Jump to content

Fotsnare for rev i Norge


Vestmann

Recommended Posts

Tja..om man bruker rette argumenter. Er mer en ytring fra min side om at jeg synes den bør bli lovlig da. 

Et punkt man kunne brukt er feks områder med dverggås. Er nok mange argumenter for, rype og skogsfugl og annen bakke hekkende fugl blir hardt belastet av en økende revebestand. 

https://www.nrk.no/finnmark/katastrofal-sesong-for-norges-mest-truede-fugl-1.13725749

 

http://www.naturoppsyn.no/content/500043000/Rodrevjakt-gir-flere-dverggjess

Link to comment
Share on other sites

Lulesnaran brukes i Norge allerede , lovlig , men kanskje ikke av dem dere tror. Lulesnaran er godkjent av Forsøksdyrutvalget for fangst av rovdyr , blant annet  gaupe , i forskningsøyemed . Dyrene er jo ment  å få leve da , de skal som oftest bare radiomerket , men snaren er i allefall i bruk.  Jeg tror Dyrevern alliansen er representert i Forsøksdyrutvalget. 

Link to comment
Share on other sites

56 minutter siden, Sakoen75 skrev:

Hvis den er så "human" at den kan brukes på dyr som skal settes fri så må jo det være et argument i seg selv. 

 

Såvidt jeg kjenner til brukes den da i kombinasjon med elektronisk varsling. Altså at snara blir sjekka umiddelbart etter fangst. Det er forøvrig også brukt softcatch fotsakser (med dobbel "saks") til samme formål, står en stabel i kjeller'n på HiNT på Steinkjer. Gjorde i allefall det for noen år tilbake. Men det er da allerede avholdt kurs i fotsnarefangst med utdeling av sertifikat her til lands, mistenker det er flere enn meg på Kammeret som var med på det arrangementet 8-)

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Jibrag skrev:

Men det er da allerede avholdt kurs i fotsnarefangst med utdeling av sertifikat her til lands, mistenker det er flere enn meg på Kammeret som var med på det arrangementet 8-)

 

 

Da er det muligens håp for de som vil bruke snarer? Vet at det er brukt elektronisk varsling for å lette jobben for forskere, hvilken type brukte dere?

Hva gjelder sertifiseringen for? Noe som alle kan/kunne ta eller var det i forbindelse med et prosjekt?

 

Husker fra US at soft-grip/catch saks knuste og skadet labber til tider men sikkert flere ny typer og bedre men de må klemme rimelig bra for å holde dyra.

 

Har du lyst til å fortelle mer om dine erfaringer? Er ikke ute etter å krangle men synes det er spennende å høre andres erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Sakoen75 skrev:

Da er det muligens håp for de som vil bruke snarer?

 

Nei, det tviler jeg på. Det var vel mer et stunt på sent 90-tall i regi av Norsk Fangstmann, i den tida det var mest stuk over fotsnarefangsten i Sverige. Samme kurs som ble avkrevd i Sverige, så de som var tilstede fikk kursbevis som gjør at man eventuelt kunne dratt til Sverige og fangstet med fotsnare. Softcatchene som ble brukt i regi av NINA i samme tidsperiode var modifiserte med en ekstra bøyle slik at foten ble holdt på to steder. Usikker på hvilken elektronisk varsling som ble benyttet den gangen, nå finnes bl.a Minkpolice som jeg har mulighet til å skaffe fra leverandør via arbeid. Har 1 stk stående privat som jeg ikke har tatt i bruk. Rimelig enkel sak, en boks med en magnetbrikke, knyter ei snor i magnetbrikken over til utløsermekanisme/luke på fella, og når magnetbrikken nappes bort fra boksen, går det ut varsel. Sender også statusmeldinger til en webportal så en kan sjekke at den faktisk er i drift. Lurer på om de rett og slett brukte en eller annen form for trådløs videoovervåkning og døgnbemanning på skjermen, mener å ha sett noen klipp fra dette ifb med kursing på HiNT (Hadde en av prosjektlederne fra gaupeprosjektet som foreleser i hine hårde)


Var involvert i det prosjektet med elektronisk varsling på jervbåser for et par år tilbake, der man brukte minkpolice + viltkamera med intervallsending for overvåkning av jervbåser, istedet for manuell kontroll. Dette ble vel videreført såvidt jeg vet. Minkpolice varsler via SMS når fella utløses, viltkameraet tar bilder ved bevegelse + sender bilde hver 8.time uansett om fella er utløst eller ikke. Dvs at man både har bedre kontroll og bedre dokumentasjon for overvåkninga enn ved manuell kontroll. Rart om ikke det skal åpnes mer for dette. 

 

Men fotsnarer og softcatch har jeg overhode ingen tro på at vil bli lovlig i Norge. Det er vel ganske marginalt hvor mye dette brukes i Sverige også... Var i kontakt med noen i Nord-Sverige som brukte dette mye, og som lyktes veldig godt - men det er VELDIG avhengig av svært gunstige snøforhold. Løs snø, i rimelig brukbare mengder. Blir det lite snø, eller skare, er det håpløst. Er avhengig av at reven følger andre revespor inn til åteplass, og da bør det være 20cm + med rimelig løs snø. Ellers tusler den jo bare "fritt". 

 

(Edit: Fant mitt personlige "Fångstkort RÄV" på hylla her, datert 27/02/1999. "Efter genomgången utbildning godkänd som behörig att fånga räv med fotsnara")

 

(Dessuten er strengt tatt min personlige innstilling at rev skal felles i los :clap:)

 

 

Edited by Jibrag
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, gordon setter skrev:

Noe rev tar de, alle monner drar. 

 

Og det monner kanskje aller mest på steder som det du nevner - nede i bygda tror jeg en skal være optimist (eller ekstremt effektiv) for å kunne få stort mer enn en midlertidlig lokal effekt. 

Som sagt har jeg lite tro på at det vil være aktuelt for norske miljømyndigheter å godkjenne slike fangstredskaper, erfaringa tilsier vel mer at det går i motsatt retning på det meste. Skal en få gjennomslag krever det sannsynligvis et stort engasjement fra organisasjonshold, ikke bare enkeltpersoner. Og det sier jeg mer for å være realist enn negativ. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...