Jump to content

Test av Hausken Whisper 70mm


Berglid

Recommended Posts

Fikk lånt en Hausken Whisper lyddemper i dag. Dette er den nye lyddemperen til Hausken som demper enda bedre enn dei vanlige.

normal_rifla.jpg

 

normal_forfra.jpg

 

Fikk denne i 30 cal og har testa den på 223 rifla og 300 win mag rifla. Første intrykket av denne er att den er kjempe stor. Dette er ein dempar for bøjegarane og revejegerane. Solid konstruksjon som alltid fra Hausken.

 

Til venstre ser du standard Hausken titan demper, 50mm og den nye 70mm Whisper til høgre.

normal_standard_vs_stor.jpg

 

Testa 3 skudd med 223 rifla fra reveglugga. Demperen fjerna omtrent all rekyl og lyd. Høyrte klikket fra tennstempelet. Men på grunn av att dette var innenfra hus med fjøs utanfor og tett oppmot skogen fikk ikkje lydem spredd seg så den høyrtes høg ut.

 

Tok med meg 300win mag rifla og tusla opp på bøen, hadde ein blink ståande ute fra før av, la meg rett ned isnøen og fyrte av 5 skudd. Trudde eg hadde ein flygar, men då eg kom fram og sjekka såg eg att eg fikk ei ganske pen 5skudds samling.

 

No var det rundt 10 plussgrader ute og det regna, når rifla blei skutt inn var det ca 15 minus grader. Skaut kun desse 5 skudda så kaldskuddet er med i denne samlinga. Dette er beste 5skudds samlinga eg har skutt med rifla inkludert kaldskuddet. (Obs bildet vart vist oppned, samlinga satt på høgresida)

normal_5skudd_300.jpg

 

Ladninga var 74 grain N-160 bak ei 168 grains Sierra Match King kule. (Over makslading i følge ladeboken)

 

Demparen dempa ganske bra, men er vanskelig for meg som skytter og høyre forskjell. Kan ikkje sei noko om forskjellen før eg har stått ved siden av og høyrt forskjellen. Til vanlig skyter eg med ein Hausken Titan demper i standard lengde. Denne demperen fjerner så godt som all rekyl fra rifla.

 

 

Dette er uten tvil den ultimate demperen til revejakt og bøjakt. :mrgreen:

 

EDIT: Gleimte og sei att eg har medium høgde på ringane. Og eg kan uten problem bruke alt fra 5 til 25 ganger forstørrelse utan att eg ser skuggen fra demperen i siktet. Men med nightforce siktet som går ned til 3,5 x forstørrelse ser eg skyggen når eg tar på mindre enn 5 x forstørrelse

Link to comment
Share on other sites

Har ventet ein stund på denne demperen ,fikk den montert for noen dager siden ,den eg har bygger 36cm bakåver,total lengde er 50cm, den er for 6,5 .Den demper meir enn det eg forventet, :D Det er ikke ein demper for dei lange turene ,men super til glugg jakt ,har skutt tre kråker i dag hold ca 150m ingen skjønte hvor lyden kom fra :D

Link to comment
Share on other sites

Det skal uten tvil en sånn en på 338 lapua magnumen!!! :D:D

Vil tru at du ikkje klarer og skyte mange skot med ein så stor demper med eit slikt kaliber før mirage blir eit utulig stort problem.

Hadde ein hausken alu med titan ytterrør på min 338LM og det gjekk ikkje mange skota med lyddemper før den var svært varm 3-5skot.

Med den nye hausken demperen flytter du demperen 10mm opp i siktebildet og over 25cm lengre så må dette gjere mykje forverring med mirageproblema uansett om du bruker miragetrekk.

Link to comment
Share on other sites

Er vel fritt fram der også med lyddempere såvidt eg veit.

 

Er ikkje sikkert miragen blir ett så stort problem på denne. Eg dro av dei 5 skudda ganske så kjapt og demperen var berre litt varm, men det regna samtidig så var vanskelig og sei.

 

Kan du skyte 5-10 skudd uten mirage er jo det greit nokk syns eg. Skal jo kose seg litt med skytinga og ikkje berre pøse ut :wink: Men det som er enda viktigare er vel heller kor fort demperen kjøler seg ned igjen. Om eg kan skyte 5 skudd og ungå mirage, og så bytte magasin og rette på stilling og legge meg ned igjen etter nokre minutt og skyte igjen og fortsatt ikkje få mirage er jo det optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere trengte man lege -erklæring i sverige. Trur det er fjernet nå.

 

Jeg har en Atec demper i 308.

 

Nå har jeg kjøpt en rifte i 6.5x55 og av praktiske grunner skyter jeg aldrig med begge samtidlig.

 

Spørsmål:

 

-1-Dersom jeg setter 308 demper på 6.5 løpet, kommer denne da dempe nevneverdig?

 

-2-Kommer det difrensieres, demping av lyd / rekyl?

 

Foreksempel at lyden dempes men ikke rekylen.

 

-3-Hva er best "normal" demper for 6.5? Danskedildo?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

låner denne tråden litt.har invistert i hausken whisper til rifle i cal308 win og har vært testskutt litt.

Har skutt en 20 skudd og er så langt skuffet,har i fra før hausken standard og merker lydmessig ingen forskjell,det eg derimot merket er at den fjerner mindre rekyl enn den som er standard.

Når eg demonterer demperen ser eg at baflene er montert vinkelrett i forhold til løpet,den gamle har bafflene montert med skråvinkel.

Så spørsmålet ? er om det er eg som har en dårlig dag. Eller er andre som har prøvd den og merket seg noke av det samme.

Link to comment
Share on other sites

Har også kjøpt en sånn Hausken whisper, og er litt skuffet. Hadde regnet med at den dempet mer en den gjorde. Vel, kunne skyte uten hørselvern da, men den demper omtrent som en Hausken standard. De fleste jeg har sammenlignet på banen har standard, og hører ikke forskjell på dem to. Men nå har jeg bare prøvd en type amo i den jeg da. Sierrra 9,3 MK og RC 96 krutt. Skal prøve andre typer også sånn at jeg får mer sammenligningsgrunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Til vanlig skyter eg med ein Hausken Titan demper i standard lengde. Denne demperen fjerner så godt som all rekyl fra rifla.

Hei!

 

Siden mye rekyl forsvinner, hvordan mye er utgangshastigheten redusert? Finnes det noe generell info ang lyddempere og reduksjon av utgangshastighet?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Har fulgt med denne tråden tidligere, å har testet mer denne whisperen min og. Er blitt mer og mer fornøyd med den. Tidligere syntes jeg den dempet mindre enn jeg forventa, men etter å ha prøvd den andre plasser enn på skytebanen min, som ligger ved foten av et fjell og får kulesmellen rett i retur. Har testet den i mer åpent landskap og den demper lyden veldig. Smeller mindre enn 22LR`n min jo. Men er ikke plaget av å se demperen i kikkerten. Skimter den så vidt i kikkerten på 3-5 x, fra 6x og opp er den vekk :D . Kommer sikkert av at jeg har litt høye montasjer + at det er ei skinne under montasjene. Tror det er lurt å ha litt høye montasjer på en så stor demper.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt ein Whisper (312) og veit ikkje om eg e heilt fornøyd .....

Demperen kommer jo 25mm opp i kikkerten , 72 detter jo litt vekk da ...

E det andre som har 6-24x72 og whisper . Og har testet denne i måneskinn eller i skumringen ?

 

Har nevnte kombinasjon som en mulighet på postbørsa m i i 280 AI. Flere som sier at Whisper ikke hjelper noe mer enn en vanlig, vel folkens dere har patroner med for lite krutt i :-) Med 65-70 grs med krutt er det VELDIG stor forskjell i lyd. På 308/6,5 er den ikke vits, samme som å bruke en stor demper på 223. Det er ikke gassvolum stort nok til å gjøre seg bruk av en større demper - ergo ikke noe bedre resultat. I min 280 er smellen mer enn halvert sammenlignet med STD Titan på samme våpenet.

 

Mirage er derimot ett problem - det å få en større overflate tettere på siktelinjen er ikke noe pluss. Men til jakt er jo 3 skudd tett på hverandre ganske sjelden vare.

 

Når jeg får tid skal jeg lage en tråd om lading av de ulike kaliberne, men det blir vinteraktivitet. Nå er det jakt og det er fortsatt 3 hjort og en håndfull elg som skal ventileres før grisejakten begynner.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 weeks later...

Da har gobørsa i 338lm fått en hausken whisper av lengste type.

Er meget fornøyd med demperen. 338lm'en med whisper er nå stillere enn tikka t3en jeg har i 30-06 med hausken standard på. prøvde side om side å alle tre som var der var enige om at lapua magnumen var stillere en 30-06en :D

 

Men, for et beist av en demper :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Testa denne i går, egentlig laget for 270, men testet på min 6,5x55.

Dempet minst dobbelt så bra som en Hausken standard og enda bedre enn min A-tec ståldemper.

A-tec ståldemperen veier i underkant av 500 gram, Whisperen ca 900 gram.

Balansepunktet flyttet seg ca 1 cm forover på børsa og treffpunktet var 4 cm til venstre og 1 cm ned i forhold til A-tec'n.

Så overraskende bra balanse i børsa, men merket tyngeforskjellen.

 

Men proporsjonene på børsa ser jo litt feil ut da...

 

whisper.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Har litt lyst å prøve en whisper på en 222 (kappet til 45cm). Har i dag en Hausken Standard beregnet for 6,5 som jeg bruker på 222en.Mulig det er lite å hente når patronen er såpass liten, men vil gjerne ha det så stille som mulig.Det naboen ikke hører har han ikke vondt av!

Er det noen her som har gjort dette før meg?

Erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 years later...

Plukker opp denne tråden litt igjen da jeg har noen spørsmål angående en Whisper til min 308w. Har altså er R93 med 47cm løp med en 2,5-10x50 på toppen i lave ringer. Hvordan vil dette da bli ift. synsfeltet på lavere forstørrelser? Vil den store diameteren på demperen stjele en del av synsfeltet på f.eks. 3x mon tro?

 

Har fra før en Maxim som sitter på, og er ute etter max demping jeg kan få, men er ikke sikkert det blir merkbart bedre med en Whisper? Erfaringer rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 10 months later...
  • 7 months later...
  • 6 years later...
Ole_Netland skrev (På 18.6.2010 den 8.04):

en demper reduserer ikke utgangshastigheten. den er den samme som før.

 

enkelte får lavere hastighet ved montering av demper men det er fordi løpet kappes og derfor lavere fart.

 

så rifla har samme hastighet med og uten demper.

Er ikke hele poenget med en demper at de sakker ned kula akkurat nok til at den ikke bryter lydens hastighet, og vi dermed slipper det smellet når den forlater munningen ?

Edited by Elcosmicvikingo
Pedant.
Link to comment
Share on other sites

Elcosmicvikingo skrev (1 time siden):

Er ikke hele poenget med en demper at de sakker ned kula akkurat nok til at den ikke bryter lydens hastighet, og vi dermed slipper det smellet når den forlater munningen ?

Kula har samme hastighet, innenfor vanlig variasjon i hastighet og måleusikkerhet, med tradisjonelle dempere montert foran munningen.

 

Det fins løsninger der man omslutter hele pipa i et demperrør, og så borer eller eroderer huller i den for å slippe ut gass gradvis, såkalt "heldemper", eller "integrert demper". Slike dempere reduserer hastigheten (helst til under lydens hastighet) og kan fjerne svært mye av smellen.

Idag er slike dempere sjeldne, og brukes nesten kun på 22LR-rifler. Det som er mye mer vanlig er å bruke ammunisjon som er subsonisk uansett, først og fremst i 22LR, men også i grovkaliber. Da har ikke heldemperen noen fordel, og det er nok grunnen til at de er sjeldne å se. I tillegg kan puss være veldig tungvint med slike.

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Elcosmicvikingo skrev (1 time siden):

Er ikke hele poenget med en demper at de sakker ned kula akkurat nok til at den ikke bryter lydens hastighet, og vi dermed slipper det smellet når den forlater munningen ?

Nei, hvis det var slik ville vi ikke vært i nærheten av kravene til anslagsenergi for ammunisjon til storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...