Jump to content

Den ultimate bjørnebørsa


Finnlight 338WM

Recommended Posts

Spørsmål til erfarne bjørnejegere:

 

Hva er det ultimate våpenet/optikk til bjørne jakt. Skal jakte bjørn med Laika til sommeren, og er i villrede hva jeg skal bruke av våpen/optikk.

 

Jeg har to alternativ, og vurderer nyanskaffelse som et tredje alternativ.

 

1: dobbeltrifle i 9,3x74 med Meopta 1-4x22 k-dot

 

2: boltrifle i 338WM med Meopta 1-4x22 k-dot

 

3: anskaffelse av halvauto i 9,3x62 med Aimpoint/k-dot/*circle-dot/trijicon etc etc.

 

Vil gjerne høre hva de med erfaring rundt bjørnejakt mener om dette.

Synsere kan hoppe til neste tråd. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfaring med bjørn, men har aldri skutt en selv. For hva det er verdt, synes det som du er godt bestykket. Personlig ville jeg valgt boltrifla fordi du med dobbeltrifla sannsynligvis aldri vil få tid til mer enn de to skuddene du har tilgang til, og fordi jeg innbiller meg at presisjonen på slike saker er såpass tvilsom at du fort kan få bruk for det andre løpet også. I så fall har du én sjanse på en potensielt skadeskutt bjørn.

 

Men ærlig talt vet jeg ikke stort om dobbeltrifler, og ingen verdens ting om dobbeltrifla du har eller hvordan du klarer å treffe med den.

 

Halvauto var min idé også for en tid siden. Men nå har jeg byttet den inn i boltrifle. For det første fordi jeg syntes avtrekket var elendig. For det andre fordi jeg faktisk ikke skjøt spesielt mye raskere med den enn jeg klarer å fyre av ei boltrifle. Og ikke minst fordi jeg ikke vil oppleve forkiling hvis det skulle bli nødvendig å fyre av et annetskudd mot en bjørn jeg allerede har skutt mot.

 

Boltrifla du har i 338 kan fort vise seg å være det beste valget. Tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ingen erfaring med bjørnejakt og ville vell tatt med brieferbørsa her.. noe groteskt dobbelløpet udyr med showgravyre.. høres sikkert litt teit ut men det får så være jeg hadde kjøpt meg monsterbørse om jeg skulle jakte bjørn ikke for at den kan være farlig men noe må man jo bruke stoorrifla på..

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor mange som er erfarne bjørnejegere her, er ikke det selv, men har vært på ettersøkskurset i Namskogan med min kareler.

Var også en tur i Herjedalen i høst. Hvis du skal jakte og evt. få stålos med laikaen, kan det bli korte hold.

Da kan dobbeltrifla være grei, men trener man mye med kjappe skudd med boltrifla og den passer, tror jeg ville foretrekt boltrifla.

Brukte en 375 H&H med rett stokk på kurset, men hadde i tillegg en dobbeltrifledrilling. De påstod at grove hagl skulle fungere bra på nært hold. Slug i flerpipeløp er lov under ettersøk.

Jeg brukte rifledrillingen på jakt (9.3x74). Har brukt den på drevjakt, fungerer utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Uten egne erfaringer vil jeg vise til artikler i "Vapentidningen" for en del tid tilbake hvor Jens Perto har tiatt opp temaet bjørnejakt og våpen. Gå inn på deres hjemmeside og evt bestill artiklene.

 

Oppsummert etter hukommelsen: Den bjørn du ikke kan skyte med 338WinMag finner du ikke.

Bruk non kroner på trenning med den .338 du har i steden for å kjøpe noe nytt.

 

Men for deg som jobber i bransjen vil det jo lett dreie seg om argumenter for å anskaffe noe nytt. :wink::twisted: Da ville jeg gått for en hendig sak i 9,3x62, gjerne med demper. :wink:

Link to comment
Share on other sites

-Det er faktisk ganske kjekt med dobbelrifle hvis du får klikk på første skudd. Skudd to ligger nemlig klar. Med eget avtrekk og slagstift. Det er derfor dobbeltrifler har vært og er populært til 'dangerous game' i Afrika. En børse, to mekanismer. Skulle en tennstift ryke, har du en til. Umiddelbart.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du helt ser poenget her Tordenkil.

Får du klikk på andre skuddet med en boltrifle så smeller det mye kjappere et skudd til fra den enn det gjør med en dobbel som klikker på andre skudd. Da hjelper det lite med to mekanismer dersom viltet angriper. Dobbelrifler er pene og smekre det er alt.

Link to comment
Share on other sites

Har lest litt om emnet bla fra guider som jobber i meget bjørne tette områder.

De anbefaler ikke dobling til bjørne jakt spes ikke om du jakter alene.

Det stiller seg vel litt annerledes mht jakt i afrika etter de store.

Der har du som regel alltid med en guide som er bevæpnet til tennene.

Og som i tillegg har en rimelig stor interesse av at du overlever og kan betale for noen dager med arbeids innsats.

Så om jeg skulle jaktet bjørn,være seg i norden eller canada hadde nok valget falt på en bolt/rettrekker rifle. Dette også litt pga at du har både et 3 og et 4 skudd i forhold til doblingen. Kaliber i norden må bli det man vanligvis jakter elg ol med.

Om jeg hadde eller skulle kjøpt hadde nok valget falt på en 9,3/338 eller lignende.

Hovedsaken er vel det at man som ved all jakt kjenner våpnet sitt og har et kaliber man mestrer.

Link to comment
Share on other sites

ikke noen ting,men jeg har bedre tro på ei tung og solid kule i passe fart,eller ei magnum i høg hastighet,i hvertfall på bjørn der det er snakk om korte til medium avstander,og da er 9,3 akkurat passe for å ikke glemme klassisk grov vilt patron.Men denne tyske patrona har funka bra for meg på bjørn,har tatt 3 stk med 9,3`n min,knall og fall på alle tre.Og kansje det er letter å få tak i ammo i dei fleste europeiske land,i stort sett alle butikker. :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

som jeg så forsiktig nevnte i mitt første innlegg, så vil jeg gjerne høre hva slags erfaringer de som JAKTER BJØRN har rundt dette.

Freistar nok ein gong :) Daywalker skriv relevant informasjon i sitt svar til deg. Eg nyttar som sagt boltrifle 3006, andre som eg jaktar saman med nyttar eit litt grovare kaliber 9.3. I Sverige er dette dei mest vanlege kalibra å nytte. Det Daywalker skriv om 3. og 4. skudd er nok mindre aktuelt. I mitt fyrste svar til deg fortalde eg at jakt på bjørn handlar i dei fleste tilfeller om korte hald, dvs. frå 30 til 80 meter. Stundom og kortare enn 30, men eg synes ikkje det er særleg smart dersom du ikkje er 100% sikker på å treffe bjørnen ein stad i sentralnervesystemet. Elles vil eg rå deg til å ta bjørnekurs før du derg. NJFF i Østerdalen arrangerer glimrande slike kurs, der får du og mogelegheit til å skyte opp for bjørnejakt (ikkje påkrevd, men både lærerikt og nyttig erfaring å take med seg). I tillegg får du mogelegheit til å få tilpassa børsa di for hurtigskyting.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt sako 85 i 300 wm på både svartbjørn og Grizzly, 180 grs kule og hold fra 35-210 meter. gjennomskyting på alt untatt på Grizzly, hvor den ene av to kuler satt i skinnet på motsatt side etter å ha gått gjennom begge bøger fra 35 meter.

Knall og fall. Har grovere kaliber også, men tviler på at noen hadde tatt kveld noe raskere med de.

Link to comment
Share on other sites

som jeg så forsiktig nevnte i mitt første innlegg, så vil jeg gjerne høre hva slags erfaringer de som JAKTER BJØRN har rundt dette.

. Elles vil eg rå deg til å ta bjørnekurs før du derg. NJFF i Østerdalen arrangerer glimrande slike kurs, der får du og mogelegheit til å skyte opp for bjørnejakt (ikkje påkrevd, men både lærerikt og nyttig erfaring å take med seg). I tillegg får du mogelegheit til å få tilpassa børsa di for hurtigskyting.

 

Har det grønne kortet fra Svenske jegerforbundet. Ettersøkskurset som Svenskene bruker.

Dette kurset var påkrevd for å få testet hundene i Orsa.

 

Vi brukte der en hel dag på skytebanen. Dette kurset var litt mere krevende en de kursene som kjøres i Norge. Bla. Skyteprøvene.

Dette var for 4-5år siden.

Link to comment
Share on other sites

Vi brukte der en hel dag på skytebanen. Dette kurset var litt mere krevende en de kursene som kjøres i Norge. Bla. Skyteprøvene.

Dette var for 4-5år siden.

Kurset til NJFF er bygd opp etter den svenske modellen og gjev det same grønne kortet, men rett nok med norsk tekst :) Tida på skytebana er den same, likeeins skyteprøven. :)

 

Skyteprøve med 4 skudd pr. mål, der alle sitt innanfor treffområdet

1. Presisjon: 100m 30 sekund

2. Løft og omladning: 30m 15 sekund

3. Vending 90 grader 30m 2x2 skudd innan 5 sekund

4 Korthold, hurtigskyting med løft 2x2 skudd innan 4 sekund på 10m

5 Bevegelig bjørn i skytegate: 2 skudd på tur og 2 skudd på tur inn

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl skutt 8 svartbjørner alle <100 meter ifra, med 300 wby. men det er fullt muligt og jakte med 6,5x55 - 308 på moderate hold.

Det eg har opplevt at jegere reiser på bjørne jakt med nyinnkjøpte rifler i grov/heftige kalibere, men er ikkje komfortable med og skyte med dei.Og unnskyldninger om lita tid til og trene før jakta og dyre skudd.

Det er heilt klart at eit dårlig skudd er eit dårlig uansett. enten det er 6,5x55 eller 338wm.

Eg meiner det er viktig og bruke den børsa du føler deg komfortabel med,og heller begrense skyteavstand ved mindre kalibere

Men det er jo som ein nevnte at planleggingen av ein bjørnejakt inkluderer gjerne innkjøp av ei ,,bjørnerifle,, det er da lettere og argumentere overfor ,,myndigheter/kone,, nødvendigheten med ein ,,bjørnerifle,,

og me kan vel vere ærlige å seie at den føyer seg inn rekken av ting KJEKKT Å HA..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder 35 Whelen og Remington sine pumperifler, ble ammo til 35 Whelen fabrikkladet litt svakt nettop med tanke på pumperiflene sin svakere mekanisme kontra en boltrifle.

Med andre ord, du får ikke på langt nær 35 Whelens potensiale ut av ei pumperifle, ihvertfall ikke med fabrikkammo.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

som jeg så forsiktig nevnte i mitt første innlegg, så vil jeg gjerne høre hva slags erfaringer de som JAKTER BJØRN har rundt dette. :roll:

Har skutt en bjørn selv og vært med på tre til. to ble skutt med 6,5x55 og to med 308. alle fire ble liggende på eller like ved skuddplassen. to av bjørnene veide over 200 kg og de to miste ca 100 kg. Jeg skal i alle fall fortsette med min 6,5x55, duger i massevis!

Link to comment
Share on other sites

Eg kan ha litt forståing for spørsmålet om "den ultimate bjørnebørsa", men berre litt om eg legg godviljen til ... det har eg freista å gjere i to føregåande innlegg i denne tråden. Noko som er vel så viktig, etter at våpenet er på plass, men i god tid før ein begynner å leike med tanken om å nytte det mot bjørn, er å lære seg bjørnens anatomi, fysiologi og åtferd. Dei aller, aller fleste ulykker og farlege situasjonar, som har oppstått i samband med bjørnejakt, skuldast enten manglande kunnskap om dette eller at ein ikkje har meistra å take tilstrekkeleg omsyn til dette. Hjorteviltjegerar, som stiller på bjørnejakt utan å ha lært noko om bjørnens anatomi, meistrar ikkje å plassere treffpunkt mot bjørnens vitale organ. Slikt resulterer i skadeskyting og eit ettersøk som best kan karakteriserast som eit skarpt oppdrag.

 

Ein skada bjørn angrip utan varsel frå 10 - 20 meters hald ... i ein slik situasjon er der lite anna enn ei pumpehagle stappfull med slugs som nyttar ... men til dette treng ein spesialløyve og kanskje er det best, både for bjørnen og vordne bjørnejegerar, at kunnskapen kjem på plass slik at ein får ferrast mogeleg slike tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Nei, drit i dobbeltrifle og boltrifle, det du skal ha er en Whinchester 94 BigBore, f.eks i 444 Marlin, da har du 6 skudd i magasinet og en i kammeret.

265 gr Hornady FTX i overkant av 700 m/sek eller en XTP på 300 gr i rundt 650 m/sek stopper absolutt alt, om ikke så har du 6 kjappe på lur i magasinet.

 

Kort, lett og hendig.

Link to comment
Share on other sites

Krieghoff semprio må være den ultimate bjørnebørsa. 4 raske skudd uten å skifte grep.

Jeg har både rettrekker Blaser R93, automat Sauer 303 og dobbeltrifle Blaser S2. Noe mere logisk manuelt omladnigssystem enn det som Semprioen har skal man lete lenge etter. Har skutt snart 1000 skudd uten noen problemer.Børsa er enkel,solid og sikker.Blir mer og mer begeistret for denne børsa.Film om Krieghoff semprio her: http://www.youtube.com/watch?v=9QkekBtAMZk

Link to comment
Share on other sites

Litt oppsumering/konklusjon: Ser ut som det blir bolt-rifla i 338 som blir tingen.

Var denne jeg skjøt bjørne-testen med oxo. Skyter ca 300-500 skudd pr år bare med 338`n. Totalt ryker det 2-2500 skudd pr år bare på jakt trening.

 

Ser problemet med mulig funksjonsfeil på halvauto, samt begrensningen på 2 skudd på dobbeltrifla.

 

Skjønner oxo at kaliber har mindre betydning, men er overbevist om at ei tung kule fra 338`n gjør en bedre jobb en en 6,5, så lenge skytteren behersker våpenet/kalibret.

 

Lavtforstørremde optikk med stort synsfelt ser jeg oxo som viktig.

Link to comment
Share on other sites

var så vidt innom tidligere og foreslo en marlin i 45/70. Har fundert litt over dette. gode gamle 45/70 er ikke det kraftigste alternativet, og heller ikke de mest langtrekkende, men en ting som ikke har vært nevnt tidligere i tråden er det faktum at om man i en presset situasjon trenger å lade etter for sikkerhetsskyld, så er dette mulig MENS man sikter på bjørnen med skuddklart våpen. man vet aldrig i en stresset situasjon hvor mange skudd man trenger for å avverge fare, men jeg ser absolutt fordelen med å kunne nappe ut skudd fra hempa på kolben å lade etter uten å måtte dra bolten bak når en hissig isbjørn på 600 kilo er i anmarsj. men hovedsaken er i alle tilfeller at uansett hvilket våpen man har tilgjengelig så nytter det ikke mye om man ikke har trent med det. store dyr detter av velrettede skudd uansett.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet litt bjørn i sverige i fjor men har ikke så mye erfaring ennå men for håpe det blir mer etter hvert :D

 

Men til våpen så har jeg en mauser m98 i 9,3x62 som jeg har satt på kkc stokk, kappet løpet på 45 cm og en meopta 1-4x24 k-dot på toppen. Dette er meget hendig våpen som jeg er fornøyd med :D

Men uansett hvilket våpen og kaliber man velger så bør man trene før man begir seg ut på bjørne jakt. vi laget oss en "bjønn bane" i sommer med opp dukkere, side skudd på løpende bjørn og front skudd på løpende bjørn, dette er veldig god trening og ikke minst veldig moro :D

Link to comment
Share on other sites

I 1990 dro jeg og fattern + 7 andre bekjente på felles bjønnejakt i Canada. Alle utenom 1 av jegera hadde boltrifler. Alt ifra 6.5x55 til 7 mm magnum. Han med dobbeltrifla hadde 9.3x74.

 

Absolutt alt av guider vi hadde, og som vi så, brukte boltrifler. Fra 270 win til 338. Så jeg vil påstå at boltrifle er det mest brukte. Kaliber går også over et stort spenn, så det meste funker fint. Min bjønn gikk rundt 30-40 meter etter å ha fått en 6.5x55 i hjerte/lungeregionen. Så man trenger ikke kanon. Men man taper selvfølgelig ikke noe på å ha grøvre enn 6.5x55. Men på den tida, så var det det groveste jeg hadde som det var aktuelt å montere kikkert på, så det valget var enkelt.

 

Men hva som er den ultimate bjønnerifla som du spør om....det aner jeg ikke.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Der vi var, og med de guidene....Bruce Hartum var eier av jaktområdet...han er dessverre død nå, men det får nå være....vi fikk sjelden hold over 100-120 meter pga at guidene var med og vi sneik oss nærmest mulig. Bruce guida meg og fattern på begge mine, og fattern sin ene.

 

8x57 er da et greit valg det. Du har veldig fine kalibre her, så jeg ville rett og slett tatt det våpenet som jeg liker best. Har du ingen favoritt, så trekk lodd :lol:

 

Ønsker dere alle som skal på bjønnejakt en god tur, og skitt jakt. Det er dritmorro, og en helt annerledes atmosfære enn her hjemme...sjøl om en skog egentlig er en skog....

Mitt tips er å styre unna åtejakt. Dem var veldig ivrige på at vi skulle prøve det, så jeg testa det den 1. jaktdagen, bare for å se, men det fant jeg ut etter få min. at ikke var særlig spennende. Men det var jo ingen steder å gå, for du blir sluppet av, og krabber oppi buska, og blir henta etter x antall timer.

 

Men smygjakt...det var morro :D

Link to comment
Share on other sites

Selv bruker jeg en Howa 338 WM på bjørnejakt.

Den er i rustfritt stål og lett og ta fra hverandre for å bade etter tur.

Jeg jakter i Canada og vi kjører mye ATV på grusvei. Det blir fint støv som setter seg over alt.

 

338 WM har litt for hard rekyl etter min smak, men den gjør jobben.

Link to comment
Share on other sites

har aldri vore på bjønnjakt, har heller ingen planer om det, men er av den typen som meinar at di større, tyngre og raskare og meir djevl** kula blir di fortare dett bjønnen :mrgreen:

 

lurer derfor på om ikkje ei orntlig hulspiss kule frå ei 50. cal rifle ikkje hadde gjort susen :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...
På 29.3.2010 den 21.23, kenneth32 skrev:

I 1990 dro jeg og fattern + 7 andre bekjente på felles bjønnejakt i Canada. Alle utenom 1 av jegera hadde boltrifler. Alt ifra 6.5x55 til 7 mm magnum. Han med dobbeltrifla hadde 9.3x74.

 

Absolutt alt av guider vi hadde, og som vi så, brukte boltrifler. Fra 270 win til 338. Så jeg vil påstå at boltrifle er det mest brukte. Kaliber går også over et stort spenn, så det meste funker fint. Min bjønn gikk rundt 30-40 meter etter å ha fått en 6.5x55 i hjerte/lungeregionen. Så man trenger ikke kanon. Men man taper selvfølgelig ikke noe på å ha grøvre enn 6.5x55. Men på den tida, så var det det groveste jeg hadde som det var aktuelt å montere kikkert på, så det valget var enkelt.

 

Men hva som er den ultimate bjønnerifla som du spør om....det aner jeg ikke.

Jeg var hjelper til Bruce hartum da. Er du på Facebook? Frode haugen 

Edited by Frode49
Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Det er vel med bjørnejakt som med annen jakt at det er jegeren det kommer an på?

 

Neinei, ved all jakt er det utstyret som gjør jegeren. :mrgreen:

 

Tror mitt bidrag til dette blir en støtte til det som nevnes i et innlegg lenger opp - bruk den børsa du er komfortabel med, ikke bruk ei uke med bjørnejakt til å "bli kjent" med et nytt våpen. Greit nok med treningsskyting osv. men det er nå en gang sånn at når en jakter med den børsa som har vært med i skogen i noen sesonger går ting litt mer på skinner enn om en kommer med noe nytt og blankt. 

 

Hvis en da ikke tenker å bruke jaktturen som en unnskyldning (ovenfor seg selv, ektefelle eller andre) for å investere i noe nytt og spennende da... 9_9

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...