Jump to content

8*68- demper eller borret løp?


waller82

Recommended Posts

Sauer Weatherby 8*68S. Har ikke skutt mye med den, ervervet den fra min far nå nylig. Han har imidlertid skutt bl.a bjørn med den.

 

Jeg håndterer våpenet, men synes det sparker vel mye. Man kjenner det godt i skuldra etter trening.

 

Skal bruke det primært til storvilt, herunder planlagt Afrika- tur.

Link to comment
Share on other sites

No har eg ikkje erfaring med verken dette kaliberet eller andre sinte eller stygge.

Men min umiddelbare tanke er dempar. Med mindre spesielle ønsker skulle tilseie noko anna.

 

Edit: Dei aller, aller fleste skyt betre med mindre rekyl. Enten bevisst eller ubevisst. Syns det er heilt legitimt å spørje etter måtar å redusere rekylproblematikken på, uansett kva bakgrunnen måtte vere.

Link to comment
Share on other sites

Med "friske" kalibre er det ofte smart å begrense mengden skudd og heller skyte mer med en rifle med snilt kaliber. Hver gang du er på banen kunne du ta med deg et snilt våpen som du gjør mengdetrening med, og så skyte noen skudd med den store åtteren innimellom. Da blir kanskje "kanonen" et morsomt avbrekk og du får en følelse av mestring.

 

Å tvinge kroppen til å¨få juling når den skriker om nåde er i alle fall ikke oppskriften på å bli en god skytter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter en god del med "snillere" kalibre gjennom året, så antall skudd og trening er ikke noe problem. Ikke frykter jeg rekylen heller, men den er ubehagelig. Når den da kan avhjelpes, så er jeg interessert i det. Var en kompis av meg som fortalte at han hadde hørt at man kunne borre løpet, og at det dermed ville bli mindre rekyl.

 

Dette er også delvis et økonomisk spørsmål da en demper koster ca. 3500,-(A- tec som jeg har sett på). Borring av løp er sannsynligvis rimeligere.

Link to comment
Share on other sites

Borring av løp er vel billigere, men da bør du virkelig ha investert i gode hørselvern som du kan ta med deg på jakt.

Om du ikke frykter rekylen og skyter mye ellers ser seg ikke det store problemet, da vil du jo skyte bra med rifla på jakt og ellers trenger du ikke skyte mye med den.

 

Billigste løsning blir evt en PAST rekylpute til å ta med deg på banen: http://www.battenfeldtechnologies.com/past/catalog.asp?family=past-recoil-pads

Link to comment
Share on other sites

Borrer du løpet vil du få mere smell,(hvertfall min erfaring) og av hensyn til hørsel vil jeg fraråde dette. Jeg har tinnitus fra skyting med rekyldemper på jakt.

 

Ser kun fordeler med lyddemper, hvilken utgave du velger må du se ut fra smak og behag. Ut fra kaliberet ville jeg valgt en ståldemper (evt titan?) for holdbarhet en sin del.

 

I alu vil du se effekter kanske fort innvendig i demperen.

Link to comment
Share on other sites

8x68S bråker nok om en ikke skal montere forsterker i tillegg! Jeg bruker demper på min 8x68S, spesiellt i skumring og natt og den er meget behagelig å skyte med. Kjøp deg en S&L Hardcore til max 8mm, lett og god demper. Du får demper med gjenging for ca 2000.- anbefales. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk! Jeg går for en lyddemper. Både lyd og rekyl reduseres.

 

Noen som har erfaring med en brukbar ståldemper som ikke koster all verden? Litt off topic kanskje..

 

Jeg har brukt Br-Refleks på et par våpen, solgte nettopp en for .35. Ta kontakt med Artemis og sjekk ut denne, eller en hausken titan, denne siste koster noe mer. Ut fra mine erfaringer med reflex vil jeg anbefale denne. (Har ikke brukt Hardkore.)

Link to comment
Share on other sites

Ok, fint!

 

Vil dere anbefale en slik demper(S&L)til 6,5*55 også?.............

Velger du M14x1.5 gjenging på begge våpnene og du kjøper en S&L for max 8 mm, kan du bruke samme demper på begge våpnene. Du får ikke maks demping på 6.5en, men forskjellen er liten mot en maks 7mm :wink:

Link to comment
Share on other sites

Åtteren er ikke den som kommer til å bli mest brukt, så dette hørtes veldig fint ut!

 

Kan det imidlertid være noen ulemper med å bytte demper fra våpen til våpen? Og vil dette evt. aktualisere seg enda mer når det er ulike kalibre?

 

S&L Hardcore ligger på ca 1500,- i motsetning til A-tec som ligger på ca. 3300,-. Det er under halv pris. Gjenspeiles dette i kvalitet, og i så stor grad at S&L ikke er bra sammenlignet med A- tec?

Link to comment
Share on other sites

Gjenspeiles dette i kvalitet, og i så stor grad at S&L ikke er bra sammenlignet med A- tec?

Dette diskuteres i det vide og det brede i fler tråder om både S&L og A-tec. Min oppfattelse etter å ha lest disse trådene ganske grundig er at juryen fortsatt voterer her...

 

Min personlige overbevisning er at S&L er verdt forsøket pga pris; dessuten står du ganske sterkt ifht Forbrukerkjøpsloven dersom problemet med svake gjenger ikke er avhjulpet (noe jeg tror det er). MEN til en 8x68 bør du nok sikre deg at du kjøper den noe større magnumversjonen.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett i den nevnte kikkerten, men bushnell er bushnell, og RÅ er vel ikke det første som faller meg inn. Finnes mange som er ufattelig mye bedre. I tillegg er det jo en syk pris fra norma, er MYE billigere over dammen.

 

Edit; den kikkerten du nevner hører ikke til 6500-serien.

Link to comment
Share on other sites

Jo, den gjør det. Har sjekket med Norma. Den kommer i salg om en god måneds tid. Man finner den imidlertid ikke i sortimentet til Bushnell på nett. Der finner man den kun i 4200- serien av Elite.

 

Det stemmer at Bushnell er Bushnell, og at man TIDLIGERE ikke kunne omtale disse som rå, men nå skal det visstnok være forandring på gang. Blir i allefall veldig spennende å følge med. En på Norma hadde bare lovord å si om den.

Link to comment
Share on other sites

Har selv 2 bushnellkikkerter, og for all del, de fungerer som bare det. Og som økonomikikkert er de et godt valg også. Men å betale nesten 13K for en bushnell kunne aldri falle meg inn! For den prisen får du både zeiss og andre merker som stiller i en helt annen divisjon uansett hva "en på norma" måtte si.

 

Det som også skurrer litt med en 2,5-10x i 6500-serien er at denne serien baserer seg på en forstørrelsesratie på 6,5x, 2,5-10 er jo bare 4x og passer dermed inn i 4000-serien.

Link to comment
Share on other sites

Sier bare en ting; Zeiss conquest 3-9x50 til 4590,- fra jaktfall.no. Lyssterk som pokker!

Evig mye bedre enn en hvilken som helst bushnell (har bushnell på salongen, og det funker bedre enn feks tasco ol, men i skumring har den ingenting å stille opp med)

Du må ikke finne på å betale 12 lapper for en slik en når du kan få en zeiss til under halv pris :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hehehe! Forstår skepsisen her.

 

Ca. 13 lapper er veiledende pris i Norge. Har mulighet til å få den til ca. halve prisen utenlands.

 

Vi får vente å se! Jeg har trua på at denne kikkerten er veldig bra. Har jaktet med Zeiss og rødpunkt på hvithale- hjort i skumring, og det funket kanonbra. Selvsagt blir prisen deretter også... planen er å bruke Bushnell- kikkerten til et bruksvåpen som vil oppleve havsalt og ganske tøff bruk.

Link to comment
Share on other sites

Nå glir tråden litt ut i forhold til hva den egentlig handler om, men jeg er bare nødt til å kommentere den kikkerten.

 

Som Neon77 påpeker, Bushnell er helt OK kikkerter til sitt bruk. MEN, hvis du skal spandere 13000 på ny kikkert, så kjøper du ikke en Bushnell. Jeg hadde selv en Elite 4200 6-24x40, og den var helt ok til prisen. Jeg ga 3500 for den fra USA.

 

Du får veldig mye mer kikkert for pengene, både optisk og mekanisk dersom du kjøper et kvalitetsmerke, Zeiss osv. Da får du dessuten muligheten til MIL knepp, dvs at et knepp på hundre meter er 1 cm og ikke 0,73 slik som på Bushnellen. Jeg kan ikke finne nevnt et eneste sted at Bushnell skal komme med en 2,5-10x50 i 6500 serien, ikke et eneste pip. Det er fullt mulig at det kommer en, men jeg tror ikke den kan måle seg med Zeiss optisk, hvis en da ikke snakker om de billigste av Zeiss sin serie. Men, da sammenligner en ikke samme prisklasse mer. Dessuten, så er vel eneste forskjellen på 4200 og 6500 serien at sistnevnte har 30mm mellomrør og litt mer knepp å gå på, optisk er de etter hva jeg forstår helt like.

 

Bare for sammenligning, du får en helt ny Nightforce 5,5,22x56 for prisen Norma skal ha for den Bushnellen. De har ikke samme bruksområde, men NF'en er overlegen både optisk og mekanisk.

 

-T

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehehe! Forstår skepsisen her.

 

Ca. 13 lapper er veiledende pris i Norge. Har mulighet til å få den til ca. halve prisen utenlands.

 

Vi får vente å se! Jeg har trua på at denne kikkerten er veldig bra. Har jaktet med Zeiss og rødpunkt på hvithale- hjort i skumring, og det funket kanonbra. Selvsagt blir prisen deretter også... planen er å bruke Bushnell- kikkerten til et bruksvåpen som vil oppleve havsalt og ganske tøff bruk.

 

Hehe, joda, men er det noe vits å kjøpe en middels god kikkert som du skal behandle tøft DYRERE enn en dobbelt så bra kikkert til mindre penger?

Når zeissen koster mindre og er bedre, er det rett og slett ikke noe å lure på. Jeg har 3-9x50, og det er den deiligste kikkerten jeg har sett igjennom bortsett fra en zeiss diarange faktisk. knivskarpt bilde.

Link to comment
Share on other sites

Jo, kan jo tenkes det, men de fleste har jo litt fordommer mot merker som feks bushnell, tasco og Nikko sterling. Du har litt mer "status" på skytebanen om det sitter en zeiss oppå toppen av rifla di enn en bushnell, hvis det betyr noe for deg da :wink:

Det er heller ikke uten grunn at folk har disse fordommene mot billigmerkene. Når billigmerkene overgår mange gode merker i pris, så er det enten et markedsføringstrix eller så har de faktisk endret radikalt på kikkertene sine, noe jeg personlig tviler litt på.. Men hva vet jeg :?

Jeg tror hvertfall ikke jeg hadde gamblet 12 lapper på et billigmerke bare fordi de som selger dem sier de har blitt mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at lyddemper er beste alternativ i Norge, men det er ikke sikkert du kan bruke lyddemper i Afrika. Kunne la seg løse ved at du skaffet en gjengebeskytter i form av en kompensator som du bruker når du ikke får lov til å bruke lyddemper. Jeg jakter alltid med hørselvern, og hører bedre med enn uten, selv om jeg har på følelesen av å høre på et dårlig opptak hele tiden, og jeg nok kunne tenkt meg litt stillere elektronikk.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...