Jump to content

Siktemiddel på kombien??


Arne Vegar

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Anbefaler på det sterkeste en swaroski 1,25-4X24 med circle dot retikkel m/lys. Grymt fornøyd med det retikkelet! Er jo en "gammel" modell det nå etter z6 modellene kom, så har vel gått noe ned i pris. Fikk min for ca.10.000 i sverige.

 

Sjekk uansett ut retikkelet, fungerer til det meste.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Bra for deg truls, at du har funnet løsningen som passer for deg, Doctor rødpungt. For min del blir det verken fugl eller fisk: -ørlitegrann bedre enn jernsiktene, og uendelig mye dårligere enn kikkert...

 

Jeg har hatt alle mulige konstelasjoner på kombiene, sist nå en zeiss 2,5-10x50 på drillingen. Teorien var å bruke jernsiktene mest mulig, og kikkerten på post. Jeg klarte å ta fugl i lufta med den kikkerten, men jeg klarte også å bomme med hagla på rådyr. Det neste for meg blir en kikkert med lavere forstørrelse, 1,1-4 eller 1,5-6. Har hatt begge typer tidligere, men da som s&b uten lys. Det gjør jo at retikkelet nærmest forsvinner på laveste forstørrelse, noe som gjør den bortimot ubrukelig på laveste forstørrelse. Jeg har siktet meg inn på en tysk 1,5-6x42 med lys, ( Zeiss eller S&B) men de er jo bortimot umulige å oppdrive brukt. Noen som vet om noen?

 

Ja, jeg synes at Docter-siktet er genialt for den type jakt jeg bruker kombi til. Men smaken er forskjellig.

Jeg kan ikke hjelpe degg med brukt Zeiss eller S&B, men Finnlight338 hadde noen eldre, ubrukte Meopta 1-4x22 med opplyst rødpunkt (k-dot) som kanskje kan være noe for deg. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Zeiss 2,5-10x50 på drillingen min. Jeg har ikke tenkt til å skyte fluktskudd med denne montert. Det sitter på en EAW svingmontasje, som gjør at jeg kan sette på kikkerten i løpet av få sekunder. Jeg bruker drillingen som en side by side hagle med riflemulighet. Å nei, jeg kan strekke avstanden mye lenger enn 100m. Med enkeltskudd på kald pipe, så samler den på under 10mm på 100m. Det vil si 20mm på 200, pluss alt annet som kan gå galt, men det det har ikke noe med våpnet å gjøre. Skal jeg skyte orrhane eller tiur på topp, så synes jeg 4x forstørrelse er for lite over 100m. Jeg mener siktemiddel kommer ann på hvordan den skal brukes, og hva som skal jaktes. Jeg setter umåtlig stor pris på at det ikke sitter noen kikkert på toppen når den brukes på fluktskudd, eller bæres i timesvis på støkk. Kunne kanskje gått for en Aimpoint eller Docter, men da faller muligheten til sikkert skudd mot fugl på 130-150m eller mer, hvis alt ligger til rette, helt klart bort.

 

For mitt bruk, så er min kikkert det rette for meg. Rifleløpet går like godt som hvilkes som helst annen rifle, og da er det optikken og mannen bak som avgjør :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte i sommer en 1.5-5x20, men av diverse årsaker ble den byttet i en annen kikkert. Var veldig mye frem og tilbake, men jeg stilte følgende kriterier:

- Skal ha lysprikk til bruk både dag og natt i retikkelet (jeg har dårlig skyteøye og da er det til stor hjelp).

- Må være lyssterk, da den også skal brukes til nattejakt på rev. Dette går utover hendighet under drivjakta, men jeg velger å gjøre erfaringer med det denne sesongen, så får jeg se.

- Kan ikke ha noe særlig mer enn 2.5 som minste forstørrelse.

 

Jeg endte opp med S&B Zenith 2.5-10x56 Night and day. En svær kladeis av et sikte som står oppå kombien. Ser helt noldus ut :lol: , men fungerer. Til revebørse er kikkerten optimal, men som sagt - hendigheten under drivjakta kunne vært bedre. Jeg kunne også godt tenke meg ned til 1.5x forstørrelse, men jeg skal gjøre noen erfaringer først. Ikke sikkert det har noen praktisk betydning for meg.

 

Jeg har sett folk skyte rådyr som løper (en gang), dette var en veldig dyktig hagleskytter. Han traff og det datt. Men at jeg selv kommer til å skyte på den måten er tvilsomt, da jeg ikke er i nærheten av å være god nok til dette. Likevel er det en liten stemme inni meg som sier at jeg brude satt denne stjernekikkerten på ei finkalibra, flattskytende revebørse og kjøpt meg en mindre kikkert til kombien og ikke dratt kombien ut på natta etter reven. Så får jeg se etterhvert hva det blir til.

Link to comment
Share on other sites

Har skur + korn, pluss kikkert som kan smettes på dersom jeg måtte ønske det. Faktisk usikker på merket, fikk den av min farfar og har aldri tenkt nevneverdig over det. 2,5x fast såvidt jeg husker. Bruksområde er dog rådyrjakt. Stikkordet er korte hold og lavt behov for kikkert. Tingene forholder seg nok litt annerledes i din situasjon. Tror jeg ville gått for et rødpunkt eller en lavforstørret/variabel kikkert med godt synsfelt (fluktskudd på fugl).

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker dette kikkertsiktet på drillingen (se link) men er og svak for leupold sin 1,5-5x20 siden det var et yperlig kikkertsikte for fluktskyting (hadde det på komien min).

Mulig jeg skaffer et slikt på nytt igjen, blir nok å ha det siktet jeg har, men hvis jeg skal gå med kikkertsikte på for å skyte i flukt med, samt være klar til kjappe rifleskudd, så vil jeg gå med 1,5-5x20 på drillingen fast, og ha det andre med i sekken i tilfelle fall oppe i fjellet som kan skade siktet som er på.

På rypejakt med is å snø i fjellet kan det fort skje at man ramler og skader et sikte som står på et våpen fast.

 

http://www.leupold.com/hunting-and-shoo ... -5-8x36mm/

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Aimpoint med 2x forstørrelse. Husker ikke modellen i hodet, men tror det er en 5000 eller noe i den duren. Funker fint det og gjør skyting på 100m litt lettere enn uten forstørrelse. Hender det kan bli litt drøye hold i fluktskyting på fugl da jeg blir "lurt" av forstørrelsen og tror den er nærmere enn den er. Bare snakk om tilvenning så går det greit.

Link to comment
Share on other sites

I en del år nå har jeg hatt en nå 10-15 (?)år gammel Aimpoint 5000, og et Nikon 3-9x40 til kombien. Aimpointen fulgte med når jeg kjøpte den, og jeg husker jeg ble overaska over hvor presist man kan skyte med den. Den er svært raskt å få på plass i siktebildet, mye raskere en de kikkertene jeg har testa, mulig å skyte brukbart med hagla, og det er mulig å skyte temmelig presist med rifla. Første rypa jeg skøyt med rifleskudd var med Aimpointen, og det var ca 130 meter. Mulig jeg var heldig, men ikke bare. Det går å få 15mm grupper på 100 meter. Det funker selvfølgelig ikke til skumringsjakt, men bortsett fra det er jeg svært fornøyd med den gamle greia. Den bare virker! Det har vært skrevet litt her og der opp igjennom om at den røde prikken ikke er helt rund, eller har ujevnheter. Hvis den er det for deg, så ta en tur til en optikker og test synet. Litt skeiv hornhinne og prikken er ikke en rund prikk lengre.

 

Jeg har standardmontasjer til en Brno300, og jeg har ingen problemer med å bytte sikter uten å endre treffpunkt. Jeg er vel litt pirkete når jeg setter på den jeg skal bruke, men det treffer i alle fall der det skal.

For de som trenger en "miniprisløsning" er en brukt Aimpoint 5000 en mulighet, gjerne med en rimelig kikkert ved siden av.

Link to comment
Share on other sites

Går selv med kjøpsplaner på drilling for tiden og klarer ikke helt å bestemme med for hva slags sikte. Brukte Aimpoint i forsvaret i flere år og synes det var genialt, men synes ikke det ser bra ut på en drilling av en eller annen grunn. Så tror jeg kommer til å basere meg på åpne sikter og enn kikkert med lav forstørrelse som man kan ta på etter behov....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...