Jump to content

Browning T-Bolt 22 LR.


jerognal

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

@jerognal Først og fremst,nesten så jeg gråter en skvett pga jeg ikke for sett bildene. Kun to bilder  i første innlegg på tråden. 

Jeg havnet på en Browning 22lr jeg og for det var det jeg kom over av links hos de lokale forhandlerne. 

Liker den veldig godt,spesielt t bolten og trommelmagasiner er gull. Er min første rifle,så lite sammenligningsgrunnlag. (Har gjennomført verneplikten og således skutt en del med ag3, en eldre mauser og ett par salongrifler men dette er rundt 30 år siden, etter det kun luftgevær) Men personligsynes jeg presisjon er god med cci standard.  Men som du sier,litt lett og noe kort stokk. Kan jo sette på en forlengelse i form av rekyldemper i gummi,men mister da muligheten for ekstramagasin i stokken. Virket veldig interessant med bly i skjeftet.  Hvordan løses dette? Og sett gjerne inn noen bilder igjen. I nyere innlegg synes de og på telefon 😊

Edit Løpet er fra fabrikken laget  på 42 cm. Skulle ønske meg 10 cm lengre. Men den er veldig stille med standard velocitity.  Skal begynne å teste jaktammo i august da banen åpner igjen. 

 

Edited by Jegerlærling
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Skulle kjøpe en rugertake down.prøvde den og ble skuffet over presisjon. Prøvde en brovning t bolt22. O fikk hull i hull på 60 m. Kjøpte en std, t bolt og prøvede den på 60 m med sandbakken, 1.5 cm treff på 10 skudd, halle lura, har aldri skutt med bedre 22 , kunne ikke vært mere fornøyd med filen. Bare at den var litt treg å ladde på de første 1000 skudd. Gjorde mange ladde trekk og pusset og gjorde mange  repetisjoner så ble alt mye bedre. Fantastisk presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Frode jørgensen skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er alm demperen blitt forbutt ,er det løplengde eller heldempingen som ikke er lov?

 

Du svarer på tolv år gamle innlegg.

Heldempingen ble sett på som forbudt fordi pipa var kappa ned under minstekrav, mens heldemperens bafledel ble montert foran.

Nå er det lov uansett, Alm vant frem, og dagens lov/forskrift tillater heldempere.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Heldemping er tillatt ja, men det opprinnelige designet til Alm er ikke det nå lenger. Det opprinnelige designet innebar som nevnt ovenfor kapping av løp til en lengde langt under den nå lovlige minstelengen på 40 cm. Og så en løs demper utenpå den igjen. Det gjorde at når demper ble demontert var børsen for kort. Designet Alm bruker nå, innebærer at baflene på demperen er fastmontert ytterst på det fortsatt korte løpet, og de blir hengende fast i løpet  mens hylsen kan trekkes av for puss og slikt. Det ble til ett design som ble godtatt, siden det ikke er gjort i en håndvending å gjøre riflen kortere enn 840mm. Jeg har en 10/22 med det opprinnelige designet, og har lov til å ha den. Det ble ett forlik den gangen mellom Alm og politiet, som blant annet innebar at de som allerede hadde kjøpt det opprinnelige designet kunne beholde dem som de var. Skulle jeg derimot finne på å selge Rugeren min, må jeg monterer ett løp med lovlig lengde først, siden ny eier ikke har lov å eie det korte løpet. Men hvorfor skulle jeg finne på noe så dumt ??

Edited by Robinson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...