Jump to content

Spørsmål ang. Praktisk hagle


Recommended Posts

Er interesert i å begynne med Praktisk hagle, men har noen spørsmål:

 

1. Er hagle en godkjent gren innen NFPS, og kan man søke om å kjøpe hagle til det nå eller må man fortsatt søke om "jakt hagle"?

Mener det ble skrevet på sluttstykke en gang at NFPS var blitt "tvunget" til å godkjenne det pga. at det var en gren i IPSC, noen som kan bekrefte avkrefte dette?

 

2. Hvordan kommer man rundt 2004/10 runskrivet om "max 5 skudds magasin" for de som ikke har kjøpt hagle før 2004?

Hvis man kan søke om hagle til NFPS så kan kan jo skrive i søknaden at man trenger større magasin kapasitet og få et untakk fra runskrivet. Eller????

 

3. Lik spørsmål 2, med Benelli M2 som eksempel, kolbe med pistol grep er også ikke lov eller??

Dette har vært heftig diskutert tidligere, med flere konklusjoner. Men jeg kunne godt tenke meg å bruke det, hvis det er mulig. (Nei, jeg har ikke prøvd det på hagle.)

 

4. Ammo: Hvis jeg har fåttståt riktig så brukes slug, buckshot og bird shots. (mener jeg leste et sted at stål ikke er lov).

Til birdshot kan man jo kjøpe vismut og andre ting.

Slug er jo også greit, men tips om noen billigere en 10 kr pr. skudd?

Men har ikke lest om noen buckshots ladninger i alternativer til bly, finnes de, evnt hvor?? Hvordan løser dere dette problemet?

Link to comment
Share on other sites

1. Praktisk hagle er en gren innenfor NFPS, så ja-du kan kjøpe våpen med behov "praktisk hagle"

2.+3. Aner ikke, skyter pumpehagle og der er det ikke slike tulleregler:-)

4.Her til lands brukes vanlig stål leirdueammo og slugs. Det skytes på leirduer (som står i en holder), vanlige praktisk skiver og poppere, de to siste med slugs.

 

Praktisk hagle er utrolig artig, så se å kom igang!

Link to comment
Share on other sites

Søk og du skal finne...

 

 

2.+3. "b) Politidirektoratet gir videre i medhold av våpenforskriften § 2-8 generell dispensasjon for halvautomatiske hagler med en løpslengde på minst 55 cm og fast kolbe som kan erverves av personer som fyller vilkårene, både med hensyn til vandel og dokumentert behov. Den generelle dispensasjonen omfatter ikke våpen som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

 

Þ Bare pistolgrep uten skulderstøtte

Þ Folde- eller teleskopstokk

Þ Pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet

Þ Muligheter for magasinkapasitet større enn fem patroner i tillegg til patronen i kammeret

Þ Tillater bruk av avtagbare magasiner"

 

Her må det nok søkes spesielt ja! Eller skyt "standard manuell"!

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt til noen spørsmål:

1. Er det tillatt med magasinforlenger på pumpehagle hvs jeg kjøper en nå?

2. Hva med stokk med pistolgrep? Er det lov på pumpehagle i Norge?

3. Hvilken hagle er å anbefale til praktisk hagle manuell divisjon?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke uttale meg om norske lover og regler, da de har endret seg temmelig mye siden de hadde noen betydning for meg.

 

Når det gjelder hagle er 870 et godt valg. Enkel, grei og billig og med et utrolig utvalg av diverse custom deler.

 

Andre valg er f.eks Mossberg 500, men her kan magasinet bli et problem. Winchester har også et godt utvalg av customdeler for sine pumpehagler, men ikke så mangfoldig som Remington og Mossberg fra det jeg har sett.

 

Det finnes flere meget gode pumpehagler produsert utenfor USA, men jeg ville sjekket tilgangen på deler for å bygge om hagla slik du vil ha den før ei slik hagle ble foretrukket.

 

Det europeiske markedet har jeg ikke mye oversikt over lenger men her borte er det som regel pes å få tak i f.eks. en spesiell choke til en Beretta sammenliknet med f.eks Remington.

Link to comment
Share on other sites

Så konklusjonen er :

Søke om hagle for Praktisk Åpen/ Modifisert og legge med et vedlegg med forklaring på hvorfor man trenger mere en 5 skudd i magasinet. Og be om et spesifikt unntak fra 2004/10 rundskrivet.

 

Det jeg frykter er egentlig at selv om du får det godkjent så får man brev senere om at "dette er en saksbehandlings feil, våpen må leveres inn/ødleegges/endres"

Link to comment
Share on other sites

Da skrur du av magasinforlengeren og leverer denne:-)

 

Helt ærlig tror jeg ikke noen bryr seg, den delen av rundskrivet var skrevet i frykt for et forferdelig farlig våpen, hagle som ligner litt på en AK. Men din skisserte fremgangsmåte er den korrekte.

Link to comment
Share on other sites

Ja, den fryktede Saiga en.

 

Lurer på hvordan den hadde vært til Åpen divisjonen i hagle (er jo ikke lov i de andre).

Ville den vært konkuransje dyktig, med løst magasin og 10 skudds magasiner?

Er det noen som har erfaring med denne, tenker i forholdte Benelli som vel er det mest vanlige alternativet?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
1. Praktisk hagle er en gren innenfor NFPS, så ja-du kan kjøpe våpen med behov "praktisk hagle"

2.+3. Aner ikke, skyter pumpehagle og der er det ikke slike tulleregler:-)

4.Her til lands brukes vanlig stål leirdueammo og slugs. Det skytes på leirduer (som står i en holder), vanlige praktisk skiver og poppere, de to siste med slugs.

 

Praktisk hagle er utrolig artig, så se å kom igang!

 

jeg søkte på "praktisk hagle" jeg fikk beskje at det ikke er en gren innenfor NFPS :x

Link to comment
Share on other sites

1. Praktisk hagle er en gren innenfor NFPS, så ja-du kan kjøpe våpen med behov "praktisk hagle"

2.+3. Aner ikke, skyter pumpehagle og der er det ikke slike tulleregler:-)

4.Her til lands brukes vanlig stål leirdueammo og slugs. Det skytes på leirduer (som står i en holder), vanlige praktisk skiver og poppere, de to siste med slugs.

 

Praktisk hagle er utrolig artig, så se å kom igang!

 

jeg søkte på "praktisk hagle" jeg fikk beskje at det ikke er en gren innenfor NFPS :x

 

Hvor fikk du den beskjeden fra? Politiet, klubb....

Link to comment
Share on other sites

1. Praktisk hagle er en gren innenfor NFPS, så ja-du kan kjøpe våpen med behov "praktisk hagle"

2.+3. Aner ikke, skyter pumpehagle og der er det ikke slike tulleregler:-)

4.Her til lands brukes vanlig stål leirdueammo og slugs. Det skytes på leirduer (som står i en holder), vanlige praktisk skiver og poppere, de to siste med slugs.

 

Praktisk hagle er utrolig artig, så se å kom igang!

 

jeg søkte på "praktisk hagle" jeg fikk beskje at det ikke er en gren innenfor NFPS :x

 

Hvor fikk du den beskjeden fra? Politiet, klubb....

 

jeg fikk beskje fra politiet. fikk først godkjent og så ble den trukket tilbake :twisted: og forandret til jakt.han var klar over at det var en gren i feks usa men Norge var det ikke det..

Link to comment
Share on other sites

jeg søkte på "praktisk hagle" jeg fikk beskje at det ikke er en gren innenfor NFPS :x

 

Da er det bare å henvise til vedtektene til NFPS. Der står det at NFPS driver med det IPSC gjør, samt med sivilpistol i tillegg.

Og at fyren henviser til USA er jo bare tull, det har ikke engang det samme haglereglementet som IPSC

Link to comment
Share on other sites

Er hagle en gren innen NFPS?

 

Under "Om NFPS"

http://www.nfps.no/index.php?doc=nfps

 

Så står det :

Skytedisipliner som NFPS fremmer og administrerer

* Praktisk skyting med pistol/revolver

* Praktisk skyting med rifle

* Sivilpistol

* Steel Challenge

* Se regelverkene for detaljer om skytegrenene.

 

Mens derimot under regleverk:

http://www.nfps.no/index.php?doc=regelverk

 

Regelverk

Nedenfor finner du linker til de offisielle regelheftene fra IPSC:

* Pistol

* Rifle

* Hagle

* Turnering

I tillegg ..........

 

 

Hvilken paragraf i vedtektene er det det str at "NFPS driver med det IPSC gjør"?

http://www.nfps.no/download/NFPS_Vedtekter.pdf

 

Har bar skum lest, men finner ikke det?

Link to comment
Share on other sites

"Hvilken paragraf i vedtektene er det det str at "NFPS driver med det IPSC gjør"?"

Svaret ligger i §7.2.a som medfører at praktisk skyting reguleres av det til en hver tid gjeldende regelverk til IPSC, heri også hvilke våpenklasser det skytes i.

 

Det medfører faktisk at dersom hagle skal fjernes fra NFPS sitt program så må man fjerne praktisk skyting som skytegren i vedtektene... tviler på at det vil være mulig å få de nødvendige 2/3 flertall på forbundstinget for å få det igjennom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...