Jump to content

Basset og drilling


Griffen

Recommended Posts

I går ble valget tatt :D Det blir en ny dame i hus som lyder navnet Krieghoff Trumph fra 1964. Kaliberet er 12/7x65r og damen har løp i Böhler antinit rustfritt stål og hakemontert Zeiss diavari 1,5-6x36. Treverket på damen trenger en liten overhaling, men det skal hun nok få noen sene kveldstimer utover sommeren :D

Ventetiden blir laaaaang fremt til en forhåpentligvis perfekt jakthøst med basset og dama

 

614497.jpeg

614499.jpeg

614501.jpeg

 

Edit:

Legger ved et bilde av Petit'en (losmaskinen) med byttet og en drilling også

614710.jpeg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker Raudnakke og Griffon.

Har ikke ladet selv, men har i denne anledningen tenkt til å kaste meg ut i den verdenen også. Går til innkjøp av utstyr asap.

B&D kombinasjonen har vel du i hus også Griffon? Gleder meg sinnsykt til å prøvekjøre. :D

Link to comment
Share on other sites

Artig tråd :D

 

Har sjøl Basset Fauve og Krieghoff drilling. Sist høst var kun ein prøveperiode for dei begge, så satser på full uttelling neste haust. Drillingen er i kal. 20/76 og 7x57R med ein hakemontert S&B 1-4x20.

 

Slenger med litt bilder...

 

DSC00000215.JPG

 

DSC00000436.JPG

 

DSC004744.JPG

 

1drilling.jpg

Link to comment
Share on other sites

Øyh, vakker kombinasjon, grattis! Regner med dette blir navnet på en eksklusiv klubb etterhvert?? :lol: Når jeg får mulighet til det skal jeg jaggu melde meg på i såfall! :D

 

(PS: Har jo nicket Vendeen i et annet forum, må bruke det da for å harmonere med dere andre gutter! :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Har vært å klådd litt på de sauer-ene, står på samme sted jeg handlet. Fiiiine børser :wink:

Men denne er enda finere, det er virkelig et smykke som er nærmest ubrukt: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... reaId=1970

10_1415633905.jpg

Grunn til at jeg ikke valgte denne er kun at jeg er konservativ kaliber 12 tillhenger :roll:

 

Edit: Rettet en betydelig skriveleif :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her prater vi!!!!!!!

 

Det kommer en ny film om dette emne til villmarksmessa på Lillestrøm. Den heter: Rådyr og rådyrjakt nr 5. Basset, Drilling og svada.

 

Drillingen min er forresten en Sauer og sohn 32s fra 1971. 16-16/7x65r. Har to kikkerter og en docter rødpunkt til den. Gamle børser bommer mest, hehe.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

På tide å børste støv av denne tråden :D

Hvordan står det til med Basset & drilling folket?

Her er Krieghoff-en prøveskutt med ny ammo,oljet, nypusset og klar for mange spennede dager i skogen med meg og Casper'n. Casper er godt i gang med fine treningsøkter, han har allerede hatt flere fine rådyr og reveloser.

Link to comment
Share on other sites

Ny Heym-drilling på veg i posten og Fauven slår lengre ut for kvar tur. Han er 17 mnd nå.

 

Hadde to turar her om dagen som han var vek 30 min. Hadde også los på beitefot etter fugl :oops: Støyta litt på ein ikkje altfor gammel rådyrfot.

 

Gleder meg til både Heym og Fauve er så nogenlunde på plass :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har bestilt ny drilling .Den nye dama heter krieghoff trumpf og er bestilt med to sett løp.

Hagle drilling cal 20-76 /20-76 /7.57R med frittliggende rifle løp.Rifle drilling løpssett i cal 8.57IRS -8.57IRS /20-76.Gravyre av bilder jeg selv har tatt på høyre og venstre side.

Under låskassen skal det graveres etter et bilde jeg har lånt og nemlig av en Basset Fauve.

 

Gleder meg vanvittig til å holde i den nye dama :oops:

 

Min unge Fauve har stor fremgang i skogen om dagen . .Fantastiske hunder :lol:

Link to comment
Share on other sites

Den nye dama heter krieghoff trumpf og er bestilt med to sett løp.

Hagle drilling cal 20-76 /20-76 /7.57R med frittliggende rifle løp.Rifle drilling løpssett i cal 8.57IRS -8.57IRS /20-76.Gravyre av bilder jeg selv har tatt på høyre og venstre side.

Under låskassen skal det graveres etter et bilde jeg har lånt og nemlig av en Basset Fauve.

 

Gratulerer! Den der gleder jeg meg virkelig til å se bilder av!

 

Edit - Noen spesiell årsak til at du valgte forskjellige riflekaliber i "hagleløpet", og "rifleløpet"?

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt ny drilling .Den nye dama heter krieghoff trumpf og er bestilt med to sett løp.

Hagle drilling cal 20-76 /20-76 /7.57R med frittliggende rifle løp.Rifle drilling løpssett i cal 8.57IRS -8.57IRS /20-76.Gravyre

Gratulerer med ny drilling!

 

Det var bare en ting jeg lurte på, hvorfor valgte du ikke det samme riflekaliberet i hagledrilling-pipesettet, som i dobbeltrifledrilling-pipesettet.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til valget av kaliber er forskjellig -

Siden jeg har bestilt et våpen som skal brukes til all jakt så tenker jeg at hagledrilling blir med på

småvilt jakt ink rådyr.På Storvilt elg,hjort,gris,bjørn vil jeg ha en tyngre kule.Som hundefører våpen er det også en fordel med tyngre kule.

 

Har ikke mye erfaring med 8.57 IRS selv, men har lest og pratet med flere som har

kaliberet og er storfornøyd.

 

Etter min mening blir våpenet mer anvennelig til all type jakt.

 

Skal legge ut bilde når dama er i hus. Ca rundt jule tider.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

AAAARRRRRGGGHHHHHHH. Mildt sagt skikkelig forbanna på meg sjøl nå. Var en som spurte om å få se på den Krieghoffen på rådyrjakta i dag, javisst sier jeg. Gutten fikla med "dama" mi og mumlet for seg selv, så skyver'n opp oppspenner'n mens børsa er knekt for så å smelle'n igjen. Selvfølgelig knakk staget som løfter baksiktet, og sikringen sitter dønn fast. ¤%#¤%*£¤¤

 

Blei flere fine loser på Casper i helga da, men intet skutt for han.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

På tide med noe nytt her. Var en tur ute i dag og fikk endelig full klaff med min egen basset og drillingen :D

783037.jpeg

Casper dro videre med et annet dyr som var i samme los og misset derfor fotosesjonen. Turet rundt meg i 1 time og 25 minutter før det ble mørkt og jeg tok han av losen. Kjempedag :D

Link to comment
Share on other sites

Drever og drilling er også en svært god kombinasjon

 

23623_365119631834_529276834_4185496_3315071_n.jpg

23623_365119611834_529276834_4185495_115271_n.jpg

 

Du holder noe i hånden som teknisk museum gjerne vil ha: CONTACT har jeg lest i historiebøkene at det vistnok heter. Den er det nok stor samlerverdi på, hehe.

 

Det er ikke samme klangen over Drever og drilling nei, men det fungerer jo til hverdags.

 

Jeg har sagt det før, i gamle dager var det Drever, Kombi og jakthorn.Nå er det Basset, Drilling og Garmin. Tiden går videre og sånn er det bare. :lol::lol::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

jeg har et spørsmål til dere drillingeiere. Jeg har ikke veldig mye kunnskap rundt kalibre, på riflefronten er jeg helt grei, men på haglefronten sliter jeg med å se fordelen med å ha kaliber 20 og spesielt kaliber 16 i hagleløpene på en drilling!

Kaliber 20 er greit nok, der er det jo NOE ammunisjon tilgjengelig, men kaliber 16 begriper jeg ikke. Jeg ser spesielt litt eldre gebruder merkel, krieghoff, sauer&sohn osv at hagleløpene oftest er i kaliber 16. Var kaliber 16 et mer anvendelig haglekaliber før i tiden?

hva er fordelen med disse kalibrene kontra 12/70 og 12/76?

 

for meg vil en optimal kombi eller drilling ha kaliberet 12/76 - 12/76 og 7 x 57 R eller 6,5 x 57R, men det er min smak.

Er ikke så sær i kalbervalgene mine ; )

Link to comment
Share on other sites

Kaliber 16 var det mest vanlige for noen år tilbake og de fleste så vel på det som det mest optimale i en driling mht vekt og ytelse. Det er en del hagleammunisjon i kaliber 16 å få tak i, men utvalget er foreløpig desverre begrenset, spesielt er der dårlig utvalg til større vilt som rådyr.

Fordelen med kaliber 20 blir sagt er vekt på våpenet, personlig mener jeg det er et kaliber som er for dårlig til rådyrjakt (selv om mange mener det motsatte), det er jo diskutert opp og ned i mange andre tråder her på Kammeret.

 

Jeg var heldig og fant en eldre Krieghoff Trupmf i 12/7x65r, helt optimal til mitt bruk. Bonus er det også at den ikke er tyngre enn de fleste nye drillinger med kaliber 20 hagleløp, veier kun 3,1 kg. Med litt tålmodighet så bør du kunne finne noe som passer deg også, vil du importere er http://www.egun.de stedet å lete. Ellers er det flere norske importører som skaffer på bestilling.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...