Jump to content

Minnebrikker til digitalkamera


bingo

Recommended Posts

Hei

Har nettopp kjøpt en cannon powershot g9 som jeg vil kjøpe en minnebrikke ekstra til. Har sett minnebrikker på nettet på opptil 8gb men det står ikke anngitt hvilken type kamera disse går til. Vil det si at minnebrikkene passer til alle kameraer? På 8 gb skulle det vel være plass til både bilder og filmopptak i godt monn?

 

mvh Bingo

Link to comment
Share on other sites

Har sett minnebrikker på nettet på opptil 8gb men det står ikke anngitt hvilken type kamera disse går til. Vil det si at minnebrikkene passer til alle kameraer? På 8 gb skulle det vel være plass til både bilder og filmopptak i godt monn?

 

 

Nå får du SD kort på 16 og 32GB også..

Men som mildot sier, 2 stk på 4GB er kanskje lurere ennn ett på 8GB.. :wink:

 

Et lite tips fra meg, ikke kjøp "billig" kortene. Har en del blanda erfaring med dem. Kjøp f.eks SanDisc, disse tåler litt juling. Det er kjedelig å miste bilder pga. kvaliteten på minnekortet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et slikt kamera og det er jo et fotoapparat som kan ta filmsnutter. Min erfaring er at 4GB holder lenge til vanlig bruk. Da kan du ta et par hundre bilder med vanlig oppløsning og noen filmsnutter. Jeg bruker ikke full oppløsning så lenge jeg ikke har planer om å gjøre bildene store for filene blir uhåndterlige, men hvis du vil kjøre maks oppløsning vil plassen bli mer begrenset.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ikke full oppløsning så lenge jeg ikke har planer om å gjøre bildene store for filene blir uhåndterlige

Minnekort og harddisker generelt har blitt veldig billig, tenk deg den dagen blinkskuddet sitter :D , du kommer til å gråte blod :cry:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Eg hadde ALDRI fotografert med noko anna enn maksimal oppløysing, det vil alltid løne seg. Som sagt tidlegare, kjøp eit stort sandisk-kort (eg kjøpte mitt 12GB frå B&H i USA for ein semi-billig penge). Ein 250GB harddisk kostar no godt under tusenlappen, og med mindre du tek mange hundre bilder om dagen som meg, vil du ikkje fylle den opp på lenge.

Link to comment
Share on other sites

Du bør kjøpe deg aller helst 2 stk minnekort, og då trur eg at eg ville ha kjøpt 2 x 4Gb i dag.

 

Og som andre seier her, ta for all del bilder i høgste oppløysning. Har du 2 kort, så skifter du, dersom du har fylt opp kortet. Blinkskuddet er kjedelig å miste på lav oppløysning, og det eine av 1000 bilder, som virkelig er bra, er utrulig surt å miste...

 

Du har fått deg et knallbra kamera. Utnytt det !! :D

Link to comment
Share on other sites

Som andre allerede har nevnt, bruk ordentlige minnebrikker. De koster ikke all verden idag uansett.

Her er et tips Sandisk Extreme III 4GB

 

Henger meg på her! Har 3 digitalkameraer som er matet med; Sandisk Extreme III - 1 GB, Sandisk Extreme III - 2 GB og Sandisk Extreme IV - 4 GB. Dette er kjempegode kort som har hastigheten man trenger og også tåler bruk i kalde omgivelser.

 

Siden minne er så billig nå om dagene er det jo bare å koste på seg rollsen innenfor kortverdenen. :wink:

 

Husk at om du sparer en hundrelapp på å kjøpe et billigkort med lav overføringshastighet kan det ende med at kameraet får problemer med rask bildetaking ol. på grunn av at kortet ikke klarer å ta unna all infoen det får.

 

Sandisk er et sikkert kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...