Jump to content

Carl Zeiss Duralyt


Winge Våpen AS

Recommended Posts

Nyhet - Carl Zeiss Duralyt.

 

img398603_Duralyt%203-12x50.jpg

 

Ikke lenge etter introduksjonen av sin nye serie, forbedret Victory nå med ekstralavt-dispersjonsglass dvs fluorittglass (som forbedrer sekundærspekteret dvs fargespekteret brytningsmessig samt kontrast – særlig merkbart i høyere forstørrelser) og videre valgbar opplyst retikel i første bildeplan og rødprikk i andre bildeplan makter altså Zeiss i en tid der flere produsenter merker konsekvenser av en noe vanskelig tid, å presentere en helt ny serie på 3 kikkertsikter i mellomprissegmentet.

 

Her hviler man tydligvis ikke på laubærene, men er proaktivt og sultent ute etter nye markedsandeler – uten å kompromisse kvalitet. Dette står det respekt av.

Det er skrevet litt på bloggen til Winge Våpen AS om Carl Zeiss Duralyt (kan leses her: http://wingevapen.wordpress.com/)

 

Mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

Høres interessant ut den 3-12x56'en. Prisen er ikke så ille heller. Den blir likevel bare ett av mange sikter i den prisklassen der. Håper det kommer test av den snart, gjerne sammenligningstest med andre sikter i denne klassen.

 

Eneste dumme er at det er 30 mm rør. Må ha ny montasje/ringer da.

Link to comment
Share on other sites

Etter finlesing av bloggen, linket til over, finner jeg følgende påstand:

Kikkertene må alle betegnes som relativt lette og egent for lav montasje – dvs mindre kantingsproblemer
Dette er en seiglivet myte, som vi var igjennom på gamle sluttsykke. høye montasjer medfører ikke større effekt av treffpunktforandring ved kanting.
Link to comment
Share on other sites

Har noen bilde av denne #6 retikkelen?

Høres ut som en slags #4...

 

Hvis dette er et lettere sikten enn Classic og i og med at det leveres i litt andre størrelser, finner jeg det absolutt interessant.

Og med 10 mm lengere øyeavstand enn Classic kan det bli et populært sikte på litt spreke rifler.

Er spent på de tekniske data.

Håper Winge holder oss oppdatert på denne.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja Norrøna, hvis ikkje ein skal slå til på ein Bushnell, dei er jo atskillig billigere.. 8)

 

Frå spøk til revolver Norrøna, det er opp til kvar og ein å vurdere om fordelene med nye serien er verdt pengene opp mot classik modellene, men rekner med at utviklinga går framover og at det finst fordeler med denne serien. Tviler vel på om Zeiss hadde utvikla ein serie med minimale forskjeller til omtrent samme pris som ein eksisterende serie, det ville være lite poeng i. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja Norrøna, hvis ikkje ein skal slå til på ein Bushnell, dei er jo atskillig billigere.. 8)

 

Frå spøk til revolver Norrøna, det er opp til kvar og ein å vurdere om fordelene med nye serien er verdt pengene opp mot classik modellene, men rekner med at utviklinga går framover og at det finst fordeler med denne serien. Tviler vel på om Zeiss hadde utvikla ein serie med minimale forskjeller til omtrent samme pris som ein eksisterende serie, det ville være lite poeng i. :)

 

 

Ble litt småirritert av den kommentaren Mauser68, så derfor ventet jeg litt før jeg svarte.

 

Vi har ikke sett noen tester som indikerer at Duralyt er bedre enn Classic(Kansje ikke så rart :wink: ), og de aller fleste plasser har Classic en ikke ubetydelig høyere pris enn Duralyt. Untatt XXL, som sagt. Derfor mitt tydeligvis "irriterende" innlegg. Dog syntes jeg at det var passende...

 

Edit: Skriveleifer...

Link to comment
Share on other sites

Beklager at eg irriterte deg Norrøna, men eg fant kommentaren din også irriterende, derav mitt svar.. :)

 

Og det er akkurat det faktum at me ikkje veit så mykje om det kikkertsiktet, som gjer at kommentaren din var irriterende, for alt det me veit, kan denne kikkerten være eit betre kjøp for pengene. Men dette finn me vel snart utav, når det kjem ein skikkelig grundig test på dei. Time will show. :)

Link to comment
Share on other sites

Stemmer, vi vet ikke så mye om det, enda. Men hvis vi ser KUN på pris, og går utifra det velkjente "man får det man betaler for" så er Classic et bedre sikte. Ergo syntes JEG at det var tidlig å begynne å lovprise et ukjent kikkertsikte. :wink: Men Zeiss har jo en tendens til å levere kvalitetsvarer... :mrgreen: Iallefullefall, tester skal leses med stor interesse :D

Link to comment
Share on other sites

Kan de som har klådd på dette sikte avkrefte/bekrefte om det er utvendig justerings tårn på disse. noe alla kompensator? Det ser slik ut på bilde, men bilder lyver til tider :wink:

 

Det er ikke utvendig justering eller kulekomp på disse.

Justeringen ser ut som Conquest på utsiden, men hadde visst grommere innmat. For da behøvde de ikke å lage så mange typer, og det gjorde det billigere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lukter ny innpakning på gammel modell. Tror Zeiss misliker sitt tidligere slipp- qoncuest, og vil prøve å hamle i land igjen med en billigserie med annet navn.

 

PS! Dette er kun høyttenkning fra min sin side, men hadde jeg vært markedsansvarlig i Zeiss, ville jeg tenkt i disse baner. :lol::D:twisted::roll::P:cry::mrgreen::arrow::idea::?::!::(:arrow::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har noen bilde av denne #6 retikkelen?

Høres ut som en slags #4...

 

Hvis jeg har forstått det riktig er dette et tynt trådkors i andre billedplan (ikke medforstørrende) og grove stolper i første (medforstørrende). Altså en ikke belyst variant av retikkel #60 som varipoint kan leveres med.

Link to comment
Share on other sites

Har noen bilde av denne #6 retikkelen?

Høres ut som en slags #4...

 

Alle europeiske har retikkel 6 / 60, noen kaller det for noe annet.

 

Tysk #4 er 70cm mellom de tykke stolpene, tilpasset rådyr.

Tysk #6 er 140cm mellom de tykke stolpene, tilpasset hjort.

 

Se bare på linken over, finn retikkel 60 og glem at det er opplyst. Slik ar retikkel 6.

Hele retikkelet er i 2.billedplan.

Link to comment
Share on other sites

Hele retikkelet er i 2.billedplan.
Det virker som dette er riktig, men det som forvirret meg er teksten på Winges blogg:
Dette er fullverdige Zeiss kikkertsikter med 30mm rør i grå duraluminium, Zeiss egenproduserte linser med nyutviklet coating, retikel 6 (tre tykke stolper superponert på trådkors i 2de billedpland (=medforstørrende)
Jeg tenkte et slikt retikkel egentlig var ganske smart, med mulighet til å bruke avstanden mellom de grove stolpene til avstsandsbedømming, samtidig som trådkorset skulle være synlig på lav forstørring, og ikke oppleves å dekke for mye på høy. Særlig når man hadde bestemt at siktet bare skulle leveres med ett retikkel, "one fit all"

 

Hvis jeg har forstått det riktig
Da forsto jeg det altså ikke riktig.
Link to comment
Share on other sites

Kva måte ville du ha reklamert for eit produkt på då Bippestankelbein ? Er ordlyden feil, eller er reklamen misvisende på noko måte ?

 

Kan nevne at Winge Våpen er annonsør her inne og har lov å reklamere for produkt, det er ein tjeneste han betaler for. Hvis det var det du tenkte på..

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...