Jump to content

Viltkamera - ulovlig???


frontier

Recommended Posts

Las nettopp om ein dansk jeger som var bøtelagt med 17.000 kroner for å ha sett opp viltkamera ved eit åte utan løyve. I notisen (trur det var siste Villmarksliv) blei det også presisert at dette også er ulovleg i Norge, utan å innhente særskilt løyve.

 

Stemmer dette???? I så fall er vi mange lovbrytarar her... :cry:

Link to comment
Share on other sites

http://www.klikk.no/helse/friluft/article266978.ece

 

 

"Bruk av overvåkingskamera til personovervåking reguleres av personopplysningsloven. Så for å gjøre en lang lovtekst kort og klar: Setter du opp kameraet på et sted der det ikke er allmenn ferdsel, er du på rimelig trygg grunn. I dette ligger at et kamera midt i tjukke skauen ved et revehi er ok, mens et kamera langs en mye brukt sti ikke er ok. Her er det imidlertid ett unntak: Dersom personer på bildene blir så små/uklare at de ikke kan gjenkjennes, er det greit med kamera på offentlige steder"

 

Dette er i hvert fall hva jeg har forholdt meg til..

 

Hvorvidt det er noen regler på om en må ha tilatelse til å sette det opp i skog som eies av andre vet jeg ingenting om. Virker som om det er problemet i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...