Jump to content

Broderns samling (patroner)


ko-stens

Recommended Posts

Har lånt hjem broderns patronsamling. Ikke så store samlingen, men er jo en og annen artig sak her. Han hadde en gang kontroll på hva han har, men mistet interessen for noen år siden. De lå samlet løst i et par bokser. Derfor tenkte jeg at jeg kunne jo finne ut hva som er hva. Ikke lett! Jeg kan få kjøpt hele samlingen, men en må vel søke om tillatelse til det, også har jeg vel annet å bruke pengene på for tiden, så får drøye litt. Men er jo morsomt å pusle litt da!

 

019.jpg

 

018.jpg

 

Et par morsomme på det nederste bildet:

.22, .38. og 44. hagleammunisjon. Rett over de to siste er den minste patronen jeg noensinne har sett. Undres på hva det er egentlig. Den til høyre er vel det en kaller eikenøtt, og den bittelille er jo betraktelig mindre! Total lengde er ca 9 mm og dimensjon ca 5,5 mm (kula er 4 mm). Bildet viser faktisk så og si full størrelse på den.

 

Artig kuriositet den 30-06'en midt på og. Det er en plastpatron fra filmen D-Day fra 60-tallet (uskutt).

 

Litt irriterende, for øvrig, at bildene blir for store. Får ikke med alt. Dette har ikke skjedd på andre forum jeg har vært på før.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...