den komboen står ikke tilbake for bly på fugl i størrelse skarv/ær.

Har testet penetrasjon med denne og den går betydelig dypere i papir/papp enn bly us 5.

 

Hadde følt meg trygg på både rev og rådyr med denne patrona.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

har hagle med 76 kammer. siden eg bruker ammo som er nærmest mulig lik bly så holder det med 70mm ammo til alt lovelig vilt. hvorfor? jo helt enkelt behageligere rekyl og mindre haggelspytting når man spiser viltet. tror nok større patroner er kraftigere ja, men har ikke problem med å drepe effektivt med 70mm så hvorfor bruke kanon...... ps- er det gåsejakt så er .22wrm med på turen uansett. da kan du knipse den fra 30-100m.den også med 0 rekyl. grunnen til at eg bruker våpen uten unødv sterk rekyl er at eg skyter bedre med det helt enkelt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

du kan ikke skyte på noe lengre hold med slug en med 76 slug. og jeg tror ikke det fins slug i 12/89 heller. har lett selv og ikke funnet noe. og antall hagl kan jeg si er at du har 13mm mer å fylle opp med så det blir noe mere.

lykke til med hagla :D

hagla jeg har er en winchester sx3 i 12/89- pga jeg valgte 12/89 er for at jeg vil ha litt mere hagl når jeg jakter rev og gås som jeg skal få prøve om åra.

hvorfor valgte du 12/89?

 

For di jeg var ute etter et bra og robust våpen jeg kan ha lenge, og jeg vet ikke hvilke vilt jeg kan få sjangsen til å jakte med åra derfor ville jeg ha noe som jeg kan strekke meg til om det skulle være tilfelle, det kommer nok til å gå mest 70 og 76 pga pris. men mest for jeg ville ha en hagle som var billig og allsidig og jeg fikk kjøpe den av onkelen min. :mrgreen: da har jeg iallefall sjangsen til å bruke 89 om jeg skal jakte rådyr, kansje en rev og sjøfugl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...