Jump to content

Fremtidens kombi?


358 Win

Recommended Posts

En kar jeg snakket med, som i sin tid jobbet ved Kongsberg Våpenfabrikk (den gang de også laget håndvåpen) fortalte om en prototype han hadde vært med å utvikle. Dette var visstnok en pumpe-kombi. Jeg må spørre litt mer om dette hvis jeg treffer ham igjen.

Link to comment
Share on other sites

Dette var visstnok en pumpe-kombi.
Denne har vel vore omtala før her. Har vel og vore testa i eit eller anna jaktblad med lunkent resultat. Den vart vel litt stor, tung og klumpete, og presisjonen var rævva :wink:

Men den såg arti ut då!

 

Det var noe helt annet som var testa, noe som lignet et militært våpen av svart plast og stål.

Link to comment
Share on other sites

En kar jeg snakket med, som i sin tid jobbet ved Kongsberg Våpenfabrikk (den gang de også laget håndvåpen) fortalte om en prototype han hadde vært med å utvikle. Dette var visstnok en pumpe-kombi. Jeg må spørre litt mer om dette hvis jeg treffer ham igjen.

 

Dette var et våpen som ble kalt Norse kombi etter som jeg husker. 2 skudd i rifle og 2 i hagle. Ble ikke produsert mange av de. Har et Norsk jaktblad som eksisterte et par år på åttitallet der denne er testet.

Link to comment
Share on other sites

Var nok min Crossfire kombi; 5 hagleskudd i rørmagasin(plombert til 1 under jakt), og .223 5 skudd (5-10-15-20-50 skudds ar-15 magasin om du vil...) nå ombygd til 6mm-223 i shilen SM løp.

 

Børsa funker(etter modifisering), men den er totalt uten sjel. Var i bruk som revebørse, men når jeg ladet med TSS hagl forsvant mye av bruken for rifleløpet til sporjakt, og en Franchi Fast pro ble lettere å bære milevis.

 

Denne nye ser ut som ei børse, og den store forskjellen er at du får den i storviltkalibre, så joda, en interessant kreasjon.

Ser også ut som den har to avtrekkere, og hvis den skal være interesant så kommer det an på presisjonen på rifleløpet. Siden den er tysk så tipper jeg at den er god nok.

 

Men prisen :?:

 

Et annet "ulimate kombi våpen" og som i tillegg SER bra ut er Heym sin kal 20 hagledrilling. Denne kan du ha 3 innstikkpiper fra Keller & Simman i hvilke kalibre som helst(og der er presisjonen superb!). Altså kan du ha alt fra 3 løps hagle til 3 løps rifle.Kombinasjonsmulighetene er uendelige. Du kan ha 100 innstikkpiper til den i alle tenkelige kalibre om du vil

Link to comment
Share on other sites

det var ett artig våpen, er det noen som vet ca hva den vil koste? blir nok ikke billig

 

Ca 50 000.- sa Are på Jakt&Friluft.

 

Men du kunne visstnok trickse å mixe med så mange løp du ville innenfor de kaliber som var listet, både oppe og nede. Hagle/rifle m magasin, rifle/rifle m. magasin.

 

Dobbeltrifle med magasin og 2 avtrekkere.

 

Representant fra fabrikken var å demonstrerte på Villmarksmessa på standen.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Tror nok ikke den børsa blir noen suksess. Selv kunne jeg aldri tenkt meg en sånn...rallemikk! Og alternativ til en rifledrilling :?: Tror dere er gærne jeg :lol: En rifle drilling er jo klasse, basert på gamle håndverkstradisjoner. Noe helt annet en den 'klumpen' der a gitt!

En annen ting, hvor mange Krieghoff Semprio'r er blitt solgt, en annen kreativ oppfinnelse :(

Link to comment
Share on other sites

En kar jeg snakket med, som i sin tid jobbet ved Kongsberg Våpenfabrikk (den gang de også laget håndvåpen) fortalte om en prototype han hadde vært med å utvikle. Dette var visstnok en pumpe-kombi. Jeg må spørre litt mer om dette hvis jeg treffer ham igjen.

Denne børsa ble konstruert av Viggo Landaas. Muligens er den litt kantete, men hva skulle den ellers være med de funksjoner den har? Jeg vet lite om hvordan dette gikk etterhvert, og heller ikke hvordan børsa fungerte i bruk.

Mannen er meget dyktig, her er link til patentet for børsa:

http://www.freepatentsonline.com/4679486.html

 

Link til patentsøknaden med tegninger finnes på denne siden, men for enkelhets skyld legger jeg den her også:

http://www.freepatentsonline.com/4679486.pdf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...