Jump to content

Ammunisjon til Salonggevær.


Holand

Recommended Posts

Har skutt noen skjærer med eley club helspiss, og de flyr ofte 20-30m dessverre. Bruker bare HP-ammo nå. Til trost funker det sikkert bra med helspiss :wink: Er ikke helt sikker på lovverket der, så sjekk det først i såfall.

 

Imponerende presisjon fra den Norma-ammon da! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har brugt RWS sub HP. gode samlinger. lidt mindre hulspids end CCI. Svært at bedømme, men måske lidt mindre virkning i krager end CCI. MEN det virker som om CCI går svært tæt på max-sub i min 452. Overvejer at skifte tilbage til RWS.

Link to comment
Share on other sites

Dagens skyting i 18C, lettskyet, variabel vind 2-6 m/s fra venstre, 100 meter, 5 skudd serier:

CCI std: 24mm, RWS sub HP: 34mm, Lapua standard plus: 48mm, Winchester superX: 43mm, Remington target: 52 mm.

Med CCI som referanse gikk RWS helt likt, Lapua +3 cm, Winchester og Reminton +12 cm. De to siste gikk (hypersonisk) edit: supersonisk.

 

PS: Første skuddet "kastet" ikke, men gikk i innertieren Ø5cm.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eg testa Eley Subsonic Hollow Xtra i går, og eg vart veldig imponert. Skaut 15 skot på 70m og det var eit lite hol med dia på 1,5cm. 8) Så no har eg funne den riktige ammunisjonen til å bruke i jakta.

 

+ at lyden var knapt merkbar, tennstiften slo inn, og det var alt eg høyrte. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg bestilt salong, et steg for en som har vært luftgeværet tro siden han fikk sitt første som 8 åring.

 

Nå har jeg skaffet meg et brukt cz 452 som skal kappes til 45cm (løp) og skal bruke denne til blink, for å ta noen skjærer, ei due eller annet spisende, nå og da. Den skal ha lyddemper på.

 

Om noen med kjennskap til denne modellen kan dele med meg hva som går bra (presisjon), hadde det vært topp.

 

1.Blink

2.Skadedyr

4.Spiselig vilt

 

Både sub-ammo og høyere hastigheter er interessant.

 

På forhånd takk!

 

Mvh Langlo

 

Ps ! Om noen med Cz hadde noen erfaringer, hadde jo det vært topp, men alt er nyttig for meg.

Link to comment
Share on other sites

har kun testet ut overlydskuler da i en gammel slitt brno. er ikke sikker på hvilken modell brno'n men mener brno og cz er nesten de samme riflene :roll:

winchester super x

cci standar

cci hullspiss tror jeg den 3 het.

winchesteren gjør som regel jobben sin fra 30-70 m

cci gjør jobben fint ut mot en 50 m men foretrekker 0-30 m

cci hullspiss gjør jobben fra 0-70 m

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en BRNO Mod2 med ATEC demper, og den går ok med CCI standard. Den går under lyd hos meg ihvertfall. Har skutt mye både med CCI Standard og CCI Subsonic, og begge disse er så og si lydløse. Standard(har iflg pakkene) en hatighet på 1070 FPS og Subsonic på 1050 FPS(fot pr sekund). Eneste forskjellen er standard vanlig blykule og subsonic har hullspiss. Den beste jeg har prøvd så lang i mi BRNO er Laupa hullspiss. Den er og subsonic. Den vant også en test i bladet Jakt. Mi rifle liker ikke de aller raskeste, ala Reminton Thunderbolt er min erfaring.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I min rifle går CCI standard klart best, og den går subsonisk.

Av ammo med "sub" i navnet, går RWS subsonic HP og Eley Subsonic Hollow Xtra selvsagt subsonisk og med en presisjon på under 20 mm på 50 meter (5 skudd).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Var der (jakt &friluft) jeg kjøpte salongen min og da fikk jeg med noen pakker RWS subsonic HP og de går bra i rifla. På jaktpartner hadde dem bare winchester subsonic,er bra med tanke på presisjon,men har store problemer med å kamre dem,spesielt den siste patronen i magasinet er håpløs...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
har store problemer med å kamre dem,spesielt den siste patronen i magasinet er håpløs...

 

Kan hende det er på tide med et nytt magasin? Jeg kjøpte et nytt og da kamra siste patronen også.

Hvis du er gjerrig kan du forsåvidt forsøke å presse magasinbunnen opp idet du tar ladegrep :lol:

 

Ringte jakt og friluft for å få tilsendt ett nyt magasin,det dukket opp i går,så nå er alt i skjønneste orden :D

Link to comment
Share on other sites

Er hjemme om dagen, og fant da plutselig en eske med 500 CCI Green Tag Competition. Hvordan er denne ammunisjonen? Helt grei?

 

Lenge siden jeg har vært borti CCI Green Tag.

I hvertfall tidligere ble dette regnet som svært god ammo, dyr var den også. Beregnet på konkurranse.

 

Ja men da var det jo et godt funn :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Etter 20 år med skyting og jakt med salong har det skilt seg ut noe favorittammunisjon som jeg synes er verdt å nevne.

 

For maksimal presisjon, på moderate hold- til både jakt og blinkskyting, er min favoritt "ELEY subsonic HP". For jakt der avstandene gjerne blir noe lengre- eller variable (behov for større hastighet og flatere kulebane) har "Winchester Laser HP" alltid vært det jeg har foretrukket.

Men, når jeg igjen har ei rifle som går godt med "CCI Stinger", blir det standardammunisjonen for meg. Vet det er mange som ikke liker den, og jeg har også hatt rifler som har kastet Stingere i hytt og pine, og gått meget bra med mer moderat ammunisjon. Men, når du har ei rifle som samler godt med Stinger mener jeg du er godt rustet for allsidig jakt med salong.

Link to comment
Share on other sites

Har gjennom årene erfart at våpen "østfra" kan gå godt med den gamle, litt tyngre ogivalformen på kulene til .22 (Yngre skyttere har vel neppe sett denne). Slik som tidligere Lapua ammo og gammel S&B ammo.

 

Lurer på om ikke Lapua hadde (har?) en patron med denne formen ganske nylig. Den hadde rød etikett, og var såvidt jeg husker tiltenkt skiskyting. En litt kraftigere patron enn den vanlige matchammoen derifra.

 

Jeg har noen esker av denne ammoen (fra 80-tallet), og den har gått bra i det meste.

Verdt å forsøke hvis du får tak i patroner med den kuleformen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...