Jump to content

Villmarksmesse på Lillestrøm


JaktogFiske

Recommended Posts

  • Replies 142
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå roter du litt med det lille søte hodet ditt Bambi. Karl hauptmann står på standen til safari management, og han lager "Pling Plong" våpen fra ferlach.

 

Det er Purdey og Hartmann und Weiss jeg har på standen min. De har glassbur!!!

 

Skal ta prøve og få tatt noen bilder i dag, Bla den H&W take down rifla med koffert hvor kofferten koster 150,000 alene. (skrutrekkere i mammut støttenner)

 

Da Karl hauptmann er en våpenbror fra Holts og er kolega som Østerisk representant for holts, skal jeg snakke litt med gerhard om kammeret siden han har vist interesse to ganger. Forklare han litt om hva det er, kanskje vi kan finne på noe gøy.

 

Til dere som har vert innom standen og kanskje følt seg litt oversett, så beklager jeg dette, men med de våpnene jeg har må jeg konstant holde fokus og se hva som skjer på standen.

Link to comment
Share on other sites

Nå roter du litt med det lille søte hodet ditt Bambi. Karl hauptmann står på standen til safari management, og han lager "Pling Plong" våpen fra ferlach.

 

"Pling Plong".. :roll::roll: ....

..og jegsom trodde du kunne noe om vaaben jeg Morten.. :mrgreen:

 

Har snakka lenge og vel med Gerd sjøl, og informert..en meget entusiastisk herremann, med sterke meninger og Spitzenklasse Handtwerk på standen sin.. :D

 

Men ...det er som du sier en del meget fine vaaben på messa i år, på flere stands, av en kvalitet som desverre altfor sjelden påtreffes i skog og fjell hertillands... :wink:

Link to comment
Share on other sites

........ Ellers har jeg fått dampa ut det værste av hakk og sår på stokken til fmh, og lagt første oljestrøk. Grensene på nettsjæringa har jeg også fått skåret opp, men det fine enlinjeverktøyet mitt var selvsagt blandt de 2-3 småtingene jeg glemte hjemme.. :cry: .Skitt au..må ha litt mere ro rundt meg på en sånn jobb...

 

Ses i morra...ja det gjør vi, det vil si idag :D

 

Ikke fått med meg din oppdat her før nå desverre.....blir morro og spennende og se forandringen etter disse dagene....

Link to comment
Share on other sites

En liten tur til Purdey på messa... Se på dette folkens. Legger til at hagla med denne gravyra koster.... 860000 blanke norske dollar.

normal_gravyre.jpg

normal_utrolig.jpg

 

Her er en .... M98?? Nei.. Det er det IKKE. Se den finishen.. Koster bare.... 150 store.

normal_mauser___eller_ikke___.jpg

 

Stolt innehaver, med ett utsøkt våpen

normal_Morten_viser_frem.jpg

 

Også meg da, med en skikkelig søt dobbling... mmmmmm

normal_Thomas_med_dobbling.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Ok.

Blir rene chattetråden her nå, ... men GOD bedring. :wink:

Vi håper og tror at det vil komme et innlegg fra gutta på messa etterhvert, om de har tid.

 

Det var mye annet flott å se på messa også.

 

Chattetråd ? Er vel ok og få høre hvordan det var både før under og etter messa da. Syns litt sånn småprat er veldig ok jeg en gang i mellom og særlig da det gjelder vår egen stand. :D

Link to comment
Share on other sites

Ja...da er jeg omsider såpass restituert at jeg kan få knattet ned en liten messerapport.

 

Det var 4 rimelig hektiske dager på standen, sjøl om det også var noen rolige perioder innimellom. Grunnet litt familiære og trafikale hendelser nådde jeg ikke frem før messa åpna..men en time etter..

 

Selvsagt valgte Reinhard sin telefon å oppgi ånden i dette kritiske ankomstøyeblikket, så der stod jeg på utsia med bilen full av børser, planker, verktøy og lurium.. En kjapp telefon til fmh som jeg visste var innenfor og handlet seg børse, samt et par telefoner til Thomasnb og Bamrud gjorde at vi snart var parkert og på vei inn til standen med ei tralle fullasta med

pikkpakket mitt..

 

På forhånd hadde jeg koordinert med Reinhard som hadde fremskaffet en Fullsize høvelbenk og laget en stoffkledd utstillingsvegg til børsene mine. Riggingen av standen gikk unna den, og snart var den slik..:

 

normal_DSCN0299.JPG

 

normal_DSCN0301.JPG

 

Dagene gikk, og masse hyggelige Kammerfolk var innom for å hilse på og slå av en prat..Meget hyggelig å få se ansiktene bak Nick'ene..

 

En annen ting som var minst like hyggelig, var at 4 av 5 som stoppet for å spørre om ting og prate ikke hadde hørt om Kammeret.no før... Det hadde de imidlertid når de gikk 8) .

 

Jeg stod der og pusset, oljet, nettskar og demonstrerte for harde livet og tiden gikk merkelig fort..jeg slet faktisk med å holde styr på tia og få i meg mat med vettuge intervaller, men tok noen reale skippertak på å fylle mageposen innimellom.

 

Jeg fikk tatt meg en halvtime til å kikke litt på Torsdagen, men neste sjanse ble først sent på Søndagen når messa begynte å roe seg..

 

Mesteparten av bildene som lå på kameraet mitt er de Thomasnb allerede publiserte etter å ha lånt det på lørdagen, men noen få bilder fikk jeg tatt..

 

Jeg hadde på fredagen besøkt Gerd Hauptmann fra Ferlach i Østerrike på hans

stand, beundret hans arbeider og pratet lenge og vel med ham..Jeg inviterte ham

derfor til vår stand, og lørdagen dukket han opp..:

 

gh_001.jpg

 

Gerd er en entusiasastisk fyr, klarer ikke å stå stille når han snakker om noe han brenner for og er sjøl en ivrig jeger..

 

Han tafset lenge og vel på Adelheid, og likte tydeligvis det han så.. Vi hadde også ganske mange felles synspunkter på bevaringen av gamle håndtverk.

 

 

Søndagen rakk jeg en andre visitt innom hans stand og denne gangen hadde jeg med meg kamera..:

 

Jeg falt pladask for denne lille søte sideliggerkombien:

 

normal_kh001.jpg

 

Selv om denne har tre løp, er ikke denne saken med sidelåser i 9,3x74R det jeg vil kalle en utpreget drilling...Trebling?

 

normal_kh002.jpg

 

Godt å se at klassisk kontinental oljefinish fremdeles eksisterer...utenfor Norge også..:

 

normal_kh003.jpg

 

Mye mer fint kan dere se på nettsiden dere: http://www.hauptmann-rifles.com/

 

 

 

Når jeg først hadde med meg kamera, måtte jeg sjølsagt innom standen til Purdey for å beskue de arbeidene som har gitt opphav til nicket hans. Denne var den som personlig falt mest i smak:

 

pu0011_%28Medium%29.jpg

 

Mye fint håndverk å myse på gitt:

 

normal_pu002.jpg

 

..og sjølsagt måtte jeg myse litt på arbeidene fra Hartmann&Weiss..dog litt skuffet over at de ikke hadde med et arbeid med deres Hagn-lås. De hadde imidlertid med en trivelig Franskmann, som snakket et (for en Franskmann) udmerket Tysk samt en

Heerenlåsbørse:

 

normal_pu003.jpg

 

 

På standen vår var det mye å gjøre, og Kammercrewet gjorde en formidabel dugnadsinnsats.. Jeg retter en stor takk til Bamrud, Flashman, Morten Vinje,Thomasnb og andre jeg ikke husker i farta for arbeidet som ble gjort.

 

Det er imidlertid 2 personer som jeg vil rette en ekstra stor takk til..

 

Den ene er Espen fra vår sponsor Skytterlinken som hadde stand sammen med oss..En trivelig kar som vikarierte med å passe standen hvis jeg måtte bort et ærend. Jeg vikarierte vel litt for Skytterlinken jeg og da når han måtte det samme..

Jeg tror pinadø han er blitt trestokkmann.. Søndagen beginte han på eget initiativ å olje stokker, og i dag så jeg ham registert som medlem her på Kammeret.. :D

 

Den andre er vårt eget NOJS-styremedlem Reinhard...

Uten Reinhards support, snekkerferdigheter og bæreevne hadde neppe standen blitt så bra som den ble..

Reinhard hjalp meg med alt det praktiske, fra jeg ankom og til jeg var ferdig pakka til hjemreisen.. At han i tillegg er en utrolig trivelig person å samarbeide med og hadde en snedig hylseglødemaskin som han demonstrerte på standen er et ekstra pluss..

 

Om det frister å dra dette neste år? Ikke umulig, men da må det legges ned en smule mer planlegging og forberedelse..

Link to comment
Share on other sites

På vegne av styret og NOJS vil jeg rette en STOR takk til Raudnakke for innsatsen. Selv skulle jeg vært til stede og bidratt men p.g.a. jobb måtte jeg prioritere annet arbeid. Fra min side av verden ser det ut som om det har vært en vellykket messe!

Link to comment
Share on other sites

Det var morsomt å se Adelheid med egne øyne :shock: Lei for at jeg ødela dagen din Raudnakke, ved å spørre om hva du ville gjort hvis det var rifleløpet som fikk smellen :wink: Men det var en vanvittig jobb du hadde gjort for å reparere skaden. Jeg vet hvor jeg skal henvende meg hvis jeg skulle være uheldig i fremtiden, og ikke levere drillingen inn til en børsemaker med forkjærlighet for nagler og dårlig lim :wink: ; , men spørre en gammel modellflybygger hva han ville brukt. Takk for titten og praten.

Link to comment
Share on other sites

:shock: dårligere messe? nix !!så får go været ta noe av skylda for litt mindre publikum men ellers en helt vanlig god seriøs villmarksmesse :wink: og at det var ferre utstillere passer heller ikke da de var nesten utsolgte på plasser hall d var total booket!
Link to comment
Share on other sites

Takk til alle, både nye og gamle "Kammerater".

 

Messen hadde nok litt færre besøkende enn tidligere år.

Det som er værre er at prisene for å stille der/komme inn holder på å skremme bort både utstillere og besøkende. Når en familie bruker nærmere 1000,- i parkering/inngang/mat for å "få lov til å titte" på det som stilles ut, er der ikke mye igjen til å kjøpe noe.

 

Prisene for å ha en stand der (+internett/strøm/gulvbelegg/en ekstra vegg) + P-prisene gjør at man ikke kan gi kundene den messeprisen som kanskje var ønskelig i utgangspunktet. Mange utstillere hadde i år også en nedgang på 20% og smertegrensen begynner for mange å nærme seg. Mange snakket om at dette trolig ble siste året og med disse prisene er det ikke rart.

Link to comment
Share on other sites

Mange utstillere hadde i år også en nedgang på 20% og smertegrensen begynner for mange å nærme seg. Mange snakket om at dette trolig ble siste året og med disse prisene er det ikke rart.

 

Høres ikke usannsynlig ut, og kan like fullt gjelde privatpersoner.

 

Selv var jeg ikke på årets messe, men fjorårets. Jeg tenkte vel allerede da at jeg ikke gadd å dra neste år, altså i år. Betale for å kikke på forhandleres produkter? Det lyder jo galt allerede da. Men ok, det ER selvsagt moro å ha alt samlet på ett sted. Jeg har også full forståelse for at det koster å drive en messehall, og at mange forhandlere ikke kan ta de kostnadene selv. Men da må man heller spørre seg om messekonseptet er noen vits?

 

Jeg likte messa da den var på Hellerudsletta. En trang hall midt i Lillestrøm ble bare stress. :)

Link to comment
Share on other sites

Standene står på samme sted år etter år. Samme dårlige og kjedelige programm.

Casting og apportkonkuranse, film med Morten Brekke( ingen kritikk av ham og filmene), for og nevne noe. Er det ikke nå siste året som nåværende messearrangør har rettighetene til Villmarksmessen? Bør komme nye folk til som kan forandre messen til noe bedre.Stort behov for litt nytenking.Har vært noen år på Elmia Gamefair i Sverige, her stiller ihvertfall importørene opp.Dessuten stort område ute i friluft, med mange aktiviteter.

Skulle gjerne sett at messen ble på Hellerudsletta igjen.

Ellers er jo jakt og fiskedagene på Elverum bra.

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg få arrestere der litt altså, Villmarksmessen og norges varemesse er to forskjellige ting, Villmarksmessen leier lokalene av norges varemesse. Og det er Norges varemesse som er forbasket dyrt. et eksempel. Jeg trengte tre vitrineskap (de som dere ser på bildene) og kunne enten leie de i fire dager av norges vare messe for 1950kr + MVA eller jeg kunne kjøpe de jeg hadde her for 450kr på ikea pr stykk!! Det er desverre litt monopol på utstillingslokaler her i landet.

 

Når det gjelder utvalget på messa så er den faktisk unik i norden, Hvilke andre messer kan du finne Purdey, Holt's, Hartmann und Weiss, Karl Hauptmann. Ikke en gang IWA kan skilte med det! Purdey har valgt og komme tilbake for andre gang. Det er helt unikt og hadde aldri skjedd uten de bak villmarksmessen. Villmarksmessen er veldig klar over at ting blir litt repetativt, men det er jo ikke så lett når kundene ønsker samme plass år etter år. Og de siste årene har firmar med mindre og mindre relasjon til villmakr blitt sanert ut slik at den blir konsentrert mer mot norskt villmarksliv og friluftsliv.

 

Og jeg syntes det også er litt feigt og bare kreve kreve. Er det noe man ikke liker så bidra selv. Det er fjerde året på rad jeg stiller med noen av de mest eksklusive våpnene i verden. Vil du se de igjen så må du løpe og kjøpe. Det er ingen som driver veldiedighet!!!

 

Ring/mail villmarksmessen, snakk med de, og fortell om dine erfaringer og ønsker. Litt vanskelig og endre seg når man ikke får feedback.

 

 

Jeg er selv veldig skuffet over frivilligheten for å stille opp for kammeret sin stand. Det er de samme som drar skuta hver gang, og det er ikke slik Kammeret og Nojs skal funke. Kammeret fikk en meget kul mulighet til og fronte og promotere kammeret og organisasjonen, men fordi dere andre ikke rekker opp hånda og stiller opp blir det de samme som må ta støyten hver gang. Med nok mannskap kunne det blitt gjort utrolig mye kult.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det en del år siden jeg var på Villmarksmessa sist og jeg synes den er blitt betraktelig bedre. Blitt kvitt all hyttedriten, de har sin egen messe og trenger ikke bruke Villmarksmessa synes nå jeg. I mine øyne var det bra med tilbud på fiskeutstyr, men ikke fult så bra priser på turklær og sekker. Fant til og med et par Crispi Hunter støvler som kosta 100-lappen mer enn de gjør til vanlig på XXL..... Det kaller ikke jeg messetilbud. Ellers mye fint og interessant å se på i mine øyne. Det blei ikke noe garmin astro kjøp da de selgerne jeg fant som hadde den solgte den dyrere enn jeg får den på Friluftsmagasinet i Lier til vanlig så da lot jeg heller være.

Link to comment
Share on other sites

...

Jeg er selv veldig skuffet over frivilligheten for å stille opp for kammeret sin stand.

...

Skulle gjerne stilt opp om ikke det hele var arrangert så innmari avsides... 180 mil er langt borte, og det er ikke bare jeg som er i samme situasjon, men betaler noen billetten - ja så stiller jeg glatt til neste år!

Link to comment
Share on other sites

...

Jeg er selv veldig skuffet over frivilligheten for å stille opp for kammeret sin stand.

...

Skulle gjerne stilt opp om ikke det hele var arrangert så innmari avsides... 180 mil er langt borte, og det er ikke bare jeg som er i samme situasjon, men betaler noen billetten - ja så stiller jeg glatt til neste år!

 

Tror faktisk vår alles kjære vaabenterapeut reiste fra Arendal for å stille opp og Vinje reisete fra telemark. billetten er ikke noe stress da utstillere får messepass.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv veldig skuffet over frivilligheten for å stille opp for kammeret sin stand. Det er de samme som drar skuta hver gang, og det er ikke slik Kammeret og Nojs skal funke. Kammeret fikk en meget kul mulighet til og fronte og promotere kammeret og organisasjonen, men fordi dere andre ikke rekker opp hånda og stiller opp blir det de samme som må ta støyten hver gang. Med nok mannskap kunne det blitt gjort utrolig mye kult.

Øh.... "dere andre"?

 

Hadde noen spurt(selvfølgelig med mer enn 2 timers varsel) om jeg ville vært villig til å stille opp så hadde jeg nok stilt opp. Men skal jeg trygle og be om å få være med, så er det ikke sikekrt du ser meg på en "kan jeg få være med værsåsnill liste".

Link to comment
Share on other sites

..Tror faktisk vår alles kjære vaabenterapeut reiste fra Arendal for å stille opp og Vinje reisete fra telemark. billetten er ikke noe stress da utstillere får messepass.

All ære til dem for det! Men - hverken Telemark eller Arendal er over en halv dags kjøring fra Lillestrøm. Begge plassene er i avstander fra messa som kommer inn under avstander for "regulære kaffebesøk" her oppe.. Og det var IKKE messebilletten jeg sikta til - men flybilletten.

 

Nå er det vel ikke noen som forventer at folk som bor halvannet døgn i bil unna skal stille opp på hva som helst, men man kan godt huske på at det faktisk er personer som bor så langt unna at deltakelse desværre er vanskelig/umulig før man legger ut "anklagende kritikk" (se - hermetegn - altså taes ikke bokstavlig) på forumet.

 

Jeg skulle ønske jeg kunne vie tid til å yte noe for kammeret, desværre er det vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv veldig skuffet over frivilligheten for å stille opp for kammeret sin stand. Det er de samme som drar skuta hver gang, og det er ikke slik Kammeret og Nojs skal funke. Kammeret fikk en meget kul mulighet til og fronte og promotere kammeret og organisasjonen, men fordi dere andre ikke rekker opp hånda og stiller opp blir det de samme som må ta støyten hver gang. Med nok mannskap kunne det blitt gjort utrolig mye kult.

Mulig det har gått meg hus forbi, men kan ikke huske å ha sett i noen tråd at kammerledelsen har vært ute i markedet og prøvd å få flere folk til å stille opp på kammerstanden.

 

Jeg bor et rifleskudd fra messa, og hadde - hvis jeg hadde oppfattet at de trengte hjelp - ikke hatt noe problem med å stille opp.

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Ja rekrutteringen foregikk på medlemskammeret. Vi er ikke så mange betalende medlemmer i NOJS, og for mange av oss er det ikke bare å sette av tid og penger til å delta på et sånt arrangement. Syns derfor at Purdey`s "beklagelser" over manglende oppslutning er skivebom.

 

Og bare for å ha det sagt, 30 Mars ble første forespørsel om hjelp til kammerstanden postet så vidt jeg kan se, det faen ikke lange stunda til å områ seg, arrangere kansje fri på jobb, barnepass osv...

"Litt" tidligere ute til neste år så folk kan rekke å planelegge, og om det er mulighet for det; spander reiseregninga til de som deltar på standen, så skal du se det dukker opp folk..

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg er selv veldig skuffet over frivilligheten for å stille opp for kammeret sin stand. Det er de samme som drar skuta hver gang, og det er ikke slik Kammeret og Nojs skal funke. Kammeret fikk en meget kul mulighet til og fronte og promotere kammeret og organisasjonen, men fordi dere andre ikke rekker opp hånda og stiller opp blir det de samme som må ta støyten hver gang. Med nok mannskap kunne det blitt gjort utrolig mye kult.

Øh.... "dere andre"?

 

Hadde noen spurt(selvfølgelig med mer enn 2 timers varsel) om jeg ville vært villig til å stille opp så hadde jeg nok stilt opp. Men skal jeg trygle og be om å få være med, så er det ikke sikekrt du ser meg på en "kan jeg få være med værsåsnill liste".

 

De har jo aventert etter folk til og stå på standen. Så du ikke det da ? Eller må du spørres direkte kanskje ? Så du hadde ikke behøvd og trygle og be for og ha blitt med :? . Og dette inlegget skal stå på min konto !!

Link to comment
Share on other sites

Synes vi skal slutte og krangle om dette nå! Det ble annonsert etter folk på medlemskammeret. Et kammer for de som er medlemmer i NOJS. Vi kunne kanskje gått ut andre steder også men valgt å gjøre det på denne måten!

 

Alt i alt er vi godt fornøyd med messen. Er vi heldige får vi også delta til neste år!

 

Takker de som bidro og en takk til Vilmarksmessen som gir oss denne muligheten!

Link to comment
Share on other sites

Øh.... "dere andre"?

 

Hadde noen spurt(selvfølgelig med mer enn 2 timers varsel) om jeg ville vært villig til å stille opp så hadde jeg nok stilt opp. Men skal jeg trygle og be om å få være med, så er det ikke sikekrt du ser meg på en "kan jeg få være med værsåsnill liste".

 

De har jo aventert etter folk til og stå på standen. Så du ikke det da ? Eller må du spørres direkte kanskje ? Så du hadde ikke behøvd og trygle og be for og ha blitt med :? . Og dette inlegget skal stå på min konto !!

 

Beklager Krone, jeg må bare svare på denne.

 

@Graahund: Jeg har ikke sett noe, det blir ikke spesifisert at klaginga var ment kun til NOJS medlemmer, å siden jeg ikke da har tilgang til medlemskammeret, så har ikke jeg sett dette. Men siden du i mine øyne var ikke mindre enn direkte småfrekk måtte jeg svare her.

 

Så nei, jeg må ikke spørres direkte, men jeg er desverre ikke synsk heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...