Jump to content

Gjeddesaks - Lovlig i Norge?


9,3x62 SL

Recommended Posts

Jeg bor i Sverige og har ute gjeddesakser hvert år. Både på vinteren og sommeren. I Sverige er dette lov, men er det lov i Norge?

 

Hadde vært morro å prøve seg i Norge også :)

 

Og, er det noen som vet hva gjeddesaks heter på engelsk? :roll:

 

Dobbel og enkel gjeddesaks:

 

gjeddesakser.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lov og lakse- og innlandsfisk:

lovdata.no[/url]"]

§ 37. Forbudte tiltak og fiske- og avlivingsmetoder.

 

Tiltak av enhver art som ikke har annet formål enn å skremme fisken eller hindre dens frie gang er forbudt.

 

Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst, avliving eller skade av fisk forbudt å bruke:

 

1. Stoff med giftig, lammende eller kvelende virkning.

2. Sprengstoff.

3. Skytevåpen unntatt for fangst av gjedde.

4. Elektrisk strøm.

5. Kunstig endring av vannføringen.

6. Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken. Det er likevel tillatt å bruke slikt redskap som hjelperedskap for å ta opp fisk som er fanget med annet lovlig redskap.

7. Kunstig lys, unntatt for åle- og krepsefangst.

Hvorvidt det skal legges vekt på "lyster eller liknende" eller "spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken" og hvorvidt en gjeddesaks "slukes" åpner nok for ulike tolkninger, så kan jo hende du kommer helskinnet gjennom en eventuell rettsak, men jeg tror dette stort sett tolkes som "gjeddesaks er strengt forbudt"

Link to comment
Share on other sites

Søk rundt om på nettet gir kun lokale svar. Eks her i Stor-Elvdal er det kun tillatt etter gjedde og lake under isen. De felste ser ut for å begrense seg til isfiske, mens artene varierer.

 

Uten å ha kunnet finne lovhjemmelen for det, så tolker jeg dette som at det ikke finnes noe generelt forbud i lovverket, men reguleres av lokale bestemmelser.

Link to comment
Share on other sites

Søk rundt om på nettet gir kun lokale svar. Eks her i Stor-Elvdal er det kun tillatt etter gjedde og lake under isen. De felste ser ut for å begrense seg til isfiske, mens artene varierer.

 

Uten å ha kunnet finne lovhjemmelen for det, så tolker jeg dette som at det ikke finnes noe generelt forbud i lovverket, men reguleres av lokale bestemmelser.

 

Tror heller ikke at det finnes noe forbud mot gjeddesakser i Norge. Det er nok som du sier at det reguleres av lokale bestemmelser. Kom forresten hjem med 4 fine gjedder for 2 timer siden :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...