Jump to content

30-06, lyddemper og kapping


kenneth32

Recommended Posts

Løpet på min 30-06 er 62 cm., og jeg skal ha på en Hausken demper. Langhylsa våpen er vel ikke akkurat ideelle å kappe så mye, men hva mener folket her inne om saken ??

 

Tanken min var å kappe den til samme lengde som jeg kappa 6.5x55'n min ned til....55 cm., for da blir den ikke så ille framtung, samtidig som den ikke blir kjempelang heller 8)

 

Jeg vil så klart miste litt effekt på kapping, men mener dere jeg vil miste såpass mye at det rett og slett ikke er verdt det ? Hovedformålet med rifla er å legge ned elg. Til alt annet har jeg 6.5'n. Jeg har også brukt den på elgjakt, men nå vil jeg ha litt mer power, så lenge sjansen byr seg.

Link to comment
Share on other sites

Det ligger en tråd om dette også hvius du vil ha litt mere info.....

 

Men jeg har en 30.06 som jeg satte på en A-tec TMM4 på....den kappet jeg fra 62 til 54 cm etter eget ønske og samtale med børsisen...

Og jeg ble veldig fornøyd med det....en ting er skytingen og jobben. Men balansen i børsa ble fin også....men det er slik jeg gjorde det. Står flere erfaringer i tråden jeg refererte til først.

 

Tror ikke du mister så enormt med effekt av kappe løpte 7-8cm....noe seff....men det er mer enn nok power igjen til elgen. Effekten du vil oppleve ligger nok mer i mindre rekyl, smellet og kanskje også skytingen. Elgen tror jeg velter overende uansett.....62, 55, 53 cm...osv...

Link to comment
Share on other sites

Mitt 30-06 løp ble i fjor kappet fra 60 cm. til 51 cm. Kronograferte NATO-ammo før kapping til ca. 830 m/s. (Husker ikke helt, skrev det ikke ned, men noe deromkring.) Etter kapping var hastigheten på 770 m/s...

Hjorten stupte på samme måte forrige sessong som alle andre sessonger, og je tror ikke den merket noe forskjell bortsett fra mere smell :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei M98, som jeg skal kappe og sette på demper på i løpet av våren. Nå er det 70 cm løp, og lang som F%#¤#!, så jeg lurer på å kappe den til rundt 50 cm. Ser jo endel nye våpen som har løp på 50 cm, og noen faktisk i 47 cm i samme kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Du har meir enn nok hastighet til å nedlegge storvilt sjølv om du kapper heilt ned til 47 cm. Du mister altså minimalt med hastighet. Problemet her er heller at viss du bruker kjøpeammo, forbrenner ikkje alt kruttet før kula er på vei ut (du utnytter ikkje potensialet til patrona med tanke på kruttmengda). Det er derfor kal 308 er eit meir hendig kaliber å kappe fordi du har meir rasktbrennande krutt enn i 3006 og dermed merker du lite forskjell om du kapper mykje av løpet. Dette veldig enkelt forklart

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Mitt 30-06 løp ble i fjor kappet fra 60 cm. til 51 cm. Kronograferte NATO-ammo før kapping til ca. 830 m/s. (Husker ikke helt, skrev det ikke ned, men noe deromkring.) Etter kapping var hastigheten på 770 m/s...

Hjorten stupte på samme måte forrige sessong som alle andre sessonger, og je tror ikke den merket noe forskjell bortsett fra mere smell :mrgreen:

 

Litt off topic, men Nato ammo er såvidt meg bekjennt 7,62*51

Altså 308w

Eller har du skutt 308 Idiot :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du har meir enn nok hastighet til å nedlegge storvilt sjølv om du kapper heilt ned til 47 cm. Du mister altså minimalt med hastighet. Problemet her er heller at viss du bruker kjøpeammo, forbrenner ikkje alt kruttet før kula er på vei ut (du utnytter ikkje potensialet til patrona med tanke på kruttmengda). Det er derfor kal 308 er eit meir hendig kaliber å kappe fordi du har meir rasktbrennande krutt enn i 3006 og dermed merker du lite forskjell om du kapper mykje av løpet. Dette veldig enkelt forklart

 

Hjortetrekk

 

 

Det høres fint ut dette her gitt :D Kanskje jeg skulle gå enda 2-3 cm. lengre ned.... :idea:

Men som du sier at med ferdigrulla ammo, så rekker jo ikke kruttet å forbrenne totalt, og jeg bruker foreløpig bare ferdigammo. Leker med tanken om å begynne å lade en gang, men jeg har ikke helt kommet dit. Delvis pga. økonomi, delvis pga. absolutt null steder å ha det...med mindre jeg står i en kald kjeller, med kanskje tildels litt for høy luftfuktighet i...som jeg selvfølgelig kan fyre opp, for det står en Jøtul 602 der...men jeg skyter ikke nok til å få prosjektet til å bære seg enda.

 

Hm, trur jeg kjører safe jeg, og legger meg på ca. 54-55 cm. Jeg er litt pingle 8) Man får sjelden klager fra viltet uansett, så lenge skuddet sitter der det skal, og det håper jeg da inderlig at det gjør :wink:

Det jeg var mest redd for er at jeg skulle havne i mellom en ukappa 6.5x55 og 308, for da hadde prosjektet mitt på en måte gått opp i liminga, siden jeg allerede har en 6.5, og ville ha 30-06 power.

 

Takk for alle svar folkens :D8)

Link to comment
Share on other sites

Har 30.06 i 40cm løp og den treffer fortsatt den og kulene har hastighet nok til alt vilt du måtte finne på å skyte med den i norge...Joda litt krummerekulebane men på hold under 200meter er det ikke snakk om mye forskjell.

 

Børsa ble kortere og lettere med demper enn før jeg kappet uten demper og med 61cm løp :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Går 40 cm greitt i 30.06 på rifla di da?. Det er da mange rifler i kaliber som ligner 30.06 i både hylse lengde og kule dim og vekt. Det skulle da være samme problem stilling der og da. Mauser M03 har ei hundefører rifle som har 47 cm løp, å den er jo i 30.06.

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic, men Nato ammo er såvidt meg bekjennt 7,62*51

Altså 308w

Eller har du skutt 308 Idiot :mrgreen:

 

Har aldri skutt 308 idiot. Som nevnt tidligere ble også 7,62x63 produsert for militært bruk, men det blir vel kanskje feil å kalle den NATO :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...