Jump to content

Ammunisjon til Salonggevær.


Holand

Recommended Posts

Hei jeg er en som skyter ganske mye med salonggevær,bruker en CZ 452 American 2E ZKM og hører at det er et godt gevær. Men sliter litt med å finne den rette salongpatronen. Bruker CCI Standar Velocity, og den fungerte godt på rypene i vinter :lol: men finnes det en patron som har kjappere utgangshastighet, og like presis? eller skal jeg holde meg til CCI Standar Velocity ? :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Mener du seriøst at du har noe presisjon med Stinger? I så fall så er jeg interessert i å høre hva slags våpen du har.

Har aldri klart å fått noe presisjon ut av disse, og heller ikke hørt om noen som har fått det.

 

om du veldig gjerne vill ha presis 22lr og skyte med stinger kan du få kjøpe mi :D

jeg mener vertfal at den er presis i forhold til andre salonger jeg har prøvd med stinger :)

rifla er ei kasnar og samler, 5 (stinger) i snusboksen på 90 meter..

Link to comment
Share on other sites

Tror vi er på litt forskjellige planeter her.

 

5 (stinger) i snusboksen på 90 meter..
Disse gikk meget bra med stinger. Under 50mm(5 skudd) på 75 meter.

Tipper du sliter med å finne ammo som går dårligere enn 50mm @ 75m i god rifle, selv om Fiocchi Maxac kommer nære i min...

Dog, Stinger - min gamle CZ511 samlet Stinger omtrent på en ølkasse :roll: Med god ammo f.eks. CCI MiniMag samlet den fint under 50mm @ 100m

 

"meget bra" er 50mm på 200m :wink:

 

Ammo som ikke klarer 20-25mm @ 50m er i mine øyne ubrukelig til alt annet å la ungene skyte den opp

 

K

Link to comment
Share on other sites

Stinger er vel omtrent det værste eg har putta i mi rifle iallefall. Kjøpte ein del av den ammo`en tidlig i min karriere som .22 Lr skytter, men etter å ha klart å bomme på ein snusboks på 100 metern på omtrent 4 av 5 skudd, så droppa eg dette. Eg brukte fortsatt ammoen på kråker under 50 meter, då var eg nesten sikker på å treffe den, men alt over 50 meter, rekner eg som i grunn bortkasta med Stingeren..

 

Men eg trur at den har blitt betre i seinere år, for eg prøvde ei pakke her for ca 2-3 år sidan, men etter å ha skutt ein del med gode Laupa og Eley skudd, var den fortsatt uaktuell, men den samla betre enn den gjorde for 15-20 år sidan iallefall..

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde skytedag på mandag, hadde endel forskjellig .22 ammo, og gikk på med minst 3 x 5 skudd av hver, ca 50 meter.

stinger og cci standard var like dårlige, med disse så kan jeg faktisk komme til å bomme på kråka på 50 meter...

ellers mye annet som ikke vil finne veien til salongen igjen, men det som gledet meg var at 5 esker samlet seg til ett større hull.

husker ikke ordrette navn, men eley, lapua og en rød boks med dfs på, winchester superx subsonic og cci velocitor var merkene som kan brukes på kråka. dette gjelder 452 varminten min, men er vel ikke tilfeldig at stort sett de samme merkene går igjen som suksess hos nesten alle.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ei brno rifle og i den går faktisk stinger veldig bra. ihvertfall ikke ner en 20 mm spredning på 50 meter . har kun brukt den i mitt eget våpen så jeg trodde den var bra jeg. men ser det er noen som mener de bommer på ei kråke på 50 meter. den skal tørre å sikte i hodet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja, den finnes i hullspiss ja!. Den kalles CCI sub sonic. Jeg har brukt begge, men testet i den strenge kulden i vinter, så ble dårlig resultat. Skal prøve igjen nå når det er varmere i været. Den CCI standard, eller som den står på esken CCI STANDARD VELOCITY, og er vel sub sonic den og. Sub sonic`n har en hastighet på 1065 fps og Standarden 1070 fps(feet pr sekond).

Link to comment
Share on other sites

Finnes CCI Standard i hollow point-utgave? Hvis ikke er den jo strengt tatt ikke noe alternativ, da den er ulovlig å bruke til jakt.

?? Ikke lovlig til jakt? Såvidt meg bekjent så er det kun krav om hullspiss på ammunisjon som er markedsført som sub-sonic.

Om du mener jeg tar feil, så er jeg åpen for å få rettet opp i min vranglære :)

Link to comment
Share on other sites

Tråd om .22LR til jakt:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=30251&p=337803&hilit=opp+til+hares+st%C3%B8rrelse

 

 

Sitat fra tråden/loven:

 

"Bruk av rifle til småviltjakt

§ 4.4. Salongrifle (salonggevær) cal. 22 LR kan bare brukes til jakt på vilt arter opp til en hares størrelse, men ikke til hare. For jakt med rifle på ravn, svartbak, gråmåke, ender, ryper, fasan, villmink og mår må det minst brukes ammunisjon av type "Long rifle" med hullspiss. "

 

Tja, var vel ikke helt vranglært. Man kan jo tolke loven til at kråker kan jaktes uten hulspiss. Men det meste annet må man ha hullspiss på. :D

 

 

Hei jeg er en som skyter ganske mye med salonggevær,bruker en CZ 452 American 2E ZKM og hører at det er et godt gevær. Men sliter litt med å finne den rette salongpatronen. Bruker CCI Standar Velocity, og den fungerte godt på rypene i vinter :lol:

 

Dette er med andre ord ikke helt heldig dersom CCI Standard ikke kommer som hullspiss. (Min utheving)

Link to comment
Share on other sites

Er faktisk ikke krav om hullspiss til noen av viltartene det er lov å jakte med 22LR lenger. Ble gjort om ved siste lovendring. Så hvis man føler at rypene detter fint med CCI-standard, er det ingenting ulovlig med å bruke det. Har skutt hauger med ringduer med CCI-standard, med godt resultat. Rypa er ikke veldig mye større enn ei ringdue...

Link to comment
Share on other sites

Ser at Eley Target er gått ut av produksjon. Denne patronen gikk styggodt i min CZ 452 American. Hvorfor ble denne patronen tatt ut av produksjonen? Hvilken Eley type skal erstatte Targeten og går noenlunde likt med den? Bruker min rifle til kunn pappblink og morroskyting.

Link to comment
Share on other sites

Ang hullspiss, var det ikke en kar her på kammeret som har laget en slik "dings" for å presse 22LR patronen så den får en fordypning i spissen?

Mente det var et verktøy som ble solgt på sluttstykket?

Disse finnes vel rundtomkring, og kan sikkert "kopieres" dersom man vil skyte med hullspiss.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Eley Target er gått ut av produksjon. Denne patronen gikk styggodt i min CZ 452 American. Hvorfor ble denne patronen tatt ut av produksjonen? Hvilken Eley type skal erstatte Targeten og går noenlunde likt med den? Bruker min rifle til kunn pappblink og morroskyting.

 

Eley Target og Standard ble hetende Sport etter at de la om merkinga for ikke alt for lenge siden (par år?)

http://www.eley.co.uk/ammunition/products/sport.aspx

Link to comment
Share on other sites

Lurar på to ting, kan godt hende det er dumme spørsmål men..

 

Kvar er det mogleg å få tak i billeg CCI Standard Velocity? Har funne på Wingevåpen, men syntes det var litt dyrt..

 

Og er det med salong som med alle andre kaliber at om ein fyrst skyt med vanlig 22lr kule, og deretter holspiss, vil treffpunktet forandre seg? :)

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra tråden/loven:

 

"Bruk av rifle til småviltjakt

§ 4.4. Salongrifle (salonggevær) cal. 22 LR kan bare brukes til jakt på vilt arter opp til en hares størrelse, men ikke til hare. For jakt med rifle på ravn, svartbak, gråmåke, ender, ryper, fasan, villmink og mår må det minst brukes ammunisjon av type "Long rifle" med hullspiss. "

Kor du finner det sitatet i dagens lover o regler? jeg kan ikke lese noe om det her: http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?do ... e*map005
Link to comment
Share on other sites

Den gamle §4.4 er forlengst utgått og erstattet av ny foreskrift. Det er mange som fortsatt ikke har fått med seg dette, og strengt tatt er det ikke så rart. Da foreskriften har blitt lettet på og ikke skjerpet, gjør man ikke noe galt i å bruke hulspiss amo i 22lr. I dag er det opp til jegeren å benytte amo som fungerer tilfredstillende, og som gir en vilt i den tilstand man ønsker. Så fremt man ikke påfører viltet unødig lidelse.

 

I dag ser foreskriften slik ut:

Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

Som man ser er hele avsnittet om amo fjernet fra foreskriften.

 

 

Og her er hele kapittel 5 uten siste avsnitt om hagle amo.:

Kapittel 5. Våpen og ammunisjon 0 Overskriften endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

§ 15. Våpen under jakt og felling

 

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe eller felling av bjørn og ulv er det kun tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i særskilt bukkejaktperiode.

 

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

 

Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

 

Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

 

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

§ 16. Krav til rifleammunisjon

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

 

a) for ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2.700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

b) for ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

 

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

Link to comment
Share on other sites

Synes Fiocchi samler bra, men denne patronen etterlater veldig mye uforbrent krutt :? en dag hørte jeg det tok fyr inni i løpet etter at jeg skjøt, lang flamme som sto ut av løpet etterpå, hender at løpet er omtrent helt tett av driten...blir en del pussing av slikt. Kjøpte 1000skudd av dette merket..har prøvd ammo fra begge eskene og begge gir samme resultat.

 

Noen andre som har merket dette?

Link to comment
Share on other sites

Synes Fiocchi samler bra, men denne patronen etterlater veldig mye uforbrent krutt

Niks, jeg har ingen problemer med dette

 

Er det nokon som har meiningar om Remington Thunderbolt i forhold til CCI Standard Velocity

Jeg tror du må prøve selv, både Thunderbolt og CCI std. var "grei" ammo i min gamle CZ511, Thunderbolt er vel dyrere?

 

K

Link to comment
Share on other sites

RWS Hi speed samler 25mm @100m i min 452STD, har ikke testet RWS sub på 100m enda, men den samlet like bra som hi-speeden på 50m hvertfall, ca 20mm. begge er HP

Eley club går også veldig bra med ca like samlinger som RWSen

Stinger gikk elendig med 20cm @50m!!

Det samme gjorde remington yellow jacket..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...