Jump to content

Vurderer importere Lada Niva


Rem700sps

Recommended Posts

Her finner du det som er verd å vite om Lada ;)

Hadde en 86mod lada 1500s en gang i tiden, maken til robust bil finnes ikke :D

http://translate.google.no/translate?js=y&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&layout=1&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.lada-auto.ru%2F&sl=ru&tl=no

 

Er interessert i å høre hva totalprisen blir på en slik bil, så hvis du kan poste det her blir jeg glad ;)

Link to comment
Share on other sites

hvorfor i alle herrens dager får folk slike lyster?

 

Vekt, motorstørrelse etc må du allikevel ha fra produsent for å få skilter på "hærligheten" så du kan like gjerne spørre dem...

 

 

Hva skal du gjøre når du trenger en reservedel?

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du gjøre når du trenger en reservedel?

 

Man gjør vel som med alle andre biler.. Kjøper dem :roll:

 

Hvorfor??? Det finnes da uhorvelig mye mer gangbare doninger her på bruktmarkedet.

 

Fordi det kanskje er en av de beste 4wd'ene på markedet og til en overkommelig pris.

 

Det er den perfekte bilen for dem som ønsker seg en liten traktor som går over 45km/t.

Vet ikke hvordan det er nå, men for noen år siden så kom Niva med brøyteskjær som ekstrautstyr

Link to comment
Share on other sites

Etter regelverket som var for noen år siden, tviler jeg på at du noen gang får registrert en så pass ny Lada i Norge. De holder ikke dagens krav til sikkerhet, miljø osv.

 

Der har vært forsøkt for noen år tilbake å få typegodkjent lada, men den gang var kvaliteten så dårlig at de ikke ble godkjente.

 

Dette bør du sjekke opp i, sånn at du vet med 100% sikkerhet at du vil få registrert bilen, før du drar til russland å henter en.

Link to comment
Share on other sites

Ja!, husker jeg rett så ble det forbud mot Lada i EU og EUS områdene PGA både miljø/utslippskrav, og at dem ikke tilfredstilte sikkerthetskrav/kræsjtester. Men det finnes jo mange Nivaer ennå i konge riket, som er tilslags mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med 4X4 spenner fra Suzuki 413, Pajero(2 stk) L200 (2 stk), Dodge Ram . Etter å ha kjørt og vært med i Lada Niva kjøring i Ukraina, og sett standen og (mis)bruken av den, er jeg ikke i Tvil; Alle de oppremsede biler hadde ikke greid en (1) tur uten å bryte sammen av den kjøringen :!:

Jeg ble så imponert at jeg nesten må ha en slik som jaktbil en dag. Hadde dere sett de Nivaene jeg så der, bruken av de, og hvordan de så ut...så hadde dere fått et annet syn på Lada Niva. Det fikk jeg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Stemmer dette at Lada Niva er en god terrengbil.

 

Helgeland kraftlag hadde minst en disse først på 90-tallet, det eneste som stoppet dem var store kampesteiner og ett tilfelle der girkassen falt av.

 

Men da hadde bilen også fått kjørt seg og det grundig.

 

En annen ting var at en selger av Amerikanske 4-hjulstrekkere i Mosjøen, måtte ha hjelp fra en Lada Niva for å trekke løs en Amerikansk 4-hjulstrekker som hadde kjørt seg fast på slette plenen som riktignok var våt og bløt.

Ikke særlig god reklame for bilene de solgte.

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter:

Om du er redd for at di ikke får bilen godkjent i Norge, vil jeg bare si; ta det med ro.

Alle biler godkjent i EU MÅ Biltilsynet (Trangsynet) godkjenne i Norge i.h.h.t. Eu avtaler.... :wink:

Så import fra Sverige skal kunne gå greit, det.

Vet at mange som importerer veteranbiler tar turen innom Sverige for å få dem regget der først. Da er STatens Vegvesen maktesløse....

Link to comment
Share on other sites

Har en kamerat som skal selge en slik. 8000 kr. Eu godkjent osv. har 4 piggkjettinger og vinsj osv. Hehe. Artig sak. Man står iallefall aldri fast.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en jaktbil så kjøp deg heller en VOLVO FELT.. til sitt bruk finnes ikke noe bedre. og reservedeler er lett og få tak på og er billig.. men tar du vare på den så kommer du neppe til og trenge resevedeler. Hilsen en meget fornøyd eier av en 68.volvofelt.

 

 

Hvis jaktterrenget ligger mer enn 15 min unna kjøkkendøra vil en Niva med sine åpenbare svakheter på komfortfronten, og de er store, likevel gå laaaangt uttapå en en Volvo Felt.

Link to comment
Share on other sites

Niva er bare herlig! Har for tiden to...ingen av de med skilt riktignok, men det er ikke så nøye. Kommer seg godt frem på latterlig dårlig føre, selv med relativt kjipe m+s dekk. Har også tatt noen "langturer" med den ene..ble slettes ikke sliten av en 3-3,5 timer bak rattet, noe som var langt over forventet når jeg kjøpte denne typen bil. Eneste som forundrer meg er den lille benintanken..får vel på ca 35liter, og det holder jo ikke langt på en sånn bil. :) Vurderer å enten skaffe en til eller selge hele ramlemikket...da det trengs litt skruing. Skruing får jeg ikke gjort via data, så da blir det stående ugjort. :?

Link to comment
Share on other sites

Greit att disse er solide,liker dem selv jeg, men det jeg har sett så er dem ikke så førdømt gode til og ta seg fram.. men nå hadde jo disse vanlige gatedekk. angående komforten til volvo felt så er litt enig, men har man styring i orden og nye dekk pluss avbalanserte dekk så er det ingen problem og legge ut på langtur. men den er jo ikke noe rask langs motorveien :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en jaktbil så kjøp deg heller en VOLVO FELT.. til sitt bruk finnes ikke noe bedre. og reservedeler er lett og få tak på og er billig.. men tar du vare på den så kommer du neppe til og trenge resevedeler. Hilsen en meget fornøyd eier av en 68.volvofelt.

Jeg har en du kan få kjøpt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Niva'n er god. De selges nye i Sverige for ca. 100 tusen svenske. Tror ikke de har tatt inn 5dørs versjon.

 

Deler er lett tilgjengelig, enten fra Ambra i Drammen, ebay eller f.eks ladaparts.ru som jeg har handlet mye hos.

 

Lykke til. Dersom du kom til å ta inn en ny Niva, er du nødt til å opplyse om det her, for dette er noe jeg har drømt om i mange år!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 7 months later...

http://www.tv2.no/underholdning/broom/k ... 01345.html" target="_blank

 

Bruktforhandler

http://www.mobile.de/" target="_blank

 

Forhandler

http://www.autohaus-a31.eu/" target="_blank

 

Fabrikk

http://gm-avtovaz.ru/en/" target="_blank

 

For de som er mere hardcore med verktøyet parat:

http://en.wikipedia.org/wiki/UAZ-469" target="_blank

 

Selv ville jeg tatt inn 3 veteranbiler fra Tyskland

og mekket selv.

 

Mvh

Jim114

 

Turistfelle:

(Denne er altså laget i Viet-Nam :-)

Link to comment
Share on other sites

Var en på jaktlaget som hadde en slik en gang. Husker ikke årsmodell. Steikgod terrengbil til å være fabrikkstandard, men komfort på vei er vel nærmest å beskrive som forferdelig. Han hadde et jaktterreng som lå en 7-8 mils kjøring unna hjemmet som han frekventerte jevnlig på høsten, men kastet etter en tid inn håndkledet og solgte pga nevnte komfortbrister. Rimelig tørst var den også så vidt jeg husker.

 

Vær oppmerksom på at I Sverige og endel andre EUland så kan det enkeltgodkjennes kjøretøy uten at disse har EUsamsvarserklæring. Brukes gjerne ved import av kjøretøy fra småskalaprodusenter utenfor EU som ikke har kapasitet til å typegodkjenne sine produkter. I Norge er vi gjennom EØS forsåvidt bundet av de samme regler som I EU, men med en forskjell at her er ikke dette mulig. Hvorfor ikke? Våre myndigheter har bare bestemt at det er slik. Unntaket er US produserte biler der det foreligger en spesialavtale som gjør at biler godkjent av DOT kan registreres her I Norge.

 

Det betyr I praksis at om en bil er enkeltgodkjent under feks svensk godkjenningregime så gjelder denne godkjenningen I prinsippet bare I Sverige og ikke I resten av EU/EØS området. Mao om en skal være sikker på å få norske skilt på kjøretøyet så må det foreligge EUtypegodkjenning på det ved import. Så langt jeg har forstått gjelder dette for kjøretøy førstegangsregistrert etter juli 2003.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en fire girs 77-modell Niva med alt av ekstrautstyr: blinklys og vinduspussere :mrgreen: . Fantastisk fremkommelighet, men ikke noe å kjøre langs veien med. I hvertfall ikke på glatt føre! Med superkort akselavstand, bussratt og "muskelservo" var man sjangseløs om man fikk en sleng!

 

Jeg hadde ca ti mil fra der jeg bodde til der jeg jaktet elg og det var en prøvelse å kjøre så langt i Nivaen. Radioen -en staselig Blaupunkt- hadde ikke sjangs til å bli hørt over all støyen. 1, 7 literen slukte bensin, men den ga ikke så mye fart. Null til hundre...? For alt jeg vet jobber den fortsatt med saken :mrgreen: .

 

Det er forøvrig en av de få bilene jeg har solgt med fortjeneste. Jeg kjøpte den for 8.000,- og solgte den for 16.000,-. Telefonen sto ikke stille da jeg la den ut på finn.no!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...