Jump to content

Kaliber 12/89 vs 12/76


espeviken

Recommended Posts

Ulemper med 12/89

Unødvendig langt kammer som kan føre til dårlige skuddbilder med kortere patroner.

Fabrikammo som er dyrere og i allefall ikke bedre en 12/76*

 

Fordeler med 12/89

Du får ei børse i et drittøft kaliber du kan imponere andre, gjerne yngre, skyttere med.

Om du er hagle produsent er det en fordel å ha noe "nytt & Bedre" slik at kundne nok en gang kjøper noe nytt i stedet for å bruke noe som faktisk allerede virker....

 

*unntaket er Muligens tunge ladninger med stål hagel tiltenkt jakt på hardskutt vilt hvor det blir litt lengre hold en vanlig.

 

Fiunksjon problemet er at den fislete lerduepatronen ikke har nok energi til å drive mekanismen. Har samme problem med min rem 1100 12/76. Auto 5'n veksler uten problemer så langt friksjons ringene er lagt riktig.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at for eksempel baikal mp-153, kaliber 12/89 har problemer med leirdueammo...Hvordan kan dette forklares??

 

har ei mp-153 sjølv. hadde litt problemer i starten men at nokon skot ikkje blei skikkeli kasta ut....

men dette problemet løyste seg etterkvart :D de som er med denne hagla er at den må slitast til litt... så nå har eg skote ca 350-400 leirduskot med den, og no vkslar den lett som bare det;) det er soklart også ei muligheit å slipe ned der det er mykje friksjon sjølv, men eg valde heller å ha med meg ei boks med våpenolje da eg var på leurduebanen. smurte sluttstykket sann ca kvart 10 skudd. ergo den har ikkje noko problem med leirdueammo. den må bere slitast inn:)

Link to comment
Share on other sites

halvauto kan ha vansker med å lade lette 24.leirdue ammo etter noen skudd P.G.A mye kruttslam

Nå ja...

Det er en forkalring jeg aldri har hørt før, ikke er det helt logisk at en patron med mindre krutt skal søle mer , en en med tyngre ladning heller.

Kan kanksje være et problem i enkelttilfeller men neppe universielt.

Link to comment
Share on other sites

Nei, men mindre trykk blåser dårligere rent. Hvorfor blir 22 demperen min mye mer skitten inni enn det 308 demperen blir?
:shock:

Nå er det meg bekjent litt forskjell på en halvautomatisk repteter mekansime og en lyddmeper.... :roll:

SÅ kan man ko begynne å diskutere om hva slags reptermekanisme man snakker om osv.

Svaret på deitt retoriske sprørsmaål er to delt

a) fordi du skyter mer .22

b) Du bruker neppe blykuler i .308

Link to comment
Share on other sites

Er mulig at jeg er litt aleine med mine meninger, men jeg liker halvauto'n min i 12/89 jeg. Og når jeg først har 12/89-kammer, benytter jeg muligheten til å utnytte haglas potensiale fullt ut, og bruker mest 12/89-patroner. Bruker Remington Wingmaster 4'er og 2'er når jeg jakter rådyr, gaupe og rev, og Federal Speed Shok stål i 3'er når jeg jakter and, kråke o.l.

 

Remington Wingmaster i 12/89 er en heftig patron, både når det gjelder rekyl og pris. Men jeg betaler gjerne prisen på de ytterst få skudda jeg bruker i året av disse for å få den effekten denne patronen gir. Rekylen ser jeg ikke på som noe problem. Jeg har spist grauten min gjennom oppveksten, og under jakta tenker jeg mer på hvordan det går med det jeg skyter på, enn skulderen.

 

Federal Speed Shok har en oppgitt utgangshastighet på 470 m/s på de 39 gramma med 3'er den sender ut. Tester jeg har sett viser at det ikke er så langt unna sannheten. Betalte drøye 8 kr patrona på Jaktdepotet for et år siden. Har skutt mest stokkender med patrona, og er kjempefornøyd.

 

Mener 12/89'ens dårlige rykte stammer fra den tia da patronene skulle lades med så fryktelig tunge ladninger, slik at utgangshastigheten ble svært lav. De fleste patronene idag lades med 40-50 gram, som gir haglene god hastighet, samtidig som det er mange av dem.

 

Hagla mi veksler ikke lerdueammo. Ser egentlig ikke på det som noe krise. Har en o/u jeg bruker når jeg skyter lerduer en sjelden gang. Og skulle jeg skyte lerduer med 12/89'en med lerdueammo, bruker jeg den bare som en enkeltskuddhagle.

Link to comment
Share on other sites

 

Mener 12/89'ens dårlige rykte stammer fra den tia da patronene skulle lades med så fryktelig tunge ladninger, slik at utgangshastigheten ble svært lav. De fleste patronene idag lades med 40-50 gram, som gir haglene god hastighet, samtidig som det er mange av dem.

 

Det er et viktig poeng, spesielt når man skal forholde seg til grinebitere (Som undertegnede)

Dog mener jeg fortsatt at alt viltet det er aktuelt å bruke hagle til i Norge har dødd av både kaliber 20 og 16 uten nevneverdig dårligere resultater. med andre ord... 12-70 holder lenge!

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg Mikkel, ved jakt på ender og gjess har 12-89 Federal speed shock og Federal Black cloud fungert utmerket for meg. Passer på holdet og har testet dekning med forskjellige chocker. Godt mulig 12-70 ville levert det og men ser ikke noe problem i å sende avgårde vesentlig mere hagl i samme eller bedre hastighet. Har ikke hatt en skadeskyting med disse patronen, og min oppfatning er at disse fungerer vestentlig bedre en 12-70 vismuth, prisen er jo også bare ca. halvparten

 

Skulle jeg benyttet noe annet en stål ved slik jakt ville det vært hevishot som feks. Remington Wingmaster og da hadde jeg ikke brydd meg om 12-70, 76 eller 89.

 

Og tiden med blypatroner i 12-89 med elendig utgangshastighet er historie...

 

Jeg skyter like greit 12-70 trap amunisjon som 12-89 black cloud i min gass-drevne halvauto.

Link to comment
Share on other sites

Og tiden med blypatroner i 12-89 med elendig utgangshastighet er historie...

Dere glemmer hva 12/89 opprinnelig ble konstruert for; Rypejakt på kort hold.

KØDDER :lol:

Den ble laget(hovedsakelig) for "Turkey" jakt i USA, der det skytes på gående/stillesittende kalkuner med treffområde halsregion. Der er inntregning mindre viktig, men haglene må sitte TETT. Det oppnår en med maaaange hagl, og dermed ofrer en utgangshastighet for denne jaktformen. Den brukes fortsatt til det selv om div. wolframhagl gått ennå tettere pg er mye brukt.

 

Så til hvorfor du skal ha en? Kortversjonen er at du ikke oppnår noen fordeler annet enn at du får en hagle som er trykktestet til et høyere trykk. (Men en ny lik hagle av samme merke i 76 er like sterk.)

 

Saken er at du ikke kan øke farten i et visst kaliber uten å øke trykket. Det er mer enn nok plass i en 76 til alle komponenter du trenger, dvs til alt kal 12 kan gjøre. Skal du ha mer "pudder" må du kjøpe en kal 10(eller 8 :mrgreen: ). På papiret kan det virke som 12/89 er like bra som 10, men det er den ikke, og blir heller ikke det før noen forandrer naturlovene.

 

Kan gå med på en 89 til tunge stålladninger(krever mye plass), men 76 er vel ikke langt bak der heller. For alt annet er det bare en bakdel med det 89 kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Veel, liker godt min Nova med 12/89 kammer eg.

Men kommer selvfølgelig mye an på bruksmålet også.

Til rypejakt og skogsjakt er det ikke så mye brukt, men på ender og gås blir den nok brukt oftere. Har ikke selv noe negativt å utsette på å ha 12/89, liker å ha muligheten til å legge nedi en laaaang jævel, når eg skal ut på jakt etter hardskutt vilt, og man kan fort avstandsbedømme litt feil. selvsagt klarer nok 12/76 det samme.

 

Kjøper dere skikkelig våpen så har den heller ikke problem med å mate de svake ladningene heller :lol:

Link to comment
Share on other sites

Saken er at du ikke kan øke farten i et visst kaliber uten å øke trykket. Det er mer enn nok plass i en 76 til alle komponenter du trenger, dvs til alt kal 12 kan gjøre. Skal du ha mer "pudder" må du kjøpe en kal 10(eller 8 ). På papiret kan det virke som 12/89 er like bra som 10, men det er den ikke, og blir heller ikke det før noen forandrer naturlovene.

 

Svært viktig poeng.

 

12/89 er noe man vokser fra med alderen. Da jeg var ung nok, var det ikke snakk om 12/89, så det var 12/76 som jeg trodde jeg måtte ha. Jeg har vokst fra det også.

Link to comment
Share on other sites

 

12/89 er noe man vokser fra med alderen. Da jeg var ung nok, var det ikke snakk om 12/89, så det var 12/76 som jeg trodde jeg måtte ha. Jeg har vokst fra det også.

 

Dette utsagnet viser at nicket ditt er feil. En veldig klok uttalelse, overhodet ikke amatørmessig. Klarer du ikke skyte et rådyr eller rype med 70 mm på riktig hold, er det ferdigheten, ikke patronlengden det går på.

 

Magnumtrangen vokser de fleste av seg når de får noen erfaringsår på seg. Har selv vert der, men går aldri tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Det er lov å både ønske seg og kjøpe seg ting man ikke trenger! :twisted: Innimellom anbefales det vil jeg si :mrgreen:

(Nå trenger jeg selvagt alle våpna mine, så jeg må opplagt snakke om noe annet)

Men det en del av oss gamle gretne grinbitere mener med å diskreditere 12-89 er at det ikke er noe man trenger, eller at det er noe bedre en, elelr at man får bedre jakt uta ve patronen. Den er konstruert gimmick for å få folk til å kjøpe nye ting, i stedet for å handle brukt. Så lenge det er redegjort for, så kan da folk kjøpe så lange halger som de vil.

Men ikke gå rundt å tro at det er noe bedre resultat / effekt å hente i det... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader ikke hagleammo selv, men vurderer å låne broderns utstyr for å starte med dette.

Da jeg fikk min rem 870 12/89 for en del år siden fikk man kjøpt ammo ladet med 66g hagl i 12/89 og rundt 52g i 12/76.

Hastigheten er det ikke alle som oppgir og jeg synes det er vanskelig å vurdrere hva en haglepatron "er god for" ut fra de opplysningene som gis.

 

Nå synes det for meg som at ladningene er mye lettere også i patroner med heavyweight hagl ol. Regner med at hastigheten er høyere generellt sett nå.

 

Spørsmål: nye kalibere standardiseres jo gjerne til et høyere trykk enn dets forgjenger pga. forbedret kvalitet på kammer ol. Dette ser i alle fall ut til å være tilfelle med riflekalibrene (30.06-6.5x55 v.s .308-.223).

Er det forskjell på makstrykk på fabrikkammo i 12/76 og 12/87 og kan man forvente samme utgangshastighet fra en 12/89-patron med tyngre ladning som fra en 12/76-paton med mindre ladning? (Anntatt samme ammotype og at ladningene er eksemplevis 46g i 12/89 og 39g i 12/76)

Link to comment
Share on other sites

HS Precision:Den ble laget(hovedsakelig) for "Turkey" jakt i USA, der det skytes på gående/stillesittende kalkuner med treffområde halsregion. Der er inntregning mindre viktig, men haglene må sitte TETT. Det oppnår en med maaaange hagl, og dermed ofrer en utgangshastighet for denne jaktformen. Den brukes fortsatt til det selv om div. wolframhagl gått ennå tettere pg er mye brukt.

 

Nøyaktig det den er laget til og passer ypperlig til også.

Har skutt testbilde på 12/89 med 66 og 64 grams ladning og det er helt suverene og bra skotbilde helt ut til 45-50 meter. Har også testet opp mot 12/76 og det er her du begynner å se forskjellen på de.

Om det har noe betydning her på berget, er kanskje ikke så mye, da de aller fleste ikke strekker holda så langt.

Selv liker eg magnum-patroner, syns det er artigt å dra på banen, plage sidemannen med munningsblåsen, hehe :lol: . Vokser det heller ikke av meg, virker det som :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Større trykk betyr ikke høyere hastighet...

 

Samme mengde hagl ladet til de respektive makstrykk må da virkelig gi utslag på hastigheten... (i og med at kammeret er større i 12/89 skal det også mer krutt til for å få samme trykk) Om man så øker haglmengden og reduserer kruttmengden til man har samme utgangshastighet i 12/89 som i 12/76 skal man da virkelig ha mer bly i lufta med samme hastighet med 12/89 enn man har i 12/76.

Link to comment
Share on other sites

"Magnum" i Haglesammenheng betyr SVJV først og fremst mer haggel. Ikke hastighet.

Mye av poenget med den laaange 12789 er å gi mer plass til haggel i lettere matriale. (dvs stål)

Klart trykk og hastighet har med hverandre å gjøre men det er ikke noe som er statisk og proposjonalt.

Mye av grunne til at jeg syns 12/89 er teit er blant annet at de høyhastighets ladningen med stål som kom til å begynne med ga skikkelig ræva skuddbilder.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok å mene det, men for oss som av en eller annen grunn har dette kaliberet er det greit å finne ut hvordan vi best kan utnytte oss av det vi har :wink:

 

Jeg sitter å planlegger gåsjakta til høsten og lurer på hva jeg skal prøve slags ammo i år. Jeg kikker på Federals HI Density som er ladet med 39g i 12/76 og 46g i 12/89. Får man like god utgangshastighet i 12/89 virker det som et godt valg.

Link to comment
Share on other sites

Hva du kan gjøre med en 12/76 vil jeg ikke spekulere i.

Min interesse i denne tråden er ikke å finne ut hva som er best, men finne ut hva forskjellen er.

Hvis jeg får valget mellom 39g hagl i 450mps og 46g i samme hastighet velger jeg 46g til gåsa. Så enkelt er det!

Link to comment
Share on other sites

:D

Ok for å være sta og ekkel.

Hva kan du gjøre med en 12/89 som jeg ikke kan gjøre med f.eks kaliber 12/70?

 

Skyte på 45-50 m med godt og fint skuddbilde.

Tror du at 12/70 klarer like fint og tett skudd bilde på samme hold som 12/89 så er eg overbevist om at 12/89 er noe tull :wink:

Link to comment
Share on other sites

[...]Skyte på 45-50 m med godt og fint skuddbilde.[...]

 

I "Gode Gamle Blydagene" så var 32g Eley Grand Prix, 2.75mm hagl (UK #5?), med 67,5mm lange papphylser og filtforladning "langholdsspesialen" min. Sendte storskarv i bakken på 40 meter og leverte fine og tette (litt for tette for det meste, på duejakt ble det bare kjøttdeig) skuddbilder ut til 45m i min "Goose gun". Så med full lengde på hylsene og optimal kombinasjon av ladekomponenter burde nok 12/3" duge til 50 meter den også.

Link to comment
Share on other sites

SUperZ

du velger selvsagt det du vil, Er ikke noe galt i det. Jeg kommer meg til jobb uansett om jeg bruker bile med 1,3 l moter eller den med 5,0 liter. Det er bare dyrere med den sistnevnte.

 

Sako243

AFAIK så har man bedre skuddbilde med normal 12/70 patroner på det holdet en med 12/89

Link to comment
Share on other sites

AFAIK så har man bedre skuddbilde med normal 12/70 patroner på det holdet en med 12/89

 

Vist du påstår at skuddbildet er tettere og finere med en 12/70 i forhold til 12/89 så bør du ut å teste det. Har skutt såpass mange test bilder og sammenlignet opp mot hverandre, og man ser stor forskjell. Kommer selvsagt mye på hva slags våpen man har, men med min Nova 12/89 så blir det heller ikke mye randhagl.

Link to comment
Share on other sites

du velger selvsagt det du vil, Er ikke noe galt i det. Jeg kommer meg til jobb uansett om jeg bruker bilen med 1,3 l moter eller den med 5,0 liter. Det er bare dyrere med den sistnevnte.

For å dra en ørliten paralell

Jeg gikk fra Mondeo 1.8 til Tahoe 6.5 , Mondeoen gjorde jobben rimeligere, men Tahoen gjør den langt bedre, noe dyrere ja, men mer effektivt.

 

Men tilbake til kaliber...

Jeg er faktisk en av dem som hadde supermagnum som nybegynnerbørse, og holder på å modne meg vekk fra 12/89, den er og blir ei børse som kan kaste avgårde tette og fine haglsvermer på hold der skuddbildet fra normalpatroner begynner å bli glissent.

 

I yngre dager var det fascinerende hvordan superladninger perforerte syrekanner på over det dobbelte av tilrådelig skuddhold. For å ikke snakke om grove buckshotspatroner med 18 pellets som flisa plankebiter på enda lengre hold, det at patronenes bruksområde ifølge forpakningen var DEER & BLACK BEAR dempet ikke iveren heller.

 

 

 

Nå har jeg nettopp pussa kombien etter en luftetur, hagleløpet er i 20/76, og jeg sitter med en følelse av at dette blir hovedbørsa mi på det meste av jakt framover.

Link to comment
Share on other sites

Etter litt sjekking ser jeg at kaliber 12 generelt har saami trykk spesifikasjon på 11500 PSI mens 12/89 har 14000. LINK Dette må da bidra til høyere hastighet og mer å gå på ved hjemmelading.

 

Jeg har 12/76 patroner som er merket med 950bar (13775psi) så linken din kan ikke være helt presis.

Link to comment
Share on other sites

Hassel skrev:

du velger selvsagt det du vil, Er ikke noe galt i det. Jeg kommer meg til jobb uansett om jeg bruker bilen med 1,3 l moter eller den med 5,0 liter. Det er bare dyrere med den sistnevnte.

 

For å dra en ørliten paralell

Jeg gikk fra Mondeo 1.8 til Tahoe 6.5 , Mondeoen gjorde jobben rimeligere, men Tahoen gjør den langt bedre, noe dyrere ja, men mer effektivt.

Du mener at du kommer frem "mer" til jobben med Tahoen (pinglebil :twisted: ) en med mondeoen? Jfr at rypa blir "mer" død med 12-89

 

 

(Hadde det ikke vært for garderoben, skulle jeg gjerne hatt en kal 20 mag til fjelljakta ja...

Link to comment
Share on other sites

Hva du kan gjøre med en 12/76 vil jeg ikke spekulere i.

Min interesse i denne tråden er ikke å finne ut hva som er best, men finne ut hva forskjellen er.

Hvis jeg får valget mellom 39g hagl i 450mps og 46g i samme hastighet velger jeg 46g til gåsa. Så enkelt er det!

Hvis du i det hele tatt vurderer å begynne å lade sjøl kan du; Spare alle skutte 89 hylsene framover. Selge hagla til en som tror dette er tingen(vi har alle vært der :lol: )Bruke pengene på komponenter, bla a. en hylsekutter du bruker på de 89 hylsne til å lage fine rullekrymper til haglamaterialer som eks. TSS, som har en densitet som gjør at du skyter fletta av alle 89 med en 60mm patron... :wink: På ALLE hold.

 

Lade sjøl=Lurt

vel, nå blir selv 89mm billige å lade selv, men du blir snart lei av å stappe i fylligskomponeter i tomrommet mellom hagl og krutt, og tenker snart; "Hva i huleste skal jeg med disse lange patronene?"

 

Noen her dro en bil-lignelse...Hvis du bare skal kjøre hjem matvarer fra RIMI, og ungene på skolen:,. hvorfor bruker du da lastebil? Fordi det kan hende en dag er konkursalg, og du kan lesse på 10000 frossen pizza :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du mener at du kommer frem "mer" til jobben med Tahoen (pinglebil :twisted: ) en med mondeoen? Jfr at rypa blir "mer" død med 12-89

 

 

Både ja og nei,

-På vinterføre og dårlig brøyta bygdeveier er Tahoen overlegen på fremkommelighet kontra småbiler, men hovedpoenget er at jeg har bedre kapasitet og mer power.

 

Grovt skyts er ikke en nødvendighet, men i gitte situasjoner er det en klar fordel. Som når viltet sitter litt lenger unna enn tradisjonelt skuddhold, eller om man må trekke en femi-SUV ut av grøfta.

Link to comment
Share on other sites

For å kommentere dette med hjemmelading og hastighet i 89, 76, og 70.

En 36 gram stålladning kan man i 12/89 jasse opp til 1580 fps. En tilsvarende haglvekt vil i 12/76 kunne komme opp i 1390 fps med samme krutt type (Alliant Steel). Lymans ladebok som jeg bruker som kildemateriale her oppgir ikke 36 gams stålladninger for 12/70. Den tyngste er 32 gram med en hastighet på 1280 fps ved bruk av Steel. Dette viser at det dersom en lader selv kan en ha en hastighetsmessig fordel av 89 kontra 76. For ordens skyld vil jeg som kal 10 entusiast ta med at en 36 grams stålladning i 10/89 kan komme opp i 1620 fps. Ikke mye kontra 12/89, men noe er det da 8)

Link to comment
Share on other sites

SuperZ...

HS presscision er en av de mer erfarne hagleladerene jeg vet om på "haglelader" og finn den lille haglelader tråden.

Det virke litt som om det har blitt stilt et spørsmål, og så liker du ikke svaret...

 

Den hastigheten som Robert teoriserer om (? har du prøvd) Gir ikke nødvendigvis bedre skuddbilde / effekt. Et av problemene med de første 12/89 patronene var nettopp det at den økte hastigheten førte til at det var ujevne skuddbilder lite dekningsgrad i midten. Kaliber 10 har mye mer for seg, da det som skjer inne i løpet har helt andre parameterer. Diametern på svermen blir større. I en 12/89 blir den bare lengere...

Link to comment
Share on other sites

Har funnet den tråden ja :D

Jeg kommer til å lade 12/76 hvis jeg skal lade selv, ettersom jeg har en kombi som spiser det.

Jeg synes bare ikke svaret var godt nok begrunnet og jeg satt igjen med momenter jeg ikke følte var tatt opp.

 

Jeg synes jeg har fått svar på NOEN av mine spørsmål ettersom Robert kom på banen.

Det har vært mye fram og tilbake om alt fra "hastigheten går ikke opp i 12/89 men reduseres pga mer hagl" til "Problemet er at den økte hastigheten fører til dårlige skuddbilder".

Dette gir ikke klarhet i noe som helst og det ender opp med at man må søke kunnskapen på en annen måte enn gjennom denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

@ Hassel: Nei jeg har ikke prøvd disse ladningene selv. Dette er publiserte tall fra Lyman's Shotshell Reloading Handbook 5thEdition. Det vil si at de fikk disse hastighetene i sine tesvåpen, jeg ser ingen grunn til at de skulle lyve om det. Jeg skrev som du ser av innlegget kun om hastighet, ikke et ord om dekingsgraden av haglsvermen.

Link to comment
Share on other sites

For å kommentere dette med hjemmelading og hastighet i 89, 76, og 70.

En 36 gram stålladning kan man i 12/89 jasse opp til 1580 fps. En tilsvarende haglvekt vil i 12/76 kunne komme opp i 1390 fps med samme krutt type (Alliant Steel). Lymans ladebok som jeg bruker som kildemateriale her oppgir ikke 36 gams stålladninger for 12/70. Den tyngste er 32 gram med en hastighet på 1280 fps ved bruk av Steel. Dette viser at det dersom en lader selv kan en ha en hastighetsmessig fordel av 89 kontra 76. For ordens skyld vil jeg som kal 10 entusiast ta med at en 36 grams stålladning i 10/89 kan komme opp i 1620 fps. Ikke mye kontra 12/89, men noe er det da

Grunnen er at stål er så plasskrevende og høy hastighet er NØDVENDIG for å få drep på de store lette ballistisk dårlige haglene. Hvis du tar samme haglevekta og korter inn patronen stiger trykket(i samme kaliber) Det er fordi du får mindre plass til kork/demping og gasstetninger. Dog gjelder dette TUNGE stålladninger. Ordet "speed kills" gjelder i høyeste grad for stål, og skal du skyte tunge stålladninger med høy nok hastighet gir 89 litt mer, og 10 enda mer men så kommer vi over på Hevi-shot, HD og TSS som er noe helt annet:

 

Selv bytta jeg tilbake til 12/76 for mange år siden, men de som sier at en 12/70/76 patron kan gjøre det samme som en 12/89 aner ikke hva de prater om.

Ehhh...ok :roll:

Med alt annet enn stål har du FOR MYE plass i en 89, og tildels i 76. Med TSS som veier over en halv ganger mer enn bly har du ikke bare nok plass; Luftmotstanden gjør at de kan sendes ut i en langt lavere hastighet og likevel ha mer fart, anslagsenergi og inntrengningsevne på lange hold enn stål sendt ut i langt høyere utganshastighet. Når du så i tillegg kan gå ned på haglestørrelse får du flere hagl enn stål, selv om de er tunge i egenvekt.

 

Så er det et moment med TSS(og stål tildels) som de fleste ikke er klar over;

En haglesverm med Bly, vismut, hevi shot, ja nesten alle andre materialer enn stål og TSS lager en "3 dimensjonal" sverm; Jo lenger hold jo lengre og mer dråpeformet blir den. Hva betyr det? Jo; På en pappskive ser det veldig greit ut; Fin sverm kanskje på papiret, men NÅR KOM DE PÅ SKIVA eller rypa... :?::wink: Det som i teorien ser ut som en 50% choke med fin fordeling er i praksis(på lerdua, på jakt) en super duper full trangboring :!:

Med stål og spesiellt TSS er det annerledes; De går trangere med like forhold på en pappskive og på jakt(choke, avstand etc) men i praksis har du en mye større sverm som på nær samme tid er framme med målet ditt :!::!::!:

Jeg funderte over dette da jeg følte at 1 skudd treff og effekt på jakt på både korte og lange hold ble overraskende mye bedre med TSS. Etter å ha gravd dypere i materien med utenlandske og Norske kapasiteter og gamle og nye skifter ble grunnen innlysende;

 

Hagl som ikke er trill runde, lik i vekt og størrelse, eller blir mer eller mindre deformert i løp/choke vil fly med forskjellige forutsetninger = 3 dimensjonell sverm.

 

Hagl som er trill runde, lik i vekt, og som IKKE deformeres vil lage en tilnærmet 2 dimensjonal sverm og nå målet samtidig... :D

 

Ta å se på haglematerialene deres, vei de, mål de, og tenk logisk nå... Hmmm...dette var noe å gruble på :wink:

 

TSS er like store, veier det samme, trill runde og deformeres ikke, og egenvekten er 18, stål er 7,8 og alt etter produsent kan de være nokså like.

 

MIN Konkusjon; Det er den samme dere kommer til med logisk tenking :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er iallefall at gåsa kunne taes et godt stykke lenger ut med 12/89 enn 70 og 76, men det gjelder beitende fugl og kan nok ikke sammenlignes med fugl i lufta.

Skal ærlig innrømme at det holder med 12/70/76 i massevis, men til f.eks beitende gås er det i mine øyne ingen tvil om fordelen med 89 patron.

Link to comment
Share on other sites

Skal si disse speed-shock patonene til Federal har høy utgangshastighet. Så de var testvinner i "stålklassen" i en test.

Er det noen som har erfaring med disse?

 

Jeg lurer også på dette, og om 12/89 i denne patronen eller andre stålpatroner vil ha bedre effekt på hardskutte fugler som sjøfugl enn mindre patroner?

 

I fjor høst da jeg var med på sjøfugljakt fikk jeg vite av de mer erfarne jegerne som hadde vært ute noen turer før og testet stål i forhold til bismuth og tungsten at stål var no dritt som bare skadeskøyt fuglene. Nå brukte de 12/70 og 12/76 - derfor lurer jeg på om 12/89 ville fungere bedre.

Link to comment
Share on other sites

jeg har remington 870 i 12/89 og er kjempefornøyd!

 

ei enkel, billig og veldig funksjonabel hagle!

 

har aldri hatt problemer med noe som helst ammo. har også prøvd me "fise patronene" til lerdue, og det funker helt greit!

 

jeg sleit litt i starten med de minste patronene, for det stemmer faktisk det som noen sier at det ikke er nok kraft i disse til å drive meknisme osv. men når alt kommer til stykket så tror jeg det ikke er noe problem..

 

Dvs: att pumpinga kommer litt mer av seg selv dess tyngre skyst du bruker.

 

en klar fordel er jo at du kan velge hvilken som helst ammunisjon, i forhold til hva som går godt i børsa di, pris eller andre ønsker.

 

skuddbilder er heller ikke noe problem, da det som regel er god kvalitet på dagens våpen, og de fleste kommer med utsikftbare chocker.

 

-bjornara

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...