Jump to content

Hva slags rifle er dette?


D.T

Recommended Posts

Hei!

Har arvet en rifle som jeg ikke vet merket på, noen som kan hjelpe meg? :oops:

Riflen er i kaliber 308 og ser ut til å ha en hjemmelaget stock(?)

 

På riflen står det:

POLITI 2940

8144

 

G.33/44

 

 

599831.jpeg

599830.jpeg

599832.jpeg

Bilder er tatt med mobilkamera, som er grunnen til kornette bilde.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er ein ombygd Mauser bergkarabin, det er ein litt lettere variant av vanlig M98 Mauser. Mest sannsynlig så har hevarmskula også eit hull på undersida, som er laga for å spare vekt.

Fin børse og stokken er nok sikkert ikkje heimelaga, men ein litt spesiell variant, som eg ikkje kjenner igjen.

 

Flott børse var det. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvilken rifle eller hva slags rifle... heter det :D

 

Det er en jakt ombygd mauser, den såkalte bergjeger karabinen. Den har nok fått nytt løp, Ny sikring, omsmidd ladearm og en jaktsktokk.

 

Fillern Sakotrg var kjappere

dette er ikke en bergjegerkarabin... bergjegerkarabinen hadde hull fjennom kula i hevearen for å spare vekt. nå kaltes gjerne alle en korte karabinene også for bergjegerkarabin men dette er visstnok ikke tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

dette er ikke en bergjegerkarabin... bergjegerkarabinen hadde hull fjennom kula i hevearen for å spare vekt. nå kaltes gjerne alle en korte karabinene også for bergjegerkarabin men dette er visstnok ikke tilfelle.

Du tar nok feil. De som var merka POLITI var G33/40. G33/40 var bergjegerkarabin. G33/40 hadde hul hevearmskule, men når man bygger om en mauser til å bruke kikkert blir ofte hevearmen enten byttet eller endret på. Så det kan føre til at en G33/40 ikke har hul hevearm etter ombygging.....

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for kjappe, presise og gode svar allesammen! :D

Dere har rett i at det er en hul hevearmskule, ganske ubehagelig spør du meg. Jeg synes den er bra tung til å være... lett :roll:

 

Er fortsatt ny med rifler og sånt, hvordan er riflen generelt? er det en bra rifle, hvordan verdi tror dere at den har?

Kanskje litt vanskelig å vite siden den ikke er orginal...

Link to comment
Share on other sites

Dette er en Mauser G33/40 som er bygd om til jakt. Nytt løp, ny stokk og kikkert. Den originale flaggsikringa er byttet ut mot en kvart-sikring. Du lurer også på om det er en bra rifle. Da må jeg si at det aldri har blitt produsert rifler med like solid og pålitelig mekanisme som Mauser-geværene. Så her har du sannsynligvis ei rifle som varer livet ut :wink:

 

En gang i tiden har den sett slik ut:

 

MAUS-G33-40-040306_01.jpg

 

MAUS-G33-40-040306_02.jpg

 

Her har du litt info om våpenet: http://no.wikipedia.org/wiki/Gewehr_33/40

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt uttrykket bergjeger karabin tidligere...

 

Men aldri skjønt hva det var. Derfor spør jeg nå.

 

Er det en kort hitler mauser?

 

Og hva betyr "G33/40"

 

Er det enda en kaliber jeg må gå rundt å huske på. :?

 

Hvorfor langer ingen en kaliber som heter 34IJk49::oop-Gov?

 

(Ikke si at den finnes i mange varianter. :cry: )

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

 

Er det en kort hitler mauser?

Jeg tar utgangspunkt i min G33/40 og den er en kort karabin opprinnelig. Jeg har valgt å beholde min akkurat som den var under krigen.

Og hva betyr "G33/40"

Det aner jeg ikke.

 

Er det enda en kaliber jeg må gå rundt å huske på. :?

Noop, dette er ikke betegnelsen på en kaliber. Opprinnelig var kaliber'n 7.92x57 js. Dette er en militær rifle, så hvis du bruker vanlig 8x57 ammo fra butikken, så vil den mest sannsynlig klype da du skal låse hevarmen. 7.92 er i prinsipp akkurat samme som 8x57, men siden det er en sivil, og en militær, så passer ikke ammo'n om hverandre på en fornuftig måte.

 

Hvorfor langer ingen en kaliber som heter 34IJk49::oop-Gov?

He he he he.

 

(Ikke si at den finnes i mange varianter. :cry: )

Disse gamle krigsvåpna finnes vel i noen forskjellige varianter. Jeg veit bare om disse 2 kaliberne her. 7.92, 7.62. Noen av våpna er lange, noen er korte som pokker, noen har stålbeslag bak på rekylkappa....den ble bl.a brukt til skalleknusing under krigen :|

Dem er fine å bruke, pusse opp, skifte slitne ting osv. MK98 kassa får man nesten ikke slitt ut. Den er solid som et bomberom. Jeg har MK98 på min 30-06, og den har aldri hatt et eneste feilskjær. Da far min fikk tak i den så var den allerede ombygd til jaktvåpen, men alt av innskripsjoner står jo fortsatt på låsekassa. Jeg aner ikke om løpet er blitt skifta etter krigen, eller om den bare har blitt skutt lite med. For den er ganske presis. Er kikkerten bra, så treffer du eksakt der du sikter. Fattern hadde den og brukte den, helt til han dævva i '98, og nå er den min. Den rifla hadde ikke en eneste funksjonsfeil på alle de åra han hadde den, og den funker enda, og sikkert så guttungen min får glede av den også.

Link to comment
Share on other sites

Som et tillegg er alle Kongsberg M83, M83S og M83 SK bygget på denne mekanismen.

Kongsberg kjøpte x ant. G33/40 fra forsvaret.

Flesteparten var pusset opp på KV og merket med POLITI og nytt nr. for justisdepartemenet. Disse ver i bruk hos politiet frem til de fikk USM1 karabiner. Da fikk de som hadde disse våpnen anlerdning til å kjøpe dem på lik linje med at HV personell fikk kjøpe sine HV Mausere.

De resterend lå på lager i Forsvaret til KV fikk kjøpe dem og bygde jaktrifler i kaliber .308 Winchester, 6,5x55 Swedish Mauser og .30-06 Springfield og karabiner i kaliber .308 Winchester på mekanismene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dytt på en gummi hevarms kule. Koster en 100lapp med frakt, de fleste større våpen foretninger har slike.

Følg med på div salgs sider, der dukker det bestandig noen stokker av forskjellig fasong. Sjekk nett sidene til rafdal våpen. Der er det bilder av noen gamle børser med ny stokk.

Link to comment
Share on other sites

[ Opprinnelig var kaliber'n 7.92x57 js. Dette er en militær rifle, så hvis du bruker vanlig 8x57 ammo fra butikken, så vil den mest sannsynlig klype da du skal låse hevarmen. 7.92 er i prinsipp akkurat samme som 8x57, men siden det er en sivil, og en militær, så passer ikke ammo'n om hverandre på en fornuftig måte.

Mykje vettugt sagt i denne tråden, men her må det da vera noko rart? Eg har aldri hørt at det er skilnad på militære og sivile mål på 8x57 IS. Du blandar ikkje med 8x57 I her? Altså den første varianten av 8x57, som har mindre kulediameter enn den seinare "S"-varianten? Bergkarabinen vart vel aldri kamra for 8x57 I?

Link to comment
Share on other sites

Om en bergkarabin (G33/40) er kamret for 8X57I så må det være gjort av en sivil børsemaker, som har satt i et gammmelt løp, er jeg ganske sikker på. All den tid G33/40 var militære våpen produsert rundt 1940, det var ca 35 år etter at IS kom på banen som tysk militærpatron.

Link to comment
Share on other sites

Det virker som Kenneth32 har rotet litt med benenvelsene her ja.

Begge de tyske 7,92 x 57 kalibrene er militære. Førsteutgaven benevnt I (Som 'rikaneren leste som j, men det står for Infaterie) har litt mindre kulediameter en den som heter JS (Eller IS - Infanterie, Spitzer). M98K er originalt i den siste varianten. Og som Høggern sier, er geværet i 7,92 x 57 I så er det et rimelig spesielt custom bygg... Ammunisjon i 7,92 x 59 I lages vel knapt legner, selv kuler har jeg forstått er vanskelige å få tak i.

 

Betgnelsen 8mm mauser er amerikansk mener jeg...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...