Jump to content

Siktemiddel på kombien??


Arne Vegar

Recommended Posts

Nå er kombien endelig kommet i hus, ble en Sabatti med frittliggende løp i kal 12/76 og 7x57R :D

 

Så er frågan, hva f skal jeg montere slags sikte?? Greier ikke å bestemme meg for om jeg skal ha en Aimpoint, holo-sikte ala Docter eller et kikkertsikte med lav forstørrelse....

Alle har jo sine fordeler/bakdeler, problemet er å veie dem opp mot hverandre for å finne det optimale...

 

Derfor lurer jeg på hva dere bruker på kombien???? Og hvorfor???

Link to comment
Share on other sites

På kombien min står det eit leupold 1-4x20, som eg er ganske fornøgd med.

 

Pga lav forstørring, kan eg bruke hagleløpet med kikkerten på. Har skote både rype i flukt og rev i spranget med hagleløpet og kikkertsikte. I tillegg kan eg skru opp forstørringa til 4 når rypa sitter der på 130 m og eg skal bruke rifleløpet.

 

Kva som blir best for deg er avhengig av 2 ting; kva du hovudsakeleg skal bruke kombien til, og smak&behag.

Dersom du først og fremst skal bruke den til rådyr, rev, gaupe og anna "større" vilt, kan rødpunkt vere eit meget bra valg. Men dersom du vil ha muligheten til å plukke mindre mål som td rype på litt avstand, bør du ha mulighet til forstørring, samt litt finare kors i staden for prikk.

Link to comment
Share on other sites

Du nevner flere, men glemmer det beste. Det er sikkert skur og korn på den fra før. Litt trening og dette går fint ut til 100 m. Dette ut i fra mitt behov. Bruker dette til rådyr. På mindre dyr og lengre hold må du nok over til kikkert, men ut i fra kaliber som du har valgt så leser jeg dette til rådyrjakt. Jeg har bare litt problemer på raske skudd. Da kommer hagleskytteren inn og legger kornet litt høyt. For min del er det bare å ta det litt roligere.

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl satt på en Leupold European-30 med 1,25 - 4 x forstørrelse (4 250,- hos Jakt & friluft). Det passer meg ganske bra. Eneste bekymringen er i forhold til toppjakt. Burde nok hatt større forstørrelse da! Men på de tre årene jeg har jaktet, har jeg kun prøvd toppjakt èn gang, så er egentlig ikke noe savn.

 

Satte først på et rødpunktsikte (BSA). Greit nok i dagslys, men altfor sterk prikk til skumringsjakt. Ble ikke helt fortrolig med det og savnet å ha muligheten til å forstørre. Funker sikkert fint på korte hold, men på over 50 meter passet det ikke meg noe større. Leupolden går fint ut til 100 meter. I tillegg kan en finne fugl i flukt ganske raskt (bare så vidt prøvd å sikte etter fugl for å se om jeg klarer det!).

 

Er både fordelere og ulemper med alle alternativene, men vil du ha litt forstørrelse bør du prøve kikkertsikte (det finnes også rene rødpunktsikter med litt forstørrelse), men sett like gjerne på en hurtigmontasje. Da kan du ta av siktet fort og gæli under jakta og bruke de åpne siktene om det skulle trengs. Også kan du evt bytte mellom rødpunkt og kikkertsikte om du har en hurtigmontasje til.

 

Hvorfor ikke prøve feks en Leupold VXIII 1,5-5x20 med rødpunkt (6 300,- hos Jakt & friluft)? Da har du i både pose og sekk!

 

Sånn ser nå min ekvipasje ut - angrer for øvrig på at jeg ikke kjøpte hurtigmontasje sjøl!:

014.jpg

Link to comment
Share on other sites

Heller egentlig over mot et kikkertsikte men jeg har ikke helt sluppet ideen om en Aimpoint med 2x... For fluktskyting tror jeg kanskje ap er hakket fremfor, men det er basert på antagelser... 8)

 

Funker det greit å skyte i flukt med et kikkertsikte??

Ser for meg at på 1-2x forst. skulle det gå greit med litt trening...

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det med den testen. Det var i årboka til våpenjournalen 92-93 .Konklusjonen var at de traff bedre på duer med kikkert ja. Jeg har en S&B 1,1-4 på min drilling men treffer ikke en dritt på skogsfugl så jeg jakter bare med åpne sikter og knepper på kikkerten når jeg står på post, men da trenger jeg mere forstørrelse så jeg kommer til å sette på en 3-12(så hvis noen er ute etter enS&B 1,1-4 med lys er min til salgs)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme dilemmaet da jeg kjøpte drillingen min. Kikkert eller aimpoint? Og siden jeg ikke klarte å bestemme meg , ble det "ja takk , begge deler". Men det fordrer jo en montasje der du kan veksle mellom dem uten at treffpunkt forandres. Og etter ett par sesonger , ser jeg at aimpointen er den som blir mest brukt.

Link to comment
Share on other sites

Valgets kvaler!

Skal hente nyinnkjøpt kombi morgen! Siden jeg hadde en Zeiss 1,5x6*42 i skapet valgte jeg å sette på den. Skal primært bruke kombien til rådyr jakt og med hurtigmontasje kan man bruke åpne sikter på trange poster. Er uansett spent på om dette er det riktige valget!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du begynner i feil ende! Her er mitt råd: Bestem deg først for hvordan du vil bruke kombien, så finner du et sikte som passer til bruken.

Jeg bruker min drilling med åpne sikter, og har kikkertsiktet i en pung rundt halsen, og klikker det på ved behov (ERA svingmontasje). Da blir drillingen en hagle, med riflemulighet, for å sette det på spissen. Jeg skyter rådyr mest med rifleløpet, og åpne sikter, fordi jeg elsker smygjakten. Litt trening, og du klarer fint å skyte ut til 100 meter. På smygjakten er de aller fleste skuddsjansene mellom 15 og 75 meter, flest rundt 40 for min del. Da er åpne sikter perfekt! Stokken passer til åpne sikter, bare å løfte opp og BANG :D Når jeg jakter i skumringen, eller poster på hogstflater og lignende åpne felt/lengre avstander, klikker jeg kikkertsiktet på (SuB 1.5-6x42). På rypejakt henger også kikkertsiktet rundt halsen, og jeg bruker drillingen først og fremst som hagle. Jeg ser at slik jeg bruker drillingen kunne jeg godt ha hatt et større kikkertsikte, for å utnytte skumringspotensiale. 2.5-10x50 for eksempel, siden jeg ikke har kikkertsiktet på under støkkjakt på fugl allikevel. På lenger hold er det håpløst å skyte rype med rødpunkt, tror jeg. Men et lett kikkertsikte i passende forstørrelse er perfekt! Gordon Setter her på forumet brukte en Leupold 2-8x32 under vinterjakten vår på rype i Indre Troms, og det virker som et perfekt rypesikte.

Skal du jakte med siktet på hele tiden, i fast montasje? Da må vel et rødpunktsikte være perfekt. Dersom du velger å jakte med fastmontert kikkertsikte forsvinner noe av poenget, fleksibiliteten, til kombien synes jeg. Da må du i alle fall bygge opp kolben så du får mulighet til instinktivt fluktskytte!

Lykke til,

Bent Storå

Link to comment
Share on other sites

Fleksibilitet er nøkkelordet, jeg leter etter kombinasjonen som dekker flest bruksområder. Men det er mange hensyn å ta, jeg har ingen praktisk erfaring med kombi-jakt derfor er jeg evig takknemlig for alle innspill fra dere som har det :D

Vingler veldig nå i hva jeg vil ha, men en lavtforstørrende kikkert i hurtigmontasje som kan tas på ved behov er ingen dum ide...

 

Er hurtigmontasjer til å stole på, mtp treffpunkt når man tar den av og på?? Og etter x antall ganger av/på, er den da like pålitelig???

 

Kommer til å bruke børsa til rypejakt, skogsfugljakt, sporing av rev osv, kanskje rådyrjakt, back-up hvis det skjærer seg totalt i elgjakta...

Link to comment
Share on other sites

Har hatt samme kombien selv og endte opp med Meopta 1-4* med lys. Dermed fikk jeg både rødpunkt og kikkertsikte i ett. Anbefaler denne løsningen på det sterkeste, men du må få ordnet justerbar kolbehøyde for å takle raske fluktskudd med kikkertsiktet på. Forutsetningen for å beherske denne skytingen legger du på lerduebanen. Du kommer til å bli overasket over hvor greit det er å skyte med, dersom du ikke har prøvd det før. Ulempen med dette siktet er at det blir litt grovt på små blinker på lange hold. Desverre er det umulig å finne et sikte som er helt optimalt til all slags bruk, men hvis lommeboka tåler det så har Swarovski kommet langt på vei med Z6 1-6* med lys evt 1,7-10*

 

Lykke til med et vanskelig valg :D

Link to comment
Share on other sites

Dermed fikk jeg både rødpunkt og kikkertsikte i ett.

 

Helt enig. Et kikkertsikte som varipoint 1,1-4x24 gjør alt et rødpunktsikte gjør, bare mye bedre. Synsfeltet til Aimpoint er egentlig helt elendig, hvis du sammenlikner med en slik.

 

Du slipper å velge om du vil ha 2x eller ikke, det er bare å skru opp.

Link to comment
Share on other sites

Har selv montert et Meopta Meostar R1 1-4x 22 RD (K- Dot) på kombien. Selvsgt ikke førstevalget for skumringsjakt, men bra optikk gjør at det skal være temmelig mørkt før siktet ikke er brukbart. Har ikke fått jakta all verden med den ennå, men har også vært på trapbanen et par tre ganger og selv om jeg ikke er jordens hagleskytter så blir ikke resultatet værre med kikkerten montert, heller tvert i mot. Jeg skyter da med en gangs forstørring, begge øyne åpne og godt med lysstyrke på dotten. Selv om det er en nødløsning vil retiklet på dette siktet også virke uten lys om elektronikken eller batteriet skulle svikte. Siktet er noe større og tyngre enn de vanlige rødpunktsiktene, men så får du både et rødpunktsikte og et dugende kikkertsikte i samme pakken. Så vidt jeg husker i farten dekker dotten omtrent 5-6 cm (2 MOA?) på hundre meter med fire gangs forstørring. Kanskje noe i overkant om langhold på rype står på programmet. Rødpunkt med 2X bør du prøve før du handler. Jeg har sett på denne løsningen selv og kan ikke si at jeg likte den noe særlig.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da tror jeg at jeg går for et kikkertsikte med lav forst og lyspunkt... Prøvde å montere en kikkert med montasjen til salongen, og det så ut som å gå greit å finne fugl i flukt, selv med 3x som minimum forst. (gikk ikke lengre ned).

 

Da gjenstår bare å finne kikkert og montasje :D

Link to comment
Share on other sites

Har ein Leupold Scandinavian på min Fair-kombi i 20/76 5.6x52R. Dette synast eg er optimalt, då den er variabel frå 1.5 til 4 gonger forstörrelse. Dermed har du godt utgangspunkt både for raske hagleskot og lange rifleskot. Har i tillegg hurtig skinnemontasje, som gjer at eg kan ta den av og på på 10 sekund.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd en del forskjellige sikter på kombi opp i gjennom.

De aller fleste i området 1-5x forstørrelse. Omtrent alle varianter av Leupold, samt Bushnell Elite og S&B.

 

Kjøpte meg kombi igjen i vår, og da ramlet jeg til slutt ned på en en S&B 1,5-6x42.

Mest fordi jeg bruker denne nesten utelukkende til rådyrjakt. Og da er den ekstra forstørrelsen veldig ok.

I tillegg har jeg en diger FinnClassic kombi, så da gjør det ikke noe om siktet ruver litt.

 

Syns jeg...

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

jeg har 2 kikkerter : den jeg bruker på åte og bukkejakt er en Leupold i vx men husker ikke hvilken :mrgreen: , men den har 2-7X33.

Den andre kikkerten er en liten sak fra Aimpoint micro rødpunkt sikte, som jeg bare bruker på drivjakt på rådur med hunden vår, en liten dachs som er gøy og høre på. :wink::mrgreen:

PS. begge 2 siktene sitter på Sabatti Forest.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Meopta Artemis 2000 1,5-6x42 på min Sabatti Forster 12\76, 7x57R. funker utmerket til alt fra leirduer til hare og rådyr. kikkerten er montert i orginal hurtigmontasje. vil si at kombien blir noe tung, ca 4 kg med kikkert men etter jeg byttet til en litt god og bred reim så er det ikke noe problem.

 

før jeg fikk kikkerten hadde jeg en aimpoint på, men fikk ikke prisen til å stemme med fordelene, kunne like så greit bruke de åpne siktene, så det ble byttet inn mot kikkerten

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en S&B 1,5-6X40 i svingmontasje. Kikkerten ligger i sekken når jeg går i skogen, og monteres på post. De få anledninger jeg kommer innpå et rådyr mens jeg går, stoler jeg på skur og korn, eller gjemmer meg til kikkerten er på.

Link to comment
Share on other sites

Dere som har 1,5-6x40/42, er det mulig å ta raske skudd på fugl i flukt med det? Tenkte da på om en har på laveste forstørrelse. Eller er kikkerten rett og slett for stor?

 

Det jeg ser på som den store ulempen med min (Leupold European 1,25-4x20) er at det ikke er så store hjelpen på toppjakt. Da kan jo fuglen fort sitte på hundre meter og over. Da blir det ikke digre prikken akkurat. Og når trådkorset er grovt fra før, ja da er det i hvertfall ikke lett (tysk 4).

 

Kjøpte primært min for kortere hold, og da er den jo knall, men hadde så klart vært greit med mer forstørrelse i blant! Hvorfor kommer ingen med 1-15x20...?

Link to comment
Share on other sites

Er akkurat i ferd med å handle kombi selv, gjennom en herværende "kammerat", og planlegger å utstyre den med et sånt holografisk sikte. Er LITT betenkt i forhold til snø og vann og sånt - sikteglugga er jo ikke rundt og mulig å utstyre med vippelokk ala Butler Creek. Lurer på om det finnes beskyttelsesinnretninger til disse greiene?

Link to comment
Share on other sites

Med den orginale hurtigmontasje til sabatti så får du ikkje kikkerten lavere ned om du har en 1-4x20, derfor valgte jeg en med litt lysåpning, men det er ikke så mye klaring igjen ned til sikteskinna.. hurtige skudd er ingen problem med 1,5 i forstørrelse,

Link to comment
Share on other sites

@Truls:

Tenkte selv på holo-sikte, både pga vekt og fluktskyting, men slo det fra meg mtp de litt lengre holda. Da kan det kanskje være greit med litt forst.

Når/hvis du skaffer deg holo-sikte må du "avgi rapport" om hvordan du syns det funker, har litt lyst på et slikt :D

 

Siktet til kombien min kom selvfølgelig i går, dagen etter at jeg hadde reist på sjøen i 4 uker :evil::( Er det ikke typisk....

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble forsåvidt advart om at holoen ikke er spes egnet til prikkskyting på toppjakt, men med et sikte med røDpunkt på 3 MOA, skal holdet være temmelig drøyt for at prikken blir for stor, tror jeg. Jeg skal melde meg med erfaringene etterhvert. God tur på bøljan blå 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meopta 1-4 høres ut som en god kombinasjon til dette bruket, kjempekikkert med gode serviceavtaler, ypperlig forstørrelse på en kombi. Selv bruker jeg en leupold 1-4x20, men kolben måtte justeres rimelig mye for å treffe leirduer på banen. For det meste hviler en ladning grovhagl i hagleløpet på kombien min.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kommer ingen med 1-15x20...?

 

Hehe, det hadde vært noe, men jeg ville da hatt større lysåpning enn 20! :lol:

 

Likevel, på kombien min har jeg en Leupold vx1 1-4x20 - som jeg egentlig er veldig fornøyd med. Men jeg har også ofte tenkt tanken om å ha litt mer forstørring en -4. har jo tenkt på de "vanlig" 1,5-6x42, men i det sist har jeg tenkt litt på Swarovskis Z6 serie, og da, enten: 1,7-10x42 eller 2-12x50(men den blir nok alt for stor, spesielt når jeg er vant til den lille amerikaneren). Men 1,7-10x42 virker veldig spennende og super til en skikkelig bruks kombi som brukes til det meste av småvilt og rådyrjakt, det er bare detta med penger og ikke penger! :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke at dere vurderer disse digre greiene på kombivåpen. Jeg har valgt Docter rødpunkt, en liten rakker, 27 gram tror jeg . Begge øynene åpne, kjappe skudd. Og greit nok til presisjsonsskyting opp til 100 meter, skulle jeg tro. Med en diger kikkert synes det for meg åå bli ganske knotete å skulle avlevere raske hagleladninger i tett skog.

Link to comment
Share on other sites

Jau, jau. Men det er jo flere enn deg her :wink:

Jeg stusset litt på han som lurte på å putte på en 2,5-10 på kombien. Det var noen andre her som nevnte noen greier som for meg virker litt uhåndterlig på et kombivåpen. Men folk er jo forskjellig.

For meg skal en kombi være bortimot like kjapp å håndtere som ei dobbeltløpet hagle. Prikkskyting på toppjakt får heller bli en utfordring, jeg får prøve å smyge meg litt nærmere.

Link to comment
Share on other sites

Bra for deg truls, at du har funnet løsningen som passer for deg, Doctor rødpungt. For min del blir det verken fugl eller fisk: -ørlitegrann bedre enn jernsiktene, og uendelig mye dårligere enn kikkert...

 

Jeg har hatt alle mulige konstelasjoner på kombiene, sist nå en zeiss 2,5-10x50 på drillingen. Teorien var å bruke jernsiktene mest mulig, og kikkerten på post. Jeg klarte å ta fugl i lufta med den kikkerten, men jeg klarte også å bomme med hagla på rådyr. Det neste for meg blir en kikkert med lavere forstørrelse, 1,1-4 eller 1,5-6. Har hatt begge typer tidligere, men da som s&b uten lys. Det gjør jo at retikkelet nærmest forsvinner på laveste forstørrelse, noe som gjør den bortimot ubrukelig på laveste forstørrelse. Jeg har siktet meg inn på en tysk 1,5-6x42 med lys, ( Zeiss eller S&B) men de er jo bortimot umulige å oppdrive brukt. Noen som vet om noen?

Link to comment
Share on other sites

Er det nokon som har erfaring med Aimpoint på kombien?

Har ein av kompakt serien som eg vurderer å bruke på min kombi. Men kva montasje som passer er eg usikker på. Er jo berre ein ekstra brei montasjering på siktet. Nokon som har eit forslag til kva som passer? Kombien er Diamond.

Link to comment
Share on other sites

Jeg landet som nevnt i en annen tråd på Leupold VXIII 1.5-5x20 med lys. Den har 30 mm rør, hvordan kan det da være 20 i betegnelsen?

 

Uansett, jeg satt på jordet i går med begge kikkertene mine. Leupolen og Zeiss 2.5-10x50. Det skal sies at sommernatten er lys og ikke ideell til tøffe nattetester, men jeg fikk en indikasjon. Leupolden fulgte Zeissen så lenge jeg var der, og det var ikke dårligere skytelys med Leupold, og jeg gikk hjem rett før kl ble 24. (Det var ingen skyer på himmelen, så det kunne nok vært skytelys hele natta.) Det har nok noe å gjøre med at Leopolden har lys i retikkelet men Zeissen blir sendt til Tyskland ganske snart for ettermontering av lys.

Link to comment
Share on other sites

.... men hvis lommeboka tåler det så har Swarovski kommet langt på vei med Z6 1-6* med lys evt 1,7-10*

 

Amen!!!

Et sikte som er som skapt for en heldig liten kombi!

Z6i burde være motivasjon nok i seg selv for å jobbe overtid med dertil øremerkede midler til kjøp av et så vidunderlig siktemiddel...

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl tenkt lenge og vel på hvilket siktemiddel som skulle være optimalt til min nye kombi. (Swarovski Z6 faller naturlig bort pga. prisen)

 

Her er grunnlaget for mitt valg:

- Kombien skal i første rekke være et våpen for mobil jakt, altså et lite, solid og lett sikte.

- Ønsker å bruke 76mm hagleskudd og vil gjerne ha god øyeavstand.

- Et sikte egnet for raske skudd og skudd etter vilt i bevegelse.

- Et sikte som også kan brukes i dårlig lys/mørk bakgrunn, altså med opplyst prikk.

- Pris vs kvalitet vil for meg også påvirke valget.

 

Kombivåpen er som navnet tilsier en mellomting mellom ei hagle og ei rifle. Den vil aldri kunne bli optimal som begge deler. 10. september er det hagla som gjelder og da snøen har lagt seg en presis boltrifle med en kraftig kikkert til toppjakta. Strengt tatt er vel et kombinasjonsvåpen bare ei hagle med mulighet til å øke haglas "rekkevidde" ut til drøye 100 meter.

 

Mitt valg:

LEUPOLD VX3, 1,5-5x20, tysk #4 ret. med opplyst dot, metrisk.

 

Kosta 570 $ og er en kikkert jeg tror vil være perfekt på min kombi.......kombinert med de åpne siktemidlene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...